Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Lurer på om dere som skriver så negativt om Scientologi er tidligere medlemmer av kirken?

Det skal du ikke se bort ifra. Mange av de som er mest aktive i å jobbe mot CoS er jo nettopp tidligere kult-medlemmer. For eksempel Tory Magoo:

 

http://www.youtube.com/user/ToryMagoo44

 

En annen kvinne som mistet alt da hun forlot kulten er med i denne videoserien:

 

http://youtube.com/watch?v=0kwTsJ5s7h4

 

Og når det gjelder disse kursene, så koster de fra kr. 180 og oppover inkl. kursmateriell. Hvis kr. 180 kan redde et ekteskap el. gi et barn en god oppvekst el. skape større trivsel på en arbeidsplass, så er det vel verdt være eneste krone.

Ikke hvis det bare er tull, og kun er til for å lure folk til å betale enda mer senere.

 

Når over 15000 nordmenn har kjøpt bøker el. kurs av Scientologikirken, så har vel det bidratt til at noen har fått et bedre liv.

En kule i nakken kunne sikkert bidratt til at andre har fått et bedre liv, men er det ønskelig? En smule kritisk holdning til metodene som foreslås synes jeg er på sin plass.

 

Denne hjernevaskingen er interessant. Når man vasker noe, hva er man ute etter da? Da er man ute etter å fjerne møkk, ikke sant. I sinnet lagres også mye møkk, bare tenk etter selv. Ukontrollert sinne, tvangstanker, utroskap, rus og annet som hindrer deg i utvikle deg i en positiv retning. Så ja i den forstand, så driver vi hjernevask, ut med all møkka.

Akkurat som kommunistene da de hjernevasket folk?

 

Når det gjelder uetiske ting, gjør man nok av dem kan bli ekskudert som medlem i kirken.

Og hvem definerer "uetisk"? Det er kulten det. For eksempel har Hubbard gjort kritikere av kulten til fritt vilt. Han har gjort det offisielt at alle kritikere kan ødelegges på en hvilken som helst måte. Hva som enn må til.

 

Og de skriker meget høyt når de blir konfrontert med lovbrudet de har gjort.

Dette viser jo hvor galt det kan gå for kult-medlemmer. Dere læres vel tidlig opp til at hvis noen er kritiske til kulten, så har man gjort noe ulovlig. Derfor kan du se på f.eks. videoene fra Xenu TV som jeg viser til over hvordan scientolog-folket stadig spør "hva er ditt lovbrudd?"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror scientologer på noen gud? Skapte han universet?

 

Takk for et sakelig spørsmål. :yes:

 

At gud skapte universet som beskrevet i biblen? Nei, vi tror at det finnes en "guddommelig" kraft større enn det vi er. Denne kraften kaller vi for "uendligheten". Vi betegner den som den åttende dynamikken. Det finnes 8 dynamikker totalt. Du er den første.

Lenke til kommentar
Mener du de vitenskapelige testene som viste at det ikke hjalp noe, og viste at dianetikk er psudovitenskap?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dianetics#Sci..._and_criticisms

 

Se på hvem som erklærer dette.

 

Forskningen ble gjort utenfor "de godkjente institusjonen" (universitetene), dette var meget uvanlig på slutten av 40-tallet og fikk derfor lite el. ingen anerkjennelse. Men hvem som ønsker det kan få tilgang til forskingen som ble utført.

 

 

 

 

Kan du gå inn på hva de 8 dynamikkene er for noe?

 

Håper dette forklare spørsmålet ditt.

 

 

http://www.scientologyhandbook.org/SH2_2.HTM

Lenke til kommentar
Dianetikk ble utforsket av forskere utenfor Scientologi-kirken etter funn i menneskesinnet av LHR. I LA finnes alle resultatene og kvitteringene på betalingene av dette arbeidet forskerene utførte. Dette arbeidet tok 3 år og kostet LHR flere hundretusner av $.

 

Dette skjønte jeg ingenting av. Hva er dianetikk? Hva fant LHR? Hvor fant han det? Er det viktig hvor mye forskerne kostet?

 

I begynnelsen var LHR venner med psykologer og psykiatre, men når mulighetene til å behandle menneske uten bruk av medikamenter og elektorsjokk o.l. ble fremlagt, endret holdningene seg radikalt. Man kan jo spørre om noen andre stod bak denne splittelsen? :roll:

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår ironien din (?), men jeg skjønner stadig ikke hva du vil frem til her.

 

Ellison var i såfall 13 år når forskningen på Dianetikk startet og 16 år når den ble avsluttet. Og han bodde i Ohio og LHR i New Jersey

 

Han kan vel fortsatt ha vært tilstede?

Lenke til kommentar
Dianetikk ble utforsket av forskere utenfor Scientologi-kirken etter funn i menneskesinnet av LHR. I LA finnes alle resultatene og kvitteringene på betalingene av dette arbeidet forskerene utførte. Dette arbeidet tok 3 år og kostet LHR flere hundretusner av $.

 

Dette skjønte jeg ingenting av. Hva er dianetikk? Hva fant LHR? Hvor fant han det? Er det viktig hvor mye forskerne kostet?

 

Håper dette kan gi deg svar. http://www.scientology.org/religion/presentation/index.html

Nei, det er ikke viktig, men et bevis på at forskningen som førte frem til Dianetikk fant sted og ikke noe som bare ble funnet opp.

 

I begynnelsen var LHR venner med psykologer og psykiatre, men når mulighetene til å behandle menneske uten bruk av medikamenter og elektorsjokk o.l. ble fremlagt, endret holdningene seg radikalt. Man kan jo spørre om noen andre stod bak denne splittelsen? :roll:

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår ironien din (?), men jeg skjønner stadig ikke hva du vil frem til her.

 

Dette er et svar på torswin spørsmål

 

Ellison var i såfall 13 år når forskningen på Dianetikk startet og 16 år når den ble avsluttet. Og han bodde i Ohio og LHR i New Jersey

 

Han kan vel fortsatt ha vært tilstede?

 

Lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Dianetikk ble utforsket av forskere utenfor Scientologi-kirken etter funn i menneskesinnet av LHR. I LA finnes alle resultatene og kvitteringene på betalingene av dette arbeidet forskerene utførte. Dette arbeidet tok 3 år og kostet LHR flere hundretusner av $.

 

Dette skjønte jeg ingenting av. Hva er dianetikk? Hva fant LHR? Hvor fant han det? Er det viktig hvor mye forskerne kostet?

 

Håper dette kan gi deg svar. http://www.scientology.org/religion/presentation/index.html

Nei, det er ikke viktig, men et bevis på at forskningen som førte frem til Dianetikk fant sted og ikke noe som bare ble funnet opp.

 

I begynnelsen var LHR venner med psykologer og psykiatre, men når mulighetene til å behandle menneske uten bruk av medikamenter og elektorsjokk o.l. ble fremlagt, endret holdningene seg radikalt. Man kan jo spørre om noen andre stod bak denne splittelsen? :roll:

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår ironien din (?), men jeg skjønner stadig ikke hva du vil frem til her.

 

Dette er et svar på torswin spørsmål.

 

Ellison var i såfall 13 år når forskningen på Dianetikk startet og 16 år når den ble avsluttet. Og han bodde i Ohio og LHR i New Jersey

 

Han kan vel fortsatt ha vært tilstede?

 

Lite sannsynlig.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke så rart når man ser hvordan kulten oppfører seg, særlig mot tidligere medlemmer.

 

Her er det vel nesten umulig å vite hvem som er hvem?

 

Liker at du bruker ordet kulten, for det lett oppfattes som noe som er kult. Og der er det også, har selv spist middag med John Travolta. Tom Cruise satt 3 bord lengre bort sammen med Katie og Suri. Han var litt for opptatt med datteren sin til å bli forstyret.

 

Også slipper jeg å være sur og sint uten grunn. Er meget lett til sinns takket være Scientologi.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar

Tja, at det stilles spørsmål ved psykologi er jo bare et tegn på at CoS er ute å kjøre.

Hva har dianetikk å komme med som evolusjonær psykolog gir svar på montro?

Og hvilke bevis og peer review rapporter er å finne?

 

Du virker forøvrig som et knallfint eksempel på en som er på god vei til å bli sugd inn i noe som er særdeles usunt for både deg selv og de rundt deg. Selve idèen rundt SP'er, thetaner, OT'er mm er jo aldeles hinsides og har ikke et eneste bein å stå på rent vitenskapelig.

 

Håper du tar til vettet og leser litt annen litteratur enn det som blir presentert for deg av CoS, anbefaler å sjekke ut James Randi for å få litt impulser.

Lenke til kommentar
I Norge er det 200 aktive.

I følge Andreas Heldal-Lund (Mannen bak xenu.net, verden største CoS-kritiske side) er dette ikke sant.

 

Andreas er medlem av Hedningesamfunnet og har aldri vært Scientolog. Så når var det sist han fikk slik opplysninger og hvor fra?

Det er jeg også faktisk. Vi er også i Human-Etisk Samfunn. Men jeg vet ikke helt hvor han har fått det fra, jeg vet bare han er sikker. Og må si jeg stoler mer på han, enn løgnene deres.

 

Har ikke for vane å bli kalt løgner. Har CoS noe gang kalt dere for løgner el. angrepet Hedningesamfunnet el. Human-Etisk Samfunn?

 

Spørsmålet er om han fått med seg at nå kommer 2. generasjonen opp. De aller fleste av oss har 2-3 barn som er blitt Scientologer. Mine 2 eldste ble det i voksen alder etter at vi selv valgte å bli Scientologer.

 

Og hvis du er humanetiker, hvordan forsvarer du ditt meget agressive angrep på CoS? Se

http://www.human.no/templates/Page____6623.aspx

Lenke til kommentar
Tja, at det stilles spørsmål ved psykologi er jo bare et tegn på at CoS er ute å kjøre.

Hva har dianetikk å komme med som evolusjonær psykolog gir svar på montro?

 

Jeg tror jeg er (Thetan)sjel, ikke at jeg har en. Og sjelen blir vel bort i evolusjonær psykolog?

 

Du virker forøvrig som et knallfint eksempel på en som er på god vei til å bli sugd inn i noe som er særdeles usunt for både deg selv og de rundt deg. Selve idèen rundt SP'er, thetaner, OT'er mm er jo aldeles hinsides og har ikke et eneste bein å stå på rent vitenskapelig.

 

Jeg har vært lenge i CoS og har selv sett med egne øyne hva som kan rettes opp ved bruk Dianetikk og Scientologi.

 

Håper du tar til vettet og leser litt annen litteratur enn det som blir presentert for deg av CoS, anbefaler å sjekke ut James Randi for å få litt impulser.

 

Startet å meditere i en alder av 15, lest masse bøker om åndelig utvikling. Leste biblen 5 ganger, men følte noe manglet for meg. Hadde flere ut av kroppen opplevelser gjennom meditasjon, men ønsket å få mer ut av det. Fant Cos i en alder 39 og angrer ikke en dag på det.

 

Skal sjekke James Randi, han ser interessant ut.

 

Har du noe i mot psykologer?

 

Nei, ikke så lenge de holder unna å bruke psykiatriske medisiner på folk. Og hypnose er jeg heller ikke noe særlig for.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar

Hvordan tror du alle denne oppmerksomheten som har komme og som vil komme påvirker vanlige folk sitt syn på Scientologi?

 

Disse kampanjene mot psykologi f.eks. Psykologi er godkjent av nesten alle i dagens samfunn. Når jeg informerte noen venner som studerer psykologi om Scientologi virket de ikke spesielt interessert helt til jeg nevnte at dere faktisk ikke tror på psykologi. Da løftet de litt på øye og ble mer nysgjerrige. De ble også satt ut når jeg fortalte om kampanjen dere har satt ut for å ødelegge lisenser til psykologer.

 

Sidens du nevnte denne middagen lurte jeg litt på om kanskje du jobber innenfor Scientologi? Ikke noe negativt bare lurte på om du var en vanlig norsk scientolog eller om du jobbet innenfor stedet(Du trenger ikke svare bare nysgjerrige).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...