Gå til innhold

Tråden om Scientologi

Anbefalte innlegg

Bare kom på en ting, det er lett å ignorere oss Galacticus, da mener jeg ikke bare deg, men organisasjonen din også. Vi er kanskje bare tåpelige unge mennesker, men en ting er sikkert, alle jeg kjenner vet om hva Scientologi er etter alt dette Anonymous styret og en ting er sikkert og visst, om noen år så kan du gjette hvem som sitter med makten ;). Hvor mange av oss tror du kommer til å glemme dere når vi sitter med makten?

Hele dette styret var ikke ment for å fjerne dere i løpet av noen uker/måneder. Alt følger planen perfekt. Folk kommer til å huske, og vite hva dere har gjort i mange, mange år. Før du vet ordet av det så poff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til LiamH

3. Hvilke motiver mener du at mange folk skulle ha for å gå så hardt ut Scientologi kirken? Er dette bare en gjeng med feil-opplyste mennesker eller mennesker med en personlig vendetta mot din kirke?

Vil svare litt nærmere på dette, siden forrige svar ble noe vagt i henhold til RWS. Noe som jeg er delvis enig i.

Et av motivene som går igjen hos mange, er mangel på informasjon fra CoS om hva CoS står for. Dette var spesielt fremtredende på 70 og 80 tallet. I denne perioden var CoS på fremmarsj og ikke alle fulgt kirkens policyer. Dette førte igjen til mange presseoppslag av den negative arten. Mine foreldre trakk frem dette når jeg for noen år siden informerte dem om at jeg var Scientolog. Det er mange selv i dag som trekker frem hendelser som skjedd for 10-20 og gjerne 30 år siden. dessverre så kan vi ikke rette opp de feil som er begått, men CoS må som LRH ønsket å skape: en bedre fremtid for denne planeten.

Et annet er at det koster penger å få åndelig veiledning i CoS. Mange synes dette er uhørt for religion skal jo være gratis. CoS mener noe annet. Jeg ser dog at flere og flere ting fra CoS blir tilgjengelig for publikum uten kostnad. Du kan bl.a. få gratis åndelig veiledning fra en Voulentary Minister i fra CoS og bøkene blir tilgjenglig i bibliotekene.

CoS har valgt en mektig fiende som motstander, nemlig psykiatere med forgreninger inn i legemiddelindustrien. Vi er ikke i mot legebehandlig og legemidler som gjør folk friske, men jeg har tilgode å se et psykofarmaka som gjør dette.

Når det gjelder våre motstander tror jeg at de kommer i fra mange forskjellige samfunnslag. Noe er ikke særlig smarte, mens andre er meget inteligente. Jeg bryr meg lite om hvem våre motstander er. Det som er viktig for meg og alle Scientologer jeg kjenner, er å få mest mulig personlig utbytte i CoS slik vårt bidrag blir best mulig for våre medmennesker.

Til RWS:

Jeg har ingen mulighet til å svare LiamH på alle hans spørsmål på en gang. Som jeg svarte han, må jeg ta de i flere omganger. Jeg får ikke betalt for å svare på spørsmålene her og trenger å utføre jobben min. Jeg prøver å svar på flest mulig seriøse spørsmål, men rekker ikke alle. Derfor kan det se ut som om jeg er selektiv.

Endret av Galacticus
Lenke til kommentar

Galacticus:

Hvis du fra OTIII og oppover ble presentert for en ond hersker som het Xenu, ville du da bli skeptisk til organisasjonen du forsvarer? begynt å tru at det er noe riv ruskende galt med hele organisasjonen?

Her er Dr. Dave Touretzky, en ekspert som snakker om Scientology og Xenu på amerikansk tv: Link

Er dette han snakker om bare løgn? eller tror folk i Scientology på ville historier on onde intergalaktiske herskere?

ps.

flott om du ser videoen før du svarer.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Må man betale for å få være medlem i Scientolog Kirken? Har en følelse av at de på topp tjener fine summer på denne scammen.

Nei, men du betaler for åndelig veiledning.

Anbefaler at du tar kontakt med nærmeste bibliotek og låner bøkene til LRH. Så finner du ut om dette passer for deg.

Se forøvrig http://www.scientology.org klikk på english oppe i høyre hjørne og du kan velge norsk.

Lenke til kommentar
4. Dette med Xenu, har du hørt hele historien bak denne religionen? Vet du noe om Xenu? Hvis ja, hvordan i all verden har en forfatter fått tak i informasjonen rundt denne skapningen og fra hvor? Hvis nei, må man klatre opp i "systemet" før man får vite hva man egentlig er en del av? Er ikke det litt snodig? Hvordan kan man ikke vite om grunnlaget for en religion man er en del av og legger hundretusen-vis av kroner inn i?

Når det gjelder Xenu, så er det ingen Scientologer som jeg kjenner som vektlegger dette. Det kommer tilbake til LRH som sier klart, at det som er sant for deg er din sannhet og ingen kan endre den. De jeg kjenner som er høyere enn OT III rister på hodet av all oppstandelsen om Xenu som er ute blant våre motstandere. For meg er Xenu lite interessant og jeg synes også at Xenu er en snodig sak utifra hvordan våre motstandere fremstiller det. Det blir som Jesus ligning med å gå på vannet. Hvor viktig er Xenu for en Scientolog vet jeg ikke?

Nå er ikke Xenu grunnlaget for Scientologi, det er noe mye større. Det er gjenskapelsen av evnene til enhver Thetan som er grunnlaget for Scientologi.

Det er også en annen mulighet til dette. CoS har de siste årene gått i gjennom mye av materialene til LRH. Det har vist seg at flere bøker inneholdt redigeringsfeil og andre mangler.

Til OJ

Så videoen. En feil som kommer frem der, at man kan tillate seg å ikke følge policy når man er kjendis. Jeg har opplevd at kjendiser har fått så hatten passer når de ikke følger policy.

Han som kaller seg spesialist på Scientolog var research professor i Computer Sciencedepartment og ingen religionsforsker. :hmm: Det finnes forskere ved Universitet i Århus som har gjort en grundig forskning på Scientologi. Har du/dere noen spørsmål, så kontakt dem [email protected]. Disse er ikke Scientologer.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Xenu, så er det ingen Scientologer som jeg kjenner som vektlegger dette. Det kommer tilbake til LRH som sier klart, at det som er sant for deg er din sannhet og ingen kan endre den. De jeg kjenner som er høyere enn OT III rister på hodet av all oppstandelsen om Xenu som er ute blant våre motstandere. For meg er Xenu lite interessant og jeg synes også at Xenu er en snodig sak utifra hvordan våre motstandere fremstiller det. Det blir som Jesus ligning med å gå på vannet. Hvor viktig er Xenu for en Scientolog vet jeg ikke?

Nå er ikke Xenu grunnlaget for Scientologi, det er noe mye større. Det er gjenskapelsen av evnene til enhver Thetan som er grunnlaget for Scientologi.

Det er også en annen mulighet til dette. CoS har de siste årene gått i gjennom mye av materialene til LRH. Det har vist seg at flere bøker inneholdt redigeringsfeil og andre mangler.

Til OJ

Så videoen. En feil som kommer frem der, at man kan tillate seg å ikke følge policy når man er kjendis. Jeg har opplevd at kjendiser har fått så hatten passer når de ikke følger policy.

Han som kaller seg spesialist på Scientolog var research professor i Computer Sciencedepartment og ingen religionsforsker. :hmm: Det finnes forskere ved Universitet i Århus som har gjort en grundig forskning på Scientologi. Har du/dere noen spørsmål, så kontakt dem [email protected]. Disse er ikke Scientologer.

Noe er enten sant eller ikke. Enten stemmer det, eller så stemmer det ikke.

Han som ble intervjuet der har stor kjennskap til Scientology. Søk etter han på google og youtube, så ser du at han blir intervjuet i en rekke sammenhenger.

Snakker vi paranormale evner her? Telekinese og lignende?

At Xenu er en del av LRH lære, er det vel lite tvil om nå. Xenu har jo fått en egen seksjon på Wikipedia. Hadde dette bare vært oppspinn er jeg ganske sikker på at artikkelen ville blitt fjernet. Er mye dokumentasjon til alle påstandene i den artikkelen.

Hvordan ville reaksjonen din blitt om dette var noe du ble presentert for i høyere kurs du kanskje en dag får lov til å ta? Ville du tatt skrittet til å forlate "kirken"?

Endret av JohndoeMAKT
Tvilsom personkarateristikk fjernet
Lenke til kommentar
Må man betale for å få være medlem i Scientolog Kirken? Har en følelse av at de på topp tjener fine summer på denne scammen.

Nei, men du betaler for åndelig veiledning.

Anbefaler at du tar kontakt med nærmeste bibliotek og låner bøkene til LRH. Så finner du ut om dette passer for deg.

Se forøvrig http://www.scientology.org klikk på english oppe i høyre hjørne og du kan velge norsk.

Kanskje jeg skal låne en bok på biblioteket. ;)

Og takk for link, men synes ikke den siden ga så mye info. Det jeg lurer på er hva Scientologer egentlig tror på? Er det en form for kristendom, eller tror dere på noe helt annet?

Og disse nivåene dere snakker om, bl.a. OT III, hva er dette? Og hvordan fullfører man ett nivå?

Lenke til kommentar
CoS har valgt en mektig fiende som motstander, nemlig psykiatere med forgreninger inn i legemiddelindustrien.

Her er du uærlig og prøver å gi inntrykk av at legemiddelindustrien liksom står bak kritikken mot CoS. Latterlig.

Det som er viktig for meg og alle Scientologer jeg kjenner, er å få mest mulig personlig utbytte i CoS slik vårt bidrag blir best mulig for våre medmennesker.

Da er det synd at metodene til CoS ikke fungerer, at det hele er kvasivitenskapelig søppel, og at firmaet oppfører seg som bøller.

Lenke til kommentar
Snakker vi paranormale evner her? Telekinese og lignende?

Om du har sett på Oprah Winfrey eller andre TV-shows av den typen, snakker de ofte om "your spirit". Thetanen er et annet ord for din "spirit" eller den åndelige delen av deg, det som er den virkelige DEG bak alt. Scientologer vet at de har levd som mennesker før, i en kropp som nå, og at 'thetanen' din (your spirit) lever videre etter at kroppen er død.

Jeg bruker ordet "spirit" fordi jeg synes ikke vi har noe godt ord for det på norsk. "Åndelig" høres så pompøst ut.

En del mennesker mener at vi bare er kjøtt, blod og hjerne, og at når kroppen dør, så er det ingenting mer.

Andre mennesker mener at vi er mer enn det, at vi blir født på nytt. Dette kalles reinkarnasjon.

Scientologene tilhører den andre gruppen. Og 'thetan' er et annet ord for 'spirit'.

Det er ikke noe paranormalt i dette, ingen telekinese eller at noen leser andres tanker. Scientologer er ikke overmennesker, de er ikke synske eller har noen andre merkelige evner. Scientologi handler ikke om slike ting.

Lenke til kommentar
Og takk for link, men synes ikke den siden ga så mye info. Det jeg lurer på er hva Scientologer egentlig tror på? Er det en form for kristendom, eller tror dere på noe helt annet?

Og disse nivåene dere snakker om, bl.a. OT III, hva er dette? Og hvordan fullfører man ett nivå?

Etter det jeg vet, så tror Scientologene på MENNESKET. Det finnes ingen Gud i Scientologi. De kaller det 'øverste' for 'uendelighet', og det markeres som et liggende åtte-tall. På den annen side, er det opp til den enkelte om de vil kalle denne 'uendeligheten' for Gud, Allah, Buddah eller hva man selv måtte ha som utgangspunkt.

OT er forkortelse for Opererende Thetan. Når du er en Opererende Thetan, har du full innsikt i den åndelige delen av deg, og lever etter det. Du er fri fra alle negative tanker og følelser i livet ditt, og det skal svært mye til for å vippe deg av pinnen mentalt.

OT nivåene handler bare om hvor mye innsikt du har og til hvilken grad du opererer som Thetan.

Galacticus kan sikkert forklare dette bedre mye enn meg :)

Lenke til kommentar
Etter det jeg vet, så tror Scientologene på MENNESKET. Det finnes ingen Gud i Scientologi. De kaller det 'øverste' for 'uendelighet', og det markeres som et liggende åtte-tall. På den annen side, er det opp til den enkelte om de vil kalle denne 'uendeligheten' for Gud, Allah, Buddah eller hva man selv måtte ha som utgangspunkt.

Mener du ikke det blir litt misledende når dere sier man kan bli med som kristen når OT8 sier at det ikke finnes noen gud?

Det er litt morsomt at du sier "etter det jeg vet", siden du tydeligvis en scientolog som ikke vil si at du er det. Det medfører forsåvidt riktighet, fordi det er etter det du vet. Organisasjonen din liker ikke å forklare medlemmer hva som faktisk skjer, og de venter til du er klar til å motta informasjonen uten å stille spørsmål, før de gir deg den.

Scientologene tror på såkalte "body thetans", selv om om du spør en scientolog vil han/hun benekte all kjennskap til det. Det er en av hovedtingene jeg ikke liker med scientologi, nemlig løgner. Vi har klare bevis for at dette er tilfellet, jeg har til og med hørt et lydklipp at L. Ron Hubbard selv snakker om Xenu og Body Thetans. Hvorfor fornekter dere det da? Kan dere ikke bare være ærlige?

Disse såkalte "kroppsthetanene" er åndene til tidligere vesner som har blitt matet med løgner av Xenu, flyttet inn i kroppene våre og er grunnen til at vi føler smerte, stress og depresjon idag.

Scientologi har som hovedfokus å fjerne disse thetanene, slik at du blant annet får feilfri hukommelse og superkrefter. Pulverisere oss med tankekraft har de ikke klart ennå, men de skal ha muligheten til det.

Det som er litt festlig, er jo at med en gang L. Ron kom på idéen med denne sekten, fikk han en del etterfølgere. Førstemann som kom til OT (Operating Thetan. Du er kvitt kroppsthetanene dine), skulle ha perfekt hukommelse.

Han gikk opp på en scene, så fikk han spørsmålet: "Hvilken farge er slipset ditt?", og det kunne han ikke huske.

Hubbard lagde deretter en serie OT-nivåer. Det finnes en del OT8 idag, og disse skal blant annet ha litt superkrefter her og der.

Troen er (litt smågal, men) grei. Hvordan det blir gjennomført med mafiametoder er IKKE greit.

Om noen vil vite mer om hvorfor vi protesterer, gå til Whyweprotest.org, siden det tydeligvis er en del nye folk som ser dette.

Lenke til kommentar
Først vil bare si at jeg ikke er medlem av Scientologikirken og at mine meninger er personlige og ikke representerer dem. Men jeg har samtidig fått et innblikk i hva de står for gjennom å lese noen av bøkene deres, og fordi jeg kjenner flere Scientologer.

<snip>

Jeg vil anbefale dere alle å lese noen av bøkene til L Ron Hubbard. (Det koster ikke så mye, og man behøver ikke å melde seg på kurs eller bli Scientologer av den grunn). Så kan dere finne ut hva Scientologikirken egentlig står for, og danne dere en mening om det etterpå. For deg som arbeider i psykiatrien, vil jeg spesielt anbefale boken "Dianetikk".

Klassisk "I'm not a scientologist, but..." svar :D

Nå har det seg slik Naina, at jeg vil ikke anbefale noen å investere i Hubbard's bøker, men om noen vil lese dem er en god del tilgjengelige på biblioteket. Skulle man likevel ha lyst å kjøpe dem, går det an å kjøpe dem brukt.

Naina vil sikkert at dere skal kjøpe de nye bøkene som David Miscavige har "squirreled".

Helst at dere dukker opp inne i scientologikultens husrom i Oslo og kjøper dem der...og kanskje tar en "gratis" ~personlighetstest~ der dere gir dem navn og adresse sånn at de kan fylle opp postkassa deres med reklame og telefonsvareren med ~kurstilbud~

Ang. lesestoff vil jeg anbefale Naina å gå til http://www.wikileaks.com der er det veldig mye bra lesestoff for tiden :)

http://www.whyweprotest.net/

er en fin nettside også :)

Jeg har ingen interesse av å sende deg til Scientologikirken. Jeg tror de har viktigere ting å gjøre enn å skulle overbevise deg om noe du egentlig ikke er interessert i. Men du er helt sikkert velkommen om du er interessert og har lyst til å dra dit.

Jeg vet også at Scientologene selv har sørget for å få bøker inn i biblioteker fordi de ØNSKER at bøkene skal være tilgjengelige uten at man må kjøpe dem.

Har også vært på mange steder på internett hvor de kritiserer Scientologikirken, og jeg har selv vært i kontakt med ex-scientologer. Det er bare det at min egen oppfatning av Scientologene og kirken er noe helt annet enn det de beskriver. Så jeg har valgt å stole på min egen oppfatning fremfor andres.

Jeg er vel ikke superpopulær i Scientologikirken selv heller, da jeg ikke helt lever opp til den etiske standarden jeg burde hatt. De har stolt på meg, og jeg har brutt den tilliten. Men det er da ingen som forfølger meg av den grunn, de har viktigere ting å gjøre enn det. Min etikk er noe jeg selv må ta meg av, ingen andre. Å ha god etikk handler ikke om å ha dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet er ødeleggende. Det viktigste er at vi gjør så godt vi kan for å være så gode som vi egentlig er innerst inne, og at vi arbeider for å oppnå dette. :new_woot:

Lenke til kommentar
De har stolt på meg, og jeg har brutt den tilliten. Men det er da ingen som forfølger meg av den grunn, de har viktigere ting å gjøre enn det.

Herlighet, si det til de som faktisk BLIR forfulgt da. Sean Carasov, en anonymous, ble arrestert rett etter protesten den 15. mars. Han er nå frifunnet, siden han ikke gjorde en dritt galt, og det var helt latterlig at de anmeldte ham. Alt han gjorde var å ta av masken i noen sekunder, minutter eller whatnot.

Det han opplevde var flere forsøk på innbrudd, og katten hans døde ved forgiftning. Ammoniakk i matskålen.

Det er klart at det ikke er noen beviser for at scientologi står bak noe av dette, men når en kjent youtubebruker som er scientolog sier: "Btw, Sean. How's your cat?", begynner ting å bli noe shady.

Vil du si de har viktigere ting å gjøre enn å forfølge folk?

Lenke til kommentar
Bare kom på en ting, det er lett å ignorere oss Galacticus, da mener jeg ikke bare deg, men organisasjonen din også. Vi er kanskje bare tåpelige unge mennesker, men en ting er sikkert, alle jeg kjenner vet om hva Scientologi er etter alt dette Anonymous styret og en ting er sikkert og visst, om noen år så kan du gjette hvem som sitter med makten ;). Hvor mange av oss tror du kommer til å glemme dere når vi sitter med makten?

Hele dette styret var ikke ment for å fjerne dere i løpet av noen uker/måneder. Alt følger planen perfekt. Folk kommer til å huske, og vite hva dere har gjort i mange, mange år. Før du vet ordet av det så poff.

Hvem har sagt at dere er tåpelige? Ingen andre enn deg, tror jeg.

Og hvilken makt er det du vil ha? Makten til å fjerne Scientologikirken? Hvis det er det du har lyst til å bruke alle dine evner og all din energi på i livet ditt?

Hvis du har lyst til å bruke opp livet ditt på å ødelegge noe som gir livet mening for andre mennesker i stedet for å fokusere på å skape noe positivt selv som kan gi mening for andre mennesker, så ødelegger du jo bare for deg selv, for ditt eget liv. Vil du ikke heller bruke livet ditt, tankene og følelsene dine på noe positivt som gjør deg glad?

Jeg ønsker deg virkelig alt godt i livet og håper for din egen del at du fokuserer på det fremfor å fokusere på å ødelegge for andre. Ingen har godt av sinne, hat og konflikter dypt inne i seg selv.

Den gruppen du mener å tilhøre kan bare rope så høyt den bare kan, men ingen kan noen gang stoppe noen fra å være Scientologer. For ingen kan bestemme over et annet menneskes tanker og følelser. Ingen kan nekte noen å tro på det de vil. Dere kan rope dere blå og rød i ansiktet og veive med plakatene deres, men dere kan aldri ødelegge Scientologikirken.

Lenke til kommentar
Om du har sett på Oprah Winfrey eller andre TV-shows av den typen, snakker de ofte om "your spirit".

Og der fikk jeg latterkrampe :p

Ophra Winfrey!

Jøsses, der har du jo selve kilden til objektivitet - eh, rettelse, flim-flam og woo, hehe :D

Men spøk til side...

Angående opprinnelsen til CoS så bunner det i at med å få ordet "Church" foran dianetikkforetaket fikk han skattefritak.

Mannen hadde forretningssans, det er helt klart, men heller ikke mer.

At det var lett å få med seg folk er heller ikke ratrt om en vet litt om hva som foregikk på 70-tallet når det kommer til "å finne seg sjæl" som en kunne si her i Norge.

Scientologi og psi har forøvrig vært tett sammenknytet, parapsykologiske eksperimenter har alltid tiltrukket seg CoS'ere, det finnes nok av dokumentasjon om dette.

Ett eksempel jeg husker er fra boka "Notes of a fringe watcher" av Martin Gardner, hvor CoS medlemmer assisterte villig i eksperimenter som gikk på psi.

God lesing forresten, anbefales ;)

Lenke til kommentar
Jeg bruker ordet "spirit" fordi jeg synes ikke vi har noe godt ord for det på norsk. "Åndelig" høres så pompøst ut.

Du tenker kanskje på ordet "sjel"?

Altså utelukker scientologi andre religioner, stikk i strid med hva scientologer har påstått tidligere om at man kan være f.eks. kristen og scientolog på en gang. Særlig dette med reinkarnasjon viser at scientologi er totalt ikke-kompatibelt med f.eks. kristendom og islam.

Hvis du har lyst til å bruke opp livet ditt på å ødelegge noe som gir livet mening for andre mennesker i stedet for å fokusere på å skape noe positivt selv som kan gi mening for andre mennesker, så ødelegger du jo bare for deg selv, for ditt eget liv.

Nazismen ga livet mening for mange mennesker. Men man burde heller fokusert på noe annet enn å bekjempe den, kanskje? :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...