Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor høy RPM kan en gammel V8 oppnå?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Kjenner en med en Mustang, 66 modell med en 302 motor i. Han har visst bytta luftfilter, fordoblet størrelsen på eksosanlegget og diverse andre småting. Ikke noen store forandringer på motoren så vidt jeg forsto. Han påstår at bilen raser opp til 11 000 RPM! Er dette fysisk mulig for en over førti år gammel V8-er? (Eller en hvilken som helst V8-er for den saksskyld, blodtrimma eller ikke :p )

 

Nå har han ettermontert en måler for å lese av RPM, oppå panseret. Den så nokså bra ut den (god kvalitet), men er det mulig at han har koblet feil eller noe slikt, som gjør at måleren viser 11 000?

 

EDIT: tallfeil.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11K er mye på en stakkars grovbygd støtstagsmotor. Sikkert ikke koblet feil, men det er jo instillnger på de for å sette antall sylindre.

 

Vet at chevy 350 trives best under 7500 RPM.

 

Jeg har den største mistanke om at den måleren viser det dobbelte av turtall den motoren klarer. Husk at det er mye bevegelige deler på en støtstagsmotor. Duden som har godkjent granadaen sin med 1000hk eller noe, klarte 11K RPM, men det er jo sinnsykt for en støpjernsklump.

Lenke til kommentar

Når man konstruerer en motor, så er det midlere stempelhastighet som er vanlig å bruke som begrensede faktor når det gjelder turtall.

 

Dette har med at oljen i sylinderveggene blir for varm og kokser ved for høy stempelhastighet.

 

Dersom du vet vitale mål på motor og da aller helst slaglengde, så går det ann å reine seg frem til maks turtall.

 

Maks middel slaglengde er ofte ~8- 10 m/s kontinuerlig og ~12 m/s i korte perioder.

 

 

Ford V8, med slagvolume mindre enn 302 Cid, (5 l ) kalles smallblock motorer. (Missvisende navn, men det er jo da også noe som heter bigblock.)

 

Disse motorene har relativ kort slaglengde og påfølgende høyt maks turtall.

 

Men 11000 høres ut som ganske mye ja.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Hallo

 

Kjenner en med en Mustang, 66 modell med en 302 motor i. Han har visst bytta luftfilter, fordoblet størrelsen på eksosanlegget og diverse andre småting. Ikke noen store forandringer på motoren så vidt jeg forsto. Han påstår at bilen raser opp til 11 000 RPM! Er dette fysisk mulig for en over seksti år gammel V8-er? (Eller en hvilken som helst V8-er for den saksskyld, blodtrimma eller ikke :p )

 

Nå har han ettermontert en måler for å lese av RPM, oppå panseret. Den så nokså bra ut den (god kvalitet), men er det mulig at han har koblet feil eller noe slikt, som gjør at måleren viser 11 000?

7775513[/snapback]

 

 

en 66 modell er ikke over 60 år, den er faktisk 41 år;-) uansett, har han sikkert brukt en turteller beregnet til en 4-syl motor elr no, jeg har holdt på med det tullet på en japse med 3 plugger. Det var ikke å fremskaffe turteller til denne type motor, men en vanlig turteller fra bil-extra beregnet til 4-syl motor funka rett og slett ikke!

 

Men på den andre sida, har jeg hørt at de gamle amerikanerne kan imponere med veldig høyt turtall! kan bare være sprøyt selvsagt!?!?

Lenke til kommentar

Uansett hva slags år/bil den 302'n kommer fra (det er ikke den originale motoren) så kommer man aldri over 8-9000rpm samtidig som det er holdbart. Og skal man opp mot 8000 blir det DYRT

 

Dersom han har montert en turteller beregnet på 4 eller 6 sylindermotor så blir tallet man leser av måleren feil..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette er tull, 11000 rpm på en 302 v8 er ikke mulig viss den ikke drivest opp til det... Dette er turatll som 2-taktere, wankel og motorsykkel opererer med. Orginale v8`ere fra 60-70 taller jør ikke særlig mere enn 5500-6000 rpm. Dette er jo motorer med en tannhjulderevet kamaksel og støtstenger... Trur dere bør sjekke om det er en bryter bak den ettermonterte turtelleren og sjekke om denne står på 4,6 eller 8. Hørest ut som det er her problemet ligger. Skal selfølgelig stå på 8 på en 8 sylindret motor.. Det er heller ikke så lett å finne ettermonterbare turtellere til 5 sylindrede motorer.

Lenke til kommentar

Kjøper at den går til 5700-5800 rpm, men ikke særlig mye mer enn dette før den begynner å plystre. Min 302 går til rundt 7000 rpm, men den er ganske modifisert.

 

Den nye -71'en som ble anskaffet i går, klarer rundt 5800 rpm (med 351 cleveland).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
jeg vil da tro at den klarer bortimot 10000 omdreininger, 300 har jo kortere slaglengde en vanlig, og v8 er ganske turtallvillige. 450BB (moderne) varver da 10 til 12 tusen.

7986448[/snapback]

 

Hæææ?? Ikke sjangs i havet at den klarer 10000 rpm uten tunge modifikasjoner! "300 har kortere slaglenge en vanlig"?? Hva er vanlig? 302 er da en ekstremt vanlig Ford V8 fra slutten av -60 tallet. Og hva er en 450 big block?

Lenke til kommentar

Med tanke på at kammen er ca 250grader på en standar 302motor ,med enkle ventilfjærer. standar topper (ikke portet) originale coil,orginal plugger,fordeler (vakumstyrt) med stift.

Så blir dette alt for treigt til å komme opp mot 8-9000omd.

 

Så er dette etter min mening absolutt ikke muligt !

Lenke til kommentar

Har hørt slike historier før, blant annet ford scorpio 2,0 8ventiler med 1100hk uten turbo. :dribble:

11000 Rpm på et 8 sylinder originalt vinkeljern er ikke bare lite trolig, men umulig.

Det skal modifkasjoner på linje med Nascar - Indycar for å klare dette turtall.

Skal jeg si min mening så er det feil innstilling av turteller. (11000rpm 4er instilling tilsvarer 5500 rpm på 8er instilling og 8250 på 6er)

Dette er VELDIG lett å avsløre, spør etter turtallet i 80 kmt i høyeste gear, det bør ligge på under 3000 rpm trolig nærmere 2000. (litt vanskelig å si siden jeg aldrig har hadt klassisk mustang)

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

11000RPM? ja enten så er det feil turteller eller så liker karen å skryte...

Er som de enkelte sier her at i såtilfelle så er den bra modifisert.

 

En original yankee motor er ikke konstruert for så ekstremt mye turtall, men om en kopierer oppsett fra en f.eks NASCAR motor så er en ikke mangen omdreininger i fra 11000...

Men da blir det også mye vedlikehold av innmaten i blokka og :)

 

Men ingenting slår lyden av en god støypejerns åtter som brøler i 9000 skalaen :love:

Kjenner en som hadde en ranchero i gamle dager med en 427 oppsatt for prostock, skulle yte en 8-900 med presse, men låg på en 600 uten, den spannt opp til nett over 9000 med 4" collectorer til friluft... sjukt er eneste passende ord :dribble:

Lenke til kommentar
Det er heller ikke så lett å finne ettermonterbare turtellere til 5 sylindrede motorer.

 

hm, husker jeg kjøpte en ekstra turteller til den gamle asconan min, der var det 4, 5 eller 6 på knappen bak. kjøpt på biltema

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Med det turtallet blir det nok 700 hester tenker jeg, haha, sånn luftfilter vil jeg bytte til også....

 

Her er litt fakta om den tids råeste Ford moror, de lagde 50 til dragrace:

 

 

Ford/Mercury

427 Cammer

1965

Comments: Without a doubt the most powerful engine ever made, the Ford 427 Cammer was developed with the intention of taking on Chrysler's Hemis. Ford gave the 427 block new heads with hemispherical combustion chambers. To cap that, they fitted overhead camshafts -- one per cylinder bank -- which gave the engine its name and allowed it to rev to an unheard of 7,500 rpm. With the regular single four barrel carb, the "cammer" put out 616 bhp, but with dual four-barrels, it produced a massive 657 bhp. With this kind of power, the "cammer" 427 was totally unsuitable for street use. These engines were not sold to the general public, but about 50 examples were built, mostly for professional drag racers. Because of the low production volumes, NASCAR refused to accept the engine as a regular production option, and thus Ford couldn't use the engine to combat the Hemi's. This sealed this engine's fate and Ford discontinued it after 1965.

 

Ratings:

1x4bbl: 616bhp @ 7500rpm. 2x4bbl: 657 bhp @ 7500rpm, 550 lb-ft.

Lenke til kommentar

Chrysler var nok klar til å slå 427 cammer motoren :

 

A 426 dual-overhead cam Hemi was actually produced - two of them, in fact, and both were made in 1964. The DOHC Hemis were made to counter Ford's response to the 1964 426 Hemi, the 427 SOHC, but when NASCAR ruled against Ford's engine, there was no need for the overhead-cam Hemi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...