Gå til innhold

Hver femte Windows er piratkopi

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke no jeg.. Kjører pirat for alle pengene siden jeg har rotet bort de hundre og ørten cd keyene mine. Men får alikevell opdatert. Aldri fått noe melding eller noe fra m$ om at jeg kjører pirat. Hvorfor det?

7800832[/snapback]

Piratgruppen som lagde den XP cden din er relativt flinke og har fjernet alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om vi har en hel haug med lisenser for alt mulig av windows programvare på jobben kjører jeg faktisk pirat allikevel. Grunnen er at den Windows XP "Ultimate" DVD'en jeg lasta ned er så sykt mye bedre enn vanlig windows:

- Slipstreama med omtrent alt mulig av drivere, slipper SATA disker under installasjon + slipper å installere driver til det meste av maskinvaren etter at inst. er ferdig

- Unmanaged install, trenger ikke trykke noe som helst under installasjon

- Registry er optimalisert

- Windows Messenger er fjernet

- Kommer med massevis av nytteprogrammer som kan installeres unmanaged

- Er en windows student/campus versjon (hva de nå kaller det) som kan brukes på mange maskiner med samme key, dvs. at den ikke bruker WGA (fra Microsoft's side).

- Ferdig patchet med alle oppdateringer (unntatt de som har kommet etter at jeg lastet den ned seff).

Til sammen sparte jeg minst 6 timer på installasjon av denne opp mot vanlig XP med masse trykking under inst., driverinst., rebooter, inst. av software. :thumbup:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke no jeg.. Kjører pirat for alle pengene siden jeg har rotet bort de hundre og ørten cd keyene mine. Men får alikevell opdatert. Aldri fått noe melding eller noe fra m$ om at jeg kjører pirat. Hvorfor det?

7800832[/snapback]

Piratgruppen som lagde den XP cden din er relativt flinke og har fjernet alt.

7802735[/snapback]

Sannsynligvis er det en student versjon slik som den jeg kjører. De kommer uten WGA originalt så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Selv om vi har en hel haug med lisenser for alt mulig av windows programvare på jobben kjører jeg faktisk pirat allikevel. Grunnen er at den Windows XP "Ultimate" DVD'en jeg lasta ned er så sykt mye bedre enn vanlig windows:

- Slipstreama med omtrent alt mulig av drivere, slipper SATA disker under installasjon + slipper å installere driver til det meste av maskinvaren etter at inst. er ferdig

- Unmanaged install, trenger ikke trykke noe som helst under installasjon

- Registry er optimalisert

- Windows Messenger er fjernet

- Kommer med massevis av nytteprogrammer som kan installeres unmanaged

- Er en windows student/campus versjon (hva de nå kaller det) som kan brukes på mange maskiner med samme key, dvs. at den ikke bruker WGA (fra Microsoft's side).

- Ferdig patchet med alle oppdateringer (unntatt de som har kommet etter at jeg lastet den ned seff).

Til sammen sparte jeg minst 6 timer på installasjon av denne opp mot vanlig XP med masse trykking under inst., driverinst., rebooter, inst. av software.  :thumbup:

7803058[/snapback]

Og hva har dette med pirat/lovlig å gjøre? Dette kan du jo selvfølgelig gjøre selv om du har original CD-key også. Du kan sette opp den "unmanaged" installen til å sette inn din egen CD-key automatisk, så slipper du å tenke på det også.

Lenke til kommentar
Og hva har dette med pirat/lovlig å gjøre? Dette kan du jo selvfølgelig gjøre selv om du har original CD-key også. Du kan sette opp den "unmanaged" installen til å sette inn din egen CD-key automatisk, så slipper du å tenke på det også.

7806279[/snapback]

Men da tar tid å sette opp en slik CD selv.Det er forsåvidt betenkelig at her, som på så mange andre felter, så får man et bedre produkt om man bruker piratkopier.

AtW

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt betenkelig at her, som på så mange andre felter, så får man et bedre produkt om man bruker piratkopier.

7808110[/snapback]

I dette tilfellet blir jo det et ekstremt drøyt argument, siden du har jo samme mulighet uansett - her går det jo på viljen din. Dessuten må du jo ikke lage den selv (noe som forøvrig er veldig enkelt med nLite) er jo i praksis ingenting som hindrer deg i å aktivere den på lovlig måte etter installasjon.

Derimot er det direkte fordeler med piratkopi kontra originaler på f.eks. spill - hvor du må sette i CD for å kunne bruke det :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt betenkelig at her, som på så mange andre felter, så får man et bedre produkt om man bruker piratkopier.

7808110[/snapback]

I dette tilfellet blir jo det et ekstremt drøyt argument, siden du har jo samme mulighet uansett - her går det jo på viljen din. Dessuten må du jo ikke lage den selv (noe som forøvrig er veldig enkelt med nLite) er jo i praksis ingenting som hindrer deg i å aktivere den på lovlig måte etter installasjon.

Derimot er det direkte fordeler med piratkopi kontra originaler på f.eks. spill - hvor du må sette i CD for å kunne bruke det :thumbdown:

7809174[/snapback]

Å måtte lage den selv er jo mere arbeid. Å bare bruke en annen kode er ikke aktuelt, da de lovlige lisenskodene såvidt jeg har forstått er begrenset til bare en type, jeg har blant annet en gyldig kode til både XP, og XP m/sp2, og om jeg bruker XP m/sp2-CDen så fungerer ikke den førstnevnte koden.

AtW

Lenke til kommentar

Om du har en windows xp lisens til en winxp cd uten sp2, så tror jeg du kan kreve å få tilsendt en SP2 cd eller en winxp med sp2 cd med nøkkel, gratis fra microsoft.

Du kan på grunn av Blaster ormen, (eller var det Nachi den het?) som kom seg inn på maskinen automatisk så fort du koblet maskinen til nettet, reklamere på det.

Du må jo ha nett for å kunne laste ned SP2, men du kan ikke koble deg til nettet uten at maskinen blir infisert... Altså, winxp uten SP2 fungerer ikke og du kan reklamere på det innen 5 år etter at du kjøpte det i følge forbrukerkjøpsloven.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Jeg la in xp sp2 med en lisens for bare xp,, :hmm:

7811234[/snapback]

Hmm, underlig, man skal ikke se bort ifra jeg skrev feil eller noe da, men jeg tror fortsatt ikke en vanlig XP-lisens fungerer på en student/corporate/annen spesiell utgave av XP, så man kan derfor ikke hente ned en slik slip-stream-versjon og bruke sin legale kode. Men det er kanskje verd å undersøke nærmere, mulig jeg tar feil.

AtW

Lenke til kommentar

7808110[/snapback]

7809174[/snapback]

Jeg synes ikke det er et drøyt argument, jeg hadde brukt dagevis på å finne ut alt de disse gutta allerede har gjort for meg + samlet inn all den geniale softwaren (stort sett shareware/freeware).

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er et drøyt argument

7822395[/snapback]

Nei, det er ikke noe drøyere enn å stjele en trimmet og stylet bil, fordi det ville tatt dagesvis å kjøpe en ny selv og style og trimme den...

7823265[/snapback]

Poenget her er at det er en ganske besynderlig trend at piratene leverer et bedre produkt enn orginalen. Det er ikke noe forsvar for piratkopiering, snarere et angrep mot hvordan de som tilbyr orginalen gjør det.

AtW

Lenke til kommentar

7822395[/snapback]

Nei, det er ikke noe drøyere enn å stjele en trimmet og stylet bil, fordi det ville tatt dagesvis å kjøpe en ny selv og style og trimme den...

7823265[/snapback]

Veldig dårlig sammenlikning, biler og software kan ikke sammenliknes. Når man kjøper software er det lisensen som koster, altså retten til å bruke softwaren. Selve software er ikke en fysisk ting eller gjenstand som kan stjeles rent fysisk. Det er bare firkantede jurister som ville sagt at man gjør noe galt hvis man bruker en oppgradert versjon av et produkt man faktisk har lisens på.

Lenke til kommentar

7822395[/snapback]

7823265[/snapback]

Poenget her er at det er en ganske besynderlig trend at piratene leverer et bedre produkt enn orginalen. Det er ikke noe forsvar for piratkopiering, snarere et angrep mot hvordan de som tilbyr orginalen gjør det.

AtW

7823289[/snapback]

Tja, det er vel kanskje ikke så rart, folk har jo til alle tider yndet å forbedre kommersielle produkter. Akkurat der passer jo sammenlikningen med biler og trimming ganske bra. MS tjener jo ikke noe mer penger selv om de hadde laget produktet sitt enda bedre, folk kjøper Win XP i samme grad som tidligere så lenge XP er såpass bra at de fleste er fornøyd.

Lenke til kommentar

til alle som peker til n-lite og mener det er den ultimate løsning, har dere faktisk prøvd selv å gjøre noe skikkelig ut av en xp plate med n-lite?

joda, det er mange oppdateringer som er lette å integrere med n-lite, og man kan fjerne mye dritt, men jeg vil gjerne se at noen av dere har SELV integrert .NET Framework på en NORSK xp plate!

jeg sier ikke det ikke går, jeg sier bare at jeg ikke har orket å se på det enda, fordi det ikke er rett frem, og jeg har mye å gjøre fo tiden.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, integrasjon av .NET fremework 1&2 er håpløst på en norsk XP-plate. Virker som disse er laget som separate installasjoner, og ikke går an å pakke ut og slip-streame slik som de andre oppgraderingene.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Jeg la in xp sp2 med en lisens for bare xp,, :hmm:

7811234[/snapback]

Hmm, underlig, man skal ikke se bort ifra jeg skrev feil eller noe da, men jeg tror fortsatt ikke en vanlig XP-lisens fungerer på en student/corporate/annen spesiell utgave av XP, så man kan derfor ikke hente ned en slik slip-stream-versjon og bruke sin legale kode. Men det er kanskje verd å undersøke nærmere, mulig jeg tar feil.

AtW

7811249[/snapback]

Jeg har også opplevd at nøkkelen ikke fungerer etter at jeg har slipstreama sp2 på en orginalt sp1 cd. Men kan sikkert variere... Funka ikke med XP sp1 -> sp2 med volumlisens nøkkel. Derimot mener jeg at jeg har gjort det på privat home utgave hvor det gikk med samme nøkkel. Men er en stund siden, så litt usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...