Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Scientologien er et flott kasus for alle som vil studere hvordan det irrasjonelle i mennesket kan slå ut.

Det samme gjelder jo kristendommen, der både treenigheten og gud i seg selv er selvmotsigende og ulogisk.

 

Gud angret på at han var en sinnatagg i GT, og sendte seg selv ned som sin egen sønn for å redde menneskene fra sin egen vrede, liksom... :lol:

Lenke til kommentar

De fleste scientologer gjør ikke det, fordi ingen har fortalt dem om det.

I stedet for å f.eks gå i kirken på søndager, eller studere bibelen slik som kristne gjør innenfor kristendommen. Så går scientologer på kurs. Church of Scientology (CoS) organiserer disse kursene, og her skal man lære å bli et bedre menneske. Det som egentlig skjer er at man blir sakte men sikkert hjernevasket. Og man må betale enormt mye penger for å få være med på disse kursene. Etter mange mange år, og mange hundre tusen kroner senere kommer man etter hvert til et kurs hvor de forteller om Xenu og alt som South Park nevner. Og da er de fleste så hjernevaska og fucka at man kan egentlig fortelle dem hva som helst. Så de personene som er høyt oppe i CoS systemet tror på Xenu.

 

Det er derfor Anonymous ikke er etter medlemmene, men nettopp lederne og deres forferdelige taktikker mot medlemmene sine og mange andre. Fordi dette er ikke det eneste syke med scientologi. Men omtrent ingen scientologer vet at det skjer.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Lurer på om dere som skriver så negativt om Scientologi er tidligere medlemmer av kirken? Eller har dere bare lest dere til en negativitet?

 

Og når det gjelder disse kursene, så koster de fra kr. 180 og oppover inkl. kursmateriell. Hvis kr. 180 kan redde et ekteskap el. gi et barn en god oppvekst el. skape større trivsel på en arbeidsplass, så er det vel verdt være eneste krone.

 

Når over 15000 nordmenn har kjøpt bøker el. kurs av Scientologikirken, så har vel det bidratt til at noen har fått et bedre liv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når man ser hva Scientologkirka har gjort med noen av sine medlemmer og hva de gjør mot de som er kritisk til kirka så er det ikke rart at de (ink. jeg) er kritiske og negative. Når man i tillegg ser på hva kirka står for klarer de fleste med litt vett i skallen å se bullshitet.

 

Psykologer er faktisk flinke mennesker som gjør hva de kan til å hjelpe personer med vanskeligheter. Når kirka oppfordrer til vold mot psykologer så må jeg bare riste på hodet...

 

Bare fordi Xenu brukte psykologer til å få folket til å bli samla så deretter fryse folka ned og sende de i vulkaner rundt om kring på Jorda og deretter sprenge de med hydrogenbomber så vil ikke jeg si det skal rettferdiggjøre vold. Kan du?

Lenke til kommentar
Lurer på om dere som skriver så negativt om Scientologi er tidligere medlemmer av kirken? Eller har dere bare lest dere til en negativitet?

 

Og når det gjelder disse kursene, så koster de fra kr. 180 og oppover inkl. kursmateriell. Hvis kr. 180 kan redde et ekteskap el. gi et barn en god oppvekst el. skape større trivsel på en arbeidsplass, så er det vel verdt være eneste krone.

 

Når over 15000 nordmenn har kjøpt bøker el. kurs av Scientologikirken, så har vel det bidratt til at noen har fått et bedre liv.

Tviler noen her er ex-medlemmer. Vi har lest artikkler, sett reportasjer og intervjuer av tidligere medlemmer.

 

"Og oppover" ja. Tror det er ca. $300 000 (Over 1,5 millioner kroner) man må ha betalt for å bli OTVIII.

 

Det begynner gratis, så stiger prisene sakte men sikkert. Slik at du ikke skal legge merke til det for fort. Og mens man driver med dette, blir man hjernevasket av scientologene. Til å følge alt dem sier, til å stole 100% på scientologi, til å overgi alt man har til scientologi, til å tro at scientologi er det beste i hele verden. Og at man kan gjøre omtrent alt (Inkludert uetiske ting) for å fremme scientologi, for å få alle mennesker på jorden til å bli scientologer.

 

Anbefaler deg å lese denne teksten, fra en ex-scientolog - http://forums.enturbulation.org/viewtopic.php?f=1&t=2494

Og se dette intervjuet fra et tidligere Sea Org medlem - http://uk.youtube.com/watch?v=f3gAfzxtfvU

Lenke til kommentar
"Og oppover" ja. Tror det er ca. $300 000 (Over 1,5 millioner kroner) man må ha betalt for å bli OTVIII.

 

Det begynner gratis, så stiger prisene sakte men sikkert. Slik at du ikke skal legge merke til det for fort. Og mens man driver med dette, blir man hjernevasket av scientologene. Til å følge alt dem sier, til å stole 100% på scientologi, til å overgi alt man har til scientologi, til å tro at scientologi er det beste i hele verden. Og at man kan gjøre omtrent alt (Inkludert uetiske ting) for å fremme scientologi, for å få alle mennesker på jorden til å bli scientologer.

 

Prisen for å bli OTVIII er nok ikke så gal, men dette er hovedsakelig auditering (enkelt forklart en terapiform gitt av en utdannet auditør). http://www.scientology.org/religion/presentation/pg012.html Men alle de som går denne veien, begynner etterhvert å tjene nok penger og mer til, til å betale dette. Men vi snakker om en tidsperiode på 5 til 10 år.

 

Kursene som alle snakker om, er til for å bli flinkere i noe se http://www.scientology.org/results/index.html el. bli en auditør. Utdannelsen for å bli auditør tar 3-5 år deltid/heltid. Etter en slik utdanning er det ikke naturlig at man tar betalt for å utføre en tjenste for et annet menneske?

 

Og det eneste som er gratis er søndags andakten vår. Heftene og bøkene koster fra kr. 38,- og opptil kr. 1500.

 

Denne hjernevaskingen er interessant. Når man vasker noe, hva er man ute etter da? Da er man ute etter å fjerne møkk, ikke sant. I sinnet lagres også mye møkk, bare tenk etter selv. Ukontrollert sinne, tvangstanker, utroskap, rus og annet som hindrer deg i utvikle deg i en positiv retning. Så ja i den forstand, så driver vi hjernevask, ut med all møkka.

 

I scientologi er noe av det første vi lærer "Det som er sant for deg, er din sannhet og den kan ingen ta fra deg. Og er det ikke sant for deg, så er det ikke det."

 

Når det gjelder uetiske ting, gjør man nok av dem kan bli ekskudert som medlem i kirken. Kirken kan ikke tvinge medlemmene sine til noe som helst. Se http://hvaer.scientologi.no/html/part04/Chp17/index.html

 

Dessverre er det slik at de som er tidligere medlemmer uttaler seg negativt har gjort noe så uetisk at de har blitt ekskludert. Men kirken kan ikke gå ut å fortelle hva galt de har gjort pga taushetsplikten, på lik linje med andre religioner.

 

Til deg som lurer på om dette er noe for deg. Gå selv til Scientologi kirken og finn det ut selv. Ta et lite kurs i noe du har lyst til å forbedre el. gjøre en test og la den fortelle deg hva du har behov for. Denne testen er laget av Oxford Universitet og ikke Scientologikirken. http://www.scientology.org/oca/ocapg1.scgi?norwegian

 

Jeg er ikke ansatt i kirken, men et helt vanlig medlem.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mine Thetans har det fint som de er, men takk for tilbudet :)

 

 

Og:

I scientologi er noe av det første vi lærer "Det som er sant for deg, er din sannhet og den kan ingen ta fra deg. Og er det ikke sant for deg, så er det ikke det."

 

Det er ingen god forklaring. Den vil aldri overleve et sekund med testing i den vitenskapelige arena, og derfor er det gyldig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Dette ble vist jævlig langt, håper noen gidder å lese gjennom det.

 

Prisen for å bli OTVIII er nok ikke så gal, men dette er hovedsakelig auditering (enkelt forklart en terapiform gitt av en utdannet auditør). http://www.scientology.org/religion/presentation/pg012.html Men alle de som går denne veien, begynner etterhvert å tjene nok penger og mer til, til å betale dette. Men vi snakker om en tidsperiode på 5 til 10 år.

Man får komisjon basert på hvor mange man rekruterer og auditerer? Man drar inn penger til kirken, og får litt penger selv, slik at man kan dra inn enda mer penger. Er ikke dette slik bedrifter fungerer?

 

Kursene som alle snakker om, er til for å bli flinkere i noe se http://www.scientology.org/results/index.html el. bli en auditør. Utdannelsen for å bli auditør tar 3-5 år deltid/heltid. Etter en slik utdanning er det ikke naturlig at man tar betalt for å utføre en tjenste for et annet menneske?

Jo hvis dere hadde kalt det for en bedrift, så hadde jeg nok være mer enig. Men dere sier dette er en religion. I flere land slipper dere å skatte på penger som kommer inn fra disse kursene, basert på det at dere skal være en religion (En fordel som ingen andre religioner i USA har). I USA, etter 26 år med krig mot IRS (Amerikanske skatteetaten) klarte dere å presse dem til å gi seg. Selv om verken CoS er IRS vil diskutere saken. Så finnes det dokumenter fra saken som viser at IRS gav opp. Og var villig til å la CoS slippe å skatte, hvis alle saksmålene mot dem ble droppet. I Frankriket er det også mye muffens rundt CoS og franske skattemyndigheter, men det har jeg ikke satt meg skikkelig inn i.

 

Denne hjernevaskingen er interessant. Når man vasker noe, hva er man ute etter da? Da er man ute etter å fjerne møkk, ikke sant. I sinnet lagres også mye møkk, bare tenk etter selv. Ukontrollert sinne, tvangstanker, utroskap, rus og annet som hindrer deg i utvikle deg i en positiv retning. Så ja i den forstand, så driver vi hjernevask, ut med all møkka.

Det er virkelig ikke det jeg snakker om. Det ligger en skjult angenda under alt du nevner. Hvor dere presser folk til å overgi seg til kirken. Til å hele tiden bruke mer penger og tid på kirken, og å sluke alt den sier rått. Dette blir gjort med hypnotiske og svært uetiske metoder.

 

I scientologi er noe av det første vi lærer "Det som er sant for deg, er din sannhet og den kan ingen ta fra deg. Og er det ikke sant for deg, så er det ikke det."

Nå har vi allerede snakket litt om hjernevaskingen og hypnotiseringen, som i de fleste tilfeller vil automatisk kjøre over sitatet ditt. Folk blir ødelagt i hodet til den grad at når de blir fortalt en 'sannhet', så stoler de på den og aksepterer den.

 

Men la oss si at hypnosen ikke hadde vært tilstede i scientologi. Så er fremdeles det sitatet bare tull. Fordi det finnes mange testamenter fra folk som har vært i scientologi. Som har beveget seg oppover i systemet, inn i Sea Org og etter en stund plutselig funnet noe de ikke helt forstod, eller var enig i. Og da blitt degradert. Denne personen blir fortalt at det er er HAN som er problemet, når han ikke forstår noe. Ikke scientologi, fordi scientologi er perfekt. Det er noe feil med DEG! Noe som kan være svært psykisk skadelig, spesielt når alle andre scientologene kjører på uten problemer. Hvis man fortsetter å ha problemer med noe, så blir man sent til Ethics.

Hvis din egen sannhet fremdeles ikke er på lik linje med scientologi, kan det gå så langt at man blir sendt til RPF (Rehabilitation Project Force), CoS's eget 'fengsel'. Her er et sitat om hvordan oppholdet i RPF kan være, fra en av linkene jeg gav deg tidligere, leste du det? :

 

You have exactly 7 hours to sleep in a crowded, slummy, cockroach infested triple-bunk in the basement. You wear black jump suits with colored arm bands. You eat only left overs. You get 1/4 the pay of normal staff. You perform grueling, hard, disgusting work from the time you get up until "personal enhancement time", where you have 2.5 hours of time to read Scientology books and tapes until bed time. You are not permitted to talk to staff "in good standing", though they are free to bark orders at you. You are not permitted to walk. (No kidding!) You must run everywhere you go, and if you are ever caught walking you are made to do push-ups or worse. You must be careful to stay out of public view because you are "out PR".

 

Når det gjelder uetiske ting, gjør man nok av dem kan bli ekskudert som medlem i kirken. Kirken kan ikke tvinge medlemmene sine til noe som helst. Se http://hvaer.scientologi.no/html/part04/Chp17/index.html

 

Dessverre er det slik at de som er tidligere medlemmer uttaler seg negativt har gjort noe så uetisk at de har blitt ekskludert. Men kirken kan ikke gå ut å fortelle hva galt de har gjort pga taushetsplikten, på lik linje med andre religioner.

Alikevel gjør dem det. Lurer på om ikke det var tyske Vivien, ex-sea org medlem som ble intervjuet av XenuTV (Har allerede gitt deg link til dette også) som sier at sikkerhetsvakter nektet hun å forlate Saint Hill (Som var scientologi sitt hovedkvarter på 60 og 70-tallet). Dog dette er det eneste tilfellet jeg har hørt hvor de fysisk tvingte noen. Men de pleier alltid å drive ekstremt press. De avbestilte taxier som kom for å hente henne. Hun fikk ikke lov til å ringe foreldrene sine osv. Jeg har aldri hørt om noen som måtte fysisk presse seg ut, så lenge man står på sitt og gjør omtrent alt man kan for å komme seg ut, så går det bra til slutt. Men som sagt, de gjør det faen ikke lett, de gjør omtrent alt de kan for å presse folk til å bli. Og igjen kommer hypnosen faktoren tilbake, folk som er hjernevasket til å lystre alle ordre trenger ikke å bli presset eller tvunget.

 

Til deg som lurer på om dette er noe for deg. Gå selv til Scientologi kirken og finn det ut selv. Ta et lite kurs i noe du har lyst til å forbedre el. gjøre en test og la den fortelle deg hva du har behov for. Denne testen er laget av Oxford Universitet og ikke Scientologikirken. http://www.scientology.org/oca/ocapg1.scgi?norwegian

Absolutt, sjekk det ut. Men husk å bruke en del tid på å lese på www.xenu.net, se videoer på youtube og xenutv.com først. Scientologi har brukt mange millioner dollar i forsøk på å fjerne alle kritikk mot seg selv, og alle de hemmelige interne dokumenter som i dag kan finnes på internett. Studer begge sider av saken, før man tar et endelig valg.

 

Jeg er ikke ansatt i kirken, men et helt vanlig medlem.

Anbefaler deg på det sterkete å kikke litt mer på dette, ikke bare ignorer det. Kirken prøver å skjule det, og vil aldri si det til deg. Du må selv finne informasjonen. Jeg sier ikke at all informasjonen der ute stemmer. Men med så mye hard fakta, og så mange folk som kommer med grusomme fortellinger fra hva som skjer innen scientologi. Så må det være en viss sannhet bak.

Med mindre du tror det er en konspirasjon mellom tyske nazister og russiske kommunister som står bak alt i sammen? Slik som CoS sier.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

LunarPoet.

 

Til å aldri ha vært i Scientologi-kirken, aldri har vært Scientolog uttaler du som om du skulle sitte inne med all info som rører seg i kirken.

 

Det gjør du nok ikke, heller ikke de som har egne nettsider som uttaler seg negativt om Scientologi. Jeg og alle andre scientologer har tilgang alt materiell med untak av de høyere OT-nivåene. De er i biblioteket i enhver Scientologi kirke og tilgjenglig for alle medlemmer. OT-nivåene finnes kunn i de aller største CoS.

 

Kursene som gis er på grunnlag av åndelig utvikling, eller rett og slett åndelig trening eller oppplæring. Nå er vi så heldig at i Norge og mange andre land i verden at uansett om hvordan du vrir og vender på det, er undervisning el. åndelig veiledning ikke MVA pålagt. Inntektene blir heller ikke skattelagt som religiøs organisasjon og derfor kan ingen ta ut utbytte fra CoS. Ansatte i kirken betaler skatt på lik linje med andre nordmenn. Man har mulighet til å få en kommisjon når en som introduseres til CoS kjøper et kurs, men de aller fleste avstår fra å benytte seg av retten.

 

IRS ga opp for amerikansk høysterett godkjente Scientologi-kirken som et religiøst samfunn.

 

Jeg har aldri selv blitt hypnotisert og ingen andre som jeg har møtt i CoS heller, for det er ikke noe CoS praktiserer. Skjønner overhode ikke hvor det utsagnet kommer fra. Den påstanden kan du sannsynlig heller ikke dokumentere. Mange som er Scientologer er som meg høytstående ledere som styrer større bedrifter el. kjente artister og skuspillere. Har alle disse også blitt hypnotisert?

 

RPF er starten for alle som vil bli "misjonærer" i CoS (SeaOrg). "Misjonærer" som ikke holder et høyt etisk nivå, blir sendt tilbake på RPF. RPF kan sammelignes med en befalskole før man blir tatt opp som befalselev. Ikke noe kjære mor der heller. http://www.scientology.org/news-media/faq/pg056.html

 

Hvilken agenda snakker du hele tiden? Har du noen gang sett våre ledere meske seg på kirkens penger? Ikke kjører de rundt i dyre biler, har privat jetfly, luksusboliger. De er aldri i sladrepressen, for det er ikke noe å skrive om.

 

Hverken du eller jeg var tilstede da dette skjedd med Vivian. Hva er så sannheten? Hennes, din, min?

 

CoS bruker sin rett til å forsvare bl.a. CopyRight, og andre som driver med ærekrenkelser blir saksøkt. Ville ikke du gjort det samme? Skal man godta et hvert lovbrudd mot en, fordi man er religiøs organisasjon?

 

Scientologi er 57 år gammel og har vært under stadig utvikling til det bedre. Ingen organisasjon er feilfri, alle organisasjoner består av mennesker og har det ikke gjennom tidenes løp vært sagt at mennesket er skapt for å feile. Noe som vi forøvrig ikke tror på.

 

"Med mindre du tror det er en konspirasjon mellom tyske nazister og russiske kommunister som står bak alt i sammen? Slik som CoS sier."

 

Hvor i alle dager har du dette fra henn at CoS mener dette? Finnes dette i dokument skrevet av CoS?

 

Kan du si en god ting om CoS?

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar
CoS bruker sin rett til å forsvare bl.a. CopyRight, og andre som driver med ærekrenkelser blir saksøkt. Ville ikke du gjort det samme? Skal man godta et hvert lovbrudd mot en, fordi man er religiøs organisasjon?

 

Er å mene noe negativt mot en organisasjon et lovbrudd?

 

Nei. Men det er ikke det vi snakker om heller. Det er ikke mange som har blitt saksøkt, men de har nok selv bedt om det. Og de skriker meget høyt når de blir konfrontert med lovbrudet de har gjort.

Lenke til kommentar
Til å aldri ha vært i Scientologi-kirken, aldri har vært Scientolog uttaler du som om du skulle sitte inne med all info som rører seg i kirken.

Beklager hvis du fikk det inntrykket. Jeg nevnte f.eks at jeg ikke har mye peiling på hva som skjedde mellom CoS og franske myndigheter om skattesaken. Jeg kan bare hoveddelen av hva kritikkerne sier (Hvor flesteparten er ex-scientologer). Og jeg velger å tro på dem, da bevisene deres er fullstendig overbevisende.

 

Det gjør du nok ikke, heller ikke de som har egne nettsider som uttaler seg negativt om Scientologi. Jeg og alle andre scientologer har tilgang alt materiell med untak av de høyere OT-nivåene. De er i biblioteket i enhver Scientologi kirke og tilgjenglig for alle medlemmer. OT-nivåene finnes kunn i de aller største CoS.

Til tross for trusler fra CoS har mye heldigvis lekket ut på internett, man kan laste ned det meste her - http://www.mediafire.com/?fzdznvbnlwu

 

Kursene som gis er på grunnlag av åndelig utvikling, eller rett og slett åndelig trening eller oppplæring. Nå er vi så heldig at i Norge og mange andre land i verden at uansett om hvordan du vrir og vender på det, er undervisning ikke MVA pålagt. Inntektene er heller ikke skattelagt og ikke enkelt personer tar ut utbytte. Ansatte i kirken betaler skatt på lik linje med andre nordmenn. Man har mulighet til å få en kommisjon ved å selge et kurs til en annen person, men de aller fleste avstår fra å benytte seg av retten.

 

IRS ga opp for amerikansk høysterett godkjente Scientologi-kirken som et religiøst samfunn.

Jeg velger å heller stole på New York Times sin rapport basert på 30 intervjuer og mange tusen sider av dokumentasjon - http://www.xenu.net/archive/oca/nytimes.html

 

 

Jeg har aldri selv blitt hypnotisert og ingen andre som jeg har møtt i CoS heller, for det er ikke noe CoS praktiserer. Skjønner overhode ikke hvor det utsagnet kommer fra. Den påstanden kan du sannsynlig heller ikke dokumentere. Mange som er Scientologer er som meg høytstående ledere som styrer større bedrifter el. kjente artister og skuspillere. Har alle disse også blitt hypnotisert?

Britisk rapportasje med skjult kamera -

Sky News rapporatsje om saken, med tidligere auditør scientologer -

Liste over teknikker (Med kilder) - http://www.xenu.net/archive/infopack/7.htm

 

RPF er starten for alle som vil bli "misjonærer" i CoS (SeaOrg). "Misjonærer" som ikke holder et høyt etisk nivå, blir sendt tilbake på RPF. RPF kan sammelignes med en befalskole før man blir tatt opp som befalselev. Ikke noe kjære mor der heller.

http://www.scientology.org/news-media/faq/pg056.html

Folk som har vært der beskriver det som: the cult's internal gulag where bad people are sent for punishment or "rehabilitation"; a brain washing and penal organization.

 

Hvilken agenda snakker du hele tiden? Har du noen gang sett våre ledere meske seg på kirkens penger? Ikke kjører de rundt i dyre biler, har privat jetfly, luksusboliger. De er aldri i sladrepressen, for det er ikke noe å skrive om.

Dere 10-30 scientologene vi har i Norge vet jeg ikke mye om. Bare at dere har terrorisert Andreas Heldal-Lund, ved å spre løgner om han til naboene, sjefen, ex-kjærestene og naboer. Sagt at han var pedofil og slikt. Akkurat hva slags inntekter sjefene i Norge og andre land har, det har jeg ikke peiling på. Det er helt latterlige summer som blir brukt på advokater og privat etterforskere, og medlemmene får svært lite. Så hvor blir alle pengene av? Husker ikke hvor jeg leste det, men Hubbard skal vistnok ha dratt inn 1 million dollar i uken på det meste.

 

Hverken du eller jeg var tilstede da dette skjedd med Vivian. Hva er så sannheten? Hennes, din, min?

Det er ikke bare Vivien, det finnes mange hundre som snakker om lignende hendelser.

 

CoS bruker sin rett til å forsvare bl.a. CopyRight, og andre som driver med ærekrenkelser blir saksøkt. Ville ikke du gjort det samme? Skal man godta et hvert lovbrudd mot en, fordi man er religiøs organisasjon?

Syns du den kristelige kirken bør få copyright på bibelen også? Slik at man må betale over 1 million kroner før man kommer til andre testamentet og får høre om Jesus, at han er Guds sønn og at han kunne gå på vannet, helbrede de blinde og lage vann om til vin?

 

"Med mindre du tror det er en konspirasjon mellom tyske nazister og russiske kommunister som står bak alt i sammen? Slik som CoS sier."

 

Hvor i alle dager har du dette fra henn at CoS mener dette? Finnes dette i dokument skrevet CoS?

Her overdrev jeg en smule, og må beklage for det :p I CoS sin offiselle uttalelse om Anonymous, sier de at våres inspirasjon kommer fra Mein Kampf og The Communist Manifesto. Som er fullstendig latterlig (Det står og at vi er anti-freedom of religion, anti-free speech and anti-American) - http://www.sptimes.com/2008/02/07/Southpin...ientology.shtml

Jeg har også lest noe slik som at CoS tror det var noen i den tyske regjeringen som startet Anonymous. Men det klarer jeg til nå ikke å finne dokumentasjon på. Meget mulig det var noe tull jeg leste på et forum.

 

Kan du si en god ting om CoS?

Helhetsmessig? Nei egentlig ikke. Men hvis man ser vekk i fra f.eks hva den egentlige hensikten til Narconon og Crimonon, så har jo de positive elementer.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Galacticus, har du noen gang spurt deg selv om hvorfor det er så mange ex-scientologer som kaller det en sekt?

Du ser ikke ex-kristne stå utenfor kirker og kalle kristendom en sekt. Du ser ingen ex-muslimer utenfor moskeer og kalle muslim en sekt. Så har du noen gang spurt deg selv om det kanskje ligger noe i det de sier?

 

Vi kan si ditten og datten om at scientologi er en sekt, men når en person som har vært medlem i over 20 år slutter for å så demonstrere, så må det ligge noe bak det.

Lenke til kommentar
Galacticus, har du noen gang spurt deg selv om hvorfor det er så mange ex-scientologer som kaller det en sekt?

Du ser ikke ex-kristne stå utenfor kirker og kalle kristendom en sekt. Du ser ingen ex-muslimer utenfor moskeer og kalle muslim en sekt. Så har du noen gang spurt deg selv om det kanskje ligger noe i det de sier?

 

Vi kan si ditten og datten om at scientologi er en sekt, men når en person som har vært medlem i over 20 år slutter for å så demonstrere, så må det ligge noe bak det.

 

Hvor mange ex-scientologer snakker du om? 10? 100? 1000?

 

Og hva er definisjon på en sekt. I ordboka står følgende:

"I sekt f1 el. m1 (fra lat. secta 'utsnitt, parti', av secare 'skjære')

1 religiøst samfunn som har skilt seg ut fra et større kirkesamfunn

2 fanatisk, sneversynt særgruppe, særlig politisk

 

1. CoS har ikke skilt seg ut fra et annet kirkesamfunn

2. Som dere vil hevde stemmer, men se da definisjonen på fanatisk og intolerant.

 

fanatisk a2 (lat. fanaticus 'gudinnviet, gudinspirert; begeistret', av fanum 'hellig sted') som viser en ensidig og intolerant iver for en sak.

 

intolerant (utt -rang) som mangler evne el. vilje til å forstå andres meninger være i- / om tenkemåte, ytring e l: som vitner om intoleranse.

 

CoS har aldri uttalt seg negativ om andre kirke samfunn el. politiske holdninger som ikke undertrykker menneskerettigheter.

 

Har forøvrig jeg uttalt meg negativt om deres holdninger el. meninger som er motstander av CoS?

 

Det blir litt vanskelig å kalle kristendommen el. Islam for sekt når man leser definisjon av sekt. Og hva skjer hvis deg som muslim når du velger å forlate Islam? El. uttale seg negativt om Islam? se på Rushdi. Hva skjedde tidligere med folk som ikke ville bli kristne her i Norge?

 

I dag er det over 18 millioner mennesker i verden som kaller seg for Scientologer. Flere land anerkjenner CoS som en religion. Og når Menneskerettighets domstolen i Brussel bekrefter i en dom at CoS er en religion, hva er vi da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...