Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avhør på torsdag,hva kan eg vente meg?

IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du heldig så gidder ikke politiet gjøre så mye med saken. Kan hende den blir henlagt pga. manglende ressurser :) Det har skjedd før. Spesielt når de har prøvd å sende det til konfliktrådet

8074056[/snapback]

Ja, men ikke når noen har innrømmet hele forholdet, da blir det nok en sak ut av det. Så lenge anmelderen står på sitt og ikke trekker saken da..

Lenke til kommentar

Som det allerede har blitt påpekt utallige ganger her, du har ikke vært så voldsomt mye "smartere" enn hva hun er nå. Hun er dum fordi hun er sur på deg, du er dum fordi.. vel jeg vet ikke hvorfor. Du har rota deg inn i dette selv, så da får du tåle konsekvensene.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg synes du er vel streng her ... Men du har selvsagt rett. I Norge har man rett til å lyve til politiet i situasjoner som denne, og i noen sammenhenger kan det være svært lurt å benytte seg av den retten.

8069281[/snapback]

Rett til å lyve?? Hvor står det? Jeg vet at man ikke trenger å avgi forklaring i henhold til loven, men er interessert i å vite hvor det står at man kan lyve til politiet?

Lenke til kommentar

Hvem sier at man trenger å direkte lyve. Bare si at man ikke husker hva det er snakk om. Er ikke verre enn det. Jeg er for å respektere domstoler og slikt, men politiet fortjener ikke all den respekt mange gir dem.

Hadde politiet tatt sakene sine mer alvorlig og brukt mer skjønn så hadde jeg vært med på ærlighet, men når så ikke er tilfelle så bør man aldri, jeg gjentar, ALDRI, samarbeide med politiet. Det eneste dem ønsker er å forenkle alle saker mest mulig, gi dem ingenting og dem gir opp. Alt annet er naivt..

Prøv f.eks. å gå til politiet med en anmeldelse, du har vitner og all nødvendig bevis. Saken vil bli henlagt p.g.a . bevisets stilling i 99% av sakene, vell og merke om da ikke personen som er beskyldt for forbrytelsen tilstår.. Den siste prosenten er forbrytelsen enten så alvorlig eller media har fått nyss i saken så dem har intet annet valg enn å gå videre med den.

Lenke til kommentar

Blir nok ikke slik at du må sitte inne, men betinget fengsel, det være seg noen dager samfunnstjeneste eller bare en formalitet bare for å få dagene registrert inn i strafferegisteret. Ingenting av dette trenger å skje, men sannsynligheten er der..

Ut i fra tidligere straffeutmålinger jeg har lest om så er 14-20 dager betinget og 5k i bot noe du kan forvente, ta alt annet som en bonus..

Lenke til kommentar
Rett til å lyve?? Hvor står det? Jeg vet at man ikke trenger å avgi forklaring i henhold til loven, men er interessert i å vite hvor det står at man kan lyve til politiet?

8074427[/snapback]

Det står i straffeloven § 167. Etter denne bestemmelsen kommer straffeloven §§ 163 og 166, som begge regulerer falsk forklaring, ikke til anvendelse "hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg [...] for straff". Dette betyr at man ikke kan straffes for å lyve i en sak hvor man selv risikerer straff hvis man forteller sannheten. Man har altså rett til å lyve. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det eneste stedet det er ulovlig å lyve er vel under ed i en rettssal?

8079623[/snapback]

Nei, det er straffbart å lyve i mange andre sammenhenger. Det er for eksempel ulovlig å lyve i en politiforklaring hvis verken du eller noen av dine nærmeste risikerer straff.

Lenke til kommentar

Trådstarter har fortsatt ikke fortalt oss hvordan han greide å bli tatt.

Edit:

Det står i straffeloven § 167. Etter denne bestemmelsen kommer straffeloven §§ 163 og 166, som begge regulerer falsk forklaring, ikke til anvendelse "hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg [...] for straff". Dette betyr at man ikke kan straffes for å lyve i en sak hvor man selv risikerer straff hvis man forteller sannheten. Man har altså rett til å lyve.  :thumbup:

8079450[/snapback]

Les hele loven, så ser du dette: Den som har gitt falsk forklaring under avgitt forsikring i et slikt tilfelle, straffes likevel med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Det står i straffeloven § 167. Etter denne bestemmelsen kommer straffeloven §§ 163 og 166, som begge regulerer falsk forklaring, ikke til anvendelse "hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg [...] for straff". Dette betyr at man ikke kan straffes for å lyve i en sak hvor man selv risikerer straff hvis man forteller sannheten. Man har altså rett til å lyve.  :thumbup:

8079450[/snapback]

Les hele loven, så ser du dette: Den som har gitt falsk forklaring under avgitt forsikring i et slikt tilfelle, straffes likevel med bøter eller fengsel inntil 2 år.

8080311[/snapback]

Litt usikker på om den delen sikter til avgitt forklaring i rettssal?

Uansett: Jeg fant denne artikkelen om ei jente som ble dømt for falsk forklaring til politiet. Hun løy til politiet om hvem sjaføren var og ble så dømt for dette. (Nå står det ikke direkte noe sted i artikkelen at jenta kjørte bilen, men jeg tolker det dithen.)

http://www.folkebladet.no/nyheter/article75665.ece

Endret av Vice
Lenke til kommentar

8080311[/snapback]

Hehe, jeg har nok lest loven. I en politiforklaring avgir man ikke forsikring, så derfor kommer ikke den delen av bestemmelsen du har sitert til anvendelse. Edit: Og tiltalte avgir heller ikke slik forsikring før han skal forklare seg i retten under hovedforhandlingen, så også han har rett til å lyve.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Etter straffeprosessloven § 131 skal for eksempel vitner i straffesaker avgi forsikring før de forklarer seg under hovedforhandlingen. Før forklaringen spør dommeren "Forsikrer De at De vil forklare den rene og fulle sannhet og ikke legge skjul på noe?", og da må vitnet stå og si "Det forsikrer jeg".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...