Slurt-is Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Glemte leseboka mi, så jeg tenkte jeg kunne bruke Wikipedia som kilde istedenfor. Jeg er litt forvirret om hvordan jettegryter dannes. På den nynorske wikipediaen står det at det er kavitasjonen som lager dem, og at man før trodde at det var "stein sett i rørsle av vatn", men at terorien er forlatt. Wikipedia på bokmål skrev: En sjeldnere brukt forklaring er at gryten dannes ved kavitasjon under isbreen, der vanntrykket gir en temperatur som eroderer frem gryten. Bokmål: http://no.wikipedia.org/wiki/Jettegryte Nynorsk: http://nn.wikipedia.org/wiki/Jettegryte Hva er rett? Endret 22. januar 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg har altid trodd at jettegryter (slik jeg ser dem for meg) er blitt dannet av stein som har skrapt mot fjellet, ved at vann har ruget på dem... Just a thought Lenke til kommentar
cTaM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Glemte leseboka mi, så jeg tenkte jeg kunne bruke Wikipedia som kilde istedenfor. Jeg er litt forvirret om hvordan jettegryter dannes. På den nynorske wikipediaen står det at det er kavitasjonen som lager dem, og at man før trodde at det var "stein sett i rørsle av vatn", men at terorien er forlatt. Wikipedia på bokmål skrev: En sjeldnere brukt forklaring er at gryten dannes ved kavitasjon under isbreen, der vanntrykket gir en temperatur som eroderer frem gryten. Bokmål: http://no.wikipedia.org/wiki/Jettegryte Nynorsk: http://nn.wikipedia.org/wiki/Jettegryte Hva er rett? 7776696[/snapback] Hei! Jettegryter blir dannet under istiden. Isen ligger oppå et fjell, men under isen er det ekstreme vannstrømninger. Disse vannsrømmene drar med seg stein, grus etc. enkelte steder går vannstrømmene i sirkler rundt og rundt, fordi det allerede er et slags hull/ujevnhet i fjellet. Vannet drar med seg stein/grus i sirkler og hullet blir større og større. Til slutt har du en jettegryte Endret 24. januar 2007 av cTaM Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Ok, takk Så dette vil si at den på bokmål er den mest rette? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jepp For å informere så finner vi Norgest største jettegryter en plass som heter Helvette, det ble kalt det på grunn av at grytene var så dype Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Var det ikke pga. at det var så vanskelig å komme seg frem på grunn av grytene? Hehe... Tenk å kalle opp en plass etter helvete Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 så vi har både Hell og Helvette her i landet? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Var det ikke pga. at det var så vanskelig å komme seg frem på grunn av grytene? Hehe... Tenk å kalle opp en plass etter helvete 7793089[/snapback] Var vel fordi de va så dype og "rakk ned til helvette" eller noe slikt, syke folk tenker sikkert at dette er portaler eller noe slikt? så vi har både Hell og Helvette her i landet? 7793099[/snapback] Jepp, ganske fancy, ikke sant? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 For ikke å snakke om Blokksberg eller Verdens ende... Jettegryter er stilige, sandblåst over tid og de fleste har en veldig glatt overflate. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 For ikke å snakke om Blokksberg eller Verdens ende... Jettegryter er stilige, sandblåst over tid og de fleste har en veldig glatt overflate. 7794511[/snapback] Ja, det er sinnssykt deilig å legge seg ned å slappe av på det glatte berget Pass bare på at dere ikke sklir utfor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå