Gå til innhold

trevakt's Gelé-tråd - Diskuter gelé her!

Gjest

Anbefalte innlegg

Gele er noe jeg liker veldig godt. Da mener jeg å lage. Når man lager gelé kan man vere kreativ og man kan finne på nye metoder og smaker. Det er veldig mye å diskutere om gelé, derfor føler jeg vi trenger en egen tråd for det. Her kan vi lære hverandre måtene vi lager gelé på.

Slik lager man gelé:

Å lage gelé kan gjøres på mange forskjellige måter. Jeg vil skrive måten med gelatin plater, for det er den enkleste og mest fleksible. Ja, jeg leker veldig proff.

1. Du trenger gelatin. helst plater

2. Vann

3. ingrediens(er)

Legg gelatinen i vann for å bli fuktig. en skål eller en matboks er bra. det er ingen fasit på hvor mye vann. ta så mange plater med gelatin du vil (avhenger av hvor stiv den sakl vere) 2-4 er bra. vannet trenger ikke vere mer en at de akkurat får plass.

Nå har du geléen, med du trenger smaken og fargen. sukker er nesten alltid i gelé. hvis du f.eks skal lage.. eplejuice gelé, bare tar du ett glass med eplejiunce. og sukker. bland det med gelatinen som nå er blitt til vannet. Bland det i det du vil skal vere formen. er det første gang burde det vere en skål eller glass. det er enklest.

Det er ingen fasit om hvor mye man skal ha ev hva. det må finnes ut selv. Ikke les de dumme oppskriftene på VG og dagbladet og sånn. De er bare tullball. du kan da ikke lage slik gelé du vil.

Har du aldri laget slik gelé før, kan du begynne med f.eks å ta brus i. da trenger du ikke ekstra sukker eller vann eller farge.

Selvom det ofte er enklest å lager ferdig gelé fra f.eks Freia, kan man også lage den på din egen måte. Her er de fire eksemplene på hvor annerledes geléen kan lages:

- Smak

- Form

- Konsistens

- Farge

Selv lager jeg glanske ofte gelé - men det er ikke hver gang jeg orker å spise den. Men likevel liker jeg gelé med god og saftig smak, og en litt spesiel vri. Jeg har aldri inrømmet det før, men siden jeg lager en egen tråd for dette må jeg kanskje si det: Jeg liker best den geléen man får kjøpt ferdig fremmfor den jeg lager selv :hm:

Det tar ikke lysten fra meg til å lage min egen. Og selvom ikke jeg kan lage en bedre, kan kanskje du!

Her er noen gelé-typer jeg har laget:

Isfejll - den er gjennomsiktig, med litt blått i for at den ikke skal bli gul gelatinen. Den skal ligne på ett isfjell. med er formet spisst også. det har jeg skåret av. det er bare sukker i den

Gelé i muffins form - enkelt. men denne geléen kan man ta mange forskjellige farger og smaker. rød.. gul.. ja. når den er stivnet kan det enten taes ut av formen, eller spises med sje.

Gelé mini - Hvis du har fryseposer for å lage isbiter gjør du det samme med gelé saften. og ledd det i kjøleskapet og når de er ute er de små og godteri.

alkohol gelé - Jeg har bare prøvd å lage denne en gang ...Med ringnes øl. Det smakte dritt, men å lage en god alkohol gelé kan kanskje vere en utfordring for en av dere :)

Eplejuice gelé - selvfølgelig

Den siste gelén jeg har laget kan jeg også ta med her, selvom den ikke var laget for å vere god: Lillebroren min hadde vert og fisket ed klassen sin og hadde fått en liten fisk. pappa ville kaste den. Jeg lagde gelé og la fisken i den og masse annet dritt. som for eksempel tran, grønnsaker, egg, ris og masse mer. Vi sa at vi lagde middag i dag, og vi sa at de måtte spise akkurat som vi må når de lager middag.

Hvordan gelé lager DU? :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alkohol gelé - Jeg har bare prøvd å lage denne en gang  ...Med ringnes øl. Det smakte dritt, men å lage en god alkohol gelé kan kanskje vere en utfordring for en av dere :)

7780620[/snapback]

*Sjokk*

Men så er det jo bare du som kunne klart å komme på noe så dumt. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Laget spritgele sist helg og lærte da at hvis man blander i spriten etter man har blandet gele pulveret og vann og latt det stå en stund så vil det smake mer sprit på bunnen, så det lønner seg å blande først vann og sprit og så tilsette pulver!

Endret av Slettet+5432143541
Lenke til kommentar
Mitt neste prosjekt er sunn gelé. tenkte å bruke honning og/eller jodbær. Og kanskje noe sunn drikke. mana eller noe

7786894[/snapback]

Er honning så sunt da ?

edit:

og du, hvor mange plater av gelatin kan man ha ?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Laget spritgele sist helg og lærte da at hvis man blander i spriten etter man har blandet gele pulveret og vann og latt det stå en stund så vil det smake mer sprit på bunnen, så det lønner seg å blande først vann og sprit og så tilsette pulver!

7785965[/snapback]

Takk for tipset!

Kan jeg også spørre om blandingsforhold? Vil ikke at det skal smake for mye av det gode. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Her er det:

http://www.ubitech.org/blog/?itemid=1

Bare husk det jeg sa, les også kommentarene som ligger der.

Hadde spritgelene min på sånne småbegre fra nille, men det fungerer også ok med vanlige plastbegre

Her er den siste:

dscf3952.jpg

*JAFS*

Vurderer å bruke sitronvodka istedet for vanlig vodka når jeg blander :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Skal lage en ny gele-batch den 2 eller 3 februar, men lurer på om det er noen andre triks for å skjule sprit smaken enda mer, kan man i tillegg til sitrongele'en kan ha oppi litt sitron smak fra flaske?

Uansett neste gang så skal jeg blande enda bedre! så da slipper jeg at spritsmaken er sterkere nederst :)

Men lurer på om jeg skal ha de i noe annet i de små begrene :p

Noen andre som har noen tips? og så ser det litt rart å komme med et fat med 40 små begre :p

Lenke til kommentar

MaSo: hehe skal ikke glømme det, takker takker for det :p

Ja det ble en utrolig stor sukksess på russefesten, tror jeg ente opp med x antall mer drikke i liter enn jeg brukte i dl på gelen :p

kaysindre: det du kan gjøre er jo selvsakt og ha vaniljesaus med spriten? dette vil jo "svake" ned smaken endel, grunnet det er et melkeprodukt så og si?

du kan jo også prøve å blande ut med annen type sprit en bare ren vodka, feks sprit med smak. denne er jo noe mildere i smaken enn vanlig vodka. Eller ikke mildere, men har en annen ettersmak.

Feks. om du skal ha sitron gele bruker du bare bacardi lemon. Evt blander ut spriten med sitron essens/smak

Personlig syntes jeg de små begrene er noe småe, selvsakt som en litten dasj velkomstdrink er dette svært hendig.

Spørs igrunn hvor stor hver porsjon skal være, kunne jo gått for skåler av plast, større glass. Rart ser det nok ikke ut, ser heller igrunn noe delikat ut :p Folk syntes jo sprit gele er ganske spennende, siden det ikke er så ekstremt mye brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...