Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Hei hei, Jeg skal koble sammen vår Linksys WRT54G som et accesspunkt til SpeedTouch 546T2. Jeg har koblet den til gjennom LAN-portene, men jeg kommer meg ikke inn i Linksys'en (192.168.1.1). Den stasjonære er koblet til SpeedTouch'en. Noen som vet hvorfor jeg ikke kommer inn Jeg har restartet både modem, router og PC, men den finner ikke Linksys'en. SpeedTouch'en står i PPPoE. Tror det skal være riktig, siden den skal koble seg til Telenor. Håper noen kan hjelpe, eller linke til en artikkel som viser fremgangsmåte. Jeg har prøvd å søke etter lignende problemer, men fant ingen. Mvh Thomas Endret 23. januar 2007 av Thomas___ Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvis du skal koble opp linksysen som et AP må du gå inn på den og skru av DHCP og så koble lan -> lan. Hvis du ikke kommer inn på den er det sannsynligvis fordi SpeedTouchen gir deg en ip i 10.0.0.x rangen og du vil da ikke komme inn på ting som har ip i 192.168.1.x. Prøv å koble deg rett inn på en lan port på linksysen og se om du kommer inn da. Der kan du også sette den til å ha en ip så den blir tilgjengelig hele tiden. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Du kan bare sette inn kabel fra speedtouch inn på wan porten på linksys'en, disable DHCP og sette på dchp på tilkoblingsmåte. Da skal den fungere som AP og switch. Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Tusen takk skal du ha, arnjbu! Da fungerer internetten finfint. Men nå et nytt problem: jeg får ikke koblet den bærbare til den stasjonære via det trådløse accesspunktet. Hvordan gjør man det? Slik at vi kan dele filer og skrivere og sånn. Takk for svaret ditt også, OgnOmm. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Dvs at nå fungerer internett gjennom trådløst, men du kan fremdeles ikke koble til andre datamaskiner på lokal nettet? Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Det stemmer. Jeg kan veldig lite om nettverk i det hele tatt, så det er sikkert et enkelt svar på problemet. Jeg har prøvd å trykke "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" på den stasjonære (som er koblet til ruteren via TP), men finner den ikke den bærbare. Når jeg trykker det samme på den bærbare får jeg feilmelding om at jeg "...kanskje ikke har tillatelse til å bruke denne nettverksressursen..." Endret 23. januar 2007 av Thomas___ Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Dvs at nå fungerer internett gjennom trådløst, men du kan fremdeles ikke koble til andre datamaskiner på lokal nettet? 7784706[/snapback] Fungerer det hvis du kobler deg opp med kabel på SpeedTouchen? (Der den stasjonære er koblet til?) Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Har du testa å skrive \\<datamaskinnavn> Lokal nettverk greia til windows er ikke 100% stabil for å si det sånn. Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Jøss, da fungerte det helt fint! Tusen takk! Men er det noen måte for å få det til å fungere på den "vanlige" måten? Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 ...men det fungerer ikke når jeg bruker det trådløse nettet fant jeg ut nå. Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Hmm.. Ser at det kommer opp noen feilmeldinger om at det trådløse nettet ikke er sikret. Kan det være årsaken til at maskina ikke lar meg koble til? I tilfelle, hvordan sikrer jeg nettet? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Kryptering av nettet skal ikke påvirke om du kommer inn på maskiner i nettverket eller ikke. Men hvis du vil sette det på ligger det i instillingene til linksysen. WPA-PSK et greit valg. Lenke til kommentar
Thomas___ Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Plutselig fungerte det å dele uten at jeg hadde gjort noe som helst. Hehe. Aner ikke hvorfor. Men uansett, takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå