Gå til innhold

ekstern harddisk, lacie 500 GB HJELP!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du skrevet ferdig nå?

Da kan du restarte Pc-en.

7794018[/snapback]

Har skrevet ferdig ja. Endret alt du hadde merket med gult. Så nå skal jeg velge write også restarter jeg?

7794033[/snapback]

Ja det kan du.

7794040[/snapback]

Du er simpeltent genial! :) Nå kommer jeg inn i begge partisjonene på gammeldisken. Herfra kan jeg vel bare begynne å redde det som reddes kan og deretter om så formatere den vel?

Altså redde i form av å overføre til s-ata disken f.eks som så og si er tom?

Om jeg nå velger å bruke den for den er ikke helt god sånn fysisk sett heller med tanke på de pins'ene bak på den. Men det viktigste er nå at jeg har tilgang til alt på den nå så jeg får berget det.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal få takket deg nok for den tiden du har lagt ned i å hjelpe meg. Om du skulle ha behov for juridisk hjelp så er det bare å fyre løs i juss forumet eller privat.

Lenke til kommentar

Det var fint arbeid vi har fått til.

Jeg er ikke sikker om det er noe galt med disken/data jeg.

Det ble sikkert problemer når du monterte disken med operativ system og en aktiv partition og bokstavene som var der.

For at det er slik at hvis du skriver 80 foran det første gult 01, så har du merket partition som aktiv.

Fikse du i tillegg MBR kode, så du kan sikkert starte den andre Pc.

Det er bare for å vise. Du gjør ikke det selfølgelig.

Men du kan selfølgelig repartitionere etter at du kopiert det du skal ha og formatere på nytt. Det er riktig.

Du må bli en dyktig jurist da. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Det var fint arbeid vi har fått til.

Jeg er ikke sikker om det er noe galt med disken/data jeg.

Det ble sikkert problemer når du monterte disken med operativ system og en aktiv partition og bokstavene som var der.

For at det er slik at hvis du skriver 80 foran det første gult 01, så har du merket partition som aktiv.

Fikse du i tillegg MBR kode, så du kan sikkert starte den andre Pc.

Det er bare for å vise. Du gjør ikke det selfølgelig.

Men du kan selfølgelig repartitionere etter at du kopiert det du skal ha og formatere på nytt. Det er riktig.

Du må bli en dyktig jurist da. Lykke til. :)

7794097[/snapback]

Er ikke noe galt med datan som ligger der nå. En eller annen plass ble det nok bare litt kluss ja. Den andre pc'n er kassert så den trenger strengt talt ikke å få tilbake denne gamle :)

Har studert juss i ca 13 på hobbybasis, ett år forretningsjuss (høgskole), så om du mot all formodning skulle stå fast på noe juridisk en vakker dag så er det bare å spørre :)

Nok en gang, tusen takk :)

Lenke til kommentar

Det vil være vel kanskje riktig å repetere noe, som er nevnt før i andre tråder slik at andre kan hindre at de kommer opp i vanskeligheter, når diskene kommer opp men at de virker som ikke formatert, eller at de er ikke partitionert:

-Bruk –dskprobe—for å ta backup av Sector0 på alle disker og lagre på et sted.

-ta backup av alle sectorer63 på diskene., ta backup av sector69 for fat, sector (som regel sector63+total sectors-1) for ntfs, hvis en partisjon.

-har du mange partisjoner på en disk, så finner du alltid en bootsector og en backup sektor for hver og en partition.

Litt andre forhold på extended partitioner, så være obs på det.

(illustrerer---hvis du har 2 partisjoner på en disk, og du har funnet bootsector og backup sektor på den første partisjon., så vil du finne bootsector for den andre partisjon, 1 sektor, eller neste sektor etter backup sektor for den første.

Men ellers man må lese litt , rund dette da, slik at man ser på riktige sektorene.

Og kanskje enda viktigere for alle de med små----flyttbar disker, til lagring.

Ta backup av den sector0 på de enhetene der. Sletter du, eller hva som helst uten vilje, den der, eks. med at du prøver å installere Windows mens pinne er koplet på og du velger å slette partisjon der. Lagre den sektor på et sted, kan være en stor lettelse når du oppdager feil.

Det er kun denne sector, du finner ikke andre.

Alle de sektorene som nevnes for harddiskene, må man selvfølgelig oppdatere etter hvert som man forandrer partisjoner eller annet.

Det er det simpleste man kan gjøre, for å hindre unødvendig tap av data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...