Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring (NÅ: DynDNS.com problemer)


Anbefalte innlegg

26.01.2007 2130: Håper noen kan hjelpe meg med mitt DynDNS.com problem. Du finner det i denne posten.

 

 

Hei!

 

Jeg skal til onsdag hjem, og har da tenkt å sette opp så jeg får fjernstyrt serveren hjemme. Det som er saken er at jeg har en del å gjøre de dagene jeg skal være hjemme, og jeg har derfor ikke tid til å begynne å klusse med å ikke få til fjernstyringa.

 

Så derfor lurer jeg på om noen kunne gitt meg en kokebokoppskrift på den "prosessen" jeg må gjøre for å få opp fjernstyringen? Kokebokoppskrift = nøyaktig beskrivelse av hva gjøre :cool:Temaet er sikkert tatt opp MANGE ganger, men jeg ønsker altså en nøyaktig beskrivelse, og da for nøyaktig min router/ eventuelt annet utstyr.

 

Når det er sagt, det som må gjøres på PCen som jeg skal fjernstyre FRA trenger dere ikke ta med. For det kan jeg gjøre på hybelen, og det er altså ikke det tidspresset på denne delen...

 

 

100 kroner til den som kan hjelpe meg med dette. :thumbup:

Men krever altså eksakt for Philips routeren, og at alle punktene nedenfor (1-4) beskrives. Om det er ditt eget arbeide, eller noe du finner og linker til er det samme for meg. Men ønsker stoffet på norsk :whistle: (Dog, hvis ryddig og ikke mye å skumme igjennom så er det helt i orden med engelsk og). I utgangspunket håper jeg at noen kan komme opp med dette seinest i løpet av onsdagen.

 

Jeg ser for meg prosessen i følgende deler, men utfyll meg hvis noe manlger:

(Rekkefølge betyr vel lite, men i mitt hode følger det denne "veien")

 

1. Sette opp slik at serveren godtas å bli fjernstyrt.

a. Har gjort dette for fjernstyring over lokalt nettverk. Blir det likt for ekstern fjernstyring?

b. For nevnte fjernstyring over det lokale nettverket får jeg ikke full tilgang til PC som blir fjernstyrt. Dvs. at får ikke lov til å velge når PCen skal hibernate eller HDD/skjerm skal skru seg av eller å finne "sekundærskjerm". Noen som kan si meg hvordan jeg får fjerna slike begrensninger?

 

2. Så må vel serveren få en statisk IP fra routeren?

a. Routeren det er snakk om her er av merke Philips, men husker ikke modellnummeret.

 

3. Neste da er vel å løse problemet med dynamisk IP fra nettleverandøren...

a. Har blitt anbefalt no-ip.info og DynDNS.org. Noen som har noen anbefalling her? Eller likt?

b. Først og fremst en eksakt fremgangsmåte for hvordan jeg setter opp for en av disse da...

 

4. Trenger jeg et eget program for fjernstyring når eksternt?

a. Eller kan man bare bruke det innebygde i XP? (Som jo fungerer helt OK på fjernstyring på lokalt nettverk.)

b. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke veit om dette programmet i så fall må installeres på PCen som skal BLI fjernstyrt også? Installasjon på PC fjernstyre FRA er som nevnt ikke noe som trengs å tas i denne omgang. Men hvis må installere noe på PCen som skal bli fjernstyrt så må jeg jo gjøre det nå som jeg skal hjem.

 

5. Har også tenkt å sette opp foldershare.

a. Dette tror jeg egentlig at jeg skal finne ut av selv, men om noen vil må de jo bare gi meg en oppskrift på denne og :D

 

Dette er altså slik jeg ser for meg hva som må gjøres. Håper noen kan beskrive hvordan jeg skritt for skritt gjør disse tingene, og eventuelt hva jeg har "glemt" bort...

 

 

Føler du at du har gjort deg fortjent til pengene er det bare å kontakt meg pr. PM :w00t:

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vet ikke for din router, men på www.portforward.com finnes beskrivelse for å åpne porter å route videre til maskinen som skal fjernstyres.

En del routere har denne funksjonen ferdig konfigurert og bare for å aktivere.

 

2. Du kan gi pc fast ip ved å gå på DHCP instillingene i routeren og gi den en fast IP basert på nettverks kortets MAC adresse.

Du kan også gå til kontrolpanel > nettverks - og internett tilkoblinger > nettverkstilkoblinger > høyreklikk på det nettverkskprtet du bruker > egenskaper > (TCP/IP) > egenskaper > sett den ip adressen maskinen skal få, nettverksmaske er oftest 255.255.255.0, standard gateway er routerens IP adresse, DNS adresser skal ikke være nødvendig og fylle ut.

 

3. Jeg bruker DynDNS og er fornøyd med det. Enkelt og sette opp å bruke, noen routere har innebygget funksjon for oppdatering av ipadresse.

Jeg bruker router for oppdatering, men du kan laste ned et program fra hjemmesiden deres, der står det også hvordan du setter opp dette.

 

4. Du kan bruke XP sitt innebyggete. Ettersom du har satt det opp på lokal nett regner jeg med at maskinen som skal styres kjører XP pro?

Bruker du windows sitt innebyggete program bestemmer du hvor mye brukeren skal ha rettigheter til etter hvilken type brukerkonto du har opprettet.

Du styrer da hele pc`n akkurat som om du skulle ha sittet ved siden av maskinen.

 

5. Du kan sette opp en FTP server, jeg bruker Guild FTP Server og bruke en ftp klient for å hente filene Smart FTP.

 

Håper dette var til hjelp.

Har ingen erfaring med routeren din, men det er det sikkert andre som har.

Lenke til kommentar

Det enkelste for remote desktop og filtilgang hvis du vil slippe å kødde med routeroppsett osv:

 

- LogMeIn (Remote desktop)

- Hamachi (filtilgang)

 

Ikke de raskeste alternativene (spes hamachi), men funker tilnermet uansett brannmuroppset/NAT på den linjen du sitter på (i alle fall logmein)!

 

Selv bruker jeg ikke dette på mine pc'er hjemme, men windows RDP og ftp. Men har testet logmein og det funker brukbart!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvis logmein har redusert fart er jeg nok ikke så veldig interisert i den løsningen.

 

 

Jeg tror vel egentlig at jeg skal klare disse greiene ganske greit. Er som sagt bare snakk om at jeg ikke har tid til å begynne å få problemer. Så det er vel i utgangspunktet ikke enklere løsninger som er førsteprioritet.

 

 

Ser imidlertid at betalings"systemet" mitt kanskje ikke er det beste. Noen kan kanskje et område eksakt, men kanskje ikke de andre. Derfor:

 

Kr. 50,- pr. punkt over (1-4, IKKE 5) hvis du gir meg en eksakt beskrivelse av hvordan jeg skal gjøre tingene.

Lenke til kommentar

Oppdatering etter at jeg nå har kommet hjem og har fått bråsett på noen småting:

 

Punkt 1:

a. Skal vel gå greit.

b. Ingen som har noen formening om hvorfor vi ikke har full tilgang til alle funksjoner på den PCen som er satt opp til fjernstyring på hybelen? (Se post 1). Brukerkontoene som blir fjernstyrt er administrator.

 

Punkt 2:

Statisk IP: Skal vel gå greit.

Forwarde port: Det står her at det er port 3389 som må forward'es for å få til Remote Desktop.

 

Står imidlertid også noen andre remote desktop der, og lurer da altså på om dette er riktig port?

 

Er altså snakk om PCen som skal BLI fjernstyrt.

 

Punkt 3:

Har etter at jeg kom hjem sett at routeren ser ut til å ha innebygd støtte for DynDNS, så da prøver jeg nok den tenker jeg.

 

Punkt 4:

M Power sier at XP sitt innebygde remote program også fungerer greit for ekstern fjernstyring. Ingen som har noe å utsette på dette?

 

Lengre har jeg rett og slett ikke kommet pr. nå. Satser på å få gjort en del av dette i morgen/ fredag.

 

Håper noen følger med på denne tråden (gjerne med automatisk varsel :cool: ) til over helga. Da jeg altså kun har disse dagene tilgjengelig for dette...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Punkt 1b

Har ikke tenkt over det, men testet akkurat nå og det stemmer dette med strøm og skjerminstillinger. Har ikke peiling på hvorfor. Men hva skal du med skjermsparer og hvilemodus på en pc som alltid skal stå på? Skjermen kan du skru av manuelt... Eventuellt stille inn disse instillingene før du stikker der ifra.

 

Punkt 2

Port 3389 er den eneste porten jeg har forwardet. Det å ta med lokal skriver og lokal disk når jeg kobler til fungerer. Så det er nok den eneste porten som trengs.

Det er snakk om pc'en som skal bli fjernstyrt ja. Den du fjernstyrer fra trenger ikke noe instillinger.

 

Punkt 3

Har brukt dyndns selv i mange år uten noe kluss. Har som deg innebygd dyndns funksjon

 

Punkt 4

Prøvde eksternt skrivebord for 2 uker siden når jeg var i London. Fungerte greit så lenge linjen holdt. Vet ikke akkurat hvor mye båndbredde det krever ut og inn fra klienten...

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Kommentar til 1b punktet:

 

Punkt 1b

Har ikke tenkt over det, men testet akkurat nå og det stemmer dette med strøm og skjerminstillinger. Har ikke peiling på hvorfor. Men hva skal du med skjermsparer og hvilemodus på en pc som alltid skal stå på? Skjermen kan du skru av manuelt... Eventuellt stille inn disse instillingene før du stikker der ifra.

 

Enig med skjerm ja. Men kan jo være at man ønsker å stille inn at en disk skal skru seg av etter en viss tid. Etc.

 

Dette gjelder spesielt PCen som jeg har fjernstyrt på hybelen, da dette er en "multimediaPC", altså en som bare brukes til musikk-/filmavspilling, TV-opptak etc. Og da er det kjekt å ha tilgang til slike ting. Som at HDD skrur seg av, og ikke minst at man kan velge en nr. 2 skjerm (les: TV).

 

Linken opp mot serveren som skal fjernstyres er for dette at ettersom det er enkelte ting som er sperret, så er det sikkert flere ting som er det også. Som jeg kan få bruk for... Og som er mer relevant for denne PCen...

 

 

Derfor jeg lurer på om det er noen instillinger å gjøre her....

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Hvis du bruker windows sin innebygde remote desktop har du akkurat de samme mulighetene som om du hadde sittet rett ved maskinen og brukt mus, tastatur og skjerm som er koblet til denne.

 

Du kan bestemme skjermsparer og om disker skal slå seg av og lignende.

 

Skal du ha administrator rettigheter må brukerkontoen som du logger på ha disse rettighetene.

 

Hvor mye båndbredde som brukes er avhengig av hvordan du stiller inn RDP applikasjonen.

 

Jeg bruker remote desktop fra ekstern plassering med 400 kbps opp der maskinen står.

 

Den står også å laster opp så jeg får ikke fult utbytte av båndbredden, men det er ikke noe lagging.

 

Forwarding av port 3389 til pc`n som skal fjernstyres er riktig.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker windows sin innebygde remote desktop har du akkurat de samme mulighetene som om du hadde sittet rett ved maskinen og brukt mus, tastatur og skjerm som er koblet til denne.

 

Du kan bestemme skjermsparer og om disker skal slå seg av og lignende.

 

Det er dette som jeg prøver å si at ikke er tilfelle hos meg.

 

Bruker XP sin innebygde remote desktop og brukerkontoene er adm. Alikevel får jeg ikke lov til å endre de tingene.

 

SpACEmaN fortalte at det var likt hos han...

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte for litt siden å sette opp DynDNS - det endte med at hele nettet forsvant og at jeg måtte resette routeren. Så håper på noe hjelp...

 

Jeg gikk hit, valgte create hosts og oppretta der amundsf.is-a-geek.com. DynDNS kom selv opp med en IP adresse, og jeg lot den stå... Mer gjorde jeg vel ikke her.

 

 

På routeren gjorde jeg endringer her:

post-18460-1169843167_thumb.jpg

 

Satte den til enable, skrev inn amundsf.is-a-geek.com som domain name, eposten jeg hadde registrert og passordet. Trykka save.

 

Etter det forsvant internett. Og fikk ikke tilgang til routeren heller op 192.168.1.1

 

Hadde ikke kommet så langt at jeg hadde satt fast IP/ forwardet porten enda.

 

 

Håper noen kan hjelpe til med noe!

 

- Amund

Lenke til kommentar
Du kan også gå til kontrolpanel > nettverks - og internett tilkoblinger > nettverkstilkoblinger > høyreklikk på det nettverkskprtet du bruker > egenskaper > (TCP/IP) > egenskaper > sett den ip adressen maskinen skal få, nettverksmaske er oftest 255.255.255.0, standard gateway er routerens IP adresse, DNS adresser skal ikke være nødvendig og fylle ut.

 

Har prøvd dette nå, med og uten DNS.

 

Får "tak i" routeren, men kommer ikke på nettet.

 

Noen forslag?

 

 

 

Når det gjelder metoden via routeren så sliter jeg med å finne riktig skjermbilde. Noen som har hatt philipsrouter som kan tipse? Hvor sette statisk IP altså.

Lenke til kommentar
Statisk IP setter du i PC som beskrevet over eller vha PC macadresse i router.

7807497[/snapback]

 

Har prøvd via PC: Kontrollpanel-> Nettverkstilkoblinger-> TCP/IP egenskaper-> Bruk følgende IP adresse:

 

IP adress: 192 168 1 50/99/100/61 ++

Nettverksmaske: 255 255 255 0

Standard gateway: 192 168 1 1 (som er den adressen jeg aksesserer routeren på i nettleser...)

 

DNS har jeg prøvd både ved å la være å fylle ut og ved å bruke Telenor sine. Ingenting fungerer. Men OBS! Automatisk DNS adresse faller jo vekk så fort man bestemmer seg for å benytte "følgende IP adresse", så skulle vel nesten tro at man må fylle inn noe der?

 

 

 

Macadresser på routeren:

Jeg klarer ikke å finne noen steder man kan registrere dette. Sikkert bare jeg som er blind.

 

Her er nr. 1:

post-18460-1169857065_thumb.jpg

 

Og her er nr. 2:

post-18460-1169857073_thumb.jpg

Her er jeg altså inne på valget som det er ringet rundt. Så vidt jeg kan skjønne mangler i alle fall macadressen her...

 

 

Kom gjerne med forslag til hvor jeg eventuelt finner valget et annet sted - nå ser dere jo deler av "menyen" i alle fall.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...