DementedAlbino Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Sikkert et kjempe teit spørsmål, men kan jeg bruke en vanlig takboks som skiboks? Saken er at jeg har fått en takboks på bilen, og tenkte å bruke denne til å legge ski i. Men her er det jo ikke laget til på noe vis, så da vil jo skiene ligge rett i bunn av takboksen uten noen form for beskyttelse mellom boksen og skiene. Så er det mulig å kjøpe noen fester til en takboks som gjør den mer egnet til bruk av ski? Må da ha noe som holder de fast, samt gir litt beskyttelse på skiene mot riper. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Ikke noen som har noe fornuftig å si her? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvordan ser boksen ut på innsiden, er det i det hele tatt mulighet for å feste noe? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Kan du ikke bare legge skiene parvis oppi der, og beskytte dem med tepper, dyner, pyter eller noe? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Men om de ligger løst inne i et teppe og jeg skulle være uheldig å komme i en kollisjon vil vel disse skiene fly igjennom takboksen med enorme krefter, vil de ikke? Er ikke sikker på hvordan det ser ut i takboksen, vet bare at der ikke var laget til feste til ski slik den står nå. Kan få undersøkt merke på boksen senere, kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Aldri legg ski eller lignende i en takboks uten at det er skikkelig festet. Dette gjelder generelt ting som skal ligge både oppå og inni bilen. Får man en skikkelig bråstopp, eksempelvis en kollisjon blir disse livsfarlig, da de vil fly fremover og kanskje treffe noen. Kan fort bli et dødsoffer av sånt. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 er ikke takboks og skiboks det samme? stor klåsse som ligger på taket og øker luftmotstanden og drivstoff utgiftene Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Men om de ligger løst inne i et teppe og jeg skulle være uheldig å komme i en kollisjon vil vel disse skiene fly igjennom takboksen med enorme krefter, vil de ikke? 7783742[/snapback] Da er ikke det første jeg hadde tenkt på, skiene gitt. Om de flyr ut blir det jo en annen sak. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Er jo selvfølgelig ikke skiene jeg tenker på, men hva skiene kan treffe ved at de blir skutt framover i en enorm fart. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 En takboks er jo lukket, og jeg tror skiene knekker før de kommer seg ut av takboksen gitt. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 JA er mulig det, aner ikke hvor mye en takboks tåler før den går hull i. Ringte til produsenten av takboksen i dag, og fikk da vite at en kan kjøpe et feste beregnet til ski som monteres i takbosken. Koster 399, så da er jo det i orden. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 En takboks er jo lukket, og jeg tror skiene knekker før de kommer seg ut av takboksen gitt. 7797104[/snapback] Nei. Det gjør de ikke. Skiene er definitvt kraftigere enn takboksen, og vil i en kollisjon komme ut som livsfarlige spyd i høy hastighet om de ikke er festet. Dette kommer av at kontaktpunktet mot veggen i takboksen er så lite. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Husk å feste takboksen med stålwire i chassiet på bilen da, så den ikke løsner i krasjet! Lenke til kommentar
IsKrem Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Heheh :!: Men det er fakta! Jeg så det på tv.Ski som ligger løst i takboks/skiboks,flagrer ut i en evt. kollisjon Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=159147 Et godt argument til å bare utelukke hele utflukten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå