Gå til innhold

Hvilket av disse kameraene vil du anbefale?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre man har mange objektiver med innebygd stabilisering, så er det lite klokt å kjöpe et kamera uten stabilisering i huset. Med andre ord, kjöp Pentax K10D så får du et kamera som har det meste. Jeg syens dette kameraet feier konkurrenetene av banen, og den eneste grunnen til å velge Nikon D200 eller Canon 30D er vhis du trenger en burstrate på 5 bilder per sekund.

Les testen av k10d på digit.no og her på akam.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

if lillepille = rik

then buy Conon 5D

if lillepille = litt rik

then buy Conon 30D or Nikon D200

else buy Nikon D80

end if;

end if;

Det er jo egentlig butsjettet ditt og ergonomien som burde avgjør dette.

Alle kamraene er bra. Du gjør ikke noe galt ved noen av disse.

Selv har jeg Nikon D70, men har lyst til å oppgradere til D80, D200 eller D5.

Uansett blir du snart en stolt eier av et DSLR.

Arvid

Endret av Arvid
Lenke til kommentar
Med mindre man har mange objektiver med innebygd stabilisering, så er det lite klokt å kjöpe et kamera uten stabilisering i huset. Med andre ord, kjöp Pentax K10D så får du et kamera som har det meste. Jeg syens dette kameraet feier konkurrenetene av banen, og den eneste grunnen til å velge Nikon D200 eller Canon 30D er vhis du trenger en burstrate på 5 bilder per sekund.

Jeg er enig med deg, jeg tror Pentax K10D er det beste kjøpet i denne klassen. Da får man ikke bare sensorstabilisering, men også et værtett hus. Selv om du må kjøpe dyre objektiver (som ennå ikke har kommet på markedet) for å få full utnyttelse av det, er det et tegn på at Pentax har tatt tingene seriøst under konstruksjonen.

Med mindre lillepille har mye optikk hun absolutt vil bruke, er mitt tips:

Pentax K10D + 16-45 f/4 (ca 11500 kr)

Pentax/Samsung 50-200 f/4-5.6 (ca 1500 kr)

Blitz (ca 2500 kr)

Da har man en pakke som koster omtrent det samme som Nikon D200 med 18-70, men gir mye mer for pengene. Så kan man tråle eBay for en rimelig og lyssterk 50mm hvis man ønsker dette til f.eks. portrett-foto. Du skal ut med noen kroner for å få Canon eller Nikon til å matche dette...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
if lillepille = rik

then buy Conon 5D

if lillepille = litt rik

then buy Conon 30D or Nikon D200

else buy Nikon D80

end if;

end if;

Det er jo egentlig butsjettet ditt og ergonomien som burde avgjør dette.

Alle kamraene er bra. Du gjør ikke noe galt ved noen av disse.

Selv har jeg Nikon D70, men har lyst til å oppgradere til D80, D200 eller D5.

Uansett blir du snart en stolt eier av et DSLR.

Arvid

7801576[/snapback]

Oppgradere fra Nikon D70 til Canon D5? Da må du kjøpe nye obj. å selge gamle...

Lenke til kommentar

Har prøvd Pentax K10D en del etter vi fikk det i butikken. Gedigent kamera. Føles utrolig godt å holde, og er ganske så solid. Værtettet er det også (selv om det ikke er garantert å overleve en tur i sjøen). Bildestabilisering på sensoren er heller ikke et minus så lenge man i fremtiden har mulighet til å overstyre denne med optisk bildestabilisering som stort sett er å foretrekke (men det avhenger jo av et visst budsjett til dette).

Eneste minuset jeg har funnet så langt er støy. Autofokusen internt i kameraet støyer som fy, og lukkeren er heller ikke spesielt diskré av seg lydmessig.

Lenke til kommentar
Bildestabilisering på sensoren er heller ikke et minus så lenge man i fremtiden har mulighet til å overstyre denne med optisk bildestabilisering som stort sett er å foretrekke (men det avhenger jo av et visst budsjett til dette).

7805670[/snapback]

Hvorfor er stabilisering i objektivet å foretrekke? Dette ble diskutert en del på foto.no. Argumentene er både for og i mot, men det gikk mest i at søkerbildet også blir stabilisert med stabilisering i objektivet. Om dette er en fordel er også et diskusjonstema.

Derimot har jeg ikke sett en eneste måling eller sammenligning som på seriøst grunnlag sier det ene systemet er bedre enn det andre. Men at stabilisering enten det er på den ene eller andre måten er nyttig, det er det vel liten tvil om.

Lenke til kommentar
Hvorfor er stabilisering i objektivet å foretrekke?
En stabilisert sensor er målt til å gi deg 1-2 blendere ekstra å gå på, mens optisk bildestabilisator som oftest gir deg 2-3. Leste dette i en test av Sony Alpha 100, men husker ikke om det var Foto, Fotografi eller på nettet.

Men har man ingen planer om å kjøpe objektiver med optisk bildestabilisator, er det ingenting som er bedre enn at det finnes i kameraet. Men bare husk at det kun hjelper på egne håndbevegelser, og ikke på det du tar bilde av om motivet beveger seg. Da er det bedre med gode ISO-egenskaper (lavt støy på høy lysfølsomhet) som faktisk hjelper på både dine og motivets bevegelser. Sony sin bildestabilisator koker litt bort i kålen ettersom man på dette bør holde seg unna 800 og ihvertfall 1600 ISO, mens dette går bra på f.eks Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
:hmm: Har problemer med å velge kamera du gitt.

Vil bruke penger på bra objektiver  ;) Det er sikkert og visst!

7792810[/snapback]

Trolig blir du like klok av å stille dette spørsmålet her. De fleste speilrefleks i dag er bra så det koker ned til følelser og hva du liker. Det er det bare du som vet så kom deg ut og prøv :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[quote name=Marius olsen' date='22/01-2007 : 20:37Ser ikke noen grunn til å velge Pentax, Sony eller olympus så lenge Nikon og Canon har størst utvalg i optikk.

7778913[/snapback]

Så er det på an igjen. En velger definitivt ikke Canon dersom det er vidvinkel en vil ha. For aps-c sensor tilbyr Canon bare et objektiv videre enn 17mm, men f.eks. Pentax har fire og kommer snart med det femte.

En grunn til å velge Sony eller Pentax kan være bildestabilisering. Tro meg - det er definitivt nyttig med f/1,4, iso1600 _og_ stabilisering. Det gir mulighet til å ta bilder på frihånd der du med Canon eller Nikon _må_ ha stativ.

7785422[/snapback]

IS, om det er på objektiv eller sensor, stabiliserer ikke bevegelser frem og tilbake. Da vil selve fokusplanen bevege seg, og med f/1,4, er denne veldig tynn. Skal man ta bilder med f/1,4, bør man ha kort lukkehastighet, og da faller fordelen IS gir bort.

Lenke til kommentar
IS, om det er på objektiv eller sensor, stabiliserer ikke bevegelser frem og tilbake. Da vil selve fokusplanen bevege seg, og med f/1,4, er denne veldig tynn. Skal man ta bilder med f/1,4, bør man ha kort lukkehastighet, og da faller fordelen IS gir bort.

7918067[/snapback]

Ved fokusavstand 10 meter og blender f/1,4 er skarphetsområdet omtrent 2 meter. Så mye beveger en seg ikke fram og tilbake.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Lenke til kommentar

7918067[/snapback]

Ved fokusavstand 10 meter og blender f/1,4 er skarphetsområdet omtrent 2 meter. Så mye beveger en seg ikke fram og tilbake.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

7920529[/snapback]

Husk at DOF er avhengig av lengden på objektivet også :)

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...