Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som kommer frem hvor som helst!

Splitter

Anbefalte innlegg

Ja, det er ikke stor forskjell, men den har for fortsatt bedre bakkeklaring enn en vanlig A6. Skulle klare å komme seg fram de fleste steder hvertfall på veien og semi-offroad. De har jo også nivaregulering, så den kan heves hvis det skulle være noe nø.

Men nå så jeg ikke prisen han satt. Allroad finnes jo ikke til 130.000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det terreng du har behov for å komme frem i, eller vil du bare ha god fremkommelighet på vanlige veier, og litt grusvei av og til? Biler som RAV4, CRV, HRV, X-Trail o.l. gjør det bra på veien, men sliter når terrenget blir litt røffere. Har selv en Suzuki XL-7 som har lavserie. Den er ikke like komfortabel som de jeg nevnte tidligere på vanlig vei. Men når snøen blir dyp, og terrenget blir litt røffere slår den knockout på dem! :D Går som en klokke, og har vært helt problemfri i de 2 årene vi har hatt den. :) Det er forøvrig 2 liters dieselen, så den er ikke noen racer akkurat. Men desto hyggeligere å fylle tanken på enn 2,7 liters bensineren ;) Hvis det er hovedsakelig vanlig vei du kjører på, men sliter litt på glatta, trenger du ikke nødvendigvis 4-hjulstrekker. En mer moderne bil, med antisladd og antispinn, og gode vinterdekk kommer seg vesentlig bedre frem enn en eldre bil uten dette. I tilleg bør du se litt på co2 utslippet på bilen som er aktuell. Vet ikke hvor mye utslag det blir enda, men det er vel ingen hemmelighet at jo mindre co2 du spyr ut, jo mindre blir du straffet neste år (regner med det er da den nye årsavgiften kommer) ;)

Har du bruk for 5-seter? Om ikke, får du jo ganske ny bil til en vesentlig lavere pris på grønne skilter, da. :)

Lenke til kommentar

Har faktisk akkurat sett på XL-7. Ser ut til å være akkurat det jeg ser etter, men har også sett på Grand Vitara som ser ut til å være litt billigere. Noen erfaringer med den?

Pleier vanligvis ikke å kjøre i terrenget, men jeg trenger å komme fram i oppoverbakke på dårlige grusveier og 20 cm. snø. Ikke særlig morro med bilen jeg har nå. :(

Trenger ikke nødvendigvis 5-seter nei.

Lenke til kommentar

Hvor store er disse XL-7? Har bare sett bilder av dem, men synes de virker veldig store. Hvordan er bensinforbruket?

Har sett litt rundt på finn.no, og ser at noen av bilene som står under Grand Vitare også er merket XL-7. Er dette en feil, eller er Vitara og XL-7 to sider av samme sak?

Ikke lett dette for noen som har så lite greie på bil som meg. :no:

Lenke til kommentar

Det hele navnet på bilen er vel Suzuki Grand Vitara XL7, der XL7 betyr "Xtra Large 7-seter", og henviser da altså kun til den aller største Grand Vitaraen. Bestefar har en sånn en, og den er grei å kjøre. Automatkassa fungerer fint, men den er ikke snill på bensinen. Tror han regner seg frem til 1,2-1,4 l/mil ved blandet kjøring. Den er lang og høy, men ganske tynn, så i forhold til RAV4 (generasjon 2), som fattern har, merker du at den krenger litt mer. Litt stivere er også, siden bilen er bygd på ramme.

Lenke til kommentar

Det er riktig at XL-7 er en forlenget Grand Vitara. Den er en del mer komfortabel, nettopp pga. dette. Bensinmotoren er tørst, ja. Men dieselen kjører vi på 0,8 / mil blandet kjøring. På langkjøring har jeg målt den til 0,68 / mil. Rimelige servicer, god fremkommelighet og 0 problemer er i alle fall min erfaring så langt :)

Tester:

Autofil

Din Side

Lenke til kommentar

Slenger meg på anbefalingene om Suzuki Grand Vitara (evt. XL7), Subaru Legacy (hvis du kan leve med utseendet, gir denne det beste kompromisset mellom fremkommelighet og komfort - Den stopper omentrent ikke for noe!), eller Toyota Land Cruiser (du må nok ned på midten av 90-tallet for å finne en i din prisklasse, men disse bilene er uslitelige og jeg vet av erfaring at det finske forsvaret bruker disse for å dra løs fastkjørte beltevogner!).

Lenke til kommentar

Landcruiser fra 90 tallet er en evighetsmaskin, ja! Svært god fremkommelighet, og jeg mener de har diff. sperre også.

Må vel ta med det som ikke er like bra med XL-7'en ut fra våre erfaringer:

-4-hjulstrekken er ikke siste skrik i tenkologi, noe som begrenser svingradiusen (eller øker blir det vel egentlig...) en del.

-Den er litt høyt giret på 1. gir ift. motorkraften (gjelder kun dieselen), så den krever litt turtall for å sparke nok fra (gjelder høyseriene selvsagt).

-At bakluken åpnes utover i stedet for oppover, gjør at det høljer rett inn i bakrommet under lasting / lossing, samt at den krever en del plass bak bilen for å kunne åpnes ift. en som går oppover. Forøvrig sparer man jo en del plass inni bilen siden reservehjulet henger utenpå døren...

Det er vel det, egentlig, og det er jo egentlig ikke noen alvorlige negative sider. Strengt tatt bare flisespikkeri, i alle fall når man ser hva man får for pengene her! :)

Lenke til kommentar

Svingradiusen er mildt sagt stor, ja, men jeg hadde ikke noen vanvittige problemer med å snike meg inn og ut av en meeeget trang parkeringsplass nede i byen. Det kan jeg vel takke en ganske lett servo og god oversikt for egentlig, så da går det jo opp i opp.

Bestefar sin modell er i svart, med mye krom, og noen ganske stilige aluminiumsfelger både på vinter og sommer :) Jeg syns den er veldig pen utvendig, men interiøret er ikke så mye å skryte av. Det fungerer godt, alt er logisk og slikt, men det ser ikke så veldig moderne ut.

Bilde av tilsvarende som bestefar har, samme felger på sommerdekkene, bare at bilen er svart

Slik er interiøret i bilen hans, med unntak av CD-spilleren. Han har faktisk en JVC Chameleon CD-spiller

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen alle sammen, massevis av gode forslag her, men jeg har et siste spørsmål.

Etter å ha sett litt på hva en kan få for pengene, tror jeg det beste valget for meg blir Grand Vitara (hvis ikke noen synes det er et veldig dumt valg). Men over til spørsmålet: Leste litt tester på dinside.no, og fant en litt merkelig bil som heter Suzuki Jimny (personlig har jeg aldri hørt om den før). Jeg har lest testen og er klar over at bilen har sine svake sider, men likevel ser det ut til å være en bil som passer ypperlig for meg. Liten, bruker lite bensin og kommer frem overalt. Er det noen som vet noe mer om Jimny, og om den har andre fordeler/bakdeler enn det som står på dinside.no?

Lenke til kommentar
Når det gjelder framkommelighet har jeg bare en bil å komme med:

Toyota Landcruiser. Punktum finale. Finn en gammel fra tidlig 90 som er tatt godt vare på, så har du bil så lenge du orker å ta vare på den. Enten det er 10 eller 20 år.

7791341[/snapback]

Jo, den kommer seg sikkert frem, men dette er vel også en bil som er veldig stor og har veldig lyst på bensin/diesel? Glemte å skrive det, men drivstofforbruk er selvføgelig veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...