Gå til innhold

Vista tilrettelagt for overvåkning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@stigfjell

Den dagen Palladium implementeres (noe jeg sterkt tviler på at vil hende i nærmeste fremtid) skal jeg boikotte ny hardware, og (antaglig) skifte til et *nix os, eller fortsette på gode, gamle Win2K.

@Fungus

Har prøvd Vista ganske mye i det siste, og kan si at jeg ikke kommer til å kjøpe det. Slik gikk det:

1. Formatere C: og legge inn Vista på den. D: ble automatisk korrupt.

2. Kjøre på Vista 2 dager. Krasjer.

3. Formatere --> Installere.

4. Krasje igjen.

5. Se skritt 3.

6. Krasje enda en gang.

7. Installere Win2K igjen. --> Alle filene på D: ble korrupte igjen.

Og på Win2K _BLIR_ jeg.

7786722[/snapback]

Jeg har kjørt vista i snart 1 mnd, installasjon gikk problemfritt, de applikasjoner jeg bruker kjører problemfritt, og maskinen har til dags dato enda ikke hatt en eneste krasj eller blåskjerm. Spiller spill så det griner etter og med beta nvidia drivere på Vista R2 funker det nesten like kjapt som XP...... litt dårlige FPS all over, men ikke så veldig at det blir plagsomt og best av alt - når ting krasjer ingame, f.eks at grafikkdriveren fucker opp, så fryser spillet..... 15 sek senere er jeg i full sving igjen, uten krasj til desktop eller omstart PC...... Vista rydder enkelt og greit opp ved å deaktivere hw/drivere og enable igjen.....

Vista er faktisk det mest sabile OS fra MS jeg har sett, men det er klart, har du inkompatibel maskinvare som ikke er støttet, eller masse HW som ikke har skikkelige vista-drivere eller beta-drivere etc, så kan din opplevelse være "bad"..... men for meg fungerer dette GULL!

Eneste som mangler er noen ytterst få programmer jeg savner som enda ikke er vista-kompatible, men de kommer, og jeg kan vente :-)

Nei, må se å skaffe meg release-versjonen nå som den slippes - men R2 betaen fungerer som en drøm hittils....

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Vel, jeg sjekka den linken i signaturen din og makan til FUD er det lenge siden jeg har sett. Hvis du virkelig er så paranoid at du tror på alt det der så synes jeg synd på deg.

/Tom

7787144[/snapback]

Hvis det er FUD, hvorfor tonet M$ hele Palladium-prosjektet ned? Navnet ble endret to ganger, først NGSCB og så fikk det enda et nytt navn som jeg ikke husker. Dessuten er dette prosjektet noe som M$ overhodet ikke vil snakke om. Grunnen til dette er at Palladium fikk ganske mye negativ PR. Etter min mening ligger det ganske mye mer i artikkelen enn bare FUD.

Edit: det er ikke en vilkårlig M$-hater som har skrevet artikkelen jeg linket til, men Elektronisk Forpost Norge.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Har folk glemt Palladium? DRM-systemet som opprinnelig var tiltenkt Vista. Jeg kan banne på at dette utvikles i det skjulte, for dette systemet fremmer virkelig overvåkning. I min signatur har jeg en link der det står en grundig innføring av det opprinnelige Palladium.

7782581[/snapback]

De sniker det kanskje inn i en plasterlapp senere. Ekstra paranoid :whistle:
Lenke til kommentar
Uavhengig av om det er bygd inn noen bakdør eller ikke, liker jeg ikke tanken på at noen som driver med telefonavlytting og den slags i det hele tatt skulle være med på å utvikle sikkerheten. Det vil da ikke være noen voldsomt stor sak for dem å vite hvordan de kan trenge seg inn når de selv har konstruert det?

7782953[/snapback]

Det er vel nok "buffer overflow"-feil i MS produkter fra før til at de kan hacke seg inn hvor de vil. ;)

Lenke til kommentar
Oisann, innrømmer det t.o.m.

Jeje, XP er mitt siste M$ OS, innen 6 mnd. skal jeg være over på linux helt og holdent, må bare bruke litt tid på å sette meg inn i alle alternative programmer..

Håper en eller annen linux distro ser sitt snitt og setter inn støtet nå, kanskje man får en reell konkurrent på OS markedet.. Blir selvsagt vanskelig eller umulig med all den tyngden M$ har. Uansett er nok dette den siste reelle muligheten til å utfordre dem. Nå eller aldri..

7782496[/snapback]

Da bør Linux få med seg spillutviklerne først. Det finnes vel knapt noe som er i nærheten av DirectX for Linux ennå ihvertfall.

Lenke til kommentar

For den ekstra paranoide: En kan jo kjøpe en egen PC for Vista til å spille på. Og så beholde sin WinXP eller Linux til andre mer nyttige gjøremål. Eller gå fullt for Playstation, Xbox med flere.

Inntil videre kan en vel tryggt kjøre spill på Windows XP inntil spillutviklerne parkerer støtten for det OS'et eller at skjermkortet blir utdatert (den som inntreffer først).

Jeg har liten tro på at vi får se noe ala DirectX bli utviklet på Linux plattformen med det første. Noen som vet om det kommer til å skje?

Endret av G
Lenke til kommentar
Vel, jeg sjekka den linken i signaturen din og makan til FUD er det lenge siden jeg har sett. Hvis du virkelig er så paranoid at du tror på alt det der så synes jeg synd på deg.

/Tom

7787144[/snapback]

Hvis det er FUD, hvorfor tonet M$ hele Palladium-prosjektet ned? Navnet ble endret to ganger, først NGSCB og så fikk det enda et nytt navn som jeg ikke husker. Dessuten er dette prosjektet noe som M$ overhodet ikke vil snakke om. Grunnen til dette er at Palladium fikk ganske mye negativ PR. Etter min mening ligger det ganske mye mer i artikkelen enn bare FUD.

Edit: det er ikke en vilkårlig M$-hater som har skrevet artikkelen jeg linket til, men Elektronisk Forpost Norge.

7787640[/snapback]

Jeg også er interessert i å få oppklart hva som er FUD med den artikkelen... Jeg hadde satt umåtelig stor pris på om du (TomRay74) kan forklare meg det. Personlig syns jeg alt så veldig troverdig (og sinnsykt skremmende) ut. (Så F'en stemmer iallefall :) )

Forøvrig, så har jeg bare en kommentar til alle dere som påstår at en evt. bakdør hadde blitt oppdaget på 1-2-3. Det er bare bull. MS har lært (evt. NSA), de kommer garantert ikke til å legge inn noe som tilfeldigvis står og sender en jevn strøm med klar-tekst til en NSA-kontrollert server om hva du driver med...

En evt. bakdør kommer _IKKE_ til å kommunisere ut med omverdenen på måfå. Men det kommer garantert til å være kommunikasjon ut. F.eks. hver gang du spiller av en DRM-fil, eller ukentlig pga WGA, eller lignende. Det er lett å skjule evt. kommunikasjon i den typen data, iallefall om det er kryptert.

Jeg tipper en evt. bakdør primært kommer til å bli brukt for å få tilgang til data som ligger på en pc, når man fysisk har pc'en. Dersom alle sammen benytter seg av Vista-kryptering av hdd ++ så er jeg sikker på at det er fritt frem for NSA til å fiske ut hva de måtte ønske.

Det er selvsagt mulig at det fins andre "bakdører" også, hvorav de mest sannsynlige er:

1) en mulighet til å disable hele eller deler av systemet. Herunder å nekte brukeren tilgang til data på disken. Skjer mest sannynlig på en måte som gjør at det for brukeren ser ut som hardware-failure. Kommuniseres via WindowsUpdate eller lignende.

2) En mulighet til å "snoope" maskina mens den er på, uten at brukeren legger merke til det. (Sikkert også initiert via WGA/WindowsUpdate/WhatNot) Dette er forøvrig det som er minst sannsynlig at kommer til å skje, da det er størst sannsynlighet for at dette blir oppdaget.

3) WGA/WindowsUpdate sender avgårde veldig mye informasjon, f.eks. ala det google desktop gjør, hvor du ved å bruke google desktop risikerer at google sitter på info om samtlige filer du har på maskina di...

Håper dere nå skjønner at det er mulig å ha bakdører _UTEN_ at det blir oppdaget. Det er ikke noe problem å skrive Open Source programvare med bakdører som er særdeles vanskelige å oppdage.

Se f.eks. her:

http://kerneltrap.org/node/1584

for et eksempel på hvor lett det er å skrive kode som gjør noe annet enn hva man egentlig tror... Om man har mange millioner kodelinjer skal det ufattelig mye til å klare å spotte slike ting. Men det er likevel vesentlig lettere enn å finne bevisste bakdører i Vista!

Lenke til kommentar
Løftet jeg ga meg selv om at jeg aldri kommer til å installere Vista på min maskinvare står jeg 100% fast på. Det blir i så fall over mitt lik.

7786269[/snapback]

Det vil jeg gjerne se! En norsk versjon av "Masters of Horror"; "Zombien som installerte Vista..."

Lenke til kommentar
Løftet jeg ga meg selv om at jeg aldri kommer til å installere Vista på min maskinvare står jeg 100% fast på. Det blir i så fall over mitt lik.

7786269[/snapback]

Det vil jeg gjerne se! En norsk versjon av "Masters of Horror"; "Zombien som installerte Vista..."

7793553[/snapback]

Som sagt, det kommer ikke til å skje. Det er jeg fast bestemt på, og når jeg først har bestemt meg, viker jeg ikke en nanometer. Vista kommer aldri inn på mine maskiner så lenge jeg har kontrollen over mine egne maskiner.

Lenke til kommentar

7786269[/snapback]

7793553[/snapback]

Som sagt, det kommer ikke til å skje. Det er jeg fast bestemt på, og når jeg først har bestemt meg, viker jeg ikke en nanometer. Vista kommer aldri inn på mine maskiner så lenge jeg har kontrollen over mine egne maskiner.

7794163[/snapback]

OT:

Ser ikke noen "paranoidisme" ved dette!

Du slår ikke meg:)

Jeg tror at 9/11 var en "inside job".

Jeg tror på "teorien" om NWO, Illuminati, Zionister, Freemasons og Skull & Bones.

Jeg tror EU er en del av NWO's plan for økt kontroll.

Jeg vet at omstendighetene primo WW2 er fordreid/overdrevet og forfalsket i historiebøkene. (Zionister og NWO).

Jeg vet at jeg ikke fordømmer noen folkeslag (måtte ta den med).

Jeg tror på UFO'er og utenomjordisk liv.

Jeg synest David Icke er interessant.

Jeg vet at legemiddelindustrien er korrupt og kynisk til det ytterste.

Jeg vet at vaksiner er en bløff.

Jeg tror ikke på cellegift som behandlingsform for kreft (spør hvilken som helst kreftspesialist om han/hun ville tatt cellegift i tilfelle kreft).

Jeg vet at sukker er livsfarlig og årsak til mange sykdommer med døden til følge.

Jeg vet at media lyver, forfalsker og siler informasjon.

Jeg svelger glatt historien om Palladium.

Og, jeg vet at dette rokker ved folks livsoppfatning :ph34r:

Lenke til kommentar
*masse fud*

Jeg vet at vaksiner er en bløff.

*endav mer fud*

Ohyeay. Her skulle jeg likt å se noe data ;)

Hvordan kan du _VITE_ at noe som har reddet millioner av menneskeliv bare er bløff.

Hvorfor tror du kopper ble utryddet? Bare sjedde det helt av seg selv? :dontgetit:

Du er full av bull du godeste StudioN.

EDIT: Norsk link: http://no.wikipedia.org/wiki/Kopper_%28sykdom%29

Det er anslått at kopper tok livet av mellom 300-500 millioner mennesker i det 20._århundret. Så sent som i 1967, anslo Verdens helseorganisasjon at 15 millioner mennesker ble smittet, og to millioner døde. Etter en vellykket vaksinasjonskampanje, ble det siste utbrudd av sykdommen registert i 1977 i Somalia, og sykdommen ble i 1979 erklært utryddet av Verdens helseorganisasjon .

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en av de som tror at 9/11 var en innsidejobb, men at det faktisk er muslimske fundamentalistsvin som har en ond agenda. Likevel frykter jeg det Vista vil komme med, derfor vil ikke jeg ha Vista på mine maskiner. Skal jeg ha et system som er tilnærmet bombesikkert installerer jeg Solaris 10 med Trusted Extensions. Det operativsystemet har også ekstreme sikkerhetssystemer, men her har jeg full kontroll.

Lenke til kommentar

Litt mer on topic folkens.

Hva er det som er så utrolig farlig om du til en vis grad blir overvåket på din egen pc? De må uansett følge de regler som gjelder i de respektive land når det gjelder personvern.

Da syns jeg det er mye verre med disse fotoboksene som skal begynne og overvåke deg.

Lenke til kommentar
Litt mer on topic folkens.

Hva er det som er så utrolig farlig om du til en vis grad blir overvåket på din egen pc? De må uansett følge de regler som gjelder i de respektive land når det gjelder personvern.

Da syns jeg det er mye verre med disse fotoboksene som skal begynne og overvåke deg.

7796007[/snapback]

Problemet er at personvernreglene i USA blir slappere og slappere hvert år, og det er der MS holder hus. Med andre ord: De står fritt til å gjøre hva de vil med dine sensitive data.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal noen i det hele tatt kunne overvåke noe som skjer på din PC?

Det virker som mange har et forvridd virkelighetssyn og tror at "mannen i gata" har behov for å bli passet litt på av noen som står høyere i makthierarkiet. Men hvem er isåfall disse menneskene - noen übermennesker som har perfekt etikk og moral, og derfor egner seg til å passe på vanlige korrumperte mennesker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...