Jigsaw V Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Jeg har det vondt her. Jeg er så lost at det ikke går ann. Jeg tenker på: Sony Alpha DSLR-A100 Og/eller Canon 350D Da jeg leste en komentar om Canon 350D med kit (2 objektiver) så sa han at det fulgte med 2 batteri. Et lite et og et slikt man har under kameraet (dere skjønner?). Canon EOS 350D Digital SLR 8MP Zoom Kit speilrefleks m/EF-S 18-55 + EF55-200 Se nederst Ett lite pluss var att Batterigrep BG-E3 fulgte med Jeg ser dere sier godt om Sony Alfa'en, kanskje Canon 350D er litt gammel? Jeg kan ikke se noen aktive diskusjoner om det kameraet... Jeg vil helst kjøpe kit. Eller at jeg må kjøpe hus, og lete etter objetiver... 2 objektiver minst.. Komplett tilbyr disse 2 kameraene i kit. Canon 350D m/EF-S 18-55 + EF55-200 Alpha 100 Sony Digital Speilrefleks 18-70mm + 75-300mm Kit Min bruk Jeg er for det meste en person som tar bilder av alle slags mulige ting... Jeg liker og fotografere for det meste på litt avstand. Feks fra fjell. Der kan selfølgelig både 18-55 og et EF 55-200 komme handy. Jeg har aldri brukt et speilrefleks kamera eller noe kamera som er så stort. Jeg liker og leke med instillingene. Feks lage spøkelses bilder med lukketid og blender. Høy blender (høy F) og ca 5-8 sek lukketid. Jeg liker og ta nærbilder, kanskje ikke for nært? Dette er tatt med et Samsung kamera fra 2003 og bildene er like gammle. Viss jeg feks har tatt det første bildet med blits og ikke stativ og litt lukketid så hadde det komment svarte prikker i bildet på mørke plasser. Irriterende... Jeg hadde engang er fiutsi kamera da jeg ble konfirmert. Da hadde jeg noen skikkelige bilder. Men forsvant etter at HK ble ødelagt. Og da jeg sendte den inn med beskjed om og hente bildene så fikk jeg svar at de var "lost". Fyfaen, de er da ikke lost etter et Hovedkortet brandt? Neppe... Her er noen eksempler: Bildene er PrintScreen og så lakt ut i paint for skalering til ca 800*600 grunnet av at bildr.no ikke ville ha så store bilder (sikkert) Jeg har noen bedre bilder. Men de ligger på min bærbare (nye bærbare hehe)... Edit: Linker, og bedre utseende. Endret 23. januar 2007 av narutofan Lenke til kommentar
kimare Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg ser at du ikke har fått svar på denne. Begger kameraene er svært gode, og 350D er ikke gammel, det tar fortsatt svært gode bilder. Sony har svært, svært god detaljgjengivelse ved bruk av lav iso, her er den best i klassen. Desverre har den en god del støy ved bruk av iso over 400 (verst i klassen). Hvilken betydning dette vil ha for deg vet jeg ikke, dersom du har planer om å ta bilder i dårlig lys uten blitz kan støyen bli plagsom, den innebygde bildestabilisatoren medfører gjør at du i en del tilfeller at du unngår å bruke høy iso. Uansett vil ingen av de kit-ene du lister opp yte kameraene rettferdighet. De er greie om du blender en del ned. Jeg kjenner ikke Canons system veldig godt, men dersom du kjøper Sony ville jeg heller gått for Minolta AF 70-210mm f/4 også kjent som beercan. Dette er en klassiker av et objektiv, det er siste del av samarbeidet mellom Minolta og Leica. Pent brukte eksemplarer går for 1500-2000 og da er det et røverkjøp. Mitt beste råd til deg er å gå i butikken å kjenne på kameraene. Prøv gjerne Nikon D50, D70s og Pentax K100d også. 6 mill sensoren er antakeligvis mer enn god nok til deg. Du skal ha svært store utskrifter for av pixlene blir en begrensning. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Nok med 6 Mpixler til meg ja. Jeg skal gå rundt på ""byen"" og kjenne på noen kameraer. Jeg syned Nikon sine ser ganske så proffe ut. Et spørsmål: Du sier at Minolta objektiv passer til Sony? Men Canon har flere objektiver og velge mellom? Jeg synes prisen til Sony's Alfa kamera passer best. Og kjøpe dette med et vanlig objektiv 18-70 og så et som går videre oppover går bra. Men jeg kan ikke dette så godt. Jeg har lite tid for dagene og lese en ypperlig gudie jeg fant her. [se øverst på speilrefleks avdelingen på forumet]. Men når et objektiv kan gå fra 70mm til feks 210mm så menes det at det liksom Zoomes når jeg skal oppover til 210mm fra 70mm? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Nok med 6 Mpixler til meg ja.Jeg skal gå rundt på ""byen"" og kjenne på noen kameraer. Jeg syned Nikon sine ser ganske så proffe ut. Et spørsmål: Du sier at Minolta objektiv passer til Sony? Men Canon har flere objektiver og velge mellom? Jeg synes prisen til Sony's Alfa kamera passer best. Og kjøpe dette med et vanlig objektiv 18-70 og så et som går videre oppover går bra. Men jeg kan ikke dette så godt. Jeg har lite tid for dagene og lese en ypperlig gudie jeg fant her. [se øverst på speilrefleks avdelingen på forumet]. Men når et objektiv kan gå fra 70mm til feks 210mm så menes det at det liksom Zoomes når jeg skal oppover til 210mm fra 70mm? 7791858[/snapback] Canon har pr. i dag flere objektiver å velge mellom. De har vel ca 70, Sony har 30 og det sies at de vil slippe enda 10 til i 2007. Utvalget vil fortsette å øke for hvert år som går. Som nybegynner skal du ikke være redd for å finne objektiver som passet til ditt behov. Alle objektiver som passer til Minolta autofokus kameraer, passer også til Sony. Totalt er det solgt 15millioner objektiver på verdensbasis så det skulle være litt å velge i. Sony kjøpte Minolta og videreutvikler systemet. Dersom du ønsker en full oversikt hvilke objektiver som passer til Sony kan du gå inn på www.dyxum.com Jeg kjenner til gaiden ja Med en zoom som går fra 70-210mm kan du velge selv hvilken brennvidde du ønsker å benytte mellom 70 og 210mm. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Av en som har prøvd begge deler litt og valgt Sony. Gå for sony! Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Av en som har prøvd begge deler litt og valgt Sony. Gå for sony! 7806481[/snapback] Hei og hopp. Jeg snakket med en dude fra elkjøp. Aner ikke om det var et salgstriks men han sa at Sonys kamera fikk 98 av 100 og canons 400D fikk 79 på testen. Test: et utenlansk fotoblad: Photograf Prisene jeg fant: Elkjøp: Sony A100 6795kr ca. 18-55mm Expert: Sony A100 7990kr ca. 18-55mm Nikon D40 18-55mm 7000kr Fotobutikk: 400D 7000kr, 18-55mm Sigma 70-300mm 2000kr + solblender passer både Nikon og Sony. Han bak kassa på Fotobutikken sa at Sigma lager objektiver til de meste produsenter. Jeg tenker på og kanskje kjøpe et kamera med objektiv + kanskje det sigma objetivet. Endret 27. januar 2007 av narutofan Lenke til kommentar
kimare Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Det er ikke stor forskjell på kameraene, det handler for det meste om smak og behag. Begge kameraene er ypperlige. Jeg ville ikke ha kjøpt hos en såpass useriør og unyansert selger som han du tydeligvis har snakket med på Elkjøp. Dersom du kjøper Sony-en ville jeg uten tvil ha gått for Minolta 70-210 f/4, den koster omtrent det samme som 70-300 fra Tamron/ Sigma/ Sony Den er større og tyngre, men vanvittig mye bedre. Les hva brukerne selv sier om objektivet: http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=48 http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=220 Japan Photo har også et dobbelt kit med 18-70mm og Sony 70-300 til 8990,- http://shop.japanphoto.no/ http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=316 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Enkeltstående tester skal man ikke tro for mye på. De kan i beste fall brukes som veiledning. Du finner nok totalt motsatte tester av den du fikk presentert på Elkjøp (har aldri hørt om bladet selv). Man skal også være obs på selgeren, om han på død og liv skal selge ett kamera foran et annet. Gode selgere prøver å sette seg inn i kundens behov, og drar frem både fordeler og ulemper med alle alternativene. Disse finner du som oftest på spesialiserte fotobutikker. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg kan jo si at Sonys kamera virker bra. Men da jeg holdte det i handa synes jeg at utløserknappen var litt for langt bak. Jeg glemte og spørre på en fotobutikk om og få holde Canon 400D, dermed så vet jeg ikke hvordan der er.. Objektiver: Tja. Hva skal jeg si? Vet dere om en side som har eksempelbilder på brennevidde og slikt? Tenker på hvordan bildet ser ut ved 200mm og 300mm. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg har testet begge kameraene, og jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt Canon EOS 400D. Har du råd og ingen objektiver fra før, så bør du også vurdere Pentax K10D eller Nikon D80. Jeg ville valgt alle disse kameraene fremfor Sony A100. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg har testet begge kameraene, og jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt Canon EOS 400D. Har du råd og ingen objektiver fra før, så bør du også vurdere Pentax K10D eller Nikon D80. Jeg ville valgt alle disse kameraene fremfor Sony A100. 7810523[/snapback] Nikon D80 er dyr. Litt for dyr. Jeg har lest en test på kameraer: Akam Test av SonyA100 Nikon D80 og Canon 400D Jeg vill selv si da at jeg går for Canon 400D, mer for pengene på kit objektiv. Men jeg sier at D80 virker mye bedre og er noe jeg "vill ha" men som sakt, lønning for og stå og skrape laks er ikke så veldig høy, dessuten jobber jeg bare 3 dager i uken... Jeg skal nå lese en test på noen objektiver som kan passe til kvalitet og pris. Så jeg tenker og gå for Canon 400D. Den har kvalitet, objektivet som følger med er litt bra. D80 er 3300 kr dyrere i kit enn Canon 400D (oss komplett), men objektivet som følger med D80 er faktisk et kvalitets objetiv. Dette er såå vanskelig, viss jeg kjøper D80 så er det et bra kjøp, men et dyrt kjøp. Kjøper jeg Canon 400D så er det også et godt og litt billig kjøp, men et lite kvalitetsobjektiv. Er det og kjøpe Hus bedre (grunnet kvalitet) og så kjøpe objektiver som er litt bedre enn det som følger med? Jeg skal ha 2 objektiver. Et tele og et "vanlig" 15-55mm eller mer. Jeg leste i testen at i hovedsak at når man skulle "tele" (gå opp i brennevidde) med et objektiv så kommer det disse forstyrrelsene (feilsliping? og fargefeilene). Og hva er hovedsak forskjellen mellom 350D og 400D? Endret 27. januar 2007 av narutofan Lenke til kommentar
Roadracoon Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) OK jeg har et Sony A 100 og er tilfreds med kameraet men har dog høstet nogle kedelige erfaringer mht. genbrug af optikker, da jeg ville genbruge min gamle Tamron 24-70 fandt jeg ud af den ikke kunne tegne skarpt, billederne manglede lige det sidste i at være helt skarpe der var ikke ordentlig konturskarphed og let uldne billeder, dette syntes også at være tilfældet med kit optikken 18-70 fra Sony, der imod tegner min gamle APO 70-210 fra Sigma skarpt, så tænk lige tingene igennem igen da denne erfaring siger at der skal godt glas til et godt billed, kameraet har jeg ikke noget at udsætte på ud over en drilsk lysmåler Endret 28. januar 2007 av Roadracoon Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Det virker som du har bestemt deg for 400D på bakgrunn av Aetius' krystallklare dom... Mine erfaringer med Sony a100 vs Canon 400D er at a100 har bedre detaljgjengivelse ved ISO100, dvs ved gode lysforhold, eller med lengre lukkertider (forutsetter muligens stativ, men a100 har jo dessuten billedstabilisator, noe canon ikke har). Canon er best på høy ISO, så om du vil ta bilder av ting i bevegelse i svak belysning, er den bedre. Til 400D trenger du hender på størrelse med en 13-åring for å føle deg vel - evt. kjøpe et batterigrep (ca. 1000,- ekstra). a100 ligger nok bedre i hånden. Canon har større utvalg av objektiver, men all Minolta AF-optikk passer på a100, se for øvrig erfaringstråden om a100 her på forumet (mange svært gode erfaringer). a100 har dessuten Dynamic Range Optimizer, i tillegg til spesielle ISO-innstillinger for high-key- og low-key-bilder, som gjør den bedre egnet enn Canon til å ta jpeg-bilder rett ut av kameraet uten turen om Photoshop. 400D gjør innstillingene til mer av et meny-helvete enn a100, som har Minoltas gamle funksjonshjul - svært tidsbesparende for en begynner. Testen el-kjøp-selgeren refererte til, er sannsynligvis bare piss. Jeg har sikkert lest 20 tester av hver av dem. De er rundt regnet like gode - litt variasjoner fra sted til sted. Akams test er en av de minst grundige. Skal du ha en grundig test, anbefaler jeg deg å se på digit.no. Der "vinner" 400D. På den annen side: digit.no er en del av den internasjonale DIWA-sammenslutningen, som kåret a100 til beste kamera i sin klasse. Min konklusjon: To utmerkede kameraer med ulike egenskaper. a100 er nok det beste valget for deg, som kan virke som en fersking i dslr-verdenen (unnskyld!). Lykke til! Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg glemte å antyde at Aetius nok har hatt en finger med i spillet i akam-testen (?!), noe som gjør Aetius + akam til ETT og ikke TO argumenter for Canon... Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg må bare beklage at jeg ikke får alt inn i ett svar, det er sent og jeg er glemsk. Her en link: http://www.photoxels.com/pr-diwa-sony-alph...gold-award.html Lenke til kommentar
IvanD40 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 7806481[/snapback] du fant : Nikon D40 18-55mm 7000kr <--- *** Jeg har netopp bestillt D40 å hører veldig bra om det kamera å det fant jeg på nettet for 5300.- med samme objektive så bestill på nett er min anbefalning hvist du skal gå for nytt , kan lønne seg mange plasser *** 7809218[/snapback] Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg kan jo si at Sonys kamera virker bra. Men da jeg holdte det i handa synes jeg at utløserknappen var litt for langt bak. Jeg glemte og spørre på en fotobutikk om og få holde Canon 400D, dermed så vet jeg ikke hvordan der er.. Objektiver: Tja. Hva skal jeg si? Vet dere om en side som har eksempelbilder på brennevidde og slikt? Tenker på hvordan bildet ser ut ved 200mm og 300mm. 7810484[/snapback] Når du som nybegynner skal kjøpe kamera er ergonomi svært viktig. Du sier du ikke er helt komfortabel med Sony. Da leter du etter et annet kamera. 6 millioner pixler er mer enn godt nok for en nybegynner. Derfor ville jeg gått til fotobutikken og prøvd. Canon 400D evt 350D. Nikon 70D (selges med samme objektiv som 80D) eller 50D. Pentax 100D, gjerne også Olympus. Prøv Sonyen en gang til for å være helt sikker, men gjør det etter at du har prøvd de andre. Ta det kameraet du føler deg mest komfortabel med. En ting er sikkert, antall megapixler skal ikke være avgjørende for ditt valg. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 I tillegg til de kameraene kimare snakker om kan du godt ta en titt på D50. Det ligger godt i mange hender, er fint å bruke og prisen tillater deg å kjøpe skikkelig optikk å sette på det. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Her har du et fantastisk godt tilbud, om du fremdeles er litt usikker på økonomien i det hele. Fordelen med dette er at det bruker Pentax-objektiver, slik at du kan oppgradere til f.eks. Pentax K10D senere, om du skulle ønske det: http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17980 (Samsung GX-1L m/ 18-55 for kr 2431,-) http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17978 (Som over men med 50-200 i tillegg, tilsammen kr 3078,-) Lenke til kommentar
kimare Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Her har du et fantastisk godt tilbud, om du fremdeles er litt usikker på økonomien i det hele. Fordelen med dette er at det bruker Pentax-objektiver, slik at du kan oppgradere til f.eks. Pentax K10D senere, om du skulle ønske det: http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17980 (Samsung GX-1L m/ 18-55 for kr 2431,-) http://www.preuspro.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17978 (Som over men med 50-200 i tillegg, tilsammen kr 3078,-) 7817557[/snapback] Dette er ikke noe å tenke på en gang, dette kommer til å forsvinne fort, svært fort. Hadde jeg vært pentaxbruker på jakt etter 50-200mm hadde jeg kjøpt dette og solgt resten for en 2000,- da hadde jeg sittet igjen med et billig og bra objektiv til halv pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå