Gå til innhold

Tråden om Scientologi


Anbefalte innlegg

Hva var poenget med å ikke nevne CoS? Er de redde for hva folk mener om dem? Ønsker de ikke å bli satt i sammenheng med selgervirksomhet?

viser lignende åpningstriks, så det er nok ganske standard praksis innenfor scientologi.

Jeg tror de gjør det fordi folk flest har et skeptisk syn på scientologi. Selv om den vanlige mannen i gata ikke har satt seg skikkelig inn i hvor sykt det egentlig er, så har dem hørt/lest enkelte negative småting. Så for å komme rundt dette problemet, "lurer" de deg sakte, men sikkert inn. De prøver å få deg såpass interessert, at du ikke vil bry deg om det negative du har lest tidligere, før de nevner noe om scientologi.

 

Scientologi er nesten basert på denne manipulative taktikken. Det fortsetter slik hele tiden, etter hvert som man kommer dypere og dypere inn i kulten.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også frivillig i CoS, ingen tvang. Når det gjelder kursene, koster det dyreste ca kr. 12.500 og er et halv års studium. Ikke flere hundre tusen dollar. En utdanning til auditør koster ca. kr. 125.000 og er som sagt 3-5 års utdanning.

 

Det er meget strenge regler for å holde kurs innenfor Scientolgi. Det er kun 2 stykker i Norge som kan holde slike kurs og de er alle ansatte i CoS i Oslo.

 

Så sidens kursene ikke er tvang kan jeg ta opp selvstudium? Kan jeg klatre OT stigen uten å betale for kurs og auditering den ettersom du sier det ikke er tvang? Det burde jo ikke være noe problem ettersom jeg betaler jo ikke for åndelig frihet, men for hjelp til å oppnå det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Det er også frivillig i CoS, ingen tvang. Når det gjelder kursene, koster det dyreste ca kr. 12.500 og er et halv års studium. Ikke flere hundre tusen dollar. En utdanning til auditør koster ca. kr. 125.000 og er som sagt 3-5 års utdanning.

 

Det er meget strenge regler for å holde kurs innenfor Scientolgi. Det er kun 2 stykker i Norge som kan holde slike kurs og de er alle ansatte i CoS i Oslo.

 

Så sidens kursene ikke er tvang kan jeg ta opp selvstudium? Kan jeg klatre OT stigen uten å betale for kurs og auditering den ettersom du sier det ikke er tvang? Det burde jo ikke være noe problem ettersom jeg betaler jo ikke for åndelig frihet, men for hjelp til å oppnå det, ikke sant?

 

Uten å betale for kursene, nei. Men du nå gjøre Scientologi studium på brevkurs. Dette gjelder de grunnleggende bøkene. Det skulle ikke forundre meg om andre kurs også blir brevkurs. Når det gjelder auditering, så vil du kunne sammen med en annen kunne nå tilstanden "Clear" gjennom dianetikk kurs som koster kr. 600,-. Det er ikke uvanlig at 2 venner el. par auditerer hverandre.

Lenke til kommentar
Uten å betale for kursene, nei. Men du nå gjøre Scientologi studium på brevkurs. Dette gjelder de grunnleggende bøkene. Det skulle ikke forundre meg om andre kurs også blir brevkurs. Når det gjelder auditering, så vil du kunne sammen med en annen kunne nå tilstanden "Clear" gjennom dianetikk kurs som koster kr. 600,-. Det er ikke uvanlig at 2 venner el. par auditerer hverandre.

 

Så du må faktisk betale for å bli en fri thetan?

Lenke til kommentar

Jeg må si det hadde vært mer spennende å høre om denne intergalaktiske hærføreren og hans bedrifter da. Hvem kjempet han mot, hvem vant, og sist men ikke minst; er han fortsatt en trussel for oss her på jorden? Om han sprengte atomvåpen her på jorda før, kan han jo fort gjøre det igjen. (Jeg ønsker meg en USS Enterprise i bane, med en Picard på broen :love: )

Og er denne hærføreren en som blir dyrket eller avskydd av scientologer? Uten ham ville det jo ikke vært noen scientologer heller?

Lenke til kommentar
Jeg må si det hadde vært mer spennende å høre om denne intergalaktiske hærføreren og hans bedrifter da. Hvem kjempet han mot, hvem vant, og sist men ikke minst; er han fortsatt en trussel for oss her på jorden? Om han sprengte atomvåpen her på jorda før, kan han jo fort gjøre det igjen. (Jeg ønsker meg en USS Enterprise i bane, med en Picard på broen :love: )

Og er denne hærføreren en som blir dyrket eller avskydd av scientologer? Uten ham ville det jo ikke vært noen scientologer heller?

Du kan lese om Xenu på wikipedia. Han tapte, og har vært fenglset de siste 75 million årene i et stort fjell, hvor et elektrisk felt holder han innelåst. Ingen vet hvor dette fjellet er. Så lenge han ikke slipper ut, er han ingen trussel. Han er litt som den scientologiske Satan, og de ser naturligvis på han som ondskapen selv.

 

Det siste spørsmålet ditt gir ingen mening hvis du tenker litt etter.

 

Edit: Kombinasjonen av at mange ex-OT III (Og høyere) scientologer har sagt at scientologi tror på dette tullet. Og at Church of Scientologi mange ganger har kjørt copyright saksmål mot folk som har publisert Xenu historien, viser at dette faktisk er en del av scientologi læren.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
The Galactic Confederacy's civilization was comparable to our own, with aliens "walking around in clothes which looked very remarkably like the clothes they wear this very minute" and using cars, trains and boats looking exactly the same as those "circa 1950, 1960" on Earth. Xenu was about to be deposed from power, so he devised a plot to eliminate the excess population from his dominions. With the assistance of "renegades", he defeated the populace and the "Loyal Officers", a force for good that was opposed to Xenu. Then, with the assistance of psychiatrists, he summoned billions[1] of his citizens together to paralyze them with injections of alcohol and glycol, under the pretense that they were being called for "income tax inspections". The kidnapped populace was loaded into spacecraft for transport to the site of extermination, the planet of Teegeeack (Earth). The spacecraft were identical to the Douglas DC-8 with the exception of having different engines.

 

Er det dette som ligger til grunn for scientologenes avsky for psykiatri mon tro?

Lenke til kommentar
Scientology has many graduated levels through which one can progress. Many who remain at lower levels in the church are unaware of much of the space-opera doctrines, which mostly begin at Operating Thetan level three, or "OT III". Because the information imparted to members is to be kept secret from others who have not attained that level, the member must publicly deny its existence when asked. OT III recipients must sign an agreement promising never to reveal its contents before they are given the manila envelope containing the Xenu knowledge. It is knowledge so dangerous, members are told, that anyone learning this material before he is ready could die. After the Xenu story received considerable mainstream media attention from mid-2005, upper-level Scientologists involved in recent debates with critics have acknowledged the legitimacy of the story. Recent public statements by the Church tend to position the tale as a very small part of the religion.

 

Man kan vel ikke forvente at Galacticus skal gå ut og åpent bekjenne Xenu troen her. Men jeg sitter igjen med et inntrykk av at folka egentlig er en gjeng med Trekkies som har latt det gå litt for langt.

Lenke til kommentar

Vel, han putret rundt i Douglas DC-8 fly, så noen fremsynt krigsherre var han ikke. Jeg skjønner godt at scientologene helst holder kjeft om den saken der :)

 

edit:

Usikker hvilken "grad" en må være, men i BBC-dokumentaren som gikk noe nylig fornektet celeber som visstnok skulle være høyt nok oppe i hierarkiet til å ha fått høre denne "sannheten" historien rundt Xenu. Men med graden av åpenhet den organisasjonen viser så er det ikke lett å vite.

Grunnen til at man benekter kjennskap til saken er (i følge wikipedia) uthevet i bold:

 

Many who remain at lower levels in the church are unaware of much of the space-opera doctrines, which mostly begin at Operating Thetan level three, or "OT III". Because the information imparted to members is to be kept secret from others who have not attained that level, the member must publicly deny its existence when asked. OT III recipients must sign an agreement promising never to reveal its contents before they are given the manila envelope containing the Xenu knowledge.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Helt sjukt hele saken rundt Scientology. Har lest mye av informasjonen jeg kunne finne ang scientology, xenu, tilhengerne, ofrene osv.

Bra av dagbladet å trykke saken om scientology. håper mange blir advart og holder seg langt unna den kulten.

 

Har selv prøvd å bli rekruttert av scientology-tilhengere nede i Oslo. Ble spurt om jeg ville ha "en liten stresstest".

Han brukte aldri ordet scientology før jeg spurte, men kjente igjen navnet Hubbart på den ene brosjyren han gav meg.

 

Var klin umulig å få noen reell informasjon utav han fyren, og det endte med at jeg gikk.

Lenke til kommentar
Usikker hvilken "grad" en må være, men i BBC-dokumentaren som gikk noe nylig fornektet celeber som visstnok skulle være høyt nok oppe i hierarkiet til å ha fått høre denne "sannheten" historien rundt Xenu. Men med graden av åpenhet den organisasjonen viser så er det ikke lett å vite.

 

 

Her forklarer Tory Magoo hvordan hun jobbet med celebs i hollywood. Anbefaler dere å høre mer hva hun sier siden hun har vært ganske langt oppe i systemet.

Lenke til kommentar
En ting som jeg lurer på angående scientologi, som jeg like godt kan spøre om her siden vi har en aktiv troende her. Noe jeg foresten syns gir denne tråden ganske mye mer mening enn andre tråder og forum der det som regel er en mer ensidig diskusjon.

 

Hva tror egentenlig scientologi på? Greit nok historien om xenu, men det virker jo som om man ikke får høre den før man er høyt oppe i systemet. Så derfor blir jo spørsmålet, hva i religiøs sammenheng tror dere i scientologi på i lavere nivåer? Tenker da så klart på skapelsen, meningen med livet, grunnen til alt ondt osv.

 

Slik jeg har forstått det så handler det i lavere nivåer om ren psykologi og bør jo kanskje ses på som et livssyn istede for en religion som dere selv kaller dere.

 

Vi tror bl.a. på de 8. dynamikkene og at man skal være balanse med dem alle. Den høyest kaller vi uendeligheten. http://www.scientology.org/religion/presentation/pg009.html I tillegg tror vi at vi er en sjel (som vi kaller en Thetan). Dette gjelder alle nivåer. Målet for en Scientolog er være mest mulig Thetan, og minst mulig påvirket av kropp og forstyret sinn.

 

Grunnlaget for godt og ondt ligger i oss. Vi tror at alle er skapt gode, men negativ påvirkning fra tidligere liv og nåværende skaper oss til den vil blir.

 

Forskjellen på psykologi og Scientologi er at psykologi tar hånd om sinnet, mens vi som alle andre religion tar hånd om sjelen(Thetanen). Hvis man tror at man ikke har en sjel el. er en, så vil dette bli vanskelig å godta. Da har man bare sinnet igjen.

Lenke til kommentar

 

Dette måtte være når CoS lå i Storgata i forhold til beskrivelsen din. Det hender jeg står i Karl Johans gate og inviterer folk inn til COS, men jeg sier som det er. Noe ser på utstilling vår og/el. får en demo på E- meter (maskinen med metallrør tilkoblet). Jeg forteller alltid at personen ikke trenger å svare meg når jeg stiller spørsmål for å vise en reaksjon på nålen i E-meteret.

 

Hvis noen har gjort det anderledes, så er ikke det bra. Skal følge med på om noen har fortsatt samme praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...