Gå til innhold

Hvilket av disse kameraene vil du anbefale?

Anbefalte innlegg

Er ganske ny når det gjelder kameraer, og vil veldig gjerne ha hjelp fra noen der ute.

Er på leting etter et godt kamera og lurer på hva er deres meninger rundt disse kameraene (+ og -) og hvilket ville du anbefalt?

Valget står mellom:

Canon EOS 400D

Nikon D80

Pentax K10D

Har du noen andre kamera (i nogenlunde samme prisklasse, men kanskje mer hvis det er verdt det) å anbefale, vil jeg veldig gjerne høre...

På forhånd takk for alle svar :innocent:

Endret av lillepille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ganske ny når det gjelder kameraer, og vil veldig gjerne ha hjelp fra noen der ute.

Er på leting etter et godt kamera og lurer på hva er deres meninger rundt disse kameraene (+ og -) og hvilket ville du anbefalt?

Valget står mellom:

Canon EOS 400D

Nikon D80

Pentax K10D

Har du noen andre kamera (i nogenlunde samme prisklasse) å anbefale, vil jeg veldig gjerne høre...

På forhånd takk for alle svar :innocent:

7776272[/snapback]

du får vel det du betalar for med alle kamerane. er vel ikkje so mykje meir å seie. kjøp det du likar best i handa.

edit:-leif-

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
men får å vri det litt; trenger du alt du betaler for om du går for det dyreste? ;)

7776476[/snapback]

Jeg kjøpte D50 for nesten 1 og et halvt år siden og jeg lengter allerede etter en oppgradering, helst D200. Om han er interessert i foto og har budsjett til det er ikke D80 for mye. Men husk også at man må sitte igjen med penger til kvalitetsobjektiv når man går for de dyrere Dslr'ene. I mitt tilfelle gikk jeg for "dritt" objektiv, men syns har gjort mye utav de, og kanskje lært mye mer enn jeg hadde gjort med en orginal 300mm f/2.8.

Kun pengene setter grenser :(

Lenke til kommentar
men får å vri det litt; trenger du alt du betaler for om du går for det dyreste? ;)

7776476[/snapback]

Jeg kjøpte D50 for nesten 1 og et halvt år siden og jeg lengter allerede etter en oppgradering, helst D200. Om han er interessert i foto og har budsjett til det er ikke D80 for mye. Men husk også at man må sitte igjen med penger til kvalitetsobjektiv når man går for de dyrere Dslr'ene. I mitt tilfelle gikk jeg for "dritt" objektiv, men syns har gjort mye utav de, og kanskje lært mye mer enn jeg hadde gjort med en orginal 300mm f/2.8.

7776511[/snapback]

Du anbefaler Nikon samtidig som du selv ønsker noe bedre etter kun 1,5 år med en Nikon?

Til trådstarter: Du kan ta med Sony a100 også. Den havner vel i samme kategori som EOS400D rent prismessigt. Alle kameraene du ramser opp er veldig gode. Det blir litt smak og behag hva en velger. Prøv å finne ut hva som er viktig for deg. Selv har jeg Pentax K10D og setter stor pris på at kameraet tåler en real regnskur. Ellers er det praktisk med innstillingshjul både til tommel og pekefinger. Dette har Nikon D80 også, men ikke a100 eller eos400d.

Lenke til kommentar

7776476[/snapback]

uten å gå alt for off-topic her :no:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

nei eg treng ikkje alt som eg betalar for men eg går jo heller ikkje for det dyraste.

tilbake til topic:

anbefaling fra meg: eg hadde gått for Pentax k10d om eg fikk det gratis og 400d om eg skulla betalt for det, overskuddet ville ha gått til objektiv.

uansett kva du går for, vil du lenge vere begrensninga, ikkje kameraet, og når du endeleg lenger ikkje er begrensninga, er du død. litt slemt, men mest truleg sant, både deg, meg og dei aller fleste andre. desto meir du lærer, desto meir veit du om kor mykje du ikkje veit. :hmm:

om du ønsker pluss og minus ved dei forskjellige husa er det berre å lese denne tråden.

lykke til! desto før du kjøper desto raskare lærer du å ta betre bilde.

Lenke til kommentar

Du anbefaler Nikon samtidig som du selv ønsker noe bedre etter kun 1,5 år med en Nikon?

7776590[/snapback]

Om du leser innnlegget en gang til så ønsker han å oppgrader fra D50 til aller helst D200, som også er Nikon.

Ellers er jeg delvis enig i mye av det som sies her, gå for kvalitetsopptikk, MEN (mener jeg) gå for så dyrt og godt hus som du har råd til. Om ikke finessene er det du trenger nå, så er ofte byggekvaliteten, fuktbestandighet osv mye bedre i de dyrere husene. Da snakker vi hus som D200 og lignende. På de billigste Nikon kameraene er det heller ikke anbefalt å bruke de største proffobjektivene, da objektivfatningen er av plast. Hvordan det er med de andre produsente vet jeg ikke, men jeg vil vel anta du finner noe lignende.

Selv har jeg hatt en D70 i lang tid, og drømmer nå om å oppgradere til Fujifilm S5pro. Dette mest pga det økte dynamiske omfanget man visstnok skal få, noe jeg syns begrenser digitalfoto kontra film pr. dags dato. Analogt har jeg brukt Nikon i alle år, og er meget fornøyd.

Av de du lister opp ville jeg valgt D80, men det er kun pga personlige preferanser.

Viktige momenter du skal legge til grunn, sett bortifra de rent tekniske data, kan være:

Ergonomi: passer kameraet i hånden, er alle knapper lett å betjene med dine fingre, føles det bra

Vekt: Ønsker du et lite lett kamera for fjellturen og reise, eller ønsker du et tyngre som er stødigere og kanskje bedre byggekvalitet

Annet utstyr: Har du tilgang til annet utstyr som objektiver, blitzer osv fra familie eller venner, eller har du noe gammelt liggende. husk at mye kan brukes selv om de var bygget i "film" tiden...

Magefølelsen: Enkelt, hvilket av de liker du best, og har du mest lyst på.

Lenke til kommentar

7776476[/snapback]

7776511[/snapback]

7776590[/snapback]

Om du fikk med deg at jeg ville ha D200 eller ikke vet ikke jeg, men grunnen til det, er nok at jeg har lyst på mer pixler, da jeg tar bilder jeg ofte trenger å ta utsnitt av, og også et bedre obj. feste. Når jeg skaffer meg Sigma 500 f/4.5 vil jeg ikke ha D50 som ryggmarg, men noe solid!

Lenge leve alle Nikon-fan!

Marius

Lenke til kommentar
Nikon D80 :w00t:

7776818[/snapback]

og det var det avgjørande argumentet! da kan trådstarter like godt kjøpe D80 først som sist.

7776855[/snapback]

Ja hvorfor ikke? :tease:

7777184[/snapback]

Enkle spørsmål = enkle svar. Så ja, hvorfor ikke bare kjøpe D80? :)

Min anbefaling er D80 med 18-70mm. Da får du fett kamera med meget bra optikk, svær skjerm og stor søker, skikkelig grep, mulighet for Nikon CLS(trådløst blitssytem), 1,5 i stedet for 1,6 crop på bildebrikken(fordel med tanke på vidvinkel, i teleenden løser man verdensproblemene enkelt med en teleconverter. Du får ikke "sensorrens", men etter det jeg har forstårr fungerer ikke dette optimalt uansett. Ulempen er at du ikke får kit-brevpressen som følger med hos canon.

Ser ikke noen grunn til å velge Pentax, Sony eller olympus så lenge Nikon og Canon har størst utvalg i optikk.

Lenke til kommentar
Ser ikke noen grunn til å velge Pentax, Sony eller olympus så lenge Nikon og Canon har størst utvalg i optikk.

Pentax K10D gir deg et mer "proft" kamera for mindre penger enn en D80, det er vel hovedgrunnen. Det finnes forøvrig omtrent det du måtte ønske av Pentax-optikk, så selv om Canon/Nikon kanskje har flere varianter, er det ikke av nevneverdig betydning. Tar du en kikk på denne siden finner du forøvrig en liste over en del objektiver du kan dytte på nye Pentax-kameraer, mellomformat-objektivene må riktignok ha converter, men det finnes, og det funker. Kan til og med måle lys med dem, og bruke blenderprioritering, og bildestabiliseringen funker med hele røkkelet. Ser ut som de fleste M42-objektivene ikke er med i listen, de passer også.

Det du ikke får hos Pentax, er 5 b/s seriefoto. Tror det var CWalken som sa det; det er ikke alltid 5 bilder på ett sekund er så viktig, men 2-3 bilder med under 0.2 sek mellomrom kan være veldig nyttig, særlig til fotografering av små barn. Uansett er det ikke av avgjørende betydning med mindre du er pressefotograf, og da kikker du uansett på Canon 1D MarkII n eller Nikon D2Hs, eller i verste fall (avis/freelance med dårlig råd) Canon 30D/Nikon D200.

Ellers er vel ganske enkelt konklusjonen i dagens DSLR-verden (behagelig nok): Du får ikke kjøpt et dårlig nytt DSLR-kamera.

Det er én ting nybegynneren bør tenke på, det er ergonomi; passer kameraet i hånden? De litt mer avanserte brukerne som ikke har bundet seg til noe merke, kan tenke på spesiell optikk og mer avanserte funksjoner som trådløs blitzstyring (der Nikon per dags dato er ganske overlegne) og seriebildehastighet etc. De enda mer avanserte trenger ikke spørre her i noe fall, de vet hva de vil ha uansett...

Lenke til kommentar

Begge kameraene du nevner er i en prisklasse som ikke matcher det første innlegget ditt. Det som kan være lurt er å se om du faktisk trenger disse ekstra funksjonene eller om du heller skal legge litt mer penger i optikk?

Å kjøpe Canon 30D å bruke 18-55mm er bortkastede penger. Kameraet fortjener mer.

Lenke til kommentar
[quote name=Marius olsen' date='22/01-2007 : 20:37Ser ikke noen grunn til å velge Pentax, Sony eller olympus så lenge Nikon og Canon har størst utvalg i optikk.

7778913[/snapback]

Så er det på an igjen. En velger definitivt ikke Canon dersom det er vidvinkel en vil ha. For aps-c sensor tilbyr Canon bare et objektiv videre enn 17mm, men f.eks. Pentax har fire og kommer snart med det femte.

En grunn til å velge Sony eller Pentax kan være bildestabilisering. Tro meg - det er definitivt nyttig med f/1,4, iso1600 _og_ stabilisering. Det gir mulighet til å ta bilder på frihånd der du med Canon eller Nikon _må_ ha stativ.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...