Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som kommer frem hvor som helst!


Splitter

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av å måtte få en eller annen til å dytte bilen min! Har lyst til å kjøpe en firehjulstrekker som er virkelig god på vinterføre, men har ingen peiling på hva jeg skal se etter. Har en god del spørsmål når det gjelder dette, så jeg håper noen gidder å svare. :)

 

Er det stor forskjell på firehjulstrekkere når det gjelder differensialsperre?

 

Hvor stor betydning har differensialsperren når det gjelder å komme frem?

 

Er det forskjellige typer av firehjulsdrift? Hvilken type er best?

 

Burde jeg gå for en SUV?

 

Håper å finne en ganske ny bil (ca. 2000 modell) som ikke koster over 130000. Det skader heller ikke at den er pen og har litt krefter, men hovedsaken er at jeg slipper å dytte bilen min mer! :D

 

Edit: Drivstofforbruk er veldig viktig!

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville sett på Subaru (Impreza/Legacy for eksempel). De har god 4wd, og er ellers gode biler som holder lenge. Utseendemessig syns jeg de er dritsygg da, men vet veldig mange er uenig med meg der.

 

Skal du ha noen skikkelig SUV tror jeg nok du må ut med mer penger. Mulig Toyota Rav4 kan være noe, men da tror jeg nok du må gå for noe litt eldre enn 2000 mod.

 

Edit: Toyota 4-Runner er fine biler ja, men da må du nok ned til 93-94 mod for å finne noe i din prisklasse.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Subaru Legacy Outback er jo fin!

SUV er jo generelt bare større og høyere, de er ikke nødvendigvis bedre til fremkommelighet. Sats heller på å finne en bil med ordentlig 4wd, permanent altså.

 

Haldex er firehjulstrekk som ikke er permanent, som kobles inn når forhjula spinner.

Lenke til kommentar

Haldex er en svenskutviklet differensial som sender kraften til aksling nummer 2 når det trengs. Det er altså ikke permanent drift på både for og bakaksel. Haldexenheten er programmerbar og produsenten bestemmer selv hvor mye av kraften som kan fordeles bakover. For de aller aller fleste biler med haldex har i utgangspunktet mest drift på forhjulene.

 

Skal man ha maks framkommelighet er det bil med store hjul, dypt mønster, flust med pigger og differensialsperrer både foran, i midten og bak som gjelder. Men dette er ikke noe godt alternativ på en vanlig personbil.

 

Jeg har ingen spesielle erfaringer eller tips til biler som kommer seg veldig godt fram, men audi med langsmontert motor og Torsen-diff i midten fungerer veldig bra. Det samme gjør subarus 4x4 system.

Lenke til kommentar
hehe ja men du ville ha noe som kommer seg frem

:p

7778277[/snapback]

 

Hva med X-Trail? Den er vel en god del mindre? Men er den like bra?

 

Kommer selvfølgelig til å sprenge budsjettet til dundas, men en lever jo bare en gang og dessuten har banken massevis av penger. :!:

Lenke til kommentar

En ting som bør vurderes:

 

Når man tenker på bil som kommer frem overalt, så tenker man selvfølgelig hver gang på en diger SUV med 35" dekk. Men det man ikke tenker på er at man også skal komme frem på små steder, som f.eks parkeringshus o.l.

 

Hadde nok gått for en Subaru Outback eller Audi Allroad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...