Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hdtv uten hdtv


Tharos.

Anbefalte innlegg

Dette kan bli en litt lang historie, men jeg skal prøve å få med alle detaljer, så kortfattet som jeg klarer.

 

Jeg kjøpte en Samsung 42" bakprojektor-tv for omtrent 2 år siden. Selger sa at tv-en støttet hdtv, noe det også stod på selve tv-en. ("Hdtv" og "1080i"). Jeg fikk ikke testet hdtv på denne tv-en, siden jeg ikke hadde noen signalkilder, før jeg kjøpte meg en xbox360. Da jeg skulle teste innstillingen 1080i, ble tv-en svart. Heller ikke den noe lavere hdtv-innstillingen 720p ga noe bilde på tv. På dette tidspunktet hadde jeg hatt tv-en i nesten to år.

Etter en søkerunde på internett, finner jeg en del forum hvor folk (med samme tv) også sliter med dette. På alle forum jeg finner, så har noen snakket med Samsung og funnet ut at tv-en IKKE støtter hdtv, i noen form. Noen skriver også at de har fått byttet tv-en, eller fått igjen pengene.

Etter å ha snakket med en selger på Elkjøp, hvor jeg kjøpte tv-en, blir jeg rådet til å levere inn tv-en, slik at de kan levere den til rep./utbedring noe jeg også gjør. Selger sier at jeg ikke blir belastet for dette, siden det sikkert er en fabrikkfeil.

 

Etter et par uker får jeg en sms fra Elkjøp, hvor det står at Strax, som hadde reparasjonen, ikke har funnet noen feil på tv, og at jeg kan hente den hos Elkjøp. Prisen er 2000 kroner eller deromkring, for diagnostikk. Jeg ringer deretter til Strax for å høre hvordan de klarte å få hd-bilde på tv-en. Jeg møter et grinete helvete av ei kjerring som sier at hun aner ikke dette, hun har ingen teknisk forståelse, og at jeg heller ikke kan få snakke med en tekniker. Alle er opptatt.

 

Jeg drar deretter til Elkjøp, og snakker med en ansatt på lageret der. Han sier at han kan ikke gjøre noe, og at jeg bare må betale og så levere den inn igjen, om feilen fortsatt er der. Jeg prøver å forklare at tv-en virket ikke hjemme hos meg, og at jeg betaler ikke for en reparasjon som aldri har funnet sted. Tv-en vil ikke på magisk vis fungere igjen, etter en målløs tur hos Strax. Lageransvarlig sier så at han kan teste tv-en på Elkjøp, og at han vil ringe meg i løpet av uka.

Dette var for to måneder siden og jeg har ikke hørt et pip fra Elkjøp.

 

Siden jeg har kjøpt meg ny lcd-tv og er kjempefornøyd med den, har jeg mest lyst til å glemme hele fordømte greia. Men så tenker jeg også på at den gamle tv-en kostet tross alt omtrent 13.000,- og jeg ble lovt en hdtv, så jeg har også lyst til at Elkjøp skal få svi litt i denne saken. Dessverre ser det ut til at det er jeg som får svi hittil... :(

 

Lang historie, men for de som gadd å lese hele greia, hva tror dere om denne saken? Har jeg noen rettigheter her? Jeg skulle gjerne ha visst hvordan Strax har klart å fått signal på denne tv-en, og jeg må si jeg mistenker at de har kjørt et helt vanlig tv-signal på tv-en, og da virker den jo selvsagt som bare fy.

 

 

Edit: Jeg glemte å skrive at jeg også har snakket med Samsung Norge om dette. Også de mener tv-en støtter hdtv opptil 1080i, og det styrker ikke akkurat min sak, for å si det mildt...

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du virkelig vil ha tilbake pengene... Forbrukerombudet! Bruk dem, de får mange butikk-kjeder til å skjelve i buksene ;)

7781194[/snapback]

 

Jeg har såvidt vært i kontakt med Forbrukerrådet, angående denne saken, og de sier at jeg har jo rettigheter i fleng og slikt.

Men saken min får seg en alvorlig knekk når Strax, som skal være ekspertisen i saken, sier at tv-en fungerer helt fint. :(

Lenke til kommentar
Har du modellnavnet på tv'en det er snakk om? Ble litt nysgjerrig og kunne tenke meg å søke litt rundt...

7781312[/snapback]

Ja, det har jeg serru. :)

På bruksanvisningen står det fire modellnavn, men siden det er kun ett av dem som har 42 så må det vel være det. :hmm:

 

Samsung SP42Q2. Jeg mener å huske at jeg søkte på modellnavnet og xbox360. Fikk en del forumer, hvor flere hadde problemer.

Lenke til kommentar

som du sier, så fungerer ikke tv-en slik som produktbeskrivelsen sier.

du har rett og slett blitt solgt en vare som ikke stemmer med produktbeskrivelsen, og har da ikke fått det du betalte for.

 

Elkjip har vel her hele skylden.

og hvis du er uenig i hva verkstedet sier om at tingen din funker som den skal, har du vel også krav om dokumentasjon på det...

Lenke til kommentar
i tilfeller hvor jeg har vært utsatt for tilsvarende har det vært nok å true med Datatilsynet/Forbrukerrådet og pipen har fått en annen lyd da.

7781427[/snapback]

Ja, men jeg tror Elkjøp vil sende den til Strax igjen og høre fra deres munn, at tv-en ikke fungerer skikkelig. For hva vet vel jeg, en irriterende kunde uten gangsyn? :cool:

Men kan Elkjøp kreve at jeg betaler for den første diagnosen til Strax?

Og hva tester Strax slike feil med? Dvd med oppskalering? Noen som vet?

Lenke til kommentar

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

:)

Lenke til kommentar

Hm, denne er litt tricky egentlig. Tv'en er ikke hd-klar (HD Ready), men derimot hd-kompatibel. Den skal være i stand til å ta imot hd-signaler gjennom komponentkabler, men disse blir nedskalert av tv'en. I tillegg er det (slik jeg forstår det) problemer med XBox 360 på 1080i, siden tv'en vil vise 1080i-signalet som 50hz, mens XBox 360 vil kjøre det ut som 60hz.

 

Spørsmålet er om det står "HD-Ready" på esken, eller om det bare står "HDTV 1080i". Hvis det står det førstnevnte er det ingen tvil om at du har blitt lurt, og har rettighetene på din side. Hvis det er det sistnevnte stiller det seg litt mer usikkert, HDTV betyr betyr bare High Definition Tv, og betyr bare at den kan ta imot enkelte hd-signaler, og eventuelt nedskalere disse før de vises. Dette er ikke synonymt med et hd-klart tv, og i dette tilfellet er tv'en tydeligvis svært kresen på signalene. Hvis selgeren sa at denne tv'en var hd-klar er det villedende markedsføring, og du står sterkere. Hvis han derimot sa at den "støttet hdtv", som du skriver, har han enkelt og greit lurt deg uten å lyve. Tv'en støtter hdtv den, selv om dette er et klønete utsagn i beste fall. Den kan nemlig ta imot enkelte hd-signaler (1080i og 720p) ved et visst hz-signal. (slik jeg forstår det hvertfall.)

 

Jeg mener at historien din tyder på at en feilinformert, eller mer trolig sleip, selger utnyttet det faktum at du ikke visste forskjellen på HD-Ready og HD-kompatibel tv, og at det er soleklart at du kjøpte tv'en i den tro at den var HD-Ready. På ulike forum virker det som det er hipp som happ hva slags respons man får på å klage, enkelte får pengene igjen, enkelte kan levere inn tv'en og få avslag på en ny, og enkelte får ingenting. Her gjelder det bare å stå på, og som sagt hvis esken sier HD-Ready, er det en smal sak å få omgjort handelen. For å runde av et langt innlegg, jeg mener hvertfall at du ikke skal trenge å betale et rødt øre for diagnostiseringen, siden du kjøpte tv'en i den tro at den kunne vise alle hd-signaler. Dette burde uansett Elkjøp informert deg om når du leverte den inn til "reperasjon", jeg regner med du nevnte at du hadde brukt XBox 360 som kilde. Da burde Elkjøp ha gangsyn nok til å sjekke om tv'en støttet disse signalene, noe den tydeligvis ikke gjør.

 

Lykke til videre hvertfall, jeg synes ikke du skal gi opp enda. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Hm, denne er litt tricky egentlig. Tv'en er ikke hd-klar (HD Ready), men derimot hd-kompatibel. Den skal være i stand til å ta imot hd-signaler gjennom komponentkabler, men disse blir nedskalert av tv'en. I tillegg er det (slik jeg forstår det) problemer med XBox 360 på 1080i, siden tv'en vil vise 1080i-signalet som 50hz, mens XBox 360 vil kjøre det ut som 60hz.

 

Spørsmålet er om det står "HD-Ready" på esken, eller om det bare står "HDTV 1080i". Hvis det står det førstnevnte er det ingen tvil om at du har blitt lurt, og har rettighetene på din side. Hvis det er det sistnevnte stiller det seg litt mer usikkert, HDTV betyr betyr bare High Definition Tv, og betyr bare at den kan ta imot enkelte hd-signaler, og eventuelt nedskalere disse før de vises. Dette er ikke synonymt med et hd-klart tv, og i dette tilfellet er tv'en tydeligvis svært kresen på signalene. Hvis selgeren sa at denne tv'en var hd-klar er det villedende markedsføring, og du står sterkere. Hvis han derimot sa at den "støttet hdtv", som du skriver, har han enkelt og greit lurt deg uten å lyve. Tv'en støtter hdtv den, selv om dette er et klønete utsagn i beste fall. Den kan nemlig ta imot enkelte hd-signaler (1080i og 720p) ved et visst hz-signal. (slik jeg forstår det hvertfall.)

 

Jeg mener at historien din tyder på at en feilinformert, eller mer trolig sleip, selger utnyttet det faktum at du ikke visste forskjellen på HD-Ready og HD-kompatibel tv, og at det er soleklart at du kjøpte tv'en i den tro at den var HD-Ready. På ulike forum virker det som det er hipp som happ hva slags respons man får på å klage, enkelte får pengene igjen, enkelte kan levere inn tv'en og få avslag på en ny, og enkelte får ingenting. Her gjelder det bare å stå på, og som sagt hvis esken sier HD-Ready, er det en smal sak å få omgjort handelen. For å runde av et langt innlegg, jeg mener hvertfall at du ikke skal trenge å betale et rødt øre for diagnostiseringen, siden du kjøpte tv'en i den tro at den kunne vise alle hd-signaler. Dette burde uansett Elkjøp informert deg om når du leverte den inn til "reperasjon", jeg regner med du nevnte at du hadde brukt XBox 360 som kilde. Da burde Elkjøp ha gangsyn nok til å sjekke om tv'en støttet disse signalene, noe den tydeligvis ikke gjør.

 

Lykke til videre hvertfall, jeg synes ikke du skal gi opp enda.  :)

7781579[/snapback]

 

Takker for bra respons! :)

 

Auda. Husker ikke hva det stod på eska, dessverre. Den er nok blitt til melkekartong for lenge siden. Men jeg vet at det står Hdtv og 1080i på fronten på tv-en. Kan ikke huske å ha sett "Hd-ready" noen steder dessverre.

Men jeg husker godt samtalen jeg hadde med selger. (Som forøvrig var en "hun", ikke "han", uten at jeg antyder noe med det :p ). Vi hadde en lengre samtale om akkurat dette med hdtv, for på denne tiden kostet jo lcd/plasma tv-er som var hd-klar skjorta, og jeg syntes denne hd-klare Samsungen var utrolig billig til å være hd-klar. Jeg skjønner hvorfor nå.

Jeg husker jeg spurte om denne tv-en ville klare å vise disse fremtidige tv-sendingene som skulle bli hd-klar, og "det gjorde den selvsagt, det står jo på tv-en, det."

 

Men uansett hva selger sa, blir ikke dette ord mot ord? Jeg kan med stor sikkerhet si at Elkjøp kommer til å brenne ned butikken, før de gir meg rett i denne saken.

Lenke til kommentar
Auda. Husker ikke hva det stod på eska, dessverre. Den er nok blitt til melkekartong for lenge siden. Men jeg vet at det står Hdtv og 1080i på fronten på tv-en. Kan ikke huske å ha sett "Hd-ready" noen steder dessverre.

 

må det ikke stå HD ready på den for at den skal kunne vise sendinger i HDTV-kvalitet. kan godt hende du ble feilinformert av selgeren som ikke helt viste om forskjellen.

Lenke til kommentar

Hm, det blir nok ord mot ord, som du sier, ja. Men du kan vise til tilsvarende tvister på ulike forum, hvor utfallet var pengene tilbake eller avslag. Hvis selgeren i tillegg har fortalt deg at tv'en fint skal kunne vise hd-signaler opp til 1080i uten problemer, tok hun feil, og du har altså kjøpt tv'en på falske premisser. Jeg ville bedt om å få snakke med daglig leder ved Elkjøp-butikken det er snakk om. Hvis ikke du kommer noen vei ville jeg kontaktet forbrukerrådet, hvis de viser interesse for saken vil du stå mye sterkere. Men uansett skal du ikke trenge å betale for diagnosen Strax gjorde hvis du forklarte problemet, og at dette dreide seg om XBox 360. Da skulle Elkjøp ha videreformidlet denne informasjonen, og Strax hadde ikke trengt å ta i tv'en engang for å fastslå at den ikke kan vise slike signaler.

 

Håper dette ordner seg for deg, det er utrolig surt å bli lurt av selgere.

Lenke til kommentar
Auda. Husker ikke hva det stod på eska, dessverre. Den er nok blitt til melkekartong for lenge siden. Men jeg vet at det står Hdtv og 1080i på fronten på tv-en. Kan ikke huske å ha sett "Hd-ready" noen steder dessverre.

 

må det ikke stå HD ready på den for at den skal kunne vise sendinger i HDTV-kvalitet. kan godt hende du ble feilinformert av selgeren som ikke helt viste om forskjellen.

7781713[/snapback]

 

Jo det skal det. For uansett om du mater denne tv'en med 1080i-signal i riktig hz, vil den likevel nedskalere det endelige bildet, slik jeg har forstått det. Derfor kan den per definisjon ikke vise sendinger i ekte HD-kvalitet.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Men uansett skal du ikke trenge å betale for diagnosen Strax gjorde hvis du forklarte problemet, og at dette dreide seg om XBox 360. Da skulle Elkjøp ha videreformidlet denne informasjonen, og Strax hadde ikke trengt å ta i tv'en engang for å fastslå at den ikke kan vise slike signaler.

 

7781715[/snapback]

Da jeg leverte inn tv-en, prøvde jeg å forklare lagerkaren om problemet. Dette tror jeg gikk inn det ene øret og ut det andre, og tok i tillegg noen runder rundt hodet hans, før det forsvant ut bakveien. Han hadde ikke akkurat doktorgrad i teknologi, kan man si. Han ga meg ei kvittering for innlevert tv, og ferdig med det. Da jeg kom hjem, så jeg at han hadde skrevet: "Viser ikke hdtv" på kvitteringen. Jeg regnet med at det var dette som fulgte med tv-en da Strax fikk den, så de testet den med vanlig hd-kilde. (Denne må ha vært på 50Hz da, som du sa tv-en støtter?) Jeg tenkte uansett ikke mer på det, for jeg trodde da at tv-en ikke støtta et fnugg av hd i hele tatt.

 

Det virker som om det ligger i butikkens kompetanse, om man får erstatning i andre slike saker. Vet ikke butikken om dette med hdtv/hdready, så kan man kanskje få gjennomslag, er man slu nok? :innocent:

Lenke til kommentar

Det som slår meg umiddelbart er at det ville være utrolig enkelt å sjekke opp i disse problemene allerede når du leverte den hos elkjøp. Det er greit at man ikke skal kunne alt om absolutt alle varene man leverer, men et raskt søk på nettet kan ofte gi gode resultater. Det eneste kundebahandleren på Elkjøp hadde trengt å gjøre var å skrive enkle søkeord i google, noe i tråd med "Samsung SP42Q2 XBox 360", og vips kommer det flere sider hvor det står klart at denne tv'en ikke kan kjøre XBox 360. Jeg synes du burde snakke med sjefen på den butikken, si at du forklarte problemet i klartekst til kundebehandleren, og at dette dreide seg om problemer med å vise bildet fra XBox 360. Videre sier du at grunnen til at du i det hele tatt trodde den kunne kjøre bilder fra denne konsollen var at damen du kjøpte tv'en av sa at den ville vise alle hd-signaler opp til 1080i. Dette stemmer jo helt klart ikke, hvis han protesterer på dette kan du evt be ham om å ringe til Samsung Norge eller den internasjonale avdelingen. Det er såpass mange på nettet som sier at de har kontaktet dem, at de bør være klar over problemet nå. I tillegg må du si at det ikke kommer på tale å betale for diagnostiseringen når de har solgt deg tv'en på falskt grunnlag.

 

Slik du forklarer det tror jeg du kan ha en ganske god sak. Det virker som flere av kundebehandlerne på den butikken ikke er godt nok opplært til å håndtere slike saker. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Det vesentlige i denne saken vil nok være hvordan du fremlegger saken din overfor Elkjøp. Jeg antar at du har retten på din side, men det hjelper ikke alltid dersom man ikke klare å gi uttrykk for dette på en "skremmende" måte :)

 

Hvis til den opplysningsplikten forbrukerkjøpsloven pålegger Elkjøp, § 16 bokstav b, eventuelt bokstav c (uriktig gitte opplysninger. Dette alternativ er kanskje mest aktuelt i din sak). I denne sammenhengen er det viktig at du får frem at du ved kjøpet la stor vekt på at tven skulle være som du her har forklart. Elkjøp har i alle tilfelle bevisbyrden for at du ville kjøpt tven selv om den ikke hadde de egenskaper du her har forklart.

 

Når det gjelder hva du kan kreve av Elkjøp rent konkret er jeg mer usikker. Retting er utelukket slik jeg har forstått det da tven uansett ikke kan brukes med en xbox 360. Jeg vil tro prisavlsag er mest nærliggende, men omlevering/heving kan nok også tenkes. I alle tilfeller mener jeg du ikke kan holdes ansvarlig for de 2000 kronene Elkjøp vil kreve deg for undersøkelsen hos Strax. Retting skal gjennomføres uten kostand for forbrukeren.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :)

 

Jeg begynner å skjønne hvordan jeg skal forholde meg til dette nå, men jeg tror nok at det vil ta en stund å få noe som helst form for gjennomslag hos denne Elkjøp-butikken.

Det hjelper også lite at jeg kommer to år etter handel. Mistenksomheten lyser jo i ansiktet på selgerne på butikken, når jeg prøvde å forklare problemet.

 

Det blir nok en runde i Elkjøp-systemet om ikke altfor lenge. Får håpe de innser feilen, og retter den opp, uten at jeg må hyre inn Tor Erling Staff på saken. Eller dama i tv2 hjelper deg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...