Gå til innhold

ting om samba

Anbefalte innlegg

jeg kan ikke så mye om samba, men prøver å lære meg litt. jeg drifter en liten diskserver her jeg bor, hvor vi er noen stykker som vil dele litt forskjellig greier mellom oss. derfor har serveren en del delte mapper. disse har vi nå funnet ut av vi vil passordbeskytte. jeg har satt opp sharene slik i smb.conf:

[global]
netbios name = maskinen
server string =
workgroup = VENGA
security = share
encrypt passwords = true
wins support = yes
local master = yes
os level = 255
preferred master = yes
dos charset = CP850
unix charset = ISO8859-1
display charset = LOCALE

[delt]
path = /home/mikke/delt
Guest ok = yes
writeable = yes 
create mask = 0775
directory mask = 0775

[bilder]
path = /home/mikke/pics
writeable = yes
valid users = @gutta

dette ser ut til å fungere fint. delt-katalogen har absolutt alle lese- og skriverett til, den bruker vi bare til opplasting og litt sånn til, så det er gudd. bilder, derimot, krever vi bruker/pass på. derfor har vi opprettet gruppen gutta, som brukerne er medlemmer av. dette fungerer fint, men en ting plager meg litt: de fleste har windows-maskiner, og når de skal koble seg til, er brukernavnet i dialogen som dukker opp "maskinen\gjest", som ikke kan endres (en må trykke avbryt, og "logg på med annet brukernavn"). finnes det ikke noen måte å få dette til å være mulig å angi i dialogen?

og har noen med greie på samba noen kommentarer til oppsettet? vil dette fungere fint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, misforsto litt. Det greieste i ditt tilfelle vil vel heller være å lage etellerannet batch skript på windows maskinene som automatisk logger seg på serveren ved oppstart, sånn at du slipper å skrive inn brukernavn og pass på maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg har et liknende problem på min sambaserver

conf fila er veldig lik, har også prøvd å gjøre den helt lik som denne (untatt shares biten).

Men jeg får ikke logget på serveren fra windows

Logge på som gjest går fin, men hver gang jeg prøver å logge på som bruker så blir jeg nektet tilgang. Får bare opp server\Guest som brukernavn.

Har prøvd net use og tastet inn brukernavn og passord, men får bare igjen:

Systemfeil 86 har oppstått

Det angitte nettverkspassord er feil

Har også prøvd å mappe opp som nettverksstasjon, men det går heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...