Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avhør på torsdag,hva kan eg vente meg?

IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Har blitt inkalt til avhør hos onkel fordi eg kom meg innpå min eks sin hotmail..hva er følgene av dette..bot?...eller noe verre..skal dit på torsdag..noen råd?

Var ingen spec grunn til at eg gjorde det,var ikke ute etter noe,leste eller slette meldinger gjorde eg heller ikke.

Har ikke no rulleblad så det hjelper vel litt eller?...

og ja..eg vet det var dumt gjort...men for sent nå.

Men noen som har noe å komme med..?...er litt smånervøs for ka som kan skje...spørr du meg så syns eg ikke en hotmail er så alvorlig men eg kan jo ta feil. :( :(

Endret av Diesel1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har blitt inkalt til avhør hos onkel fordi eg kom meg innpå min eks sin hotmail..hva er følgene av dette..bot?...eller noe verre..skal dit på torsdag..noen råd?

Var ingen spec grunn til at eg gjorde det,var ikke ute etter noe,leste eller slette meldinger gjorde eg heller ikke.

Har ikke no rulleblad så det hjelper vel litt eller?...

og ja..eg vet det var dumt gjort...men for sent nå.

Men noen som har noe å komme med..?...er litt smånervøs for ka som kan skje...spørr du meg så syns eg ikke en hotmail er så alvorlig men eg kan jo ta feil. :( :(

7780833[/snapback]

Å åpne og lese andre sin e-post er juridisk sett akkurat det samme som å åpne og lese andre sine brev, noe som etter loven er forbudt.

Lovreguleringen er bygd på den såkalte brevbruddsparagrafen, som gjør det klart at det er ulovlig og straffbart å åpne og lese andres brev.

§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Lenke til kommentar

Leste om en lignende sak som dette i fjor en gang. Resultatet ble en bot.

Vil foreslå at du nekter å avlegge forklaring. Bare møt opp hos purken, de leser opp anklagene mot deg og forteller deg hvilke rettigheter du har. Også bare sier du at du ikke ønsker å avlegge forklaring også går du hjem....CASE CLOSED!

Forhåpentligvis vil politiet bare henlegge saken, det tar altfor lang tid å etterforske noe slikt som dette og skaffe beviser. Dette er en fillesak og det er 0,1% sjanse for at politiet gidder å bruke tid på det.

Bare holdkjeft og ikke si et ord til politiet. De vil kanskje prøve å "skremme" deg til å si sannheten men bare drit i det.

Lenke til kommentar
okay...og å ta det som enn mann betyr å??

7785245[/snapback]

Å være en pyse og innrømme alt sammen også begynne å grine under avhøret :!:

7785311[/snapback]

hørte en gang at "en klok mann begår feilen bare en gang, ikke to ganger ved å nekte for feilen".

Svarte svingende, du vet du gjorde noe ulovlig og tørr ikke ta ansvar for dine handlinger.

Lenke til kommentar

Du har begått (elektronisk) innbrudd og tittet i privat e-post, vil nok hvertfall blir reaksjoner på slikt. Vi har hatt innbrudd bla her på forumet før, og vi vet av det at slikt blir forfølgt videre av de rette instanser så en form for reaksjon vil det nok bli.

Men som det sies avhenger det om det lokale kontoret velger å prioritere saken, vanskelig å si det før du har vært i avhør. (men det at du har blitt kontaktet viser jo at noe skjer)

(Dog tviler jeg på at reaksjonen blir voldsom)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har ikke politiet der du bor kompetanse til å etterforske datakriminalitet så de må sende saken videre til en annen avdeling, dette er slikt som tar tid og koster en del penger....som betyr 99,9% sjanse for henleggelse.

Kan gi deg følgende råd:

Si sannheten ELLER holdkjeft IKKE! lyv til politiet. Lyver du til politiet og det blir oppdaget gjør du det bare verre for deg selv.

Sier du sannheten får du straff, sannsynligvis en bot. Sier du ingenting får du kanskje straff, men sannsynligvis blir saken henlagt.

Lenke til kommentar

Uten å mene noe vondt med dette -- mtp. han praktisk talt skrev en tilståelse i første posten sin, så er kansje ikke vedkommendes evne til å forutse konsekvenser av sine handlinger helt på topp. Så da er ikke det så vanskelig å forestille en del måter han kan ha blitt 'tatt' for dette på. :p

Lenke til kommentar
leste eller slette meldinger gjorde eg heller ikke.

7780833[/snapback]

Håhå, sikkert ikke ;)

Ta det som en mann - si det som det er. Eller ikke si en dritt. Sitt ihvertfall ikke å jug til onkel, da blir du ferska og dummer deg bare ut.

PS: Jeg er også interessert i hvordan du ble tatt for dette. Hvis du bare logget deg inn, så på mailoversikten og så logget deg ut igjen skjønner jeg ikke helt hvordan hun i det hele tatt fant det ut. Noe må du ha gjort.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke denne "tilståelsen" på forumet her et særlig holdbart bevis i en eventuell sak. Han kan lett forsvare seg med at han serverte oss en røverhistorie for å se hvilke svar han fikk. Han kan også si at noen andre lånte pc'en hans mens han var pålogget på forumet og skrev dette innlegget.

Uansett er det "synd" for trådstarter at han ikke brukte en offentlig pc når han begikk lovbruddet. På denne måten ville politiet hatt en mye vanskeligere sak mot ham. Når det er sagt lurer jeg egentlig også litt på hvordan han ble tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...