Gå til innhold

6800Ultra vs 350wx2?


Rocket

Anbefalte innlegg

Hei

 

sitter her å leser igjennom tråder hvor folk diskuterer 8800gtx vs små psuer..

jeg har en rimelig gammel maskin som jeg tenkte å tyne noen måneder igjen utav.. men er litt bekymret for om min chieftec 340w er for liten.

 

(vurderte å skrive i en annen tråd, men innlegget mitt ble så langt at jeg lager heller en ny egen tråd..:) )

 

har lurt litt på dette med to psu'er jeg...sitter her med 2x350w psuer og ellers gamle deler.. xp2800+, 1.5gb ram, 4x disker radeon 9800pro etc...350w holder jo fint til dette, men jeg har et 6800ultra på hånden, og den er trekker jo endel mer strøm :S

lurer litt på.. noen nettsider jeg har lest har fått det å funke fint med 300w på langt kraftigere maskinvare og det skjermkortet, enda nvidia anbefaler 480w med den...

så funderte jeg på å koble sammen to psu'er for å forlenge levetiden på gammelmaskinen liiiiiittegranne lenger (har ikke så altfor mye penger for tiden, så jeg må spare der jeg kan,...)

men hvordan burde dette gjøres?

 

jeg tenker

 

psu #1: hovedkort, skjermkort og bootdisk

psu #2: 3x disker, dvdrw og vifter

 

er det virkelig noe poeng i dette? hovedkort\skjermkort og bootdisk tar jo storparten av strømmen uansett, så det kan jo ikke være mange wattene man sparer på å ta vekk noen disker og vifter..?

 

jeg antar det ikke er noen særlig god idè å koble skjermkortet på en egen psu? eller?

 

og en ting til... jeg satt å studerte den starte-to-psu'er-pluggen på microplex..

no way at jeg betaler 87kr for den og 150kr i frakt på noe jeg kan mekke til selv

tongue.gif

er det noen som har den, som kan se eksakt hvilke plugger som er kortsluttet? tenker da spesielt på at det er flere enn grønn og jord som er kortsluttet på bildet hos microplex.

 

takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geforce 6800 ultra krever ikke saa sykt mye watt at en grei 350W psu klarer ikke aa kjore kortet. Jeg har selv en x1900GT@ 553/1904MHz som sluker like mye strom som x1900XTX, en amd A64 3000+ @ 2,6GHz, 2 dvd brennere og 2 harddisker og alt faar strom fra en Q-tec 450W som leverer kanskje 350W. Systemet mitt krever mye mer strom enn ditt, men det fungerer helt fint med en billig og svak psu. Med andre ord saa burde det holde med det du har.

 

Edit: Jeg tviler paa at du kommer til aa trenge 2 psu'er, men hvis du absolutt vil saa finnes det guide paa internett. Husker at det var 2 ledninger paa master psu som sko kobles sammen med de samme paa slave psu til aa faa slave psu til aa starte likt med master psu.

 

Edit2: skjermkortet maa holde seg til samme psu som gir strom til hovedkortet. Skjermkortet faar en del strom fra agp og hvis det er et annet psu som gir strom til skjermkortet gjennom molex... kan det fort gaa galt fordi de kommer ikke til aa levere samme spenning og det blir ikke saerlig sunt for kortet

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Takker og bukker :)

 

etter en del googling så fant jeg ut at det du sier er fakta.. men i tillegg fant jeg ut at det er et 6800 NU det er snakk om...så da har jeg visst berga meg likevel..

om jeg kjøper det :p

 

men takk for bekreftelse på info om 2xpsu vs skjermkort\hk :)

 

men vet du en url på å få 2xpsu til å starte samtidig?

Lenke til kommentar

Et eksempel på utstyr som kan starte 2 psu'er ved oppstart er denne.

 

Det er en bedre ide å koble hovedkortet og skjermkortet på hver sin psu istedenfor slik du foreslår. De to komponentene sluker mest strøm idag så det er den beste måten å dele belastningen.

 

Men igjen som nevnt tidligere, tror ikke du har behov for to psu'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...