Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette gav meg en ro som jeg aldri hadde hatt før. Et eksempel er at jeg i over 30 år har drevet med kamsport og hadde tidligere kort lunte. Dette er en meget dårlig kombinasjon. Gjennom Scientologi oppdaget jeg det å ha et rolig sinn. Et annet eksempel er at ansvarsnivået mitt har økt. Tidligere brydde jeg meg lite om mine omgivelser og andre mennesker. Nå er jeg villig til å være med på å skape en bedre verden, for jeg oppfatter den i en nedadgående spiral.

 

Dette har jeg da opplevd selv. Kampsport og kort lunte, ansvarsløs osv. Men jeg er ikke slik nå lenger. Du kaller det Scientologi; jeg kaller det å bli voksen. Eller kanskje jeg bare er et usevanelig godt menneske, siden jeg klarte å vokse av meg idiotien uten religion. Ett av to :)

Lenke til kommentar

Selv er jeg aktiv i arbeidet med å forbedre psykiatrien, og jeg anser CCHR heller som et trøbbel-element enn noe, siden de blander kortene; gammeldags argumentasjon, ortodokse argumenger, bruker scientologi som positiv teori, etc. Det er meget frustrerende. Faktisk mistenker jeg CCHR bare for å være et rekrutteringsorgan istedet for å være en genuint humanistisk organisasjon.

 

Det er denne mangelen på pragmatikk og evne til å ta selv-kritikk som frustrerer meg med scientologer. De anser seg selv og sin religion (les. bedrift) som perfekte, og enhvert forsøk på kritikk må behandles i ly av LHRs materiale, som i disse dager er gammel dags og egentlig ikke så forferdelig orginalt.

 

Det ER et skrikende behov for en retning som ivaretar de åndelige behovene, men uten overtro. dessverre er det slik at scientologene appelerer til denne gruppen, men så viser det seg at det egentlig er et produkt av EN person som har stjælt en del partytriks fra Freud og Jung og gjort det til en totalitær tekst. Når jeg leser om SEA ORG og ser det i lys av LHRs bakgrunn så framtrer det som en pervers fantasiverden, som langt ifra er ideelt for et menneskelig sinn. Den er også i stor grad hyper-materialistisk, med "suksess i livet" ofte er ekvivalent med å være rik.

 

Dessuten ser jeg at kirken har sin EGEN interne kontroll som ikke er uavhengig, og fra historiene så viser det seg at den er meget inkompetent og sårbar for drama også. At kirken ikke tar kritikk på åssen den behandler folk er uansvarlig og direkte farlig.

 

Hvis man ER seriøst opptatt av det mentale burde man ta inspirasjon fra hvilken som helst kilde, ikke aksiomalt en "profet". Dessuten ser det ut til at kirken langt på vei ønsker å ta fra integriteten fra folk ved å bruke autoritære midler som hiearki og "boot camps". Farlig farlig farlig.

 

Hvis det er noen som HAR et alternativ til denne kvasi-spirituelle religionen så er jeg meget interessert, fordi flere og flere forviller seg inn i slike tulle religioner eller andre new age profittører.

Lenke til kommentar
Kanskje Galacticus kan svare på litt av det folk skriver istedenfor å ignorere det meste? For eksempel:

 

Hvordan kom en forfatter fram til denne religionen? Hvordan fant han ut av vi var "thetans" og at Xenu drepte "oss"?

 

Jeg må jobbe litt også.

Skal prøve å svare på seriøse spørsmål. Dette var faktisk et meget godt et. Bør vel ta kortversjonen på det hele.

 

LRH begynte i ung alder å interesser seg for menneskesinnet, men som mange andre unge valgte han å gjøre noe annet først. Han ble derfor forfatter.

 

Når han i 1929 startet med forskningen av menneskesinnet oppdaget han etter hvert at alle hendelsene i en persons liv var lagret i sinnet(hukommelsen). Hendelser var lagret helt ned til sent fosterstadiet(prenatale). Dette var for så vidt ikke noe nytt. Men tidligere var dette antagelser og ikke fakta. Det som også viste seg var at en person også hadde lagret informasjon om hendelser i bevisstløs tilstand. Dette var nytt og samme resultat viste seg hos flere forsøkspersoner. . Når alle hendelser i dette livet var ryddet opp i, skjedd det noe spesielt. Forsøkspersonene begynte å oppdage hendelser som ikke var i dette livet, men tidligere liv. Hvordan kunne denne informasjonen ble lagret var spørsmålet. Og i tillegg begynte en del av forsøkspersonene å kunne forlate kroppene sine for så og vende tilbake. Forsøkspersonene var alt i fra skuespillere, bedriftsleder, ulykkesofre, sinnssyke, totalt 400 menn, kvinner og barn. Denne forskningen ledet til Dianetikk.

 

Konklusjonen ble at vi måtte være mer enn en klomp med kjøtt og blod. Resultatet ble at vi var en sjel, men ordet sjel ga ikke den rette betydningen. Thetan ble så navnet fordi det betyr ”tanke” og kommer i fra det greske ordet theta.

 

Når det gjelder Xenu kan ikke jeg svare på det. For Xenu har jeg aldri hørt noen Scientologer snakke om og jeg har heller ikke studert noe om det så langt i CoS.

 

Jeg har selv gått ut av kroppen og vært gjennom tidligere liv, både som Scientolog og før den tid. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...