Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott tråd dette :)

 

Var det noen som leste Dagbladet i dag? Jeg kjøper generellt aldri avisen, leser heller på nettet, men i dag måtte jeg kjøpe den! På forsiden stod det: Andreas (43) slåss mot Tom Cruise.

 

Leste hele artikkelen, og jeg syntes den var veldig god. Jeg syntes det er utrolig bra at medier tør å skrive om sekten. Det er på tide.

 

Derfor vil jeg sterkt anbefale andre å lese den, spesiellt Galacticus :)

Lenke til kommentar

En scientolog ved navn Mattias [representanten?] ble intervjuet på P3 her en dag, tror det var fredag formiddag. Ingenting om anon, kirkas skadevirkninger eller den allmektige Xenu forstås.. Nå husker jeg ikke hva de babla om helt, men tror han oppfordra folk til å komme å prøve å ta test. Trøtthet og fyllesyke har latt meg glemme noe :S Hele greia var kvalm og gjorde meg og forbanna ihvertfall. Det skulle vært obligatorisk med en motdebbatant ved slike farlige innlegg.

 

Gammelt nytt? Aaaarg! XENU.NET fjernet fra google: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1741866.html

 

Edit: Sistnevnte sak ble fjernet fordi at folkene bak sia [Andreas HL?] hadde sitert deres "hellige" verker. Hvis de nå vil ha medlemmer som tror på dette burde de ha latt det være fritt tilgjengelig, ellers skal de ikke få kalle seg religion. Fri viten!

 

2. edit: Kunne ikke de ha lagt inn et "sikkerhetsord" eller fler slik at ingen kunne dømme dem for plagiat, kopiering og spart seg de hersens følelsesløse, pengesyke [er det noe som går igjen eller?] advokatene?

Endret av Skyrim
Lenke til kommentar

Til vår kjære scientolog: Som du sa så har du ikke noe imot å bli behandlet av folk med 3-5 års utdanning og betale [i altfor dyre dommer] for det, men hvorfor betaler ikke kristne og andre religiøse sine prester som har minst like lang fartstid innenfor sitt yrke, og som ofte hjelper folk i psykisk nød/fortvilelse gratis? Hvorfor forskjellen?

 

Og hvorfor blir høyerestående medlemmer av deres kirke [-kult] behandlet som konger mens den vanlige menigmann må gjøre som de blir bedt? Jeg ser for meg at den "uviktige" innflytelsen PENGER spiller inn her.

 

Arigato. Oyasuminasai.

Lenke til kommentar
Til vår kjære scientolog: Som du sa så har du ikke noe imot å bli behandlet av folk med 3-5 års utdanning og betale [i altfor dyre dommer] for det, men hvorfor betaler ikke kristne og andre religiøse sine prester som har minst like lang fartstid innenfor sitt yrke, og som ofte hjelper folk i psykisk nød/fortvilelse gratis? Hvorfor forskjellen?

 

Og hvorfor blir høyerestående medlemmer av deres kirke [-kult] behandlet som konger mens den vanlige menigmann må gjøre som de blir bedt? Jeg ser for meg at den "uviktige" innflytelsen PENGER spiller inn her.

 

Arigato. Oyasuminasai.

 

I Scientologi betaler vi dette med glede. Det er ikke nødvendig for Den Norske kirke å få direkte betalt fra medlemmene sine. De får betalt gjennom staten. Spør en troende muslim el. mormoner el. et medlem av f.eks. Oslo Kristne Senter hvor mye de har donert til sine egne kirker. Hvor mange mennesker har testamentert formuene sine til div. menigheter? Og hvor mange rettsaker har det vært i etterkant når pårørende bestrider testamentet?

 

Spør også en religionsforsker hvor nært religion og penger henger sammen. Ingen religion ville ikke overlevd uten donasjoner fra medlemmene sine. I Norge har vi et tilfelle av 16000 i CoS som har bedt om å få pengene sine tilbake.

 

Jeg har forøvrig en god nyhet som kanskje stopper dette med vanskelig tilgjenglighet og til dere som lurer på hva Scientologi er. Målet er at alle bibliotekene i Norge skal få et sett med alle basis bøkene som LHR har skrevet, totalt 18 bøker. Flere har allerede fått. :yes:

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar

Greit nok, andre religioner mottar penger fra sine medlemmer, men dette er i nesten alle tilfeller _frivillig_. Det at den norske kirke mottar penger over statsbudsjettet er imho motbydelig, og bør slutte umiddelbart.

 

CoS krever inn penger, ryktene sier at de tar flere hundre tusen dollar for enkelte kurs høyt opp i systemet. Greit nok at dette sikkert er kurs som holdes spesielt for enkeltindivider, men jeg vil gjerne se de utgiftspostene dette kurset medfører.

 

Poenget er: Medlemmene i CoS er INNTEKTSKILDER for religionen. I alle andre religioner er de i beste fall helt uten økonomisk påvirkning, og i de fleste tilfeller utgiftsposter.

 

Etter det jeg har hørt i de siste ukene tror jeg forøvrig jeg har skjønt poenget bak CoS.

Man blir medlem av "religionen", betaler for kurs osv, til man etter hvert begynner å holde kurs selv, og får betalt for dette fra kursdeltagerne. Så tar man videre kurs og betaler for det, for så å holde dyrere kurs selv for andre "lavere" medlemmer.

 

Er det bare meg som ser at dette er det perfekte pyramidespill? Ikke bare er det skattefritt, men det er ingen produkter å selge! Bare tjenester! Bare bullshit!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Det er også frivillig i CoS, ingen tvang. Når det gjelder kursene, koster det dyreste ca kr. 12.500 og er et halv års studium. Ikke flere hundre tusen dollar. En utdanning til auditør koster ca. kr. 125.000 og er som sagt 3-5 års utdanning.

 

Det er meget strenge regler for å holde kurs innenfor Scientolgi. Det er kun 2 stykker i Norge som kan holde slike kurs og de er alle ansatte i CoS i Oslo.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar

En ting som jeg lurer på angående scientologi, som jeg like godt kan spøre om her siden vi har en aktiv troende her. Noe jeg foresten syns gir denne tråden ganske mye mer mening enn andre tråder og forum der det som regel er en mer ensidig diskusjon.

 

Hva tror egentenlig scientologi på? Greit nok historien om xenu, men det virker jo som om man ikke får høre den før man er høyt oppe i systemet. Så derfor blir jo spørsmålet, hva i religiøs sammenheng tror dere i scientologi på i lavere nivåer? Tenker da så klart på skapelsen, meningen med livet, grunnen til alt ondt osv.

 

Slik jeg har forstått det så handler det i lavere nivåer om ren psykologi og bør jo kanskje ses på som et livssyn istede for en religion som dere selv kaller dere.

Lenke til kommentar
Dette er ikke kurs. Dette er hovedsaklig auditering. Det er heldigvis blitt betraktelig billigere også, men LHR var dog død i 1997. Så han kan ikke ha skrevet dette.

 

Om de kaller det kurs, auditering eller avgift for å gå på dass spiller ingen rolle. Det er penger kundene må betale til "kirken". Og jeg vet ikke når det ble skrevet eller om det egentlig er LRH som skrev det, jeg vil ha deg til å innse at det koster millioner av kroner å komme "oppover" i denne pyramidereligionen som dreper folk som vil ut, og lurer folk til å tro at de er besatt av romvesener.

Lenke til kommentar

Dagbladet har en lengre artikkel om Scientologi -> link.

 

Her er et lite utdrag:

Andreas Heldal-Lund er definert som fiende av scientologene. Jeg har hatt privatetterforskere fra kulten etter meg i lang tid. De skyr ingen midler for å skade sine fiender. Heldal-Lund vet at han kan virke paranoid, men han er blitt trakassert og svertet både privat og profesjonelt. Han har mottatt trusselbrev og ubehagelige telefoner. Og han er blitt politianmeldt av scientologikirken flere ganger.

 

I 1996 startet Heldal-Lund nettsida Operation Clambake der han la ut kritisk informasjon om scientologene. Dagen etter ringte det på døra hans. En mann sa han skulle levere fem gram til meg. Jeg spurte ikke hva slags fem gram, men antok det dreide seg om narkotika, og sa han var kommet til feil hus. Mannen påsto at noen hadde kjørt ham og pekt ut huset.

 

Jeg jobber i et amerikansk konsern, der jeg er administrerende direktør for den norske avdelingen. Det amerikanske styret har fått anonyme fakser og brev med beskyldninger om at jeg har mottatt bestikkelser, at jeg har samarbeidet med konkurrenter, at jeg snakker negativt om styret, og at jeg er involvert i terrorisme, sier Heldal-Lund.

 

Deres arroganse, angrep på ytringsfriheten og overgrep mot både medlemmer og kritikere, er bare noen av de dårlige egenskapene kirken innehar. Heldal-Lund finner fram et måleapparat. Egentlig er det en løgndetektor. Kulten spør deg en mengde personlige og intime spørsmål, og så blir alt loggført i filen din. Da har de ganske mye på deg, hvis du ønsker å bryte ut.

 

Scientologikirken er organisert kriminalitet, fordekt som en kirke, sier Andreas Heldal-Lund og forteller om Fair Game. Om Hubbard som i 1968 skrev et såkalt Policy Letter. Brevet inneholder instrukser om ulike straffebud for dem som ikke lever opp til scientologenes standarder. De som klassifiseres som fiender av organisasjonen betegnes som «fair game» og kan skades på enhver måte av alle scientologer. Det er lov å være uenig, bare du ikke sier det. Sier du noe negativt, er du en fiende og dermed uten rettigheter, sier Andreas Heldal-Lund.

 

Han er blitt kalt inn til politiavhør på grunn av aggressive uttalelser noen hadde lagt ut på sida hans. Begge sakene ble henlagt. Han ble også på et tidspunkt spanet på av privatetterforskere som var betalt av scientologikirken. Dette får Magasinet bekreftet av sentralt plasserte kilder. Oppdraget deres var å «finne noe dritt» på Heldal-Lund. Det fant de ikke.

 

Hver gang jeg har tenkt å trekke meg tilbake, har scientologikirken gjort noe dumt. Som den gangen de ringte ekskjæresten min for å fiske etter negative opplysninger. Det var som å helle bensin på bålet. De har egentlig selv skapt meg som kritiker. Hadde de ignorert meg, ville jeg neppe sittet her med dere i dag, sier Andreas Heldal-Lund.

 

Har den siste tiden lest en del om denne sekten, det er faen meg helt absurd hva de er i stand til å gjøre.

Lenke til kommentar

Til Galacticus:

 

Kjenner du til hvilke "rekrutteringsprosesser" CoS bruker her i Oslo for å skaffe flere medlemmer?

 

For cirka 3 år siden ble noen kamerater og jeg stoppet av en mann, i en av Karl Johan's sidegater, og spurt om vi ville delta på en psykologisk test og lære om hvordan man kunne forbedre ens mentale helse.

Så interessant som det hørtes ut, så takket vi ja.

 

Dernest bli vi tatt med inn i en blokk rett ved siden av hvor denne mannen hadde stoppet oss, gikk opp et par etasjer, før vi kom til en stue hvor testen skulle foregå. I stuen befant tre menn seg, det var disse som skulle utføre testen på oss.

 

Testen gikk ut på at vi skulle holde en slags metallpinne i hver hand, mens en av disse mennene stilte oss spørsmål. Disse metallpinnene hadde ledninger fra seg som var koblet opp til en maskin. På denne maskinen var det en nål som visstnok gjorde utslag på bakgrunn av hva vi tenkte, eller noe sånt. Det var det vi ble fortalt.

Spørsmålene lignet: "Er det noen valg i livet ditt du angrer på?", "Er det en person du savner?", "Sliter du med problemer av noe slag?"

 

Siden dette er ganske så intime spørsmål, følte jeg et ubehag ved å besvare disse, men besvarte dem etter beste evne uten vise at spørsmålene brydde meg. Etter/under mine besvarelser begynte denne nålen på maskinen å hoppe frem og tilbake, og denne mannen tolket visstnok dette som om jeg ikke var helt frisk på det mentale plan.

Etter testen (kameratene mine hadde sittet et annet sted i stuen og utført den samme testen) ble vi presentert for en bok vi kunne kjøpe. Boka skulle hjelpe oss forbedre vår mentale helse. (Jeg innbiller meg at det var bilde av en pyramide på coveret) Denne boka ville de også ha 500 kroner for, noe som var altfor mye for meg og mine kamerater. Vi tok farvel med mennene i stua, og gikk hjem.

 

Nettopp nylig lærte jeg at huset/blokka vi hadde vært inni lå vegg i vegg med CoS' hovedkvarter i Oslo. Denne maskinen vi hadde blitt testet med skal visstnok også være en kjent sak i CoS-kretser. Selv om disse mennene som testet oss aldri nevnte et eneste ord om Scientology, taler alt for at dette var scientologer vi hadde med å gjøre. Hva var poenget med å ikke nevne CoS? Er de redde for hva folk mener om dem? Ønsker de ikke å bli satt i sammenheng med selgervirksomhet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...