Gå til innhold

Hvordan rengjøre objektiv?

Anbefalte innlegg

Engangskluter med alkohol man får kjøpt hos optiker for å rengjøre brilleglass har funket genialt for meg. Aldri en flekk å se etterpå.

Synd å "vaske" bort multicoatingen på linsene med alkohol.

Tøys. Engangsklutene man får kjøpt hos optikere er tilpasset multicoated glass, bla. fordi også brilleglass er multicoated.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nu bør det også nevnes at herdet frontglass i objektiver tåler en hel del mer enn et UV-filter.

18-55mm kit-objektivet til min gamle D50 har blitt herjet fælt med i over to år, og det har ikke antydning til riper. Det har fått både fotballer rett i fronten, blitt mistet i bakken og fått generell hard medfart.

Lenke til kommentar
IKKE bruk mikrofiberklut. Disse vasker mekanisk og skader coating/frontelementet. Bruk engangs "linsepapir". Disse kan fåes bl.a. hos optikere.

Mvh.

TH

Har du faktisk belegg for å si det, eller er det bare noe du tror?

Coatingen på moderne objektiver er hardere enn glasset, og jeg har enda til gode å se en mikrofiberklut som klarer å skade herdet glass.

Lenke til kommentar
Har du faktisk belegg for å si det, eller er det bare noe du tror?

Coatingen på moderne objektiver er hardere enn glasset, og jeg har enda til gode å se en mikrofiberklut som klarer å skade herdet glass.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg her. Microfiber klutene er vel laget av en form for "hard-plast" - og det er vel ikke akkurat hardt :hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...