pleiadene Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei!jeg har lyst til å ta bilder i vanlig dagslys med lang lukkertid,hvordan får jeg til det?Jeg har et panasonic fz50,hvordan ungår jeg lyse bilder?alle bilder som ble tatt 1900 tallet begynnelsen var jo extremt skarpe,brukte de lang lukkertid for å få det til? Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Da må du ha liten blenderåpning. Er vel også mulig å bruke et gråfilter også tror jeg, men ikke heng meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei!jeg har lyst til å ta bilder i vanlig dagslys med lang lukkertid,hvordan får jeg til det?Jeg har et panasonic fz50,hvordan ungår jeg lyse bilder?alle bilder som ble tatt 1900 tallet begynnelsen var jo extremt skarpe,brukte de lang lukkertid for å få det til? 7776002[/snapback] Du må sette på noe som demper lyset hvis du ikke kan få den effekt du ønsker med minste blenderåpning. Dette kalles ND-filter, eller nyøtralt gråfilter hvis du vil. Disse filterne finnes i forskjellige styrker. Du kan godt sammenligne de med solbriller for kamera. Roger Lenke til kommentar
buitre Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei!jeg har lyst til å ta bilder i vanlig dagslys med lang lukkertid,hvordan får jeg til det?Jeg har et panasonic fz50,hvordan ungår jeg lyse bilder?alle bilder som ble tatt 1900 tallet begynnelsen var jo extremt skarpe,brukte de lang lukkertid for å få det til? 7776002[/snapback] Skarpe bilder har mer med optikk og stativ å gjøre. Lite med lang lukkertid( lang lukkertid vil vanligvis ha en negativ effekt over skarpheten, derfor er stativ så utrolig viktig). Hvis du likevel ønsker å bruke lang lukketid, i tillegg til stativ trenger du fjernutløser( når du trykker på utløseren på kameraet skaper du bevegelse som igjen påvirker skarpheten i bildet) og ND filter( ikke graduert ND). Bruk lavest mulig ISO( ISO 80 på ditt kamera). Aldri bruk blenderåpning smalere enn f/4. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei!jeg har lyst til å ta bilder i vanlig dagslys med lang lukkertid,hvordan får jeg til det?Jeg har et panasonic fz50,hvordan ungår jeg lyse bilder?alle bilder som ble tatt 1900 tallet begynnelsen var jo extremt skarpe,brukte de lang lukkertid for å få det til? 7776002[/snapback] ...Aldri bruk blenderåpning smalere enn f/4. 7781599[/snapback] ...ehhh...tror det må ha sneket seg inn i en feil i forklaringen "smalere enn f/4"... f/4 er jo en ganske stor blenderåpning, på noen objektiver faktisk den største som er mulig. De fleste objektiver fungerer kanskje best i "midten" av blenderskalaen, så det kan hende at det menes at du bør holde deg unna ytterpunktene. Og i så fall kan det være noe i det. Roger Lenke til kommentar
buitre Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Ingen feil i forklaringen, nei. Kameraet hans har en sensor på 1/1,8", med 10 Mp. Da vil diffraksjonsgrensen være på rundt f/4. Hvis man bruker smalere åpning enn dette, vil det påvirke skarpheten( man mister detaljer i bildet) Til gjengjeld har den en hyperfokalavstand på rundt 2 meter( vidvinkel) ved f/4, grunnet sensorstørrelsen og faktisk brennvidde på objektivet. På et 35mm kamera ville man være nødt til å blende helt ned til f/32 får å oppnå det samme. Liten sensor har fordeler og ulemper. Den største fordelen( etter min mening) er dybdeskarpheten ved stor blenderåpning. Endret 23. januar 2007 av buitre Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei!jeg har lyst til å ta bilder i vanlig dagslys med lang lukkertid,hvordan får jeg til det?Jeg har et panasonic fz50,hvordan ungår jeg lyse bilder?alle bilder som ble tatt 1900 tallet begynnelsen var jo extremt skarpe,brukte de lang lukkertid for å få det til? 7776002[/snapback] Lang lukkertid i godt lys: 1) Lav ISO (liten lysømfintlighet på brikken). 2) Dempe lyset som kommer inn (ND-filter, ikke gradert). 3) Liten blenderråpning (høyt blendertall). Du vil måtte slåss med bevegelsesuskarhet i motiv og i kameraet (inkl. fotografen). Filmen som ble benyttet i begynnelsen av 1900-tallet var lite følsom for lys i forhold til dagens moderne og raske film/brikke). I tillegg ble liten blenderåpning benyttet for å få best mulig skaprhet, evt bevisst blendervalg for å styre dybdeskarpheten. I tillegg ble alle de dårlige bildene kastet (ihverfall mesteparten) slik at vi i ettertid tror at alle bilder var gode. Og ikke minst; fotografen tok seg god tid (film kostet penger). Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Ingen feil i forklaringen, nei. Kameraet hans har en sensor på 1/1,8", med 10 Mp. Da vil diffraksjonsgrensen være på rundt f/4. Hvis man bruker smalere åpning enn dette, vil det påvirke skarpheten( man mister detaljer i bildet) Til gjengjeld har den en hyperfokalavstand på rundt 2 meter( vidvinkel) ved f/4, grunnet sensorstørrelsen og faktisk brennvidde på objektivet. På et 35mm kamera ville man være nødt til å blende helt ned til f/32 får å oppnå det samme. Liten sensor har fordeler og ulemper. Den største fordelen( etter min mening) er dybdeskarpheten ved stor blenderåpning. 7781883[/snapback] ...oopsss...min feil...så ikke kameratypen hans, trodde du snakket om et SLR-objektiv...sorry... Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå