Wild Berries Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Hei, prøver meg med ett nytt Juss spørsmål til Dere. Følgende : Vi bor idag på ett område som er under regulering for bolighus. Og det blir stillt krav om at vi som bor der skal betale kloakken ved utbygging. Saken`s kjerne er at vi allerede er tilknyttet offentlig kloakknett og betaler våre offentlige avgifter deretter. Dette refusjonskravet er noe en privat boligbygger krever og truer oss til å betale. Noe som jeg finner meget vanskelig for å "svelge". Jeg selv er innforstått med at vi skal selv betale vår del av kloakken der den ligger på vår eiendom, men det er ikke vi som forlanger at utbygger skal grave over våre rør, som kommer i forbindelse med utbygging. Den kommunen vi bor i, og det som heter Lokal Utvikling har hele tiden virket fraværende i sine kommentarer og det virker som om de "beskytter" utbygger. Huset er "satt" på plass her i ca 1955, og kraftig modernisert av oss i år 2000. Rørene som ligger på vår del av tomten er ifra ca 1970 og er typen betong og 4 toms rør. Så hvor svakt / sterkt står vi med hensyn til at utbygger kan kreve oss for refusjonskrav når det gjelder denne problemstilling ? Kjenner til at Tine Meierier i sin tid, ved utbygging, og hvor de krysset flere tomter, selv måtte ta kostnadene. Men dette er papir som vi ikke får fatt i, siden kommunen ikke er så veldig hjelpsomme på dette området. Takker for svar. Vennlig Hilsen Wild Berries Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Dette refusjonskravet er noe en privat boligbygger krever og truer oss til å betale. Noe som jeg finner meget vanskelig for å "svelge". Jeg selv er innforstått med at vi skal selv betale vår del av kloakken der den ligger på vår eiendom, men det er ikke vi som forlanger at utbygger skal grave over våre rør, som kommer i forbindelse med utbygging. 7774901[/snapback] Interessant problemstilling. Hvilke rettslige grunnlag er det utbygger påberoper seg? Sånn umiddelbart skulle man tro det var utbyggers problem å ordne opp med kloakken selv, men man vet jo aldri. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Dette refusjonskravet er noe en privat boligbygger krever og truer oss til å betale. Noe som jeg finner meget vanskelig for å "svelge". Jeg selv er innforstått med at vi skal selv betale vår del av kloakken der den ligger på vår eiendom, men det er ikke vi som forlanger at utbygger skal grave over våre rør, som kommer i forbindelse med utbygging. 7774901[/snapback] Interessant problemstilling. Hvilke rettslige grunnlag er det utbygger påberoper seg? Sånn umiddelbart skulle man tro det var utbyggers problem å ordne opp med kloakken selv, men man vet jo aldri. 7789063[/snapback] Inntil videre så påpeker bare utbygger at det er "så" gammelt kloakk sytem vi har, og at det vil være oss begunstighet med nytt kloakk sytem. Derfor vil de at vi skal betale alle omkostninger, samt at utbygger og firma vil spare kostnader. Siden tomteområdet som det skal bygges ut på er i private hender, men ett stort byggefirma skal "ta jobben". Men inntil videre er det "rolig", om en kan si det slikt. Bortsett fra at grunneier idag er sur og sint fordi vi ikke vil ta den delen av "kaken". Så det er blitt litt utrivelig her, med tanke på det. Grunneier vil jo ha mest mulig gevinst på det området som blir regulert. Så derfor håper og tror jeg at vi kan banke en eller flere lover i bordet. Siden Lokal Utvikling, ikke viser evne og vilje til å røpe for mye. Takk for at Dere tar Dere tid til å svare. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå