Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan naboen sende meg regning?


Azton

Anbefalte innlegg

Det finnes nok ingen løsning, men det er nå så. Jeg vasker gjerne over bilen daglig om sommeren, og hadde nok fått fnatt om jeg fant den skitten igjen over natta hver enda dag. Kan spesielt tenke tilbake på et par episoder der jeg har ligget søvnløs noen dager, og heller funnet ut at jeg skulle polere biler om natta. Etter å da ha brukt 7 timer med bilen så hadde det vært forjævlig om ei katt skulle ha funnet det for godt å krype over bilen.

 

MEN! Jeg skjønner jo selvfølgelig at de som eier katter ikke løper rundt etter dem med ei lommelykt hver natt. Derfor er det jeg som naturlig nok må ta hensyn og rette meg etter andre i denne saken. Jeg kommer aldri i verden til å flytte noe sted der jeg ikke har fast garasjeplass.Det er jeg avhengig av. Heh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duer driter ned bilen min. Da kan jo jeg sende regning til borettslaget som somler med garasjebyggingen. Nei, kan bare ikke for det. Synes dette blir litt for dumt. :yes:

 

7794774[/snapback]

 

Dette var en relativt dårlig sammenligning vil jeg si. Borettslaget eier ikke duene og har ikke brakt dem til område for sin fornøyelse. Blir omtrent som å si: Det regner, jeg har kabriolet, noen må gi meg en garasje.

 

Duene er en del av naturen, katten er innført av naboen.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic.

 

1) Ja. Naboen kan sende regning på skade ditt kjæledyr gjør. Du er ansvarlig.

2) Nei. Hvis det bare er "potemerker" kan ikke dette defineres som skade.

 

Dette blir tilsvarende det økonomiske ansvarforhold foreldre har for den skade barn gjør.

Lenke til kommentar
Hadde nylakkert panser, å tror du faen ikke et kattekrek hadde vært på bilen min med sand på potene. I et slikt tilfelle, hvem skal betale?

7829289[/snapback]

 

Den aktuelle bestemmelsen blir vel kanskje Skadeserstatninsloven §1-5:

(http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-5)

 

"...

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade."

 

Så spørs det om man kan si at å la katta gå løs ute er mangel på tilbørlig tilsyn.

Lenke til kommentar
enormt å fersk lakk du hadde da...

7829448[/snapback]

Hentet den på verkstedet, kjørte hjem. Gikk inn og dusjet. Kom ut, kattespor på panseret. Å hvis lakken er så ny skal det ingenting til for å ripe den.

 

@ Klilleng. Hehe, ja tror nok ikke jeg ville fått noe erstatning. Men uansett gøy og vite.

Lenke til kommentar
Så spørs det om man kan si at å la katta gå løs ute er mangel på tilbørlig tilsyn.

Selvfølgelig kan man ikke det, det er ingen som har greie på katter som forventer at man alltid skal følge med på hva de gjør.

7830239[/snapback]

Det reiser isåfall noen interessante spørsmål.

 

1) Er det slik at man kan anskaffe seg en katt, og så la den gå løs og gjøre hva den måtte ønske, uten å ta noe ansvar for dette?

 

2) Hvorfor gjelder det isåfall for katter, men ikke f.eks. hunder, hester, sauer og/eller andre dyr?

 

3) Må man regne med at fremmede katter besøker eiendommen sin, og tar seg til rette der?

 

4) Må man selv erstatte skader fremmede katter gjør på eiendommen sin?

 

5) Kan man treffe tiltak mot at fremmede katter tar seg inn på eiendommen sin, som kan være helseskadelig for katten?

 

6) Eller står man totalt rettsløs overfor katterelaterte problemer?

 

Til slutt kommer naturligvis bevisproblemet. Dersom det er mange katter i området, er det vanskelig å si hvem som er den "skyldige", med mindre man tar den "på fersken".

Lenke til kommentar

1. Om man mot formodning klarer å trene opp en katt til å terrorisere naboer stiller det seg nok anderledes.

2. Katter er bare halvtamme, og går fritt rundt. Andre dyr gjør det ikke.

3. Ja. Man står selvfølgelig fritt til å prøve å holde dem ute.

4. Ja.

5. Tviler.

6. Tilnærmet. Det er nokså begrenset hvor mye skade en katt kan gjøre, med mindre noen har vært særdeles uforsiktige.

Lenke til kommentar

HeltMils, er dette reelle hensyn og rimelighets vurderinger, eller kan du begrunne det i noe?

 

Spørsmålet til trådstarter er litt interessant.

Katten påfører jo naboen en gjentatt kostnad.

Biler er et statussymbol for mange og folk bruker mye penger på å vaske og polere bilene sine for at de skal se best mulig ut. Selv om bilen ikke blir direkte ødelagt, så blir den jo skitten og en skitten bil må vaskes.

 

Som katteeier vet jeg at potemerker veldig fort gjør en bil skitten.

 

På den annen side er det begrenset hvor mye en kan kreve at noen skal kontrollere en katt.

 

Men dersom nabohunden gjør fra seg i hagen min kan jeg vise til hundeloven og kreve at naboen kommer og plukker det opp, hvorfor kan jeg ikke da kreve at naboen skal komme for å vaske bilen min eller betale for at noen andre skal gjøre det? Eller kreve at naboen i det minste skal stå for noe som kan holde katten borte fra eiendommen.

 

Det får være opp til smartere juristen enn meg å avgjøre, men jeg mener det kan helle begge veier.

Lenke til kommentar

1. Nei, er båndtvang på katter, hvis du velger å ikke overholde denne. Så står du ansvarlig for din katts herverke.

 

2.

Katter er bare halvtamme, og går fritt rundt. Andre dyr gjør det ikke.

Bull. Fins mange slags katter som man kan ha inne stort sett hele døgnet. Det er ingen problem å ha katter i bånd. Det er i mine øyne idiotisk og ansvarsfraskrivelse at ikke katter går under samme regler som hunder evt. andre dyr.

 

3. Nei, det er ikke ulovlig å sette opp kattefeller, man står også fritt til å sette opp mår/minkfeller (regner med at dette er store problem i sentrale strøk) som kverker katta (på en human måte) såfremst katten går villt så er ikke dette ditt problem, hvordan du skal forklare for naboen at du "med ett uhell" har kverka katta hans er derimot ditt problem.

 

4. Ja. (Desverre, men, her kan man som sagt... Bli kvitt problemet)

 

5. Nei, Dog her var det for en tid siden problem med at katter pissa i garasjen til folk. For å si det enkelt, katta pissa i feil garasje, personen syntes "plutselig" at det ble mårproblem og ble forferdet når katta forvillet seg inn i fellen.

 

6. Nja, du kan faktisk rette krav mot kattens eier (dog skal noe til å få gjennomslag for dette, da katteiere bruker å synes at krekene de har er greie... At andre hater dem kan de dog ikke skjønne, ei heller at de skal betale for evt skader som den forårsaker).. Å sette opp katefeller (dette kan lånes hos vetrinær) da fanger du katten og leverer den inn til vetrinæren som en løskatte såfremst den ikke har halsbånd eller annen merking.

 

 

Veldig satt på spissen da, men er rimelig lei at folk bare kan skaffe seg katt fordi det er så greit å bare "slippe den ut" at naboen din er alergiker el. er tydeligvis ikke ditt problem. Hvis du ikke kan ha uttysket inne bortimot hele døgnet og ta det med ut på tur når det skal drite, så la være å anskaffe det er nå min filosofi.

Lenke til kommentar
1. Nei, er båndtvang på katter, hvis du velger å ikke overholde denne. Så står du ansvarlig for din katts herverke.

Jeg foreslår at du prøver å Google "båndtvang for katter". Eneste er noen få borettslag som har prøvd å innføre det, på tvilsomt grunnlag. Det står litt om det i denne PDFen, fra side 6 og utover: http://home.no.net/huskatt/NY_STORTINGSMEL...OM_DYREVERN.pdf

 

Resten av svarene dine er heller ikke i overenstemmelse med virkeligheten. Det står litt om rett til (eller rettere sagt forbudet mot) å avlive andres katter i PDFen også.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
snip snip

Spørsmålet som reiser seg er hvorfor katteeiere skal ha særlige rettigheter som går ut over andre. Er katteierer fritatt for det ansvar som alle andre dyreeiere har? Og isåfall, hvorfor mener du det bør være slik? Er det noen menneskerettighet å ha katt? Og er det noen slags over-lovmessig hjemmel som tilsier at katter (som eies av noen) kan ture frem etter eget ønske?

 

Katteeiere bør nok være litt forsiktige med å tro at de kan la kattene sine spankulere helt fritt på annen manns eiendom.

 

Jeg fant ikke umiddelbart noen domsavsigelser som dreier seg om dette, så rettslig sett er vel da spørsmålet ikke avklart.

Lenke til kommentar
Det var tydeligvis veldig frustrerende for noen med disse lovløse kattebeistene som bare tar seg til rette på annen manns eiendom. Jeg kommer fra landet og relativt store eiendommer, det er vel derfor jeg ikke er så territorial at jeg lar meg provosere av om en katt skulle labbe forbi.

7836593[/snapback]

Jeg må presisere at jeg ikke har noen personlige følelser her. Sikkert massevis av katter som tasser over tomta her uten at det kunne brydd meg mindre. Likevel ønsker jeg å problematisere situasjonen litt. Man kan ikke bare si "sånn er det bare" og la det være med det, når noen synes det er en problematisk situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...