Gå til innhold

Flimmer ved tilkobling fra bærbar

simo

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg Dell 2007wfp og har denne tilkoblet min bærbare pc via VGA. Jeg legger merke til noe flimring - noe jeg ikke setter pris på. Tenker på å kjøpe stasjonær pc - vil flimringen da forsvinne?

Noen som har vært borti noe lignende?

Er det godt grunnlag for klage?

Har tidligere lagt merke til på hytta at den bærbare pcèn kan forstyrre tv-signalene (antenne) og lage dårlig bilde på TVèn (til tross for at den ikke er koblet til TVèn på noen som helst måte)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. nå har jeg koblet skjermen til en annen bærbar pc:

Jeg opplevde da:

I VGA modus: Ørlite mindre flimring

I DVI modus: Helt klart mindre flimring - nesten ikke merkbart

HAr ikke DVI på min bærbare

Ser for meg at dette lover bra med tanke på stasjonær pc.

Den har også bra skjermkort (mulig dette også har noe å si)

Lenke til kommentar

LCD skjermen skal egentlig ikke flimre i det hele tatt hvis du kjører DVI (rent signal), analogt blir litt annerledes og her finnes det justeringer en kan gjøre for å kompensere dårlig VGA uttak/skjermkort/skjerming.

Noen ATi 9700PRO skjermkort hadde såkalte "rolling lines" som var støy som bølget seg opp/ned veldig gjennomsiktig og forsiktig. Tydelig på gulfarge f.eks. Effekten ble gradvis visket ut jo høyere Hz du kjørte, slik at ved 60Hz var støyeffekten veldig tydelig mens 85Hz jevnet dette ut. I starten hadde jeg 2 skjermer på dette 9700PRO kortet, som betydde at den ene kjørte digitalt og den andre analogt.

Med LCD skjerm ble effekten fryktelig forsterket. Skjermen min støtter opp til 85Hz ved 1024x768 analogt, og dette viste seg å gi samme effekt som med CRT skjerm, dvs., 1024x768 85Hz ga et veldig fint og stabilt bilde mens 60Hz (som er normalt blant LCD skjermer) ga støyfenomenet igjen. Det hadde fint lite med LCD skjermen å gjøre, men "cluet" lå i å øke Hz såpass mye at støyen ble jevnet ut. I mitt tilfelle røk skjermkortet til slutt, og nå kjører jeg et 9600PRO som -ikke- har støyfenomenet på VGA uttaket.

Hvis du er skikkelig "hardcore" så sjekker du om du kan kjøre høyere Hz enn 60Hz på LCD skjermen din (dette gjelder kanskje kun analogt, men det er OK i ditt tilfelle). Noe jeg også eksperimenterte var rett og slett å manuelt/gradvis justere vertikal Hz/horisontal kHz som om du søker inn en radiostasjon - ved gradvis justering opp/ned (VELDIG forsiktig) kan du muligens observere at støyen roer seg ned, eller skifter retning. Powerstrip fungerer bra her, ettersom du ser endringene i "realtime" og kan justere gradvis via opp/ned knappene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...