Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart mislykkes - kun blinkende markør *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp bygget "ny" PC, og trenger desperat hjelp med et kinkig lite problem: I løpet av første oppstart etter å ha satt sammen min "nye" PC stopper prosedyren opp med svart skjerm og en blinkende markør i venstre hjørne ca 3-4 linjer nedenfor toppen av skjermbildet.

 

Jeg har nettopp anskaffet følgende nye komponenter til min gamle HP jobbPC:

Lian Li kabinett

MIST 500W PSU

Asus P5B HK

Corsair Twin2X2048-6400 (altså to brikker på 1GB hver)

Powercolor X1950 Pro 512

Intel Core 2 Duo 6400

 

Av gamle komponenter så gjenbruker jeg kun følgende:

IDE ATA Samsung 250GB HD

HP DVD-writer av en eller annen type.

 

POST-skjermen ser helt grei ut - maskinen starter med en kort "bippelyd", og POST skjermen viser at maskinen har funnet min Samsung IDE ATA HD, samt min HP DVD writer. Deretter kommer jeg greit inn i BIOS, både prosessor og minne ser greit ut.

 

Det eneste betenkelige jeg kan se i BIOS med min begrensede kunnskap er at CPU temp er på ca 63 C (skal skifte til ny og bedre goop enn den som er der standard, men tenkte jeg ihvertfall måtte sjekke om de nyinnkjøpte komponentene virker først).

 

Deretter forlater jeg BIOS-innstillingene og går videre i oppstarten. Maskinen kommer så til ovenfor nevnte svarte skjerm + blinkende markør, hvor oppstartsprosedyren stopper helt opp. Dette gjentar seg ved hvert forsøk på oppstart.

 

Jeg har prøvd følgende:

-Prøvd rambrikkene i alle tenkelige posisjoner på HK, både sammen og hver for seg.

-Prøvd å endre bootupsekvens til og fra DVD og HD. Har prøvd å boote både fra Bootdisk for Windows XP samt Win XP Home original CD.

-Lett etter løse ledninger.

-Røsket ut IDE flatkabel fra DVD-writeren i tilfelle konflikt med HD'en.

 

Har noen av dere guruer der ute noen som helst anelse om hva som kan være årsaken til dette problemet?

 

Gode forslag til løsninger vil sikre dere en plass i himmelen :)

Endret av warbolg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd, men klarer ikke en gang å boote fra Win XP-cd'n. Versjonen som ligger på HD'n er alt annet enn nyinstallert... sikkert et år siden jeg sist formaterte HD'en.

Tror du dette kan være årsaken til problemet mitt? Har ikke sett så mye som en Windows-logo under oppstarten nå...

Lenke til kommentar

Skal prøve å finne en eller annen måte å formattere HD på, men finner ikke noen funksjon for dette i BIOS.

 

63C er for varmt ja, men tenkte kanskje ikke akkurat dette problemet skyldes varmenivået (?). Har ikke brukt annen goop enn det som er standard påsmurt i boxed C2D med standardkjøler, men har en tube med AS5 liggende. Skal gjøre noe med det der så snart jeg har systemet up and running.

 

Har forøvrig standardinnstillinger i BIOS, det eneste jeg har tuklet med er Boot device.

Lenke til kommentar

Er oppmerksom på hvordan jeg i utgangspunktet skal skifte til DVD som boot device i BIOS, men problemet er at hverken HD eller DVD fungerer som boot device - begge alternativene ender med svart skjerm og blinkende markør.

 

Takk for tipset om dårlig kontakt mellom cpu og kjøler - skal se nærmere på dette.

Lenke til kommentar

Den høye tempen på CPU er helt klart et problem (ihvertfall på sikt), men hovedproblemet for meg i øyeblikket er å få maskina til å fullføre oppstart slik at jeg kan formattere/legge inn OS på nytt.

 

Så lenge det ikke er en klar sammenheng mellom temperaturen på CPU og hovedproblemet (booting av maskina) så tror jeg at jeg vil prøve å fokusere på selve oppstartsproblematikken. Eller er det slik at det kan være en sammenheng mellom de to problemene?

 

Jeg har ikke funnet noen utility i BIOS for formatering, og manualen påpeker at dette finnes på CD'en som var vedlagt ved HK, men som jeg selvsagt ikke klarer å starte - jeg har som nevnt et ASUS P5B hovedkort.

 

Forsøk på booting fra DVD med rescue disker og Win XP install disk har mislyktes, da maskina gir svart skjerm og blinkende markør få sekunder etter at jeg har forlatt BIOS-menyene, uansett om jeg forsøker å boote fra DVD eller HD.

 

Tar gjerne imot flere tips - skal prøve alle råd intenst ikveld etter at ungene har lagt seg!

 

Generelt tusen takk til alle som hittil har bidratt med tips! Jeg setter stor pris på alle forslag til løsninger som folk har å bidra med - kom gjerne med enda flere forslag!

Endret av warbolg
Lenke til kommentar

kan du boote uten harddisk tilkoblet?

Evt. prøve annet cd-rom/dvd-rom.

 

Hatt samme problem her før.. da har det hjelpa å bytte hovedkort (gjaldt et par gamle socket a hovedkort jeg hadde liggende).

Kan også være cpu.. men sånne problemer er vanskelig å finne ut av.

Lenke til kommentar

LØST- som den idioten jeg er puttet jeg i Win *OFFICE* installasjonsCD istedenfor Windows XP Pro install disc... ikke rart dette gikk galt. Måtte reformatere HD for å få systemet til å virke, men ellers gikk alt knirkefritt.

 

Tusen takk til alle bidragsytere! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...