Stian-J Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Plutselig en dag sluttet LaCie harddisken min og fungere, det vil si, lyset er fortsatt på og den summer og går som vanlig, men jeg fikk ingen tilgang. PCen hang seg når jeg koblet den til. Jeg fikk noen tips om å gå i command-vinduet og skrive noe sånn som "DISKPART", "CLEAN" osv, etter det initialiserte jeg disken og formaterte. Så for første gang ser jeg den i "Min datamaskin" og kan gå inn på den. Men problemet er at jeg ikke kan oveføre filer til den, da kommer det opp at jeg ikke har rettigheter. Har lagt merke til at disken kun kan formateres i "NTFS" og ikke FAT (som min andre harddisk) Kan dette ha noe og si? Noen som har noen erfaringer med dette? Endret 22. januar 2007 av Stian-J Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 ... Har lagt merke til at disken kun kan formateres i "NTFS" og ikke FAT ... 7775115[/snapback] Det er korrekt. Partisjoner større enn 32 GB får du bare formatert til NTFS pga en sperre i XP. Microsoft vil da helst ikke at man bruker FAT, det er et gammelt system og ikke beregnet til så store disker. Lenke til kommentar
Stian-J Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Ah, okay. Har du noen forslag til hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Stian-J Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Hmm, når jeg nå valgte "hurtigformatering" så fungerer den plutselig. Jeg får hvertfall lagt over filer. Er dette veldig usikkert, eller kan jeg nå stole på at den fungerer? Noe annet jeg bør forsøke? Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Sjekk hos produsenten om der ikke finnes et verktøy for feilsøking på disken. De fleste hd-produsenter har et slikt verktøy/programvare. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hurtigformatering er akkurat samme formateringen som ellers, men du hopper over sjekking av dårlige sektorer. Jeg ville ikke brukt en slik disk, det er bare mer trøbbel i vente. Lenke til kommentar
Stian-J Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Hurtigformatering fungerte ikke ordentlig det heller. Men jeg koblet til den til macen min, og formaterte den der, men uten mulighet for å kjøre den på PC i fremtiden. Den fikset harddisken uten problemer. (Har brukt PC midlertidlig for å fikse disken) Lenge leve Mac! Takk for innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå