Gjest Slettet+987123897 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Heisann. Jeg har nå en windows 2000 cd her. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en kopi av xp eller vista, eller bare bruke windows 2000 fremover. Windows 2000 liker jeg godt. Problemet med det er bare at det kanskje begynner å bli litt gammelt? Grunnen til at jeg vurderer xp i stedet for vista er at jeg lurer på med barnesykdommer og slikt til vista. Noe annet jeg tenker på det er slik sperrer og mye tull som følger med vista. Jeg liker ikke at de snikene leser av informasjon og sperrer ditten og datten (om det er det de kan). Er det noe stort poeng å skaffe nytt OS enda? Lenke til kommentar
sveioen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Heisann. Jeg har nå en windows 2000 cd her. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en kopi av xp eller vista, eller bare bruke windows 2000 fremover. Windows 2000 liker jeg godt. Problemet med det er bare at det kanskje begynner å bli litt gammelt? Grunnen til at jeg vurderer xp i stedet for vista er at jeg lurer på med barnesykdommer og slikt til vista. Noe annet jeg tenker på det er slik sperrer og mye tull som følger med vista. Jeg liker ikke at de snikene leser av informasjon og sperrer ditten og datten (om det er det de kan). Er det noe stort poeng å skaffe nytt OS enda? 7784242[/snapback] Vel, det kommer egentlig veldig an på hva du skal bruke det til. Windows 2000 syns jeg er et veldig bra OS, men som du sier, det begynner å bli litt gammelt. Det jeg savnet i Windows 2000 (og som derfor gjorde at jeg installerte Windows XP), var rett og slett at bilder, musikk og film er relativt mye enklere å holde på med i Windows XP. I Windows 2000 åpnes vel alle bilder i Internet Explorer, husker jeg ikke helt feil (noe som var helt ekstremt tungvint etter å ha brukt og blitt vant til XP's Image Preview-sak). Per nå vil jeg si at det ikke er vits å oppgradere til Vista (såfremt du ikke har en kraft-PC av det sjeldne slaget). Personlig syns jeg Windows XP er et ypperlig operativsystem, og jeg anbefaler det gjerne. XP faller vel/har falt i pris nå som Vista skal "ta over". Til tross for dette tror jeg Windows XP kommer til å vare mange år fremover. Endret 23. januar 2007 av sveioen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Tusen takk for svar. Jeg spiller en del og ser på film og hører musikk. Jeg ser ikke noen spesiell grunn til å velge xp annet enn det med utdaring av 2000 og det at jeg liker nettverksinnstillingene bedre på xp. Selv synes jeg 2000 er et mer stabilt OS. Kanskje det bare er meg, men jeg har i alle fall på følelsen av at 2000 ikke henger seg totalt opp så ofte, og at det ikke kommer med meningsløse blåskjermer i hytt og pine. Lenke til kommentar
kenzuke Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Hei! Høres ut som du bør velge XP. Selv har jeg både Vista (business-utgaven) og XP Pro installert på maskinen, så jeg bytter liksom litt mellom disse to for øyeblikket Her hos meg er ihvertfall Vista`en kjempebra og stabil. Alt fungerer som det skal, å selvfølgelig er Vista mye penere å se på og har en hel bråte med nye og bedre funksjoner, MEN om du liker å spille så kommer du ikke langt med Vista ... Selv med min maskin, som ligger godt over gjennomsnittet, fungerer spill svært dårlig. Derfor har jeg enda XP installert hvis jeg vil spille (noe jeg forøvrig sjeldent gjør ...) Kanskje denne linken er nyttig for deg? - http://itavisen.no/php/art.php?id=366048 edit: Kanskje det bare er meg, men jeg har i alle fall på følelsen av at 2000 ikke henger seg totalt opp så ofte, og at det ikke kommer med meningsløse blåskjermer i hytt og pine. - Det er nok bare deg. Hvis du har oppdatert Windows XP og ikke er infisert opp til ørene med virus, spyware o.l. så er XP stabilt til de grader... Blåskjerm? Kan ikke huske sist jeg fikk blåskjerm på xp, og min maskin brukes daglig med oppetid på 24/7 Endret 23. januar 2007 av kenzuke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Nå er det jo slik at jeg har 2000 fra før, i motsetning til xp/vista som jeg må kjøpe. Det er uaktuelt å kjøpe begge da dette vil koste litt for mye. Jeg har kjørt 2000 i mange år og fått et par-tre blåskjermer. Med xp er det ikke uvanlig med 1+ hver uke. Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Eg ville ha anbefalt Xp fungere heilt greit du har en del ekstra ting i vista. Vista e ikkje heilt kompatibelt med alle program ennda men det kjem, du klare deg fint med windows Xp viss du har klart deg med windows 2000 til no. Kansje denne linken hjelper deg litt. Derfor skal du (ikke) installere Vista: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=366048 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg syntes du skal beholde W2k til Vista er modent om et lite år. W2k er praktisk og teknisk ganske identisk med XP, og om alt fungerer og du er vant med W2k beholder du rett og slett det. Så vidt jeg vet skal ikke XP gi store ytelsesfordeler over W2k (det var hvertfall ikke det en del år siden) og så lenge du bruker tredjeparts programvare (Opera, Firefox, MPC, VLC, irfanview, osv) og ikke trenger de (heller dårlige) programmene som følger med XP er heller ikke det et argument for å oppgradere. Lenke til kommentar
FDviking Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 har lest i tester at xp faktisk kommer bedre ut når det gjelder spill en Vista. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ganske meningsløst (syns jeg) å sammenligne et OS som ikke er offisielt lansert for privatmarkedet enda med et som er over 5 år gammelt. Drivere til Vista er nok langt fra optimale enda, så sammenligninger av ytelse er nok litt tidlig vil jeg tro. Ellere så slenger jeg meg på JohndoeMAKT sin anbefaling; behold W2K i noen mnd, eller kanskje helt til Vista SP1 kommer mot slutten av året. Det eneste du burde ha problemer med da er potensielt spill som bruker skikkelig kjiip kopibeskyttelse (f.eks. starforce). Vet ikke helt hvordan starforcedriverne funker på Vista, men jeg ser nesten for meg at det er problematisk, i allfall på litt eldre titler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Jeg ville valgt XP hvis du skal spille. Grett nok at Vista har DirectX 10, men Vista i seg selv bruker jo mer maskinkraft enn XP, noe som kan ødelegge hvis du har en passe bra maskin og spiller krevende spill. Endret 24. januar 2007 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for svar. Jeg bruker tredjeparts programvare ja. Hvorfor mener alle at om jeg skal spille burde jeg kjøpe xp i stedet for 2000? Noe bedre ytelse i selve spillene? Jeg selv har på følelsen at jeg står på like trygge bein på 2000 som xp. Noe annet som kan være bedre med xp? 2000 bruker jo mindre ressurser enn xp, så i teorien burde det jo gå bedre? Føler på meg nå at jeg går for 2000. Man kan vel slipstreame det også med nyeste servicepack? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det eneste punktet jeg vet hvor XP vistnok skal være bedre enn W2k på er ved SMP og virtuelle kjerner. W2k ser ikke forskjell på en virtuell og en fysisk kjerne som XP gjør og P4 prosessorer med HT skal derfor gi høyere ytelse i multitrådsprogrammer der enn i W2k. Når det gjelder hvorfor mange anbefaler XP til gaming tror jeg et par av svarene ikke har fått med seg at det er tre alternativer, men vurderer bare XP vs Vista og ender opp med XP som konklusjon. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Noe annet jeg tenker på det er slik sperrer og mye tull som følger med vista. Jeg liker ikke at de snikene leser av informasjon og sperrer ditten og datten (om det er det de kan). 7784242[/snapback] Så vidt jeg vet så finnes det ikke noe slikt som dette i Vista. Det eneste som kan komme til å sperre PC-en din er hvis du ikke får aktivert, og det problemet har man vel på XP også så vidt jeg vet (har aldri hatt noen problemer med aktiveringen så jeg vet ikke). Hvis man ikke får aktivert så blir man heller ikke sperret helt ute av PC-en med en gang, så man får litt tid på seg til å fikse problemet. Ut over det tror jeg ikke det er noe skumlere å bruke Vista enn XP og W2K når det kommer til privatliv og frihet. Lenke til kommentar
sforum Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 SÅ lenge du er fornøyd med 2000 ser jeg egentlig ingen grunn til å oppgradere. Windows 2000 er et godt og stabilt operativsystem. Sikkerheten er såklart ikke så god som i Vista og tildels Xp. Men om du har god antivirus og brannmur gjør ikke dette noe. Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Nå skal ikke jeg utale meg om spill i Windows 2000, ikke i XP heller for den saks skyld, men selv ser jeg poenget med å bytte ut Windows 2000 enda. Kjører det selv både som hovedos på Stasjonæren min og Laptopen min. I tilleg kjører jeg Windows XP på Stasjonæren og Slackware 11.0 på laptopen. Windows 2000 er for meg det beste valget, og hva nye microsoft programvare angår så bryr jeg meg lite om det egentlig. Bruker ikke noe særlig av Microsoft program allikvel jeg, hverken Windows MediaPlayer, MSN Messenger eller Internet Explorer, så da slipper jeg også de problemene. Så lenge man kjører Service Pack 4 på Windows 2000, så ser jeg ikke noe grunn til å bytte. Men hvorfor ikke kjøre dualboot da Windows 2000+Sp4 og Windows XP+Sp2? Lenke til kommentar
sforum Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 DU sier selv du er fornøyd med Windows 2000. Så lenge du kjører med Service Pack 4, og innstallerer sikkerhetsoppdateringene fra Microsoft, samt som tidligere sagt har god antivirus og brannmur skal du fortsette å kjøre Windows 2000. Ikke kjøp Xp nå! Med mindre du får det veldig billig, men slik prisene er nå synes jeg det er altfor dyrt til å kjøpe. Ett såpass gammelt operativsystem burde vært mye billigere. Om du skal oppgradere, og din maskin takler det venter du noen måneder til første Service pack til WIndows Vista kommer så kjøper du Vista da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå