Gå til innhold

Sikringen går hele tiden, 3 roms leilighet

Anbefalte innlegg

Hei, vi har ett problem her jeg bor

Det er en 3 roms leilighet (stue + 2 soverom) og vi sliter med at sikringen støtt og stadig går, dette skjer vanligvis når vi skal støvsuge, men i sta gikk den helt uten videre (ikke første gang).

Jeg har tatt en titt i sikringsskapet og funnet ut at alle soverommene, stuen, kjøkkenet og badet går på samme kurs og denne er på utrolige 10 ampere! dette er automatsikringer og de ble installert for noen år siden.

Jeg syntes dette høres forferdelig lite ut, er det bare jeg som mener dette eller er dere andre enige med meg?

Er ganske sikker på at dette er årsaken, hvor stor sikring burde det egentlig være?

tror jeg skal ta opp dette med borettslaget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...titt i sikringsskapet og funnet ut at alle soverommene, stuen, kjøkkenet og badet går på samme kurs og denne er på utrolige 10 ampere! dette er automatsikringer...

Dette høres ikke HELT moderne ut! Hadde kanskje vært mulig på 60-tallet. Må nok legge inn 1 til flere kurser der. 16A kurs hadde kanskje holdt en stund, men tipper at ledningsnettet ikke er dimensjonert for det.

Lenke til kommentar

grunnen til dette er fordi at før i tiden var det slik. det var normalt, fordi forbruktet før i tiden ikke var stort mer enn en lyspære i taket osv. ikke noe særlig elektriske apparater den gangen. nå i dag har man tv'er, pc'er, mye mere lys osv. osv.

du bor i blokk?

når borettslaget har bestilt elektriker for og bytte ut de gamle skrusikringene, har dem bare byttet ut de gamle med nye, og ikke giddet og trekt nye kurser osv. (det blir dyrere...)

og siden kabelen ligger der alt, sannsynligvis en 1,5mm2 kabel, så kan man ikke sikre kabelene med noe mere enn 10A.

hadde det vært åpen instalasjon, kunne man gått opp til en 13A.

så hvis du skal få orden på dette, må du nok desverre trekke inn nye kurser osv..

Det kan fort bli en del kroner, men slik er det.

borettslaget kan nok ikke hjelpe deg så mye der.

dem sier nok no slikt som "dette må du ta opp med en elektrikker".

:)

Lenke til kommentar

Har snakket med noen andre som bor i blokka her, og de har samme problemet. De fortalte at de hadde tatt det opp med borettslaget tidligere og fått beskjed om at det må trekkes inn nye kurser og dette må betales fra egen lomme, så da hadde du rett, just-_-me.

Blir vel til at vi må leve med dette da, har 3 PCer, 3 TVer, ett lite hjemmekinoanlegg + det vanlige koblet på så det er nok ganske overbelastet :roll:

takker for raske svar :)

Endret av Smeltelim
Lenke til kommentar

som jeg sa, er dette ganske enkelt for en elektriker og ordne.

for man kan legge flere kurser i samme rør.

så hvis du får en 10A kurs til, i stua f. eks. skal nok ting gå bedre. :)

er ikke sikkert det er nok med en kurs til, heller.

sånn som du beskrev det, har du ganske mye el-utstyr.

noe mer tror jeg ikke forumet kan hjelpe deg med,

du må kontakte en elektriker. :thumbs:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Problemet med overbelastning skyldes hverken PCen, stereoanlegget eller TVen men panelovnene på alle rommene.

En annen ting som også var vanlig i gamle dager var å fyre med ved eller olje.

Det er desværre mange boretslag som står uten fyringsanlegg enten fordi boretslaget ikke så det hensiktsmessig og utbedre det gamle oljefyringsanlegget eller at det var for dyrt å reparere den sprukne pipa.

Skjedde tilfeldigvis dette på 80 eller 90 tallet ble det gamle fyringsanlegget demontert og erstattet med "rene" panelovner.

Var jo ikke noe problem da strømmen kostet en fjert og ei sursild.

Da dukket problemene med overbelastning opp.

En annen ting som slår ut nå det byttes fra gamle skrusikringer til automater er at skrusikringene har en høyrer overbelastningskarrakteristikk.

Automatsikringer tåler 1,5 ganger merkestrøm i overbelastning i en time mens skrusikringene tåler 1,7 ganger merkestrøm i samme tidsperiode.

Går sikringene ofte pga. ovebelastning blir det ikke noe bedre med automatsikringer i samme størrelse.

Lenke til kommentar
just-_-me Postet i dag, 15:40

som jeg sa, er dette ganske enkelt for en elektriker og ordne.

for man kan legge flere kurser i samme rør.

så hvis du får en 10A kurs til, i stua f. eks. skal nok ting gå bedre.

For sikker på det ? ....

er 90 % sikker på at det ikke er lovelig ... ( Kan jo være at jeg tar feil)

men han kan jo fjerne den ene og legge en ny 16 A ...

Lenke til kommentar

Det er tillatt å føre flere kurser i samme rør eller kanal. Kursene må komme fra samme fordeling/sikringsskap og isolasjon på lederne må ha isolasjon tilsvarende den kursen som har høyest spenning. Det må tas hensyn til reduksjonsfaktorer for antall kurser.

Dersom det kommer flere forskjellige kurser inn i samme boks skal det være advarselsskilt som gjør oppmerksom på dette. Skiltet må være godt synlig. Slike løsninger stiller ekstra krav til dokumentasjon og merking.

Lenke til kommentar

Hadde mye av de samme problemene selv. Alt funka fint helt til boretslaget bestemte seg for aa bytte sikringsskap og det kom automatsikringer inn i bildet. Da begynte de det aa gaa rett som det var og det ble varme i skapet. Jeg fikk tak i en elektriker som la inn nye kurser til sov og stue og alt ble bra. Han fiksa jordings problem mens han holdt paa og saa det var vel verdt det. Maatte betale selv. Boretslaget ville ikke ha mere med det aa gjoere. Og om de gjorde samme jobb for alle leilighetene hadde de jo oekt husleia saa uansett ender du nok opp med aa betale...

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Ved den siste endringen av borettslagsloven ble det presisert at det er andelshaverens ansvar å holde det elektriske anlegget vedlike. Noen borettslag hadde også dette ansvaret nedfelt i vedtektene før den nye loven kom.

Så sant styret i borettslaget ikke vedtar at de skal oppgradere det elektriske anlegget i alle boenhetene så må du nok koste en slik utbedring selv.

Lenke til kommentar

Netteier har ansvaret frem til overleveringspunktet. Hva som defineres som ett overleveringspunkt i f.eks ett rekkehus vet jeg ikke, disse har jo gjerne 3-fas til en fordelingskasse på utvendig vegg med hovedsikringer for hele rekken. Denne er videre fordelt til de ulike sikringsskapene i hver enkelt leilighet, disse med tilhørende inntakssikringer.

Som borettshaver har man ansvaret fra sine egne hovedsikringer plassert i eget sikringsskap. Styret i borettslaget har nok ansvaret fra fordelingskassen utvendig og inn til sikringsskapene da dette er felles for hele rekken, men dette vil jo til syvende og sist bli kostnadført i det løpende vedlikeholdet og dekket av felleskostnadene som man betaler til borettslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...