Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Snakker vi paranormale evner her? Telekinese og lignende?

 

Om du har sett på Oprah Winfrey eller andre TV-shows av den typen, snakker de ofte om "your spirit". Thetanen er et annet ord for din "spirit" eller den åndelige delen av deg, det som er den virkelige DEG bak alt. Scientologer vet at de har levd som mennesker før, i en kropp som nå, og at 'thetanen' din (your spirit) lever videre etter at kroppen er død.

 

Jeg bruker ordet "spirit" fordi jeg synes ikke vi har noe godt ord for det på norsk. "Åndelig" høres så pompøst ut.

 

En del mennesker mener at vi bare er kjøtt, blod og hjerne, og at når kroppen dør, så er det ingenting mer.

 

Andre mennesker mener at vi er mer enn det, at vi blir født på nytt. Dette kalles reinkarnasjon.

 

Scientologene tilhører den andre gruppen. Og 'thetan' er et annet ord for 'spirit'.

 

 

Det er ikke noe paranormalt i dette, ingen telekinese eller at noen leser andres tanker. Scientologer er ikke overmennesker, de er ikke synske eller har noen andre merkelige evner. Scientologi handler ikke om slike ting.

Scientologer tror de har levd før som andre mennesker. Dette kan på ingen måte være noe de vet.

Fra mitt ståsted virker dette ganske sprøtt.

 

Det jeg reagerer mest på er at sånne ting ikke er noe dere informerer om når dere rekrutterer til Scientology. Ble for en stund siden prøvd rekruttert til dere gjennom en "gratis stresstest" nede i Oslo. Ordet Scientology ble aldri brukt, og fant det først ut når jeg så navnet Hubbart på en av brosjyrene.

Mannen nektet for at Scientology noen gang hadde trakassert kritikere av kirken, både tidligere medlemmer og de som protesterte mot kirkens metoder.

Når man bare blir møtt med et tomt blikk når jeg spurte han ut om all kritikken Scientolgy har fått opp gjennom årene, får man ikke akkurat tillitt til medlemmene.

Dette hadde han ikke hørt noe om, og stolte ikke på noe av kildene jeg oppgav. Ikke så vanskelig å skjønne hvorfor dem valgte han til å rekruttere folk.

 

Ifølge det jeg har lest på nettet tror de litt høyere opp i systemet at mennesker er infisert med Body Thetans som gjør oss desprimerte og skaper en hel haug med lidelser. Dette er ikke noe nødvendigvis scientologer på lavere nivåer vet noe om.

Xenu og rom-operaen har en godt dokumentert og utfyllende artikkel på Wikipedia. Xenu Wikipedia. Jeg vil påstå at hvis dette hadde vært oppspinn ville artikkelen fort blitt fjernet.

 

Jeg har lyst å spørre deg et spørsmål som Galacticus aldri svarte på, og det er hva reaksjonen din ville blitt om du ble presentert for noe sånt i et av de høyere OT kursa? Ifølge Wikipedia starter disse historiene fra OTII.

Ville du blitt sinna og følt deg lurt? Ville du forlatt Scientology?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scientologien er bare enda ett eksempel på at folk tror hva de vil tro. Det er for lengst vitenskapelig dokumentert at når folk først har funnet en tro - og særlig når de så finner et fellesskap hvor denne troen er det samlende mitdtpunkt og årsaken til at dette fellesskapet eksisterer, så er det omtrent umulig å bryte den onde sirkelen.

 

Alle dommedags-sekter vi har sett opp igjenomm tidene bekrefter jo dette fullt ut! Det foreløpig siste skuddet på stammen er vel denne sekten borte i Russland, som grov seg ned i jordhuler eller hva det var for å avvente verdens undergang.

 

For endel år siden var det en sekt i Danmark, de ventet på en romfarer ved navn Orton. (Han kom ikke)

 

Bruker scientologene fremdels e-meteret? (Det er vel bare et ohm-meter, som også brukes i polygrafen.)

 

Hjernen er slik innrettet at tankebaner som stadig brukes, forsterkes og blir mere motstandsdyktige.

 

Dessuten, vil man tro, så tror man, stikk i strid med fakta. Det finnes f.eks. høyt utdannede vitenskapsmenn (noen få!) som sier at de aksepterer alle bevis for at jorden er 4.6 milliarder år gammel, men de tror likevel at den er 6000 - 10000 år gammel, fordi det er hva de leser ut av Bibelen. Så da så!

 

Og L. Ron, han hadde jo allerede funnet ut at den enkleste måten å bli rik på, var å starte en egen religion, eller noe i den retningen. Og så gjorde han det.

 

Psykopater har nå engang evnen til å utnytte menneskenes svakheter. Det er ikke slik at intelligens og kunnskaper er noen sikker vaksinasjon mot 'dumheter'. Vi mennesker er, som de flokkdyr vi er, av naturen innrettet for samarbeide, og å være påvirkelig for input fra andre flokk-medlemmer.

 

Vår hjerne er altså ikke et 100% rasjonelt, perfekt fungerende organ, men bare en organ utviklet for å koordinere funksjonen til en avansert kropp i overlevelsesøyemed, hvor flokkens behov er overordnet - nest etter individets eget overlevelsesbehov.

 

Man underordner seg flokken, så lenge dens krav ikke truer egen eksistens. Dvs., den altruistiske impuls kan være så sterk at man ofrer seg til fordel for flokken.

 

Slik oppførsel er jo en del av f.eks. maurens natur.

 

Man kan prise seg lykkelig hvis man har unnsluppet å bli medlem av noe sekterisk, og i stedet har lært å stole på sin egen dømmekraft.

Endret av rofl
Lenke til kommentar

Utrolig hvordan folk kan fortsatt støtte denne "religionen" etter hvor mye dokumentasjon som viser hvor mye faenskap de har drevet med. Enda et ungt offer for de gode og snille scientologene.

 

Håper hele organisasjonen dems faller sammen, og blir knust i biter :)

 

Ha en ellers god dag :)

 

blir bare provosert hehe.

Lenke til kommentar
Bruker scientologene fremdels e-meteret? (Det er vel bare et ohm-meter, som også brukes i polygrafen.)

Kanskje det hun her testet? :hmm:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505907

 

 

Hun hadde vel mye motstand i kroppen.

Uff, leste akkurat den artikkelen jeg og.

 

Det hun burde ha visst er at de vil fortelle henne at hun har masse problemer uansett. Hvis dem forteller at det ikke er noe i veien med henne, er det ikke noe vits i å prakke på henne alle de dyre kursa. Jo dårligere resultat = jo flere kurs = jo mere penger til sekten.

 

At noen tar denne testen nært innpå seg, og tar selvmord etterpå er jo helt tragisk. De ansvarlige burde stå for retten for kvakksalveri.

 

 

Dagbladet har en lengre og mer utfyllende artikkel:

Ville vært i live i dag hvis hun ikke hadde gått til scientologene

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Håper virkelig de får saksøkt Scientologene nedi der, det blir spennende å se enda en rettsak nå etter jeg har satt meg ordentlig inn i opplegget. Jeg har jo såklart hørt at scientologene har århundrets advokatteam men sånn som det er med scientologene nå for tida er all oppmerksomhet negativ oppmerksomhet, og negativ oppmerksomhet trenger vi mye av hvis vi skal ha noe håp om at de skal gi opp.

Lenke til kommentar

Fra dagbladet:

 

Psykologer, journalister og mange andre har av nysgjerrighet latt seg teste og erfart at testresultatet uansett blir negativt. Kritikerne påstår OCA-testen med vilje er lagt opp slik at den som tester seg sitter igjen nedslått og bekymret.

 

Noen som kan linke til steder jeg kan lese om folk som har latt seg teste med denne OCA testen og skrevet om det?

 

naina:

Jeg er vel ikke superpopulær i Scientologikirken selv heller, da jeg ikke helt lever opp til den etiske standarden jeg burde hatt.

 

Jeg håper du leser gjennom ditt eget utsagn et par ganger og tenker litt over det, for det er egentlig et ganske godt poeng. Særlig hvis du kombinerer med ett annet av dine utsagn som jeg vil støtte deg 100% i:

 

Min etikk er noe jeg selv må ta meg av, ingen andre.

 

Hvordan løser CoS det hvis din etikk kommer på kollisjonskurs med deres? Som alle andre religioner vil jeg anta at de pusher på for å overbevise deg. Føyer du deg ikke blir du "upopulær" som du selv beskriver. Dette blir temmelig komisk hvis vi går tilbake til noe Galacticus har sagt og gjentatt tidligere, og jeg antar det da er en sentral læresetning innen scientologi (og helt horribelt innen vitenskapens verden):

 

Sitat galacticus

Det kommer tilbake til LRH som sier klart, at det som er sant for deg er din sannhet og ingen kan endre den

 

Så hvem har rett? LRH eller CoS? Hvis du som scientolog har andre verdier enn CoS, er det da gangbar mynt å refere til LRHs uttalelser som dette?

 

Galacticus eller naina, overrask meg gjerne og svar noe annet enn "CoS vil få deg til å forstå hva som er riktig på høyere nivåer", det åpner garantert for beskyldninger om hjernevasking uansett.

 

Min etikk er noe jeg selv må ta meg av, ingen andre. Synes det er godt sagt jeg, og er noe flere religiøse burde tenke over.

Lenke til kommentar

Jeg dobbelposter med viten og vilje...

 

Her er spørsmålene i denne testen:

http://www.dagbladet.no//nyheter/2008/04/15/532585.html

 

Som man ser er veldig mange av spørsmålene av en slik karakter at uansett hva man svarer kan det tolkes negativt.

 

F.eks:

7) Would you prefer to be in a position where you did not have the responsibilities of making decisions?

Ja: Du er en ansvarsløs jævel, du trenger hjelp.

Nei: Du er en kontrollfrik, du trenger hjelp.

 

8) Are your actions considered unpredictable by other people?

Ja: Du har liten selvkontroll, du trenger hjelp.

Nei: Du er forutsigbar og kjedelig, du anbefales hjelp.

 

9) Do you consider more money should be spent on social security?

...Hæ?

 

14) Would the idea of inflicting pain on game, small animals or fish prevent you from hunting or fishing?

Ja: Du er irrasjonell, du trenger hjelp

Nei: Du er følelseskald, litt hjelp hadde vært på sin plass.

 

15) Are you often impulsive in your behavior?

I bunn og grunn samme som 9).

 

16) Do you speak slowly?

Ja: Dette er et tegn på at tankeaktiviteten din er treg, du trenger hjelp.

Nei: Du er stresset, du trenger hjelp

 

Det var noen blant de 20 første, 180 to go!

Lenke til kommentar
Bruker scientologene fremdels e-meteret? (Det er vel bare et ohm-meter, som også brukes i polygrafen.)

Kanskje det hun her testet? :hmm:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505907

 

 

Hun hadde vel mye motstand i kroppen.

 

Testen har nok fått henne til å vippe over kanten, men jeg har vanskelig for å tro at et testresultat kan få en helt frisk og glad person til å ta selvmord. Jeg støtter ikke Co$ her, men hun har nok vært litt deprimert eller usikker på forhånd, selv om hun gjerne ikke viste det til andre.

Lenke til kommentar
Testen har nok fått henne til å vippe over kanten, men jeg har vanskelig for å tro at et testresultat kan få en helt frisk og glad person til å ta selvmord. Jeg støtter ikke Co$ her, men hun har nok vært litt deprimert eller usikker på forhånd, selv om hun gjerne ikke viste det til andre.

 

Hvem er nå så 'frisk og glad' når det kommer til stykket? Vi har vel - i hvert fall de fleste av oss nok større eller mindre svin på skogen. Så å bli utsatt for så jævlige spørsmål som de som er referert ovenfor, hvis de virkelig er riktige, er rene folkemordet!

 

Selv den gladeste kan få seg en knekk når han oppdager at alt han står for trenger 'hjelp', det vil si i denne sammenheng: scientologisk hjernevask. For det er hva disse ¤&%¤#&$¤#" driver med!

Lenke til kommentar
Testen har nok fått henne til å vippe over kanten, men jeg har vanskelig for å tro at et testresultat kan få en helt frisk og glad person til å ta selvmord. Jeg støtter ikke Co$ her, men hun har nok vært litt deprimert eller usikker på forhånd, selv om hun gjerne ikke viste det til andre.

 

Hvem er nå så 'frisk og glad' når det kommer til stykket? Vi har vel - i hvert fall de fleste av oss nok større eller mindre svin på skogen. Så å bli utsatt for så jævlige spørsmål som de som er referert ovenfor, hvis de virkelig er riktige, er rene folkemordet!

 

Selv den gladeste kan få seg en knekk når han oppdager at alt han står for trenger 'hjelp', det vil si i denne sammenheng: scientologisk hjernevask. For det er hva disse ¤&%¤#&$¤#" driver med!

 

 

 

Joda, men nå har denne testen blitt tatt av mange tusen og vi er vel alle enige at minst 99% (sikkert 100%) av dem har fått beskjed om at de har store problemet med både sinn og sjel osv. og ingen eller få av disse har tatt selvmord etter denne beskjeden, selv om den har vært knusende hard og nedslående.

 

Derfor sier jeg at selvmordet kom nok ikke bare på grunn av resultatet, men at det kan ha vært den tingen som har fått det til å renne over.

 

Igjen, jeg forsvarer ikke Co$, men man må da være fornuftige?

 

Uansett, det er bra at media dekker saken såpass godt, siden det får frem budskapet om at Scientology er en uting, selv om jeg mener at det denne gang ikke er bare Co$ sin feil.

 

EDIT:

Virker som de er interessert i mer, med tanke på "Har du en historie om scientologibevegelsen du ønsker å dele?Tips VG Netts journalister" -delen. :)

 

Ja, så det jeg og :)

 

Det er jo et par her som har postet før som har hatt en del problemer i familien osv. på grunn av at en eller flere i familien er medlem i sekten. Kanskje dem skulle stått frem med deres historie i avisen?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Joda, men nå har denne testen blitt tatt av mange tusen og vi er vel alle enige at minst 99% (sikkert 100%) av dem har fått beskjed om at de har store problemet med både sinn og sjel osv. og ingen eller få av disse har tatt selvmord etter denne beskjeden, selv om den har vært knusende hard og nedslående.

 

Hvis vi skal holde oss fornuftige kan du ikke trekke denne konklusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg enig med enkelte her inne som ikke gir Scientologi-kirken 100 % av skylda for selvmordet. En slik test alene vil ikke sende stabil person ut av et vindu! Det jeg derimot reagerer sterkt på (og jeg fatter ikke at dette kan forsvares av noen, inkludert Scientologer), er at Scientologi-kirken drar folk inn fra gata uten å vite noe om dem, gir dem en "personlighetstest", stryker dem med glans og sender dem hjem. Dette er en forferdelig uansvarlig og lite profesjonell måte å "hjelpe mennesker" på og slike konsekvenser, som dette selvmordet, er noe som i aller høyeste grad kan utløses av en slik tukling med menneskers følelsesliv.

Lenke til kommentar
Joda, men nå har denne testen blitt tatt av mange tusen og vi er vel alle enige at minst 99% (sikkert 100%) av dem har fått beskjed om at de har store problemet med både sinn og sjel osv. og ingen eller få av disse har tatt selvmord etter denne beskjeden, selv om den har vært knusende hard og nedslående.

 

Hvis vi skal holde oss fornuftige kan du ikke trekke denne konklusjonen.

 

Hva mener du? At testen er laget for at man skal få negativ score, så man trenger disse selvhjelpskursene, eller at nesten ingen har tatt selvmord av å ta den?

 

Beklager, men jeg har vanskelig for å tro at denne jenten tok selvmord helt og holdent bare på grunn av resultatet på denne scientologiprøven.

 

EDIT:

Jeg vil si meg enig med enkelte her inne som ikke gir Scientologi-kirken 100 % av skylda for selvmordet. En slik test alene vil ikke sende stabil person ut av et vindu! Det jeg derimot reagerer sterkt på (og jeg fatter ikke at dette kan forsvares av noen, inkludert Scientologer), er at Scientologi-kirken drar folk inn fra gata uten å vite noe om dem, gir dem en "personlighetstest", stryker dem med glans og sender dem hjem. Dette er en forferdelig uansvarlig og lite profesjonell måte å "hjelpe mennesker" på og slike konsekvenser, som dette selvmordet, er noe som i aller høyeste grad kan utløses av en slik tukling med menneskers følelsesliv.

 

Helt enig. Det er jo blant annet dette mange eksperter og psykologer reagerer på.

 

Det er derfor jeg syntes det er bra at denne saken er såpass godt dekket av media og at dem får frem at testen mest sannsynlig har vært en medvirkende faktor, om ikke den som fikk det til å renne over.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...