nightzirch Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Vel, så kom tiden da jeg trengte hjelp jeg også. Dette er min tredje PC jeg har bygget og alt gikk egentlig ganske smertefritt. Jeg fikk satt sammen alle delene (deler og speccs kommer litt lenger ned i posten) og skrudd på PCn uten problemer. For å sjekke at diskene osv. var riktig stilt inn gikk jeg i BIOSen og alt så riktig ut. Jeg endret også Limit'en til advarselsbip ved for lav rotasjonshastighet på CPU-viften. Jeg har det slik på min PC og synes det er kjekkest når man har en vifte man kan stille inn hastigheten på. Vet egentlig ikke om dette er relevant for problemet, men nevner det så dere som vil hjelpe meg, vet hva jeg har gjort. Denne stilte jeg til 1200 rpm hvis noen lurte. Dette er min lillebror sin PC og vi fant ut at Vista ble "vårt" kommende OS. Jeg har både Vista og XP på min PC og har kommet frem til at Vista er det med tøffest design og sånt, best søkemotor og brukervennlighet. XP bruker jeg mest rett og slett fordi det er det jeg er vant til og har flest programmer innstallert. Så Vista ble det. Vi har bestilt Vista Ultimate fra Netshop.no, men problemet er jo at den blir ikke lansert før 30. jan. og det tar enda lenger tid til vi får den på døren. En kompis av meg har vært Beta-tester for Windows og dermed fått en Serial som funker på opptil 10 systemer samtidig. Dette er bare en Beta-serial og varer bare til i sommer, men vi var så spent på å se hvor rå grafikken og PCn var, så vi innstallerte dette som en temperær løsning. Vi innstallerte og logget inn for første gang. Første jeg gjorde var å sette inn Driver-CDen for skjermkortet, men det viste seg at den ville ikke la seg innstallere før det var innstallert en SP på OSet. Windows Vista RC2 har visst ingen SP så vi måtte ty til en annen løsning. Så vi fant ut at XP Home ble vår eneste andre mulighet. Men før lillegutt var kommet ned fra loftet med CDen, skrudde bare PCn seg av. Dette var da merkelig, tenkte jeg og prøvde usikkert å trykke på på-knappen. Den skrudde seg på og jeg sukket lettet. Men ikke før 5 sek var gått skrudde den seg av igjen. Vi begynte å bli litt nervøse og valgte å ikke røre PCn før dagen etterpå, for det var sent. Vårt neste forsøk på å skru på PCn gikk bedre. Den varte i hele 2 min før den skrudde seg av denne gangen Det virker som om den har en sperre på at det blir for varmt eller noe i den dur, for den skrur seg bare av og vil ikke være påslått over en lengre periode av gangen. For å teste dette lukket jeg døren på rommet og åpnet vinduet en 10 minutters tid. Denne gangen var den påslått i nye 2 min og jeg rakk å lete meg litt rundt i BIOSen etter en varmegrense eller noe i den retning. Fant ingenting før den skrudde seg av igjen. Vi velger å spørre dere før vi gjør noe mer med dette og håper på et dugbart svar. Feilinnstallert OS kan det ikke være, for jeg tok HDen hans og formaterte og innstallerte XP Home på min egen PC, så OSet skal være i orden. Her er speccsene og delene: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 Asus GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM G.SKILL 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 800 (PC2 6400) Dual Channel Hiper Strømforsyning 730W Sort, 80mm Vifte, ATX/EPS, 4xSATA, 4xPCI-E, 24pin Det kan selvsagt hende jeg har koblet noen ledninger feil, men jeg tviler egentlig på det. Den funket jo helt fint i starten. Håper på noen svar som virkelig hjelper meg/oss her, hehe. Takker veldig på forhånd! //edit: lagt til PSU i listen Endret 22. januar 2007 av Naitsirhc7 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ikke lett den der.. Men jeg tipper det er CPU som blir for varm. Tror jeg hadde startet der, sjekket at kjøler sitter skikkelig på plass. Så hadde jeg latt CPU- vifta gå på full gass en periode for å se om det hjelper. Man kan evt. jukse med kjølespray, for å se om det gir noe utslag. Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Ja, kan gå ordentlig inn og bare remontere den viften. Tusen takk for så raskt svar! Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Hjertlig takk!! Jeg er ikke helt sikker på hva problemet var, men jeg skiftet viften til originalviften som fulgte med CPUen og vips! Temperaturen stiger skummelt nok helt opp til 45 oh 46 grader Celsius iforhold til min som bare går opp til 36. Dette vil jeg nok tro har med klokkefrekvensen og ytelsen å gjøre siden han har en myyye råere CPU enn meg (misunnelig? Tjaa..) Så nå er alt oppe og går så fint som bare det! Nok en gang, tusen takk! Jeg ble utrolig lettet nå! Nå kan vel en moderator stenge denne Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Bare hyggelig. Trenger ikke å stenge, den dør av seg selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå