SSSø Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Det har seg nå slik at jeg har brukt opp alle mine 3 år på videregående. Og det eneste jeg har fått er fullført allmenn GK. Dette er da pga sykdom. Nå har jeg bestemt meg for å slutte i VK1, da jeg ikke orker mer og føler jeg holder på å gå på en smell. Har egentlig aldri villet gå på allmenn, men pga press og uvitenhet har det nå blitt sånn. Det jeg vil er å gå på mekanisk for å bli bilmekaniker. Hvordan er det å komme inne på GK mekanisk for meg nå uten flere år igjen av rettighetene mine? Har relativt gode karakterer fra GK på allmenn, om det har noe å si. Vil jeg uansett komme bakerst i inntakslistene? Frem til høsten har jeg planer om å gå på kurs for å få for eksempel sveisebevis eller truckførerbevis hvis jeg kommer inn på noe slikt. Er forresten 19 år og føler alt er ødelagt pga mine feilvalg. Noen som har noen andre tips til hva jeg kan gjøre? Hvis det har noe å si så bor jeg i Bergen. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Du kommer nok bakerst på listene :/ Synd at du føler det sånn, er altfor mange som går fra ellmen til et yrkesfag under/etter GK allmen. Søk der du kan og ikke vær så kresen på skoleplassene, hvis du allerede nå er lei allmen er det nok en grunn til det. Jeg ville heller søkt yrkesfag på mange plasser med litt lavere nivå på elevene (for å sikre å få plass), og heller gjøre det beste utav det. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg bryr meg ikke så mye om hvilken skole jeg kommer inn på så lenge det ikke blir snakk om å flytte. Eller egentlig hadde det vært ganske greit også, men kan absolutt ikke se at jeg har økonomi til dette. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Skal prøve å hjelpe deg her litt Arbakadarba, om du skifter navn til Jør Uansett. Opplæringslova §3-1 Under Videregående opplæring sier dette. Fylkeskommunen kan etter søknad gi eleven, lærlingen eller lærekandidaten lov til å utsette eller avbryte opplæringa uten at retten tar slutt Ergo, du kan søke om å få tilbake retten din grunnet feilvalg i en saklig søknad til Fylkesutdannignssjefens kontor i ditt fylket. Jeg fortsetter og sitere fra samme §3-1 Retten til videregående opplæring blir etter søknad om omvalg utvida med inntil ett opplæringsår Om du ønsker omvalg kan du få rett til et ekstra år med videregående opplæring. Håper dette ga deg noe svar Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Har desverre allerede brukt opp alt av slike rettigheter også. Har allerede fått et år "slettet" pga sykdom. Og jeg hadde uansett brukt opp rettighetene mine til skoleplass i år, men kom allikevel inn. Nå har jeg da fått 2 jobbtilbud (sette opp pc-systemer for AkerKværner eller kjøre biler til og fra biltilsynet for å få de registrert osv) som ser ganske fin ut, ellers har jo jo også jobb på McDonald's så det er vel ikke krise om jeg ikke kommer inn med det første, selv om for min del blir situasjonen kjipere og kjipere for hvert år jeg går uten utdannelse, da. Takker for alle svar...navnet mitt endrer jeg nok ikke med det første. Endret 24. januar 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Da prøver vi igjen. Siden du er født i 87, kan du neppe klart å brukt 7 år på videregående utdanning. Så du KAN gjøre et omvalg ved å angre. Men om du ikke orker å prøve det så vil du gå som voksen. f §§6-28 i opplæringsloven sier dette Voksne søkere skal primært tas inn til opplæringstilbud som er organisert for voksne Fylkeskommunene gir noen gang tilbud om opplæring til voksne om etterspørselen er det. Så da må du vel egentlig bare spørre, å håpe på at de sette igang et tilbud snart. Eller søk til vanlig videregående opplæring, da sier samme loven dette. Voksne kan søke om inntakt til ordinær opplæring i den videregående skolen. Voksne søkere skal da prioriteres etter ungdom med rett etter opplæringslova §3-1 §3-1 sier at elever som har fullført grunnskolen skal ha 3 års rett til videregående opplæring. De vil komme før deg uansett om dette er deres tredje valg. Nå veit jeg ikke hvordan tilstanden er med søkning innen faget du ønsker i ditt fylket. Det kan du høre om selv, det er vel offentlig informasjon. Noe utover dette er det vanskelig å svare på. Ønsker deg uansett lykke til. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Skal ha et møte med rådgiver på skolen jeg gikk på, og han skal hjelpe meg å søke. Håper han vet hva jeg burde gjøre. Har hvertfall jobb frem til høsten, og om jeg vil har jeg den nok lenger. Har også fått tilbud om et anleggsgartnerkurs med mulighet for fagbrev. Noen som vet mer konkret hva det går ut på? Takker igjen for svar. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Tar med hovedpunket i hva du skal kunne for å ha fagbrev i anleggsgartnerfaget. • kan legge utendørs belegg og kantstein, bygge forstøtningsmurer og utendørs trapper.• kan utføre planering, jordarbeiding og jordforbedring • Kan utføre drifts og skjøtsel av grøntanlegg • kan bruke og vedlikeholde håndverktøy, redskap og maskiner som er vanlig for næringen • har kunnskap om vegetasjonslære, anleggsteknikk, maskinlære, landmåling og økonomi • kan utføre arbeidet på en slik måte at helse, miljø og sikkerhet ivaretas Det jeg kan tippe de gjør, er å sette deg på skolebenken med masse ubetalt praksis. Eller kjøre deg med forlenga lærekontrakt eller opplæringskontrakt. Du skal ha 5 års erfaring i et yrke for å kunne ta fagbrev uten skolegang. Ellers må du ha 2 års skole + 2 år læretid. I særskilte tilfeller gis det mulighet til å ta hele pakken som lærekandidat med begrenset målsettning (Opplæringskontrakt). Eller gå som lærlinge i 4 år. Kan tenke med dette varrierer fra fylket til fylket. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Nå har jeg komme inn på anleggsgartnerkurs. Skal være der om en time. Woohoo. Det er kurs frem til sommeren, og lærling resten (hvis jeg vil/ikke kommer inn på mekanisk). Ønsk meg lykke til... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Nå har jeg komme inn på anleggsgartnerkurs. Skal være der om en time. Woohoo. Det er kurs frem til sommeren, og lærling resten (hvis jeg vil/ikke kommer inn på mekanisk). Ønsk meg lykke til... 7787370[/snapback] Håper du finner det du passer og trives med Er det noe ang. dette så ikke nøl med å send en pm Lykke Til Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Fant ut i går at jeg ville finne på noe annet enn allmenn, og i dag har jeg fått 4-5 seriøse tilbud om gode jobber og kurs. Virker nesten for godt til å være sant. Har nå begynt på anleggsgartnerkurset, og det virker veldig greit. Seriøse folk og man lærer faktisk nyttige ting (i morgen skal vi begynne på noe motorsagsertifikat). Ikke nok med det, alt av utstyr og bøker er gratis, og jeg får penger for å gå der. Har allikevel tenkt å søke på mekanisk, men nå er det hvertfall ingen krise om jeg ikke kommer inn. Faktisk må jeg vente litt med å bestemme meg for om jeg i det hele tatt er mer interessert i mekanisk. Dette virker jo gøy for en som liker å jobbe ute og se at det faktisk blir noe av det en gjør. Takker for all hjelpen...hadde det ikke vært for at kameraet mitt er i litt ustand hadde dere nå fått et sexy bilde av meg i mitt nye oransje regntøy. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Takker for all hjelpen...hadde det ikke vært for at kameraet mitt er i litt ustand hadde dere nå fått et sexy bilde av meg i mitt nye oransje regntøy. 7789776[/snapback] Hehe Moro å høre at du setter pris på lærdom, alltid gøy å lære. Jeg krever bildet av regntøyet i RPP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå