lifeblog Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hallo jeg har klart å rote det litt til her... skulle formatere pcen her om dagen, mens den eksterne harddisken sto i, så klarte jeg selfølgelig å formatere den(tryke litt feil) men problemet er at når jeg kobler harddisken til pcen vil den ikke komme frem i "min datamaskin". i oppgavelinjen under "trygg fjerning av maskinvare" står den at den er koblet til, men jeg kommer ikke inn på harddisken på no måte? noen som kan hjelpe meg litt der ? harddisken funker generelt, knappen lyser å den bråker ikke mer en normalt. På forhånd takk =) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 på meg virker det som det er noe med partisjonstabellen på den eksterne hardisken. det finnes verktøy som kan fixe på dette. Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 på meg virker det som det er noe med partisjonstabellen på den eksterne hardisken. det finnes verktøy som kan fixe på dette. 7781442[/snapback] okay, hva heter det verktøyet a ? har du kunnskap om det ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 okay, hva heter det verktøyet a ? har du kunnskap om det ? eneste jeg har brukt av tilsvarende verktøy er til å reparere MBR ved hjelp av Recovery Console i Windows 2000 og Windows Xp. du kan se om du finner et enkeltverktøy på dette søket som kan hjelpe. Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 okay, hva heter det verktøyet a ? har du kunnskap om det ? eneste jeg har brukt av tilsvarende verktøy er til å reparere MBR ved hjelp av Recovery Console i Windows 2000 og Windows Xp. du kan se om du finner et enkeltverktøy på dette søket som kan hjelpe. 7781511[/snapback] okay, takker da prøver vi litt på det, har du eller noen fler forslag så er det bare å komme med de Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Om du har slettet partition på disken, og ikke formatert,så du må initialisere disken igjen. Høyreklikk på Min datamaskin---klikk -behabdle-----klikk Diskbehandling. Ser du Disken din der? Om du hadde slettet partion og ikke formatert, og du har data på den, så kan du enkelt rekontruere partitions tabell. (du kan ikke gjøre det fra diskbehandlingen) Om disken er å finne der, og du har ikke noe data å ta vare på, lage en eller 2 partirtioner og formaterer deretter. For fat32 file system du kan ikke ha større enn 32GB partition, ved behandling fra windows. Endret 23. januar 2007 av wiberos Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Om du har slettet partition på disken, og ikke formatert,så du må initialisere disken igjen.Høyreklikk på Min datamaskin---klikk -behabdle-----klikk Diskbehandling. Ser du Disken din der? Om du hadde slettet partion og ikke formatert, og du har data på den, så kan du enkelt rekontruere partitions tabell. (du kan ikke gjøre det fra diskbehandlingen) Om disken er å finne der, og du har ikke noe data å ta vare på, lage en eller 2 partirtioner og formaterer deretter. For fat32 file system du kan ikke ha større enn 32GB partition, ved behandling fra windows. 7782163[/snapback] da klarte jeg å få frem harddisken igjen, hadde nok sletta partitionen, finner den under min datamaskin endelig, men nå må jeg formatere den står det, som jeg ikke får gjort,(selv om jeg gjorde det når jeg fikk den, å da gikk alt bra) har du en måte jeg kan redde det jeg hadde på den ? =) og åssen jeg kommer meg inn på den? takk for hjelpa ihvertfall Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) da klarte jeg å få frem harddisken igjen, hadde nok sletta partitionen, finner den under min datamaskin endelig, men nå må jeg formatere den står det, som jeg ikke får gjort,(selv om jeg gjorde det når jeg fikk den, å da gikk alt bra) har du en måte jeg kan redde det jeg hadde på den ? =) og åssen jeg kommer meg inn på den? takk for hjelpa ihvertfall 7782598[/snapback] du kan prøve med Datarecovery eller getdataback, har fungert bra med meg og andre som har mista data... Endret 23. januar 2007 av killerboy85 Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 da klarte jeg å få frem harddisken igjen, hadde nok sletta partitionen, finner den under min datamaskin endelig, men nå må jeg formatere den står det, som jeg ikke får gjort,(selv om jeg gjorde det når jeg fikk den, å da gikk alt bra) har du en måte jeg kan redde det jeg hadde på den ? =) og åssen jeg kommer meg inn på den? takk for hjelpa ihvertfall 7782598[/snapback] du kan prøve med Datarecovery eller getdataback, har fungert bra med meg og andre som har mista data... 7782796[/snapback] ja det er greit, men jeg kommer ikke inn på harddisken, jeg får ikke formatert ? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Veldig enkelt forklart: Hvis du sletter partisjons tabell på en disk og ikke formaterer, all informasjon på disken er intakt. Alt ligger der. Det eneste man trenger er å manuelt skrive inn verdiene for relative og total sektors. De verdiene kan du finne i Bootsector, som riktig nok skrives med formateringen. Det er selvfølgelig at man må arbeide litt mer hvis partisjoner var som logiske disker i en extended partisjon eller om det var en primær og en extended, eller om det var en dynamisk disk. Det som jeg skriver her, er arbeid som man kan utføre med bare å ha Windows og ingenting annet. Det finnes mange programmer/verktøy osv. for å utføre enda mer kompliserte oppgaver, men jeg begrenser alt dette til selvhjelp. Hva kan du fikse selv, med det du allerede har, er morsomt. Nå, for ditt vedkommende og problemet ditt. Nå har du laget en partisjon i Windows. Hvis disken din var formatert med fat32, vil i tillegg til antall sektorene, må du forandre til riktig system ID, og kanskje litt til. Hvis du er interessert til å finne ut om ting og tang, du kan finne noe som du har i Windows platen din. Det er diskeditor....dskprobe.. Søk etter den og kopiere over til Pc-en din. Når du åpner den og velger å aktivere en fysisk enhet (harddisk) du kan lese direkte fra disken. Sektor 0 er MBR og partisjons tabell. sektor 63 og 69 er boot og backup for boot sektor. Det gjelder for fat32. Hvis du hadde Ntfs file system, backup av bootsector finner du med å summere relative sectors+total sectors-1. Hvordan du kan lese entries i bootsector finner du hos Microsoft eller hos andre. Men for å starte, hvis du kopiere sektor 0 og sektor 63 og legge ut her, vil du få hjelp, når det gjelder å skrive verdiene i partisjons tabell. Forutsetning at du har ikke formatert. Hvis du ikke vil bruke tid til det, kan du bruke noe av de programmene som blir nevnt ellers. Men allikevel, etter at du har ordnet med dine data, du kan bruke enten diskpart fra cmd for å fjerne info på disken din som hindrer deg fra å formatere, med å utføre commando clean. Du MÅ rette focus på riktig disk, når du skal utføre det, eller du kan bruke ...dskprobe... igjen for å skrive 000000000000 på den sektor0. Da vil det være enklere å formatere. Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 takker for svar, men dette virker litt for invikla for meg kunne du lagt meg til i msn så kunne vi prata der, er så mye lettere ? hadde vært kjempe bra. min adr er [email protected] Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Vel, det der virket alt annet enn enkelt for mitt vedkommende Her er nok mitt nåværende problem også: Om du hadde slettet partion og ikke formatert, og du har data på den, så kan du enkelt rekontruere partitions tabell. Jeg kommer ikke inn på den som jeg har en del filer osv som jeg vil redde. Når jeg prøver hyler den om at den ikke er formatert. Hvordan i så fall rekonstruerer jeg partisjonstabellen? Eller hva jeg nå enn må gjøre for å få tilgang til den disken uten å måtte formatere og miste alt jeg har på den? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Først en hilsen til lifeblog, og vi ber om tillatelse for å bruke plass på din tråd for å svare til Iudex. Svaret til Iudex kan kanskje hjelpe litt, og vi burde bruke spalte her slik at eventuelt andre kan ha nytte av det. Til Iudex (edit: hadde skrevet Iudox) Svarer gjerne her eg, siden du nevner at det virker litt vanskelig for deg. Kan du være så snill å prøve følgende: -Søk etter …dskprobe… på din Win Cdplate -velg …kopier…og …lim.. på skrivebordet ditt. Åpne diskprobe. -klikk ..drivers… -klikk…physical Drive… -Dobbel klikk…physicalDrive 1 (nr1 er hentet fra det du ser i Diskbehandling) -klikk….set active -klikk…OK Nå –klikk…sectors… -klikk…read… -skrive…..241248104..i starting sector.. felt…og klikk…read.. Hva er du ser der? Hvis du vil, du kan -klikk…File ….klikk…save as…og lagre på skrivebord. Vedlegg deretter denne filen her eller på den andre. (det bir feil uansett) Om den viser riktig sector, vil avgjøre hva du skal gjøre videre. For at du skal være sikker at du har valgt denne disken,.kan du i mellomtiden: -klikk…sectors…klikk …read…du skriver du 0 på felten og…klikk read. Det du ser der er det samme som det du lagt fram der med mbrlister. Er det riktig ? Endret 24. januar 2007 av wiberos Lenke til kommentar
lifeblog Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 ja seff kan dere bruke tråden min, jeg er her får hjelp å det er det flere som er me går det greit vi prater på msn wiberos? ikke får å mase men.... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 *snip* Skulle gjerne det men Jeg har ikke msn, aldri har brukt den Men du kan skrive i text file og vedlegg her, så svarer jeg gjerne. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Jeg finner ikke noe diskprobe (dskprobe.exe?) på win cd plata. Eller noen andre plasser for den saks skyld. Edit: Fant den til syvende og sist i SUPPORT.cab fila. Screenshot av resultatet her -klikk…sectors…klikk …read…du skriver du 0 på felten og…klikk read.Det du ser der er det samme som det du lagt fram der med mbrlister. Er det riktig ? Det er riktig. Endret 24. januar 2007 av Iudex Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan du finne og vise meg sector nr 30716280 og sector 30716279 ? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan du finne og vise meg sector nr 30716280 og sector 30716279 ? 7792765[/snapback] 30716279 30716280 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan du finne og vise meg sector nr 30716280 og sector 30716279 ? 7792765[/snapback] 30716279 30716280 7792915[/snapback] Ok for at det skal ikke bli så mye undersøkelser her: Hadde du 2 primære partitioner før du mistet kontakt med disken, og at den dynamisk har kommet etter at du prøvte å få disken i gang? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan du finne og vise meg sector nr 30716280 og sector 30716279 ? 7792765[/snapback] 30716279 30716280 7792915[/snapback] Ok for at det skal ikke bli så mye undersøkelser her: Hadde du 2 primære partitioner før du mistet kontakt med disken, og at den dynamisk har kommet etter at du prøvte å få disken i gang? 7793105[/snapback] Det var to partisjoner ja når den stod i den gamle maskina mi. Det er et OS på den også på den ene partisjonen. (Win xp pro) Nå har jeg satt den inn i en maskin jeg bygde i forrige uke. Der er det fra før en IDE disk med to partisjoner og en s-ata (enkel). Den nye IDE disken er primary master og den gamle er da primary slave. DVD rom'ene er da henholdsvis secondary master og slave. s-ata disken er for seg selv. (Third master) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå