chrishan Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 jeg kan ikke så mye om samba, men prøver å lære meg litt. jeg drifter en liten diskserver her jeg bor, hvor vi er noen stykker som vil dele litt forskjellig greier mellom oss. derfor har serveren en del delte mapper. disse har vi nå funnet ut av vi vil passordbeskytte. jeg har satt opp sharene slik i smb.conf: [global] netbios name = maskinen server string = workgroup = VENGA security = share encrypt passwords = true wins support = yes local master = yes os level = 255 preferred master = yes dos charset = CP850 unix charset = ISO8859-1 display charset = LOCALE [delt] path = /home/mikke/delt Guest ok = yes writeable = yes create mask = 0775 directory mask = 0775 [bilder] path = /home/mikke/pics writeable = yes valid users = @gutta dette ser ut til å fungere fint. delt-katalogen har absolutt alle lese- og skriverett til, den bruker vi bare til opplasting og litt sånn til, så det er gudd. bilder, derimot, krever vi bruker/pass på. derfor har vi opprettet gruppen gutta, som brukerne er medlemmer av. dette fungerer fint, men en ting plager meg litt: de fleste har windows-maskiner, og når de skal koble seg til, er brukernavnet i dialogen som dukker opp "maskinen\gjest", som ikke kan endres (en må trykke avbryt, og "logg på med annet brukernavn"). finnes det ikke noen måte å få dette til å være mulig å angi i dialogen? og har noen med greie på samba noen kommentarer til oppsettet? vil dette fungere fint? Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 hvorfor ikke bare legge til alles brukernavn som brukere på serveren ? Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 jo, folk har da egen bruker.... det er poenget med gruppa gutta. alle som skal ha tilgang ligger i den, og har egne sambabrukere. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Ok, misforsto litt. Det greieste i ditt tilfelle vil vel heller være å lage etellerannet batch skript på windows maskinene som automatisk logger seg på serveren ved oppstart, sånn at du slipper å skrive inn brukernavn og pass på maskinen. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Map network drive. Kan vel gjøre dette med vanlig batch-scripting. Skal du ha noe mer avansert ser du på Kix, men det er neppe nødvendig. Forøvrig er vel dette et klientproblem, ikke et serverproblem? ;-) Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg har et liknende problem på min sambaserver conf fila er veldig lik, har også prøvd å gjøre den helt lik som denne (untatt shares biten). Men jeg får ikke logget på serveren fra windows Logge på som gjest går fin, men hver gang jeg prøver å logge på som bruker så blir jeg nektet tilgang. Får bare opp server\Guest som brukernavn. Har prøvd net use og tastet inn brukernavn og passord, men får bare igjen: Systemfeil 86 har oppstått Det angitte nettverkspassord er feil Har også prøvd å mappe opp som nettverksstasjon, men det går heller ikke. Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) har du laget sambapassord? smbpasswd -a brukernavn Endret 27. januar 2007 av chrishan Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hah, det hjalp Men nå får jeg bare "Det oppstod en uventet nettverksfeil" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå