Gå til innhold

PS3-salget stuper !

Torrevieja

Anbefalte innlegg

Blu-Ray kommer til å appelere til folk om et år eller to og de store spillene kommer etterhvert. Da vil PS3 dominere markedet som sine forgjengere. PS3 er jo helt klart et langtidsprosjekt fra Sony. Det som kommer til å skje når PS3 kommer i en dominant posisjon er at MS vil pushe ut sine neste generasjon. De er ikke interessert i å fortsette med 360 hvis den ikke kan hamle opp med PS3 salgsmessig. La oss si det skjer i 2009. PS3 er helt klart ment til å vare lengre enn det, men det blir litt vanskelig når konkurrenten sender ut en ny maskin på markedet. For Sony blir et slag i ansiktet at når PS3 endelig når opp til potensiale så kommer rivalen og går forbi. Da får vi se hva Sony gjør....

Sier bare "Hovmod står for fall". Er det noe jeg misliker er det bastante tatere som ikke diskuterer, men konkluderer. Dette er et diskusjonsforum, kutt ut med de bastante utsagnene.

Anyway...

At vel 700k nordmenn har HD klar TV, hvor mange av dem appelerer PS3 til? Norge består av vel 4 millioner innbyggere (litt mere, vet det). Om min beregning er rett vil det si at rundt 17% av norges befolkning har HD klar TV, og hvor mange av de 17% appelerer PS3 til?

Ta og med i beregningen at HD klare TVer er fremdeles litt dyre for mange, slik at det fremdeles i dag lønner seg å reparere den gamle CRT skjermen fremfor å investere i ny.

Jeg lurer sterkt på hvordan det blir å gå med PS3, for det har bevist seg i statene at den ikke helt selger, selv om Sony påstår at de holder forsyningslinjene oppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel vanskelig å beregne akkurat hvor mange av de som har hd tv som vil kjøpe ps3. Men en ting er sikkert, en stor del av gruppen som har hd tv er innovatører som liker å ha det siste og det beste. Og at mange av disse vil se hd vidoe på tv'en er ganske så sikkert. Der er ps3 en billig, men veldig god, inngangs billett til hd film.

Nå er det heller ikke 4 millioner + hustander i norge. Men kanskje nærmere 2- 2,5 millioner. Noe som betyr at ca 1/3 - 1/4 av norske husstander har en hd tv.

Lenke til kommentar
Nå er det vel vanskelig å beregne akkurat hvor mange av de som har hd tv som vil kjøpe ps3. Men en ting er sikkert, en stor del av gruppen som har hd tv er innovatører som liker å ha det siste og det beste. Og at mange av disse vil se hd vidoe på tv'en er ganske så sikkert. Der er ps3 en billig, men veldig god, inngangs billett til hd film.

Nå er det heller ikke 4 millioner + hustander i norge. Men kanskje nærmere 2- 2,5 millioner. Noe som betyr at ca 1/3 - 1/4 av norske husstander har en hd tv.

7782633[/snapback]

Nå var det og snakk om 700 000 nordmenn som hadde anskaffet HD TV, ikke husstander, som blir noe helt annet.

Norge har forsåvidt 4 681 411 innbyggere, så den "nøyaktige" prosenten av folk som har HD Tv blir 14,95%.

Er klart at de som har HD TV og som PS3 appelerer til kommer garantert til å kjøpe den, men det blir i alle fall en lav prosent uansett. Jeg for min del tror ikke at det PS3 har og tilby per i dag appelerer noe til massen på samme måte som Wii klarte ved release, noe jeg tror kommer til å innebære at Sony kanskje må revurdere taktikken sin. PS3 salget blir sikkert å ta seg opp, men spørsmålet er heller, er det for sent når det tar seg opp? PS3 er jo ikke akkurat billig å produsere.

Lenke til kommentar

PS har såpass stor fanbase at jeg tror PS3 vil få et hyggelig salg uansett om prisen er høy. Men jeg tviler meget sterkt på om den kommer opp i salgstallene til forgjengerne. For at det skal gå til må det nok komme en del priskutt i løpet av de neste 5-6 årene. Sony vil nok fortsatt "vinne" denne generasjonen med betydelig margin, men vil den bli sett på som en miss hvis den ikke matcher PS2 og PS1 i salgstall? Microsoft og Nintendo vil nok nærme seg denne generasjonen og begge vil nok ha neste generasjon klar før Sony. Uansett er det artig å følge med på bransjen :)

Lenke til kommentar
Er det noe jeg misliker er det bastante tatere

Hva faen? Trodde ikke folk fortsatt brukte tater som nedlatende kallenavn. Døde ikke det ut når vi sluttet å kastrere dem?

Ekstremt Off-topic, men ble bare litt overasket. :p

7782694[/snapback]

Satser på at det var ment positivt jeg :)

Lenke til kommentar

7782633[/snapback]

Hvordan i herrens navn har du prestert å komme fram til at en stor del av de som har HD-TV er personer som liker å ha det siste og det beste ?

Lenke til kommentar
Sony vil nok fortsatt "vinne" denne generasjonen med betydelig margin

7782929[/snapback]

Hvis vi med "vinne" mener størst inntjening pr konsoll tror jeg ikke sony kommer til å vinne. Det var den definisjonen av "vinne" jeg sist leste her på forumet. Din definisjon kan selvsagt være en annen.

Lenke til kommentar

Syfer, enig med deg i at det er å trekke det litt langt. Men elektronikkbransjen har ganske effektivt pumpet kundene fulle av "HD-snakk", mange vet at HD-Ready betyr at tv'en kan vise høyere oppløsning enn de gamle skjermene. Det er ikke utenkelig at en god del av disse ønsker å ta i bruk nye formater som kan yte tv'en full rettferdighet. HD er allerede et ganske innarbeidet begrep, selv om ikke alle kan redegjøre for hva det betyr i detalj. Når så Blu-ray og HD-DVD lanseres for fullt er det naturlig å tenke seg at disse vil spinne videre på HD-bølgen (i mangel av et bedre ord.), og bruke HD-begrepet for alt det er verdt. Om ikke alle eiere av HD-tv'er velger å ta i bruk de nye formatene med en gang, er det bare naturlig å anta at en del av disse faktisk vil det.

Lenke til kommentar
Syfer, enig med deg i at det er å trekke det litt langt. Men elektronikkbransjen har ganske effektivt pumpet kundene fulle av "HD-snakk", mange vet at HD-Ready betyr at tv'en kan vise høyere oppløsning enn de gamle skjermene. Det er ikke utenkelig at en god del av disse ønsker å ta i bruk nye formater som kan yte tv'en full rettferdighet. HD er allerede et ganske innarbeidet begrep, selv om ikke alle kan redegjøre for hva det betyr i detalj. Når så Blu-ray og HD-DVD lanseres for fullt er det naturlig å tenke seg at disse vil spinne videre på HD-bølgen (i mangel av et bedre ord.), og bruke HD-begrepet for alt det er verdt. Om ikke alle eiere av HD-tv'er velger å ta i bruk de nye formatene med en gang, er det bare naturlig å anta at en del av disse faktisk vil det.

7783063[/snapback]

Du er klar over at det er en VESENTLIG forskjell på det du sier og det mgs sier "en stor del av gruppen som har HD klar tv er innovatører som liker å ha det siste og beste" ?

Lenke til kommentar

Synes all Ps3kritikken har gått fra å være ignorant og korttenkt, til å bli pinlig og plagsom.

Ps3 solgte fler enn Xbox360 på sine første måneder. Og Sony har alltid sagt at de hadde en rolig launch, fordi de ennå ikke er ferdig med Ps2spillene sine.

Å dømme Ps3 nord og ned på grunn av en uke med svake salg i Japan(Som kan ha med mange elementer å gjøre), og ubekreftede rapporter fra USA, er veldig korttenkt.

Tror situasjonen kommer til å være annerledes om ett år.

Hilsen en absolutt-ikke-på-noen-måte-Sony-fanboy.

Krysser fingrene og håper Wii knuser alle.

Lenke til kommentar

Jeg håper at PS3 gjør det bra, men selv om PS2 gjorde det bra er det ikke automatisk at PS3 gjør det så bra. PS2 hadde ingen konkurenter på party siden, der spill som Buzz og Singstar kapret mange nonhardcore gamere som var ute etter en party konsoll.

I.o.m at PS3 mangler dette tilbudet i alle fall til nå, kan de miste mye over til Nintendo, som har bevist seg som en knakende god party konsoll, samt at PS2 maskinen fremdeles leverer, så nonhardcore har vel liten grunn til å investere i en konsoll.

Jeg forsøker i det minste å tenke logisk og rasjonelt i denne sammenhengen og spyr ikke ut bastante påstander som "PS3 vil selge godt uansett" som enkelte farer med i denne tråden.

Er ei heller å legge under en stol at Sony sliter litt med PS3 på nåværende tidspunkt, med under forventet salg av konsollen. Prisen må vel ta litt av skylden her, siden den er litt vel dyr, med lite aspekter som appelerer til den store massen.

Tiden vil vise hva som skjer med PS3, jeg tror nok den kan ta seg opp over tid, men Nintendo spiser for vær dag større deler av markedet og MS plukkter opp kunder histom her fremdeles, så det er spennende å se om PS3 klarer å bølle seg inn på markedet, slik de gjorde i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...