Gå til innhold

Hva er det med Che Guevara?

Anbefalte innlegg

En ting har slått meg. Hvorfor går venstreradikal ungdom med bildet av Che Guevara på tskjorten? Jeg klarer bare ikke helt skjønne poenget med dette. Greit nok at han hadde sin agenda i kampen for de fattige, men han er jo per definisjon en massemorder.

Det samme med f.eks stalin og lenin som er to andre "helter". Dette er også folk med masser av liv på samvittigheten.

Hovedsaklig er spørsmålet mitt hvorfor noen vil gå med bildet av en massemorder på brystet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se heller på det som fotografens Alberto Kordas mest berømte bilde. Det er helt vanlig å bruke slike kjent motiver som dekorasjon. Er det ikke langt fler en "venstreradikal ungdom" som har slike t-skjorter? Skal man bry seg om det?

7780744[/snapback]

Dette er et bilde en ser folk bruker på tv. Tviler på noen ville filmet deg med et hakekors på tskjorten din, eller Augusto Pinochet for den del. Det hadde vært upassende, men å ha bildet av en mann som angiveligvis har drept tusner på tusner av folk, og som satte Cubas økonomi på styr er helt greit.

Det handler noe om at alle venstresidefolk er greit å promotere, mens høyresidefolk er grusomt, ekstreme handlinger og menneskehat.

Jeg er ikke for nazisme, hitler eller Augusto Pinochet for den del, men poenget er at jeg forstår hvorfor jeg ikke skal støtte noen av disse. Hitler gjorde også mye bra som vi nyter meget godt av nå, men jeg går ikke rundt av bilde av han av den grunn han var en gal massemorder som holder et syn ikke jeg har.

Lenke til kommentar
Dette er et bilde en ser folk bruker på tv. Tviler på noen ville filmet deg med et hakekors på tskjorten din, eller Augusto Pinochet for den del. Det hadde vært upassende, men å ha bildet av en mann som angiveligvis har drept tusner på tusner av folk, og som satte Cubas økonomi på styr er helt greit.

7782829[/snapback]

Sånne T-skjorter har jeg ikke, har aldri sett noen stilige bilder av Pinochet. Che var jo også litt tøffere da han forlot trygge Cuba til fordel for nye revolusjoner.
Lenke til kommentar
Det er veldig mange ungdommer som går med han på t-skjorter, capser osv. og ikke aner hva det står for.

Hvorfor skal det bety noe når ikke puma betyr noe liksom?

7783670[/snapback]

Man kan ikke si at pumaen ikke betyr noe. Pumaen er et sprekt, sterkt og aktivt dyr og tar jeg ikke feil er "puma" treningsklær. Man ser ingen treningsklær-produsenter med en sjøpølse på logoen.

Å ha et bilde av Che Guevara på t-skjorta eller capsen betyr noe på lik linje med alle andre motiver, bare at det vil vekke negative reaksjoner hos enkelte.

Lenke til kommentar
Så er det sikkert enkelte fjortisser som ikke aner hva for en fyr de har trykket på skjorten også.

7784268[/snapback]

Det som er skummelt er de som vet det, og støtter det fullt ut.

Ref. en eks fra noen år tilbake.

7784853[/snapback]

Så fant du da ut at hun ikke var noe å samle på også. :)

Jeg lurer litt på hva de tenker. Antakeligvis skal de vel vise hvor überpolitikse skillz de har, og hvilke modige radikalere de er som tør å åpent uttrykke sin støtte til tortur og undertrykking, samt brudd på menneskerettighetene. Alt i den hellige venstresidens navn, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Så fant du da ut at hun  ikke var noe å samle på også. :)

Jeg lurer litt på hva de tenker. Antakeligvis skal de vel vise hvor überpolitikse skillz de har, og hvilke modige radikalere de er som tør å åpent uttrykke sin støtte til tortur og undertrykking, samt brudd på menneskerettighetene. Alt i den hellige venstresidens navn, selvfølgelig.

7785192[/snapback]

Grunnen til at det ble slutt er en personlig sak. :)

Men ja, enig med det nedre avsnittet. Mange skriker høyt om saker de ikke har satt seg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...