Gå til innhold

Packard Bell Easynote GN45-200 erfaringstråd

Digilars

Anbefalte innlegg

Da er den i hus! 14.1" TFT WXGA (diamond view), Intel Centrino Core Duo T2250 1.83 GHz, 1024 MB RAM, 120 GB HDD, DVD Dual RW, Firewire, Bluetooth, 4 x USB 2.0, LAN 10/100 Mbps, modem 56K v.92, trådløst LAN kort A/B/G, TV ut, innebygget WEB-cam med mic, ExpressCard, minnekortleser. Fri oppgradering til Vista. Kjøpt for 6.995,- hos Elkjøp online.

Pakket opp, temperert, ladet opp. Alt av nødvending info og brukerhåndbok på norsk i eska. Stilig design, liten og nett PC, 2 kg. Virker godt skrudd, ingen knirkelyder eller slikt så langt. Et minus er at skjermen ikke har noen låseanordning, man vipper den bare opp. Burde ikke bli noe problem siden jeg har en god bæreveske med straps.

Ved første oppstart blir man bedt om å velge land/språk, deretter installeres Windows XP Media Center. Gikk kjapt og smertefritt.

Ble deretter bedt om å lage MasterCD'er, det ble totalt 6 stk. Hadde ikke DVD for hånden. De blir lagret på et trygt sted!

Koblet så til vårt trådløse nett, smertefritt. Kjørt Windows update, og ellers oppdatert nødvendig programvare.

Har nå brukt PC'en noen timer:

Flott skjerm! Skarpt og klart bilde. Siden den kun er 14.1" blir selvfølgelig skriften med 1280x800 oppløsning forholdsvis liten, men jeg ser godt og tror ikke det blir noe problem.

Godt tastatur. Er en merkelig løsning med fargekoder på ÆØÅ-bokstavene for hvert land (hvit Danmark, rød Sverige og grønn Norge). Men det blir man fort vant til, tastene er jo der de skal være.

Musepaden fungerer godt, har ikke noe problem med at det ikke er noen markant ramme rundt platen, platen i seg selv er litt ruglete på overflaten og gir god friksjon. Et minus her er at musetastene har en høy klikk-lyd når du trykker på dem.

Forholdsvis svake høyttalere, altså noe spinkel lyd. Har ikke sett på lydinnstillingene ennå, men hadde heller ikke forventet lyd i toppklasse av denne PC'en.

WEB-kameraet med mikrofon fungerer utmerket, og gir et godt bilde. Mic'en fungerer godt også. Men jeg bruker headset med mic, har koblet til og det fungerer helt fint, uttak for dette i fronten foran tastaturet. Foreløpig testet på MSN.

PC'en er svært stille, det vil si lydløs. Vifta starter en sjelden gang. Harddisken er meget stille. Behagelig!

Så langt bare velstand, ingen problemer, ingen feilmeldinger, ingen bluescreen.

Kommer tilbake etterhvert med flere inntrykk, fint om andre brukere av samme type PC kan henge seg på med sine inntrykk.

Redigert 29.01: MHz endret til GHz.

Endret av Digilars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første batteritest klokket inn på 2 timer og 45 minutter. Da var det 5% igjen på batteriet. Brukte PC'en med trådløst nett og var på internett hele tiden, brukte også MSN med kamera. Brukbart batteri vil jeg si.

Ellers så må jeg nevne at PC'en ikke har Bluetooth, det sto bare det på et klistremerke sammen med alle spec'ene. Viser seg at det er andre modeller av Packard Bell GN som har det, og da kun som dongle. Det kan man jo skaffe seg til en hundrings...

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt Packard Bell Easynote GN45. Er ikke fornøyd og kommer til å levere den tilbake.

altfor mye støy fra viften

ellers er det dårlig at pcen ikke er like bra som det ble annonsert for av Elkjøp.

1,73ghz istedenfor 1,83ghz som opplyst

100gb istedenfor 120gb

ikke bluetooth

veier mer enn opplyst

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd mye støy fra viften, i tillegg går den svært sjelden. Så det kan kanskje være en feil på din?

Forsåvidt enig med deg når det gjelder prosessoren, siden det i annonsen sto 1.83 GHz mens den har 1.73 GHz. Men så er det jo slik at de fleste annonsører tar forbehold om skrivefeil. Hadde vi selv sjekket nærmere (et Google-søk f.eks.) hadde vi funnet ut at Core Duo T2250 er på 1.73 GHz.

PC'en har 120GB harddisk, det er bare det at en del av disken er satt av som en skjult gjenopprettingspartisjon. I XP viser den en kapasitet på 111 GB.

Den har ikke Bluetooth nei, selv om det sto i annonsen og på klistrelappen på PC'en OG på eska, der står det til og med 'integrated Bluetooth'.

Selv om jeg synes PC'en er lett så står det hos packardbell.no at denne modellen veier ca. 2.3 kg, mens beskrivelsen til Elkjøp sa 2 kilo. En viss forskjell. Men så var det det med skrivefeil igjen. Har forøvrig ikke veid den selv.

Skal ta opp de to siste punktene med Elkjøp i morgen. Blir interessant å høre hva de sier.

Lenke til kommentar

problemet på min laptop er at viften starter opp flere ganger i minuttet. viften holder bare på noen sekunder, men det er utrolig irriterende og gjør at jeg ikke kan bruke den på lesesalen. interessant at du ikke har merket noe til det, da kan det tyde på at det er noe galt med akkurat min laptop.

på "systemegenskaper" står det at det er 93gb harddisk, stemmer det overens med at det skal være 120gb?

Lenke til kommentar
problemet på min laptop er at viften starter opp flere ganger i minuttet. viften holder bare på noen sekunder, men det er utrolig irriterende og gjør at jeg ikke kan bruke den på lesesalen. interessant at du ikke har merket noe til det, da kan det tyde på at det er noe galt med akkurat min laptop.

på "systemegenskaper" står det at det er 93gb harddisk, stemmer det overens med at det skal være 120gb?

7818165[/snapback]

Du skriver lengre opp i tråden at du også har kjøpt en GN45. Men hva er resten av modellbetegnelsen? Det finnes nemlig flere modeller av GN45. Denne tråden omhandler GN45-200.

Hvis du har en GN45-200, kan du høyreklikke på stasjon C: og velge Egenskaper. Hva står det ved Kapasitet?

Har forøvrig kontaktet Elkjøp, så får vi se hva responsen blir derfra.

Lenke til kommentar

har gn45-200. den som var på tilbud til 6995. på kapasitet står det 100gb. i tillegg til vifteproblemet er det også en lyd fra dvd-brenneren, når det ikke er plate inni. når det er så mange problemer allerede regner jeg ikke med at det blir så mye bedre etter et år.

du får si ifra hva elkjøp sier?

Endret av saltem2000
Lenke til kommentar
PC'en er svært stille, det vil si lydløs. Vifta starter en sjelden gang. Harddisken er meget stille. Behagelig!

hvor ofte vil en sjelden gang si? i et lydløst rom, kommer det så og si ingen viftelyd?

er veldig interessert i svar for jeg tenkte å klage til elkjøp. er det noe galt med akkurat denne maskinen eller er det bare jeg som er for er for kresen på viftelyd:)

Lenke til kommentar
hvor ofte vil en sjelden gang si? i et lydløst rom, kommer det så og si ingen viftelyd?

7825088[/snapback]

Når jeg er på nettet og bruker PC'en til 'vanlig' bruk, så går vifta av og til. Har ikke tatt noen tid på det, men vifteaktiviteten varierer med bruken. Som sagt lager vifta lite støy, det er slik at jeg ikke bryr meg om det. Jeg har hatt flere bærbare, og vifta på denne bråker ihvertfall ikke mer enn på de andre. Kort sagt, 'normal' viftelyd.

Høres ut som du har fått en B-maskin siden det virker som du har flere problemer. Som sagt har harddisken en skjult gjenopprettingspartisjon, min disk viser kapasitet på 111 GB, og den er på 120 GB.

Skal gi beskjed når jeg hører noe fra Elkjøp (sendte mail i går). Hører jeg ikke noe i løpet av et par dager, ringer jeg Elkjøp kundeservice.

Synes uansett at du selv bør ta kontakt med Elkjøp og forklare problemene/manglene med din PC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har kjøpt samme maskin, og vurderer også å sende den inn. Det mest irriterende er vifta, som slår seg på ca. hvert 10. sekund og går i 3 sekund. Generende på lesesal. Hadde du giddet å sjekke hvor ofte din slår seg på, du som er fornøyd med vifta? Hvi du kunne telt antall ganger den går på i løpet av et minutt og hvor lenge den er på? Det hadde vært kjempenyttig!

Så var det vekta. Jeg har skrytt til alle om at den bare veier 2 kg, men da jeg sjekket på vekta var det 2,3 kg. Så skuffende!

Finnes det en PC til 2 kg til samme pris? Eller er det urealistisk?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har kjøpt samme maskin, og vurderer også å sende den inn. Det mest irriterende er vifta, som slår seg på ca. hvert 10. sekund og går i 3 sekund. Generende på lesesal. Hadde du giddet å sjekke hvor ofte din slår seg på, du som er fornøyd med vifta? Hvi du kunne telt antall ganger den går på i løpet av et minutt og hvor lenge den er på? Det hadde vært kjempenyttig!

Så var det vekta. Jeg har skrytt til alle om at den bare veier 2 kg, men da jeg sjekket på vekta var det 2,3 kg. Så skuffende!

Finnes det en PC til 2 kg til samme pris? Eller er det urealistisk?

Takk på forhånd! :)

7893291[/snapback]

Hei!

Har ikke vært inne her på en stund, så derfor sent svar.

Nå har ikke jeg målt vifteaktiviteten i alle situasjoner, men når jeg har PC'en på trådløst nett og surfer, så slår vifta seg på ca. hvert 30 sekund og står da på i ca. 3 sekunder. Dette varierer litt, alt ettersom hvor 'tungt' PC'en belastes. Støyen er fortsatt etter min mening lite generende.

Har ikke hatt tid til å måle noe mer, men det er mulig at viften kan gå sjeldnere hvis man kjører den på batteri og med ECO-knappen påslått. Og f.eks. hvis trådløst nett er avslått.

Du kan også sjekke strømoppsettet, kan være at noen endringer der hjelper. Ved f.eks. å velge profilen Bærbar.

Når det gjelder vekta, så var jeg også 'tøff i kjeften' om at den bare veide 2 kg. Men for å trøste oss så må man jo kunne si at den ikke ble 300 gram tyngre etter turen på vekta. ;) Jeg synes den er lett og fin fortsatt...

Så til Elkjøp. Forklaringen fra dem på disse avvikene i forhold til spesifikasjonene som sto på elkjop.no var at produktarket de fikk fra Packard Bell inneholdt de samme avvikene. Elkjøp legger infoen de får fra leverandørene rett ut i varebeskrivelsen på nettet. Og på nettet står det at de tar forbehold for feil...

Elkjøp beklaget så mye og sa at jeg kunne få heve kjøpet og få pengene tilbake. Men det ønsker ikke jeg, da jeg er fornøyd med PC'en og allerede har registert for oppgradering til Vista. At den ikke har Bluetooth gjør meg ingenting. Og som sagt så plager ikke de 300 grammene meg nevneverdig.

Lenke til kommentar

:blush:

En passelig pinlig innrømmelse: eeeh, jeg 'fant' plutselig Bluetooth på PC'en!

Tilfeldigvis i dag så så jeg den flotte Bluetooth B'en med blå skrift nede på F4-tasten. Bluetooth B'en var svært så liten på tasten. Så da var det bare å trykke fn+F4 så ble Bluetooth funnet og aktivert. Fantastisk!

Dette står det riktignok intet om i bruksanvisningen, og da jeg sjekket Enhetsbehandling i XP tidligere var det ingen Bluetooth der. Naturligvis fordi den ikke var aktivert. Men ganske god unnskyldning for at jeg trodde det ikke fantes Bluetooth på PC'en. Og fordi det eneste som sto i medfølgende papirer at det skulle være en ekstern dongle. Og det er det ikke, den er integrert.

Så da ble jeg enda mer fornøyd med min Packard Bell. En av svært få her på forumet muligens? :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle følge opp tråden med mine erfaringer etter 3 1/2 måned med Packard Bell Easynote GN45-200.

Har ikke hatt noen driftsproblemer så langt, ikke en eneste blåskjerm. PC'en har vært i daglig bruk siden jeg fikk den. Ble levert med XP Media Center installert og med fri oppgradering til Vista Home Premium.

Vista-oppgraderingen fra ModusLink, Amsterdam, fikk jeg i posten i forrige uke. Jeg må si jeg ble positivt overrasket da pakken inneholdt selve Vista-DVD'en pluss en Packard Bell DVD med drivere og andre oppgraderinger, pluss en installasjonsveiledning på norsk på papir! Så det var bare å sette i PB-DVD'en, følge anvisningen, deretter sette i Vista-DVD, og slik gikk installasjonen av Vista smertefritt.

Underveis fikk jeg beskjed om å oppgradere BOIS'en, den lastet jeg ned fra packardbell.no og installerte. Deretter fortsatte Vista-installasjonen til den var ferdig.

I ettertid har jeg oppgradert de driverne som Packard Bell har klare for Vista.

Nå kjører Vista Home Premium prikkfritt på PC'en. Fortsatt ingen driftsproblemer a la blåskjerm, heller ingen andre overraskelser med PC'en. Tror nok at 1 GB ekstra RAM i tillegg til den 1 GB jeg har ville gjort seg i Vista. Skal gå til innkjøp av det etterhvert.

Jeg er med andre ord fortsatt svært fornøyd med min lille Packard Bell GN45-200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...