Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Argh! Nytt HK, mer problemer.

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Løste en del gamle problemer med å kjøpe meg nytt hovedkort (ASRock K7NF2-RAID). Men fikk en del nye på kjøpet:

1. RAID. Hadde to identiske SATA-disker i et speilet RAID-oppsett på det gamle hovedkortet (ASUS K7N8X-E). Har satt dem inn her, men etter å først ha kjent igjen diskene som en enkelt disk i RAID, gjør hovedkortet ikke det lenger. "Detecting set" stopper den på.

Kan man gjøre det sånn som dette og forvente at et nytt hovedkort bare skal akseptere et gammelt RAID-sett? Eller må jeg ta backup, slette alt og sette alt opp på nytt?

2. Windows. Når jeg nå starter opp Windows XP - som er installert på RAID-diskene) får jeg en blåskjerm etter kort tid. Dette skjer enten jeg prøver å starte fra RAID-settet når det funket, eller fra en enkelt av diskene i ikke-RAID-modus. Den varer utrolig kort før maskinen restarter, jeg måtte bruke et kamera for å få lest hva feilen var. Her er hovedtrekkene:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du maskinen på nytt. osv osv.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x00000050 (0xF7C43000, 0x00000000, 0x804FA9E8, 0x00000000)

*** siwinAcc.sys - address F7C43000 base at F7C43000 datestamp 00000000

Har prøvd å reinstallere win xp på raid-settet, og regnet med at hvis raid'en ikke funker kan datamaskinen likevel lese fra den ene disken (og det stemmer, starter jeg opp en annen windows fra en annen harddisk kan jeg lese mye av det som ligger på den). Feilmeldingen foreslår også at jeg går inn i BIOS og skrur av bufring eller skygging. Den muligheten finnes ikke i BIOS på dette HK.

Hva kan denne feilen være?

3. Mine Dokumenter. Windows 2000 kan som sagt lese data fra den ene RAID-disken. Men ikke fra mappen "Mine Dokumenter", som jo er den viktigste. Feilmeldingen jeg får er "kan ikke lese, ingen tilgang". Whatthe?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du maskinen på nytt. osv osv.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x00000050 (0xF7C43000, 0x00000000, 0x804FA9E8, 0x00000000)

***  siwinAcc.sys - address F7C43000 base at F7C43000 datestamp 00000000

Her ser det ut som det er driveren til raid kontrolleren som flipper. Etter det jeg kan se på google så er det driveren (rettere sagt en akselleratordriver) for raidkontrollerent.... (siwinAcc.sys) :hmm: Prøver du å starte opp gammel installasjon på nytt hovedkort? Prøv med nye drivere til raid kontrolleren (regner med det er silicon image?)

LES OGSÅ DETTE!

3. Mine Dokumenter. Windows 2000 kan som sagt lese data fra den ene RAID-disken. Men ikke fra mappen "Mine Dokumenter", som jo er den viktigste. Feilmeldingen jeg får er "kan ikke lese, ingen tilgang". Whatthe?

Dette er et rettighetsproblem i windows som blir forårsaket av at du nå prøver å nå filer som er opprettet av en bruker på din gamle windows installasjon, med en ny bruker på den nye installasjonen. Hvis du skrur av "enkel fildeling", kan du endre eierforholdene på disse mappene.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Dette er et rettighetsproblem i windows som blir forårsaket av at du nå prøver å nå filer som er opprettet av en bruker på din gamle windows installasjon, med en ny bruker på den nye installasjonen. Hvis du skrur av "enkel fildeling", kan du endre eierforholdene på disse mappene.

7781880[/snapback]

Problem 3 er løst, tusen takk! :thumbup:

Ser for meg å brenne ut alt nyttig fra den ene disken, formatere begge diskene og gjøre absolutt alt fra scratch. Håper virkelig den vil kjenne igjen RAID-settet eller la meg få gå inn i RAID-setup-menyen etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...