Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter på feil disk.


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 disker i pc-en min. en ide disk. og en sata disk.

 

når jeg tar en omstart av maskinen min. starter maskinen automatisk opp på sata disken.

 

men jeg har xp på IDE disken.

 

jeg gidder ikke og installere alt på nytt så jeg må trykke F10 i oppstarten hele tiden for og velge at jeg vil starte på IDE disken istaden for.

 

 

Hvordan får jeg maskinen til og starte på IDE disken av seg selv?

 

noen som vet? jeg har prøvd og se i boot.ini filen men så ikke åssen hvordan jeg kan få endret hviken disk den skal starte på.

 

 

håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 2 disker i pc-en min.  en ide disk. og en sata disk.

 

når jeg tar en omstart av maskinen min. starter maskinen automatisk opp på sata disken.

 

men jeg har xp på IDE disken.

 

jeg gidder ikke og installere alt på nytt så jeg må trykke F10 i oppstarten hele tiden for og velge at jeg vil starte på IDE disken istaden for.

 

 

Hvordan får jeg maskinen til og starte på IDE disken av seg selv?

 

noen som vet? jeg har prøvd og se i boot.ini filen men så ikke åssen hvordan jeg kan få endret hviken disk den skal starte på.

 

 

håper noen kan hjelpe meg?

7779985[/snapback]

Hei,sjekk i BIOS på hovedkortet,vil tro du kan velge der hvilken harddisk som skal bootes fra.

Lenke til kommentar
Jeg har 2 disker i pc-en min.  en ide disk. og en sata disk.

 

når jeg tar en omstart av maskinen min. starter maskinen automatisk opp på sata disken.

 

men jeg har xp på IDE disken.

 

jeg gidder ikke og installere alt på nytt så jeg må trykke F10 i oppstarten hele tiden for og velge at jeg vil starte på IDE disken istaden for.

 

 

Hvordan får jeg maskinen til og starte på IDE disken av seg selv?

 

noen som vet? jeg har prøvd og se i boot.ini filen men så ikke åssen hvordan jeg kan få endret hviken disk den skal starte på.

 

 

håper noen kan hjelpe meg?

7779985[/snapback]

Hei,sjekk i BIOS på hovedkortet,vil tro du kan velge der hvilken harddisk som skal bootes fra.

7779995[/snapback]

 

Jepp det stemmer. men ikke åssen type disk :)

 

får bare valget :

CD-ROM

LAN

Floppy

harddisk

 

:)

Lenke til kommentar

Hey! det stemmer, du får bare opp de valgene der, men det en annen plass i bios så kan du bestemme hvilken oppstartharddisk som windows skal prioritere når maskina skal starte opp. Siden de fleste bios er forskjellige så kan jeg ikke gi deg noen spesiell plassering for dette.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hey! det stemmer, du får bare opp de valgene der, men det en annen plass i bios så kan du bestemme hvilken oppstartharddisk som windows skal prioritere når maskina skal starte opp. Siden de fleste bios er forskjellige så kan jeg ikke gi deg noen spesiell plassering for dette.

 

Lykke til!

7780039[/snapback]

 

oki. noen tips til hvor det pleir og stå da?

 

jeg har et A8N-SLI Deluxe hvoedkort hvis noen er kjennt med det.

Lenke til kommentar
Hey! det stemmer, du får bare opp de valgene der, men det en annen plass i bios så kan du bestemme hvilken oppstartharddisk som windows skal prioritere når maskina skal starte opp. Siden de fleste bios er forskjellige så kan jeg ikke gi deg noen spesiell plassering for dette.

 

Lykke til!

7780039[/snapback]

 

oki. noen tips til hvor det pleir og stå da?

 

jeg har et A8N-SLI Deluxe hvoedkort hvis noen er kjennt med det.

7780059[/snapback]

 

Hvis du sjekker kap. 4.6 i manualen til hovedkortet blir du nok LITT klokere...

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Hey! det stemmer, du får bare opp de valgene der, men det en annen plass i bios så kan du bestemme hvilken oppstartharddisk som windows skal prioritere når maskina skal starte opp. Siden de fleste bios er forskjellige så kan jeg ikke gi deg noen spesiell plassering for dette.

 

Lykke til!

7780039[/snapback]

 

oki. noen tips til hvor det pleir og stå da?

 

jeg har et A8N-SLI Deluxe hvoedkort hvis noen er kjennt med det.

7780059[/snapback]

 

Manual til A8N-SLI Deluxe

 

http://support.asus.com/download/download....8N-SLI%20Deluxe

 

Har ikke tid akkurat nå.

Noen andre?

Lenke til kommentar

Glem det som sto her istad, hadde lest litt dårlig men så at du hadde bare to disker og da er det ikke så vanskelig.

Først kommer du inn i BIOS

snc104770ae.th.jpg

Så velger du fanen "BOOT"

snc104789be.th.jpg

Så går du nedover på menyen til du kommer til "HARD DISK DRIVES"

snc104791uy.th.jpg

Og når du har kommet inn her velger du den øverste og trykker - (minus tasten) for å flytte den ned og den andre opp

snc104801sz.th.jpg

 

EDIT: Der var alle bildene kommet opp ja

Endret av hailgodset91
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Glem det som sto her istad, hadde lest litt dårlig men så at du hadde bare to disker og da er det ikke så vanskelig.

Først kommer du inn i BIOS

snc104770ae.th.jpg

Så velger du fanen "BOOT"

snc104789be.th.jpg

Så går du nedover på menyen til du kommer til "HARD DISK DRIVES"

snc104791uy.th.jpg

Og når du har kommet inn her velger du den øverste og trykker - (minus tasten) for å flytte den ned og den andre opp

snc104801sz.th.jpg

 

EDIT: Der var alle bildene kommet opp ja

7781890[/snapback]

 

Tussen takk :)

 

Fikk det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...