Gå til innhold

Tjene penger ved å veksle?

danilovic

Anbefalte innlegg

Dette høres for banalt ut til at jeg egentlig tror på det selv, men jeg må likevel forhøre meg litt.

Kunne man tjent penger på å veksle til dollar mens kursen var lav? Vekslingen kunne foregå ved at man satt dem inn et sted hvor det ikke er gebyrer (for eksempel en pokerside), også bare tar man dem ut igjen når kursen har steget?

Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en veldig lite økonomisk måte å gjøre det på, det er mye bedre å opprette en konto i en amerikansk bank som gir høyest mulig rente mens du venter på kursendringen.

Uansett tror jeg det er vanskelig å få valutaspekulasjon til å kaste noe særlig av seg for privatpersoner. Man må putte inn mye penger for at det skal kunne kaste noe av seg, siden endringene vanligvis er relativt små. Man må vanligvis også betale relativt høyt gebyr hver gang man veksler.

Lenke til kommentar

Viss du skal tjene penger på det må det være ekstreme summer...

For du må huske at store summer på den måten må vell skattes også, de skal også ha gebyrer og % for vekslingen...

Er dollar sattsen 4kr og øker til 8 har du tjent bra viss du hadde en del penger å satse...

Lenke til kommentar

Ja, du må regne % av det den evt. stiger/synker. Dog, med mindre du har mye penger. Så er det liten vits. Da endringene som nevt som regel er ganske små. Aksjer kan man som regel sitte med i f.eks 1 år og kursen vil som regel ha steget. Handler man i valuta så er det mer hips om haps om den har steget/sunket. Du kan jo selvfølgelig forsøke å studere kurser/lands økonomi osv. Men da er du straks oppe på at du må bruke en god del tid på å finne ut du skal investere i utenlands valuta evt. hvilken.

Lenke til kommentar

Har alltid lurt på en ting, men aldri orket å regne på det:

Er det mulig å tjene penger (gitt at du får veksle gebyrfritt) på å f. eks veksle NOK til dollar, også veksle dollar til pund, for så å veksle tilbake til NOK? Ender man opp med akkuratt det beløpet man hadde? mindre? mer?

Eller er kursene alltid matematisk samkjørte?

Lenke til kommentar

Er det mulig å tjene penger (gitt at du får veksle gebyrfritt) på å f. eks veksle NOK til dollar, også veksle dollar til pund, for så å veksle tilbake til NOK? Ender man opp med akkuratt det beløpet man hadde? mindre? mer?

7810895[/snapback]

Du vil tape på dette da salgskuresen (det du kjøper valuta for) er dårligere enn kjøpskursen (det banken kjøper tilbake for). Da tar jeg selvsagt høyde for at kursen ikke endres under veis.

Ellers så ble det nevnt ovenfor i et inlegg å opprette en konto i en amerikansk bank for å ha dollar på. Er vel strengt tatt mye enklere å opprette en dollarkonto i en vanlig norsk bank. Er ikke noe hokus pokus akkurat.

Lenke til kommentar
Amerikanerene er forresten ikke interssert i en sterkere dollar, eller de burde ikke være det :p

7829076[/snapback]

En svakere index fører til biligere for andre land å kjøpe varer, en økt index fører til dyrere varer... Norge slet med sterk krone som førte til at lakse bransjen var på nippen av å miste kontrakter pågrunn av at kronen ble for dyr...

Lenke til kommentar
Amerikanerene er forresten ikke interssert i en sterkere dollar, eller de burde ikke være det :p

7829076[/snapback]

En svakere index fører til biligere for andre land å kjøpe varer, en økt index fører til dyrere varer... Norge slet med sterk krone som førte til at lakse bransjen var på nippen av å miste kontrakter pågrunn av at kronen ble for dyr...

7830833[/snapback]

Og krona kommer mest sannsynlig til å styrke seg igjen. Det blir eksportindustrien som må betale mest for renteøkningene fremover. Foreløpig har ikke renteøkningene ført til en merkbart sterkere krone, men det varer nok ikke evig når renta fortsetter oppover.

Lenke til kommentar

Yes, men så har vi amerikanerenes underskudd på handelsbalansen; det vil kunne rette seg om de valgte å la dollaren falle - Mindre import men mer eksport. (At amerikanerene stadig vekk får andre land til å investere i amerikanske stats-obligasjoner, er grunnen til at dette ikke har korrigert seg automatisk)

Problematisk blir det kanskje med nødvendige importvarer som olje, vil tro prisen på olje går opp i dollar dersom dollaren faller.

Lenke til kommentar

7810895[/snapback]

Slikt kalles arbitrasjegevinst (mener jeg å huske), og er vel enhver valutaspekulants våte drøm. "Dessverre" utjevner valutakursene seg som regel meget raskt, slik at det ikke er noe å tjene på å veksle gjennom flere ledd på den måten. Jeg har også lurt på om det kunne vært mulig å lage et dataprogram som til enhver tid overvåket kursene og automatisk tok ut slike gevinster. Jeg antar dog at noe sånt allerede finnes, og er i bruk, dersom det faktisk fungerer. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...