lillepille Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Har problemer med å velge kamera du gitt. Vil bruke penger på bra objektiver Det er sikkert og visst! Lenke til kommentar
jammi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Hva med eos 400d da? Dette kameraet kjøper jeg meg snart! Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Med mindre man har mange objektiver med innebygd stabilisering, så er det lite klokt å kjöpe et kamera uten stabilisering i huset. Med andre ord, kjöp Pentax K10D så får du et kamera som har det meste. Jeg syens dette kameraet feier konkurrenetene av banen, og den eneste grunnen til å velge Nikon D200 eller Canon 30D er vhis du trenger en burstrate på 5 bilder per sekund. Les testen av k10d på digit.no og her på akam. mvh .lars Lenke til kommentar
Arvid Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) if lillepille = rik then buy Conon 5D if lillepille = litt rik then buy Conon 30D or Nikon D200 else buy Nikon D80 end if; end if; Det er jo egentlig butsjettet ditt og ergonomien som burde avgjør dette. Alle kamraene er bra. Du gjør ikke noe galt ved noen av disse. Selv har jeg Nikon D70, men har lyst til å oppgradere til D80, D200 eller D5. Uansett blir du snart en stolt eier av et DSLR. Arvid Endret 26. januar 2007 av Arvid Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Med mindre man har mange objektiver med innebygd stabilisering, så er det lite klokt å kjöpe et kamera uten stabilisering i huset. Med andre ord, kjöp Pentax K10D så får du et kamera som har det meste. Jeg syens dette kameraet feier konkurrenetene av banen, og den eneste grunnen til å velge Nikon D200 eller Canon 30D er vhis du trenger en burstrate på 5 bilder per sekund. Jeg er enig med deg, jeg tror Pentax K10D er det beste kjøpet i denne klassen. Da får man ikke bare sensorstabilisering, men også et værtett hus. Selv om du må kjøpe dyre objektiver (som ennå ikke har kommet på markedet) for å få full utnyttelse av det, er det et tegn på at Pentax har tatt tingene seriøst under konstruksjonen. Med mindre lillepille har mye optikk hun absolutt vil bruke, er mitt tips: Pentax K10D + 16-45 f/4 (ca 11500 kr) Pentax/Samsung 50-200 f/4-5.6 (ca 1500 kr) Blitz (ca 2500 kr) Da har man en pakke som koster omtrent det samme som Nikon D200 med 18-70, men gir mye mer for pengene. Så kan man tråle eBay for en rimelig og lyssterk 50mm hvis man ønsker dette til f.eks. portrett-foto. Du skal ut med noen kroner for å få Canon eller Nikon til å matche dette... Endret 26. januar 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 if lillepille = rik then buy Conon 5D if lillepille = litt rik then buy Conon 30D or Nikon D200 else buy Nikon D80 end if; end if; Det er jo egentlig butsjettet ditt og ergonomien som burde avgjør dette. Alle kamraene er bra. Du gjør ikke noe galt ved noen av disse. Selv har jeg Nikon D70, men har lyst til å oppgradere til D80, D200 eller D5. Uansett blir du snart en stolt eier av et DSLR. Arvid 7801576[/snapback] Oppgradere fra Nikon D70 til Canon D5? Da må du kjøpe nye obj. å selge gamle... Lenke til kommentar
pederk Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Om du fortsatt tenker på 30D så går det godt hånd i hånd med Tamron 17-50mm f/2.8, som også lages for Nikon og ville ha passet like flott på D80. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Har prøvd Pentax K10D en del etter vi fikk det i butikken. Gedigent kamera. Føles utrolig godt å holde, og er ganske så solid. Værtettet er det også (selv om det ikke er garantert å overleve en tur i sjøen). Bildestabilisering på sensoren er heller ikke et minus så lenge man i fremtiden har mulighet til å overstyre denne med optisk bildestabilisering som stort sett er å foretrekke (men det avhenger jo av et visst budsjett til dette). Eneste minuset jeg har funnet så langt er støy. Autofokusen internt i kameraet støyer som fy, og lukkeren er heller ikke spesielt diskré av seg lydmessig. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Bildestabilisering på sensoren er heller ikke et minus så lenge man i fremtiden har mulighet til å overstyre denne med optisk bildestabilisering som stort sett er å foretrekke (men det avhenger jo av et visst budsjett til dette). 7805670[/snapback] Hvorfor er stabilisering i objektivet å foretrekke? Dette ble diskutert en del på foto.no. Argumentene er både for og i mot, men det gikk mest i at søkerbildet også blir stabilisert med stabilisering i objektivet. Om dette er en fordel er også et diskusjonstema. Derimot har jeg ikke sett en eneste måling eller sammenligning som på seriøst grunnlag sier det ene systemet er bedre enn det andre. Men at stabilisering enten det er på den ene eller andre måten er nyttig, det er det vel liten tvil om. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvorfor er stabilisering i objektivet å foretrekke?En stabilisert sensor er målt til å gi deg 1-2 blendere ekstra å gå på, mens optisk bildestabilisator som oftest gir deg 2-3. Leste dette i en test av Sony Alpha 100, men husker ikke om det var Foto, Fotografi eller på nettet. Men har man ingen planer om å kjøpe objektiver med optisk bildestabilisator, er det ingenting som er bedre enn at det finnes i kameraet. Men bare husk at det kun hjelper på egne håndbevegelser, og ikke på det du tar bilde av om motivet beveger seg. Da er det bedre med gode ISO-egenskaper (lavt støy på høy lysfølsomhet) som faktisk hjelper på både dine og motivets bevegelser. Sony sin bildestabilisator koker litt bort i kålen ettersom man på dette bør holde seg unna 800 og ihvertfall 1600 ISO, mens dette går bra på f.eks Canon og Nikon. Lenke til kommentar
Tirilhjelm Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Garantert Nikon sitt. Liker Nikon best jeg da. Men allika vel. Det er jo en grunn til det. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Har problemer med å velge kamera du gitt.Vil bruke penger på bra objektiver Det er sikkert og visst! 7792810[/snapback] Trolig blir du like klok av å stille dette spørsmålet her. De fleste speilrefleks i dag er bra så det koker ned til følelser og hva du liker. Det er det bare du som vet så kom deg ut og prøv Lenke til kommentar
lillepille Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 OK, lenge siden jeg har vært på tråden nå Men må bare få sagt at valget falt på Nikon D200 Har vært innom Canon 5D, men har bestemt meg for at den skal kjøpes senere Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 D80 har mange av løsningene til D200, og koster vesentlig mindre. Ta 18-70mm kitlinsa, denne er optisk og byggekvalitetsmessig bedre enn 18-135. 18-55 kitlinsene til nikon og canon er brevpresse, canon er dog noe verre enn nikon. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 [quote name=Marius olsen' date='22/01-2007 : 20:37Ser ikke noen grunn til å velge Pentax, Sony eller olympus så lenge Nikon og Canon har størst utvalg i optikk. 7778913[/snapback] Så er det på an igjen. En velger definitivt ikke Canon dersom det er vidvinkel en vil ha. For aps-c sensor tilbyr Canon bare et objektiv videre enn 17mm, men f.eks. Pentax har fire og kommer snart med det femte. En grunn til å velge Sony eller Pentax kan være bildestabilisering. Tro meg - det er definitivt nyttig med f/1,4, iso1600 _og_ stabilisering. Det gir mulighet til å ta bilder på frihånd der du med Canon eller Nikon _må_ ha stativ. 7785422[/snapback] IS, om det er på objektiv eller sensor, stabiliserer ikke bevegelser frem og tilbake. Da vil selve fokusplanen bevege seg, og med f/1,4, er denne veldig tynn. Skal man ta bilder med f/1,4, bør man ha kort lukkehastighet, og da faller fordelen IS gir bort. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 IS, om det er på objektiv eller sensor, stabiliserer ikke bevegelser frem og tilbake. Da vil selve fokusplanen bevege seg, og med f/1,4, er denne veldig tynn. Skal man ta bilder med f/1,4, bør man ha kort lukkehastighet, og da faller fordelen IS gir bort. 7918067[/snapback] Ved fokusavstand 10 meter og blender f/1,4 er skarphetsområdet omtrent 2 meter. Så mye beveger en seg ikke fram og tilbake. http://www.dofmaster.com/dofjs.html Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 IS, om det er på objektiv eller sensor, stabiliserer ikke bevegelser frem og tilbake. Da vil selve fokusplanen bevege seg, og med f/1,4, er denne veldig tynn. Skal man ta bilder med f/1,4, bør man ha kort lukkehastighet, og da faller fordelen IS gir bort. 7918067[/snapback] Ved fokusavstand 10 meter og blender f/1,4 er skarphetsområdet omtrent 2 meter. Så mye beveger en seg ikke fram og tilbake. http://www.dofmaster.com/dofjs.html 7920529[/snapback] Husk at DOF er avhengig av lengden på objektivet også Håkon Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Canon 400D, helt konge til prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå