Gå til innhold

Dualboot.Har Vista,men vil ha xp også

Anbefalte innlegg

Du verden du installerte begge 2 igjen ? Det var ikke nødvendig da, men ok det er bare slik man ser hvordan ting fungerer da, så det er greit nok det.

Da du må se hvordan det ser ut under diskbehandling, dvs det med partitioner.

det kan væra at du har fått helt andre forhold enn du burde nå.

Du skal se om winxp er installert på en "extended"partition nå, da skal det væra annet farge på den.

Uansett ,se hvordan partitioner ser ut der, før vi prøver på noe.

Når du svarer ,du skriver hvordan partitioner er på disken, fra venstre mot høyre

og riktig info, eller vedlegg bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant problemet..

Og jeg måtte installere på nytt.. har vært oppe hele jævla natta nå.. :mad:

Som jeg skrev i Vista-tråden også; XP MÅ ligge på C: ..jeg har drevet å installert XP på en F: -partisjon som jeg hadde.. Da fungerte det ikke.. Men, så snart jeg la inn XP på C: fra starten av .. DA gikk det!

ENDELIG!

Lenke til kommentar
har vært oppe hele jævla natta nå..

hehe :thumbup:

men du trenger ikke å ha xp på c:. Det er litt vrient å forstå det i starten, men som sagt, det er det beste måte å lære å behandle problemene, som sikkert vil komme igjen, så lenge man er ivrig i denne data verden.

Husk for seinere at det er neste de samme oppgaver vi har gjørt til nå, men på en ny måtte.

Du skal ha en bootmanger, så mange bootloader applicationer du vil, like mange som antall Vista på PC (kanskje du finner å installere alle vista versjoner) på div. partitioner og disker på samme PC, OG du skal ha an lecacy entry. Legacy skal bruke ntldr OG ikke glemme boot.ini da.

Hvis du bruker det du kan fra før, BCDEDIT, og recovery consol som du har på Dvd, så kan du fjerne xp installasjon fra en disk eller fra en partition til annen.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det var en annen liten sak som gjorde problemet mitt..

Når jeg installerte Vista (som jeg på død og liv ville ha på C: ), så formaterte jeg disken først.. dvs at jeg tydeligvis slette boot-filene til XP (som jeg installerte først, selv om jeg la den på F: ).. så derfor ble alt føkka! :(

Men, nå fungerer det som sagt!! :D

Lenke til kommentar
Tror kanskje det var en annen liten sak som gjorde problemet mitt..

Når jeg installerte Vista (som jeg på død og liv ville ha på C: ), så formaterte jeg disken først.. dvs at jeg tydeligvis slette boot-filene til XP (som jeg installerte først, selv om jeg la den på F: ).. så derfor ble alt føkka! :(

Men, nå fungerer det som sagt!! :D

7896560[/snapback]

Du fjernet systemfilene til xp. Boot var uforandret på F:

her kommer bcdedit som ordner opp + litt til.

Men for seinere installasjon av Vista se litt på BitLocker Drive Encryption, og de alternativene som listes der vedrørende behandling av partitioner.

Jeg tror at etter hvert mange vil få en annen forhold til Vista.

Så det blir sikkert mange LANGE kvelder, når vi skal finne på å installere alle MS versjoner til nå. :)

Lenke til kommentar
Takker for masse gode tips, wiberos!! :w00t:

Skal nok se på det etter hvert, men nå skal jeg gi en lang marsj og bare være fornøyd over at jeg har fått det til! :D

7896824[/snapback]

har du ikke sove enda?

(noe annet som er viktig å huske vedrørende boot.ini file. Bruke Diskpart fra recovry på Vista, for å se partitioner og disker. Det du ser under diskbehandling vil ikke være riktig uansett. Derfor....Den første partiton på en disk under diskbehandling, som du tror at det er partition nr 1, kan være nr 3 under Diskpart.

Du forstår da at vis du justerer boot.ini med det du ser i diskbehandling, det kan gå mange kvelder uten å klare å starte en xp. Og Diskpart på Vista er mye bedre enn som var i xp.)

Nå blir det pause her............................ :)

Lenke til kommentar

Løsningen For meg. :green:

1. Kobla fra XP HDD

2. Installer Vista på en ny montert HDD

3. Kobla til XP HDD

4. Velger ved oppstart F11(bios boot select) hvilken HDD jeg vil starte med 1 Vista 2 XP

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup: :thumbup: :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup::thumbup:

Endret av ThePainx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...