Gå til innhold

Kodak EasyShare P880 - et godt kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et kamera i prisklassen 2000-3000 kr. Jeg er ingen erfaren fotograf, og all fotografering vil skje mer eller mindre på hobbybasis. Men jeg ønsker likevel et kamera jeg kan vokse på (elsker alt med mye manuell styring). Jeg ser på kjøpet av kamera som en mulighet til å sette meg litt mer inn i fotografering som hobby enn det "vanlige". Ut i fra disse forutsetningene har jeg sett på litt forskjellige, og har kommet frem til Kodak EasyShare P880 kanskje vil være det beste alternativet for meg. Men ettersom jeg ikke har særlig peiling på kamera ønsker jeg å høre om det er noen som har noen erfaringer med dette kameraet, eller noen anbefalinger av andre kamera som ville passet bedre for meg.

 

Om jeg skulle kjøpe dette kameraet, trenger jeg mye ekstrautstyr?

 

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

 

Takk på forhånd.

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

Endret av cossac
Lenke til kommentar
Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

7872477[/snapback]

Tenker på dette kameraet selv. Ser utrolig billig ut! ;)

 

Kan man zomme og fokusere manuelt på objektivet, eller er ringene bare til "pynt"?

 

Kan du poste noen bilder du har tatt med det?

 

Hvordan er de manuelle innstillingene?

 

Tuusen takk for svar! :love::love:

Lenke til kommentar
Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

7872477[/snapback]

Tenker på dette kameraet selv. Ser utrolig billig ut! ;)

 

Kan man zomme og fokusere manuelt på objektivet, eller er ringene bare til "pynt"?

 

Kan du poste noen bilder du har tatt med det?

 

Hvordan er de manuelle innstillingene?

 

Tuusen takk for svar! :love::love:

7883755[/snapback]

 

Ja, du zoomer og fokuserer manuellt med fokusringen. Kult er det også at du kan zoome når du filmer. P880 har mange manuelle innstillinger til ett kompaktkamera å være. Du har lukker-og blenderprioritet og fullt manuelle innstillinger. Du har mye annet du kan justere på, men jeg har ikke sjekket ut alt enda.

 

Jeg skal prøve å få postet noen bilder i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

7872477[/snapback]

Tenker på dette kameraet selv. Ser utrolig billig ut! ;)

 

Kan man zomme og fokusere manuelt på objektivet, eller er ringene bare til "pynt"?

 

Kan du poste noen bilder du har tatt med det?

 

Hvordan er de manuelle innstillingene?

 

Tuusen takk for svar! :love::love:

7883755[/snapback]

 

Ja, du zoomer og fokuserer manuellt med fokusringen. Kult er det også at du kan zoome når du filmer. P880 har mange manuelle innstillinger til ett kompaktkamera å være. Du har lukker-og blenderprioritet og fullt manuelle innstillinger. Du har mye annet du kan justere på, men jeg har ikke sjekket ut alt enda.

 

Jeg skal prøve å få postet noen bilder i løpet av helgen.

7893075[/snapback]

Det er en ring for fokus, og en for zoom sant?

 

(måtte bare spørre) :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

7872477[/snapback]

Tenker på dette kameraet selv. Ser utrolig billig ut! ;)

 

Kan man zomme og fokusere manuelt på objektivet, eller er ringene bare til "pynt"?

 

Kan du poste noen bilder du har tatt med det?

 

Hvordan er de manuelle innstillingene?

 

Tuusen takk for svar! :love::love:

7883755[/snapback]

 

Ja, du zoomer og fokuserer manuellt med fokusringen. Kult er det også at du kan zoome når du filmer. P880 har mange manuelle innstillinger til ett kompaktkamera å være. Du har lukker-og blenderprioritet og fullt manuelle innstillinger. Du har mye annet du kan justere på, men jeg har ikke sjekket ut alt enda.

 

Jeg skal prøve å få postet noen bilder i løpet av helgen.

7893075[/snapback]

Det er en ring for fokus, og en for zoom sant?

 

(måtte bare spørre) :innocent:

7893088[/snapback]

 

Sant, en meget fin funksjon. :)

Lenke til kommentar
Sant, en meget fin funksjon. :)

7893271[/snapback]

Ja, gjør det myyye lettere å ta bilder.

 

Istedenfor å gå inn i menyen, velge "bilde-instillinger", velge "fokus", og velge "20cm".

 

Ring / hjul er gøy! :love:

 

Mer du kan si om kameraet?

 

Det er rimelig gammelt (august 2005). Hva har det å si?

Lenke til kommentar
Jeg har P880 og er veldig godt fornøyd med det. Det har meget god bildekvalitet og vidvinkelen på 24mm er helt unik for et kompaktkamera. Du har gode muligheter for manuelle innstillinger. En ulempe er at støyen på ISO 400 er i meste laget.

 

1500 kr for dette kameraet er ett særdeles godt kjøp. :)

7872477[/snapback]

Tenker på dette kameraet selv. Ser utrolig billig ut! ;)

 

Kan man zomme og fokusere manuelt på objektivet, eller er ringene bare til "pynt"?

 

Kan du poste noen bilder du har tatt med det?

 

Hvordan er de manuelle innstillingene?

 

Tuusen takk for svar! :love::love:

7883755[/snapback]

 

 

Før jeg kjøper et nytt kamera leser jeg mest mulig om kameraet.

Har du lest denne: http://www.dpreview.com/reviews/kodakp880/...p880/page15.asp

 

Vennlig hilsen Johannne

Lenke til kommentar
Sant, en meget fin funksjon. :)

7893271[/snapback]

Ja, gjør det myyye lettere å ta bilder.

 

Istedenfor å gå inn i menyen, velge "bilde-instillinger", velge "fokus", og velge "20cm".

 

Ring / hjul er gøy! :love:

 

Mer du kan si om kameraet?

 

Det er rimelig gammelt (august 2005). Hva har det å si?

7893296[/snapback]

Kameraet er ikke perfekt. Skjermen har lav oppløsning, har selv ikke hatt noen problemer med det. Den manuelle fokusen er ikke så altfor bra, en del støy på ISO 400, men ISO 100-200 har funket fint for meg. Kan bli betydelig tregt etter å ha tatt en den bilder raskt etterhverandre. Kameraet har problemer med å fokusere på største tele, du har likevel mye zoom. Jeg synes uansettt de positive sidene kompenserer for de negative, særlig den gode vidvinkelen.

 

Kameraet er ganske kompakt, omtrent som FZ7 og S3IS, og godt å holde i. Auto-bracketing, fem bilder etter hverandre i forskjellige eksponeringer er en fin funksjon. Blitsen er god, og du får fine innendørsbilder med blitz. Kameraet gir deg muligheten til å ta RAW-bilder, selv om det går ganske tregt. Kameraets mange manuelle muligheter gjør at du kan utvikle dine fotografiske kunnskaper.

 

Bildekvaliteten og kameraets eksponering er veldig bra. Hjørneskarpheten på største vidvinkel er god (24mm). Merk at omtrent ingen andre kompaktkamera har så stor vidvinkel som P880, og du får mest trolig mye mer bruk for vidvinkelen enn mye zoom.

Anbefaler at du sjekker ut disse testene: :)

http://www.dcresource.com/reviews/kodak/p880-review/

http://www.dpreview.com/reviews/kodakp880/

Lenke til kommentar

Tuusen takk! :love:

 

Ang. ISO har jeg lest at det ikke er overraskende bra på ISO over 400. Personlig har jeg tenkt en del på dette, men som oftest tar jeg bilder i friluft, under åpen himmel. Inne bruker jeg blits. Har egentlig aldri hatt bruk for å sette opp ISO fra Auto, når jeg har brukt mammas Optio L20. Aldri har bildene blitt for mørke heller, så jeg tror ikke det skal være noe problem.

 

Tror ikke jeg kommer til å se så mange bilder på skjermen, så oppløsningen er vel bare et problem for meg når jeg blar i menyer, og faktisk tar bilder. Jeg er nemlig rimelig forelsket i pcen min, og den er med meg hvor enn jeg går. (Ja, også på skolen.. ;) ) I tillegg har jeg integrert minnekortleser (er altså bærbar pc jeg har), så det tar vel noe sånn som mellom 20 og 30 sekunder å overføre bildene, men selvfølgelig avhengig av hvor mange det er, og format.

 

Men nok OT nå..

 

Du sa at kameraet var til dels tregt når du tok mange bilder? Kan det ha noe med minnekortet å gjøre? Hvilket minnekort har du, og hvilken skrivehastighet har det? Kanskje cache-minnet (?) er for lite (?) på minnekortet? Tenkte å kjøpe noe av det heftigste man finner av minnekort, 1GB til 1300 eller noe sånn, 133x. Så det ville vært fint å vite om det er kameraet eller minnekortet som er synderen her.

Den seriebilde-modusen, hvor mange bilder tar den i sekundet, og hvor lenge kan man ta bilder? Kan man liksom ta bilder i 2 sekunder? 5? 10?

 

Stor vidvinkel = :love:

 

Hater å måtte gå 30 skritt tilbake for å ta bilde.. ;)

 

Zoom er heller ikke så viktig. Zooming er for noobs. (Ikke ta det personlig) :)

 

Håper du kan svare meg på det jeg har å spørre om, og igjen:

 

Tuusen takk for all hjelp! :love::love:

Lenke til kommentar
Tuusen takk!  :love:

 

Den seriebilde-modusen, hvor mange bilder tar den i sekundet, og hvor lenge kan man ta bilder?[/b] Kan man liksom ta bilder i 2 sekunder? 5? 10?

 

Stor vidvinkel =  :love:

 

Hater å måtte gå 30 skritt tilbake for å ta bilde.. ;)

 

Zoom er heller ikke så viktig. Zooming er for noobs. (Ikke ta det personlig) :)

 

Håper du kan svare meg på det jeg har å spørre om, og igjen:

 

Tuusen takk for all hjelp!  :love:  :love:

7893670[/snapback]

 

Anbefaler fortsatt at du leser grundig igjennom de to testene jeg viste til. 1300kr er kanskje å ta litt vel hardt i for et minnekort. Jeg tror du vil få et mer enn bra nok kort for 4-500kr fra Sandisk. Her finner du test av hastigheten med bilder: http://www.dpreview.com/reviews/kodakp880/page5.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...