FeddeLeGrand Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Hei. Ettersom den nye rammen i pcen ikke fungerer må jeg vel prøve å oppgradere BIOS. Problemet er at på packardbell sine sider står det at BIOS versjonen støtter xp. Akkurat nå kjører jeg Vista, så er vel litt stuck?! Kan jeg fortsatt oppgradere BIOS til hovedkortet selvom det står at det er til XP? Datan min, her står alt om den: http://support.packardbell.com/no/item/?pn=PB35203691&g=1400 også er det BIOS oppgraderingene: http://support.packardbell.com/no/item/ind...35203691&t=2006 En annen ting: Det står i dxdiag at BIOS versjonen min er 8.00.12, noe som blir helt feil ettersom den nyeste BIOS versjonen på packardbell sine sider er versjon 3.07?! Blir helt forvirret jeg.. Endret 22. januar 2007 av harald g Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Syns det virker risikabelt å kjøre den oppdateringen når det spesifikt står XP. Mulig det gjelder kun hvis man oppdaterer direkte fra windows, men best å kontakte support vel? Det som står i dxdiag er ikke biosversjonen men programversjonen med evt. logo, layout menyvalg farger og tekst. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Skal gå fint å oppdatere BIOS selv om du har Vista. Ser ut som installasjonsfilen lager en boot CD med ny BIOS på. Har da ingen ting å si hvilken Windows versjon du kjører. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Skal gå fint å oppdatere BIOS selv om du har Vista. Ser ut som installasjonsfilen lager en boot CD med ny BIOS på. Har da ingen ting å si hvilken Windows versjon du kjører. Selv har jeg ikke erfaring med å kjøre oppdateringer på "tvers av" råd fra produsenter som QP/HP o.l. Når det gjelder OEM pakke-pc med recovery /skjult partisjon og soft-pack oppdateringer, da virker det umiddelbart litt uansvarlig å si: Kjør ivei på tross av info, det går greit uansett... Dvs. hvorfor spiller det ingen rolle hvilket OS oppdateringen gjelder når PB sier XP - skriver de infoen mot bedre vitende eller gjelder visse regler i fbm. BIOS oppdatering på dette oppsettet? Det er behov for mere info Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg gjør en logisk konklusjon om at siden Vista er et nyere operativsystem enn XP så bør det fint støtte maskinvare som har blitt lansert i mellom de to operativsystemene. At Packard Bell skriver XP betyr mest sannsynlig at de bare garanterer at det fungerer med XP, bare for å kunne fraskrive seg ansvar hvis du ringer support fordi du ikke får det til å fungere. Ta backup av nåværende BIOS før du oppdaterer, da er det lett å legge tilbake hvis du skulle få problemer. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg gjør en logisk konklusjon om at siden Vista er et nyere operativsystem enn XP så bør det fint støtte maskinvare som har blitt lansert i mellom de to operativsystemene. Backup er klart en fordel hvis den funker, men Vista er ikke bare nyere enn WinXP, dvs. Vista er ikke en videreutvikling av WinXP. Hadde vært kjekt med en tilbakemelding fra 'harald g' nå, om han kjørte den aktuelle oppdateringen fra Vista Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Har ikke kjørt noen oppgradering ennå. Har sendt mail til PB, men det virker litt håpløst den supporten deres. Hvordan tar jeg backup av BIOS? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Har ikke kjørt noen oppgradering ennå. Har sendt mail til PB, men det virker litt håpløst den supporten deres. Hvordan tar jeg backup av BIOS? 7799460[/snapback] Det gjøres med samme program som oppdaterer BIOS med. Hvis du kjører dette programmet fra en bootdiskett, vil du vanligvis skrive f.eks. awdflash.exe bios12345.bin (når man skal flashe BIOS) Det finnes en switch man legger til, dersom man skal lagre en kopi av den eksisterende BIOSen. Det pleier vanligvis å følge med en tekst-fil som beskriver hvilke switcher du kan bruke når du laster ned flash-verktøyet for ditt hovedkort. OBS; kommandoen jeg listet opp var bare et eksempel. Endret 26. januar 2007 av Caze Lenke til kommentar
aoottis24 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 når man oppdatere BIOS . må man oppdatere alle biosene 1 etter 1 eller kan man bare ta og velge den nyeste med en gang ? mvh aoottis Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 når man oppdatere BIOS . må man oppdatere alle biosene 1 etter 1 eller kan man bare ta og velge den nyeste med en gang ? mvh aoottis 7802003[/snapback] Det er i de aller fleste tilfellene kun den siste som skal legges inn. Lenke til kommentar
aoottis24 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 ok bra noen som veit om AIbooster og asusupdate greiene funker på vista ? Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 http://support.packardbell.com/no/item/ind..._ixtreme&g=2000 Hvis dere ser i linken, er det bare en Vista BIOS for et hovedkort. resten er xp. Jeg er veldig usikker... Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Fant ut at det var programmet som flasher BIOS og ikke BIOS'en som krevde XP. Men da kan jeg vel starte opp i XP og flashe derfra? (har lagret de på forskjellige partisjoner) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Men da kan jeg vel starte opp i XP og flashe derfra? (har lagret de på forskjellige partisjoner) Ja, da burde det funke fint - disable antivirus og bruk stabile minnebrikker Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Men da kan jeg vel starte opp i XP og flashe derfra? (har lagret de på forskjellige partisjoner) Ja, da burde det funke fint - disable antivirus og bruk stabile minnebrikker 7808886[/snapback] Ok nå har jeg prøvd og... Jeg fikk programmet til å kjøre i xp. men på slutten av brenningsveiviseren så kommer det error og den sier at en feil har oppstått. kan det være Antivirus som ødelegger? Jeg får heller ikke kjørt xp, i profilen min, så den profilen jeg bruker er en standard maskinsprofil. hver gang jeg logger inn i xp kommer denne feilmeldingen og sier at de ikke kunne logge inn i min profil, men bruker istedet en datamaskin profil eller noe sånt. Jeg får heller ikke åpnet programmer kolonnen i startmenyen. Alltid er det noe feil... Lenke til kommentar
mamqa Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 altså.. det skal ikke være noe prøblem å oppdatere bios i vista.. så lenge du har Flash Programmet og oppdateringen.. har gjort dette mange ganger selv... men risikabelt ka det være ja. Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 altså.. det skal ikke være noe prøblem å oppdatere bios i vista.. så lenge du har Flash Programmet og oppdateringen.. har gjort dette mange ganger selv... men risikabelt ka det være ja. 7809882[/snapback] hvordan risikabelt da? Hvis man har riktig BIOS så fungerer det vel? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 altså.. det skal ikke være noe prøblem å oppdatere bios i vista.. så lenge du har Flash Programmet og oppdateringen.. har gjort dette mange ganger selv... men risikabelt ka det være ja. hvordan risikabelt da? Hvis man har riktig BIOS så fungerer det vel? Risikabelt fordi prosessen må fullføres riktig til et visst punkt og gå uten avbrudd. Ellers vil maskina ikke kunne kjøre windows, kun svart skjerm. Eventuelt må biosbrikka skiftes eller reprogrammeres eller hotflashe. Enkelte hovedkort har dobbel bios, slik at den "friske" kan overta for den "syke" i slike tilfeller. Dette med Vista og XP og profiler har jeg ikke greie på. Ville bare tipse deg om å sjekke i BIOS, at Bios Protection eller Bios Antivirus er disablet også der (de skriver forskjellig betegnelse på samme funksjon). Hvis den er enablet vil ikke oppdateringen bli fullført. En annen ting, du ønsker i utgangspunktet å oppdatere BIOS'n for å kunne kjøre ei problematisk minnebrikke? Jeg kunne ikke se at det er nevnt i nye bios-omtaler til hovedkortet ditt at kompatibelitet til minnebrikker er forbedret. Eneste minnerelaterte som jeg husker var i en tidlig bios som klarer å kjøre 4GB ram? Nå kan det jo ligge oppdateringer i nye bioser som ikke er nevnt i omtalen, men det ser jo ut som det ikke er stort å vinne på en oppdatering mtp. minnebrikka. Hvorfor ikke bytte den i 2x512MB og få litt bedre ytelse med dual channel? Lenke til kommentar
FeddeLeGrand Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 altså.. det skal ikke være noe prøblem å oppdatere bios i vista.. så lenge du har Flash Programmet og oppdateringen.. har gjort dette mange ganger selv... men risikabelt ka det være ja. hvordan risikabelt da? Hvis man har riktig BIOS så fungerer det vel? Risikabelt fordi prosessen må fullføres riktig til et visst punkt og gå uten avbrudd. Ellers vil maskina ikke kunne kjøre windows, kun svart skjerm. Eventuelt må biosbrikka skiftes eller reprogrammeres eller hotflashe. Enkelte hovedkort har dobbel bios, slik at den "friske" kan overta for den "syke" i slike tilfeller. Dette med Vista og XP og profiler har jeg ikke greie på. Ville bare tipse deg om å sjekke i BIOS, at Bios Protection eller Bios Antivirus er disablet også der (de skriver forskjellig betegnelse på samme funksjon). Hvis den er enablet vil ikke oppdateringen bli fullført. En annen ting, du ønsker i utgangspunktet å oppdatere BIOS'n for å kunne kjøre ei problematisk minnebrikke? Jeg kunne ikke se at det er nevnt i nye bios-omtaler til hovedkortet ditt at kompatibelitet til minnebrikker er forbedret. Eneste minnerelaterte som jeg husker var i en tidlig bios som klarer å kjøre 4GB ram? Nå kan det jo ligge oppdateringer i nye bioser som ikke er nevnt i omtalen, men det ser jo ut som det ikke er stort å vinne på en oppdatering mtp. minnebrikka. Hvorfor ikke bytte den i 2x512MB og få litt bedre ytelse med dual channel? 7814806[/snapback] Fordi jeg skal bytte til 512*2 til 1024*2. Men siden dataen hopper over POST (heter det vel, i begynnelsen når dataen starter opp?) så sjekker den jo heller ikke system minne, og teller det ikke opp som den skal? Lenke til kommentar
griffin95 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 ok bra noen som veit om AIbooster og asusupdate greiene funker på vista ? 7802295[/snapback] Mine erfaringer så langt er at driver cd ikke virker, heller ikke programmen (setup) og jeg fikke det ikke til med USB pinne heller fra Freedos. EZ feilet også på å lese og oppdater fila som lå på USB. SKitt, men hvis jeg nå greier å resette kortet så får jeg prøve å legge inn en floopy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå