Gå til innhold

program for å tegne kretser?


Anbefalte innlegg

hei.

 

finnes det enkle prugrammer som er enkelt å bruke og kan brukes til bla;

 

elektronikk (bruker idag multisim for tegning og simulering)

elenergi

Automasjon (dette er det viktigste... )

 

gjør ingen ting om det er forskjellige programmer.. ;)

bruker lap-topen mye på skolen så hadde spart meg for mye om det finnes noe gode/ brukbare prg...

 

håper på svar om automasjon i dag da jeg må levere en tegning iløpet av kvelden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken skole går du på da?

7792688[/snapback]

 

åssiden vgs (drammen) (vg1)

 

edit:

noen som hvet om program jeg kan bruke i automasjon? de programmene på den linken var for elektronikk... Eller finnes det bibloteker til noen av disse som jeg kan bruke?

Endret av Bowman
Lenke til kommentar

Paint som følger med windows er jo et glimrende tegneprogram bare se her:

:D

 

Brukte faktisk paint selv til innlevering av enkle oppgaver da jeg gikk lærlingeskolen som elektriker. Bare tegne og lagre symbolene du bruker også hente dem frem igjen når du trenger dem. Kanskje tungvint, men fullt brukbart med litt tålmodighet ;)

 

 

AutoCad som denten nevner er dog mye mer effektivt, og blir mye brukt av tekniske tegnere til å tegne hus o.l. Automasjonsingeniørene der jeg jobber bruker det også. Har en bror som er utdannet teknisk tegner og det er stilig å se hvor fort og nøyaktig det kan gjøres når man kjenner programmet med alle funksjonene og snarveiene.

 

AutoCad koster en del da, men skal man først lære seg et program så er det kanskje en ide å lære seg et som blir mye brukt?

Endret av Merek
Lenke til kommentar

Hallo

 

Du trenger egentlig cadett ELSA. Dessverre er dette ant. litt for dyrt, men er også en av de få løsningene for problemet ditt. ELSA er en applikasjon til ACAD, og gjør at ACAD blir et elektro-tegneprogram med intelligens. F.eks. lager du kortslutning får du beskjed, har du glemt en komponent, henger du den bare rett på ledningen som er tegnet, og den "åpner opp" og setter inn komponent, og motsatt.

Sjekk cadett.se

 

Det finnes noen alternativer, men det er bare dilldall, for det meste vanlige tegneprogrammer som inneholder symboler for elektro. Men dersom du bare skal lage enkle tegninger går det nok bra. Men sjekk biblioteket på forhånd, har enda tilgode å sjå noen som har standardiserte symboler som holder mål i norge. (sjøl ELSA kunne vært litt bedre der)

 

Vel, ting kan ha skjedd...https://www.diskusjon.no/style_images/1/folder_post_icons/icon4.gif

Du kan sjekke om denne her er brukendes.

http://www.futurecad.se/aa/pro/el/elprocadb/elp_pro.htm

Ellers for elektronikk, anbefaler eg EAGLE eller CADINT.

Eller finn studentversjonen av pspice. versjon 9.1, den har simulering også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...