indus Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Skal pakke en fil men vil gjerne ha den så liten som mulig. hvordan får jeg gjort det og med hvilket program? På forhånd takk Lenke til kommentar
indus Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 ok. men hvordan kan jeg bestemme hvor liten den skal være eller går ikke det?? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Programmene pakker filene så godt de kalrer. Men du kan ofte stille på hvor grundig de skal jobbe. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ifølge hva jeg har fått med meg, hjelper det ikke så altfor mye å zippe/rare én fil med det mål å minske filstørrelsen - det er først når det begynner å bli flere filer at det hjelper på. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 du kan prøve 7z også.. det finner du på sf.net zip er aldrig et bra pakke program. velg 7z eller rar. begge har sine svakheter og sterke sider.. du får se hvem a programmene som pakker fila du skal pakke best Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hvordan pakke en fil så liten som mulig? Det kommer an på hvilken type fil det er og om det er akseptabelt med kvalitetstap på innholdet. Bare for å ta noen eksempler: Allerede pakkede filer som jpg, mp3, mpg2, osv lar seg ikke pakke videre uten at kvaliteten reduseres. F.eks sample ned fra 192 kbit/s mp3 til 96 kb/s mp3. Men vært obs på at det vil høres dårlig ut. Det samme kan man gjøre med jpg og mpeg2. Upakkede filer som f.eks txt, bmp, wav kan som regel pakkes en god del. txt-filer skal gjerne gjenskapes 100% så der er ikke pakking med tap ok. bmp og wav kan enten pakkes litt uten kvalitetstap (typisk halvert for wav og 90% reduksjon for bmp), eller du kan velge å komprimere med kvalitetstap ennå mer. zip, rar osv lar seg ikke komprimere videre. Programmer kan være ferdig komprimerte eller ikke. De som ikke er det kan pakkes. Ofte med 20-50% reduksjon. Men for å hjelpe deg videre må vi få vite hvilken type fil det er snakk om og om kvalitetstap er akseptabelt eller ikke. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Det Simen1 sier her er korrekt. Hvor stor komprimeringen i % skjer er avhengig av hva slags type fil det er snakk om. En txt fil (f.eks en historie/bok etc) på 1MB vil komprimeres utrolig mye, mens en MP3, JPG, allerede pakkede filer som RAR, ZIP etc ikke lar seg komprimere noe særlig mer. Men personlig så liker jeg å bruke Winrar som du kan laste ned fra www.rarlabs.com og velg Best Compression. Da vil Winrar pakke filen så liten som mulig. Samt du har muligheten til å fordele filen over flere. F.eks om det er en videofil som er på 400MB som skal pakkes ned og du vil ha den på under 100MB så kan det hende at den ikke kommer lavere enn 250MB. Men da kan du splitte den pakkede filen over 3 filer (2 stk på 100MB hver og en på 50MB). Dermed kan du overføre den på f.eks 128MB memorysticks og ta med filen til en annen PC. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 hvis det er snakk om å komprimere video =) så kan du laste ned xvid4psp.. selv en trent ape kunne brukt det =) kan konvertere stort sett alt til avi/mp4 Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) hvis det er snakk om å komprimere video =) så kan du laste ned xvid4psp..selv en trent ape kunne brukt det =) kan konvertere stort sett alt til avi/mp4 7778398[/snapback] Yay, nå kan jeg legge alle filmene mine på ipod Eller...? Endret 23. januar 2007 av Sirslask Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå