Gå til innhold

A4 ark - hvilket format i photoshop

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et prosjekt på skolen, og dette skal jeg innføre i et design laget i photoshop. Jeg har før prøvd å lage diverse med A4 størrelse i photoshop, men det ble for stort til å skrive ut på et vanlig A4 ark.

Hvilket format må jeg velge for å få det til å passe på et vanlig ark?

Endret av Iris_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et A4-ark er 29,7x21,0cm.

Et nesten hvilket som helst bildeprogram skal kunne printe ut et slikt bilde slik at det passer perfekt til arket, så lenge du har riktige proporsjoner.

Dvs f.eks. 2970x2100 eller 5940x4200 pixler kan være egnet, det spørs hvor bra oppløsning du ønsker.

Med 300dpi blir oppløsninga 3508x2480 pixler, det kan være en pekepinn...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Ja, da får du ihvertfall riktige proporsjoner på bildet. Men størrelsen på bildet blir vel egentlig avhengig av hvordan du printer det ut. F.eks. vil du i Windows sin vanlige printfunksjon kunne velge mellom passbilder, 9x13cm-kopier, A4 med hvit kant og A4 uten hvit kant. Hvis du printer rett fra Photoshop kan det hende det funker på en annen måte, det har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar

Ja, det funker.

Hvis problemet ditt er at du egentlig kun vil at selve figuren/teksten skal dekke A4-arket, uten å ha masse hvitt nedenfor, bør du bruke liggende format. Dvs sett f.eks. høyde 2100 og bredde 2970, og velg liggende format når du skal skrive ut. Prøv gjerne dette kombinert med tipsene til jvc1990.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...